Her forkæles medarbejderne: Aalborg-firma har skabt en unik arbejdsplads

Skrevet af: Michael Qureshi
Jørgen Bønsdorff, stifter af JCD, foran en af sine biler i kontormiljøet
Jørgen Bønsdorff, stifter af JCD, foran en af sine biler i kontormiljøet

Af Michael Qureshi

Uden for JCD’s hovedbygning i Skalborg er der en parkeringsplads lige ved siden af indgangsdøren. Man kan nærmest trille ud fra forsædet og ind i varmen.

I de fleste virksomheder er den bedste parkeringsplads forbeholdt direktøren. Men sådan er det ikke i det succesfulde IT-firma med over 60 ansatte.

Her har parkeringspladsen fået sit helt eget navn. Kong Gulerod Pladsen. Og hver eneste måned udloddes den til Månedens Kong Gulerod. En medarbejder der gør en forskel enten arbejdsmæssigt eller kollegialt.

Det er medarbejderne selv, der bestemmer, hvem der skal vinde Kong Gulerod-pladsen hver måned. Det gør de ved at indstille hinanden med små sedler, som de så hænger på en væg, som alle kan læse med på.

Trivsels-ministre

På JCD har man også nedsat et udvalg af medarbejdere, som man kalder trivselsministre. Trivselsministrene sikrer, at medarbejderne har indflydelse på, hvad trivsel er – at det ikke udelukkende er op til ledelsen.

De er med til at sørge for, at rammerne er optimale for medarbejderne, og man kan prale med at være en del af en af Aalborgs allerbedste arbejdspladser. Ja måske endda blandt landets bedste.

To gange om året inviteres alle medarbejdere på en udlandstur. Den ene er en skitur kun for medarbejdere, og den anden er en storby-tur, hvor man også må tage sin bedre halvdel med.

Kantinen er indrettet som en amerikansk diner, hvor man i øvrigt fire gange om året inviterer til stor fællesspisning med medarbejdernes familier.

Det er arbejdsforhold som efterhånden er sjældne i det danske erhvervsliv. Ingen regel uden undtagelse men der bliver i dag kigget langt mere på bundlinjen i hovedparten af danske virksomhederne og skåret mere ned på goderne til de ansatte.

Det betaler sig

Hos JCD koster det uden tvivl på bundlinjen, at man bruger mange penge på medarbejderne. Men det betaler sig alligevel i sidste ende.

Det forklarer stifter og direktør Jørgen Bønsdorff.

”Vi ser det som en investering i at holde på vores medarbejdere og i at være en attraktiv arbejdsplads for folk udefra. Man kan gøre rigtig meget for ens ansatte, hvis bare man er lidt kreativ og oprigtigt gerne vil det bedste for ens medarbejdere,” forklarer Jørgen Bønsdorff.

Aktier og fælles mål

Han forklarer, at man i JCD også har indført medarbejderaktier, som skaber en yderligere sammenhørighed mellem virksomheden og de ansatte.

”Lige nu har vi 28 medejere blandt medarbejderne, og det stiger kraftigt. Når man har været her i to år, så kan man købe aktier i firmaet. På den måde er man jo også villig til at gøre en ekstra indsats for, at vi lykkedes med et fælles mål, når man kan se en personlig gevinst på den længere bane,” forklarer Jørgen Børnsdorff.

Han startede JCD for 25 år siden. Det er en IT-virksomhed, der har mange af Danmarks største virksomheder som kunder.

Mange specialister

JCD har nemlig ekspertise i at lave it-løsninger på tværs af mange it-teknologier. JCDs medarbejdere har titler som system-specialister, it-arkitekter, webudviklere, grafiske designere og Microsoft Dynamics NAV + C5 udviklere – det tidligere Navision.

Alle disse it-fagfolk; side om side – samlet under ét tag. Det er netop hér JCD skiller sig ud, og har mulighed for at lave mere sammenhængende it-systemer og nye løsninger for deres kunder.

Uden det skal blive alt for teknisk, så kan en butik inde i Aalborg eksempelvis købe et system, hvor deres butiks varelager og selve webshoppen snakker sammen. På den måde har butikken hele tiden styr på, hvor mange varer man har tilbage når der sælges samtidig i butik og på webshop.

Den ekstra mil

De medarbejdere der kan skabe systemer som disse hænger ikke ligefrem på træerne, og derfor er det vigtigt, at gå den ekstra mil for at holde på dem.

”Jeg har da ofte medarbejdere, der fortæller mig, at de bliver kimet ned af konkurrenterne. Der var én weekend, hvor fem af vores medarbejdere fik tilbud om mere i løn hos et firma.

Heldigvis har vi skabt et miljø og en arbejdsplads, de kan lide at være i, og derfor mister vi faktisk meget få folk i betragtning af, hvor attraktive de er,” lyder det fra Jørgen Bønsdorff.



Et kreativt miljø skaber kreative løsninger

Jørgen har en forkærlighed for biler og har haft rigtig mange forskellige modeller igennem årene. Lige fra de vilde superbiler til de mere klassiske modeller.

På adressen i Aalborg står der også to af Jørgens biler midt i det store rummelige lokale, hvor kontormiljøet er.

Derudover har man Danmarks største IKEA-sofa placeret i midten af det store rum til fællesmøder.

”Vi havde det lidt sådan, at her skal man føle, at man er hos familien. Så der skal selvfølgelig en lækker og lidt utraditionel sofa til. Det samme med stolene og lædersofaerne i vores Diner.

Hvorfor skal det altid være så hårde stole, man sidder på,” spørger Jørgen retorisk og fortsætter.

”Nogle gange opstår de bedste ideer til en ny super-løsning faktisk over en kop kaffe i sofaen”

En gruppe medarbejdere i Danmarks største IKEA-sofa
Højt til loftet

Hos JCD gør man meget ud af, at der er højt til loftet, og der altid er åben dør hos direktøren for nye forslag.

”Jeg tror, at samtlige medarbejdere er klar over, at hvis de kommer med en god ide, som vi kan se noget potentiale i, så bliver det ført ud i livet.

Vi gør også meget ud af, at medarbejderne kan få lov til at arbejde på tværs af hinandens kompetencer, så man også dygtiggør sig og bliver stærkere fagligt,” lyder det fra JCD-direktøren.

På JCD har man også frie rammer, men man kalder det ikke flextid.

”Det ord forbinder jeg med, at man sidder og tæller timerne. Vi har i stedet indført noget, der hedder respekttid. Så hvis man har et ærinde og møder senere ind eller går tidligere, så er der gensidig tillid og respekt for, at man indhenter det på et andet tidspunkt,” lyder det fra Jørgen.

Et inspirerende miljø giver kreative løsninger

JCD startede i 1991 med fire mand i mindre lokaler, og er nu over 60 medarbejdere i en stor nedlagt fabrikshal, som man har formået at skabe til et kreativt og inspirerende kontormiljø.

Det gavner også den daglige jargon på arbejdspladsen, hvor der ofte er små overraskelser i løbet af arbejdspladsen.

”I december havde vi pludselig et Lucia-optog igennem det hele – til stor overraskelse for medarbejderne. Lucia-optoget var min idé, men vores kommunikations- og branding-medarbejdere skaber tit den slags sjove indfald.

For nyligt klædte de sig ud i bamse-dragt, og gav alle et kæmpe bamsekram.

Der blev også uddelt bamsekram en dag på kontoret

Vi har jævnligt noget, vi kalder frokost-fis, hvor hele Dineren omdannes til for eksempel Kina, Valentin eller Italien.

Det ligger både i vores værdisæt og i vores målsætning, at det skal være sjovt at komme på arbejde. Det giver arbejdsglæde og god trivsel, så det vælger vi at bruge kræfter på.

Vi har også stort set et socialt arrangement om måneden. Det er vigtigt med en arbejdsplads, hvor medarbejderne også føler det fællesskab sammen socialt. Det er en af de ting, vi bruger rigtig mange ressourcer på, og vil gøre det fremadrettet,” lyder det fra Jørgen Bønsdorff.

Med arbejdsvilkår som disse får han nok heller ikke svært ved at hente flere medarbejdere til, når vækstplanerne og femårsplanen skal eksekveres.

”Vi har en femårsplan, hvor vi gerne skal op på 80 ansatte. Det er en branche, hvor det er svært at finde gode medarbejdere. Der er ikke ret mange af dem, og skal du lære nogen op fra bunden, så er det ret omkostningstungt.

Men vi har en tro på, at vi vokser så meget i løbet af de næste år, at vi kan opfylde målsætningen. Det kræver, at vi hele tiden følger med tiden og udvikler os, for det går stærkt, når det handler om teknologi,” forklarer JCD-direktøren.

Jagten på Aalborgs bedste arbejdsplads.
Vi hylder de virksomheder, der investerer i medarbejdernes trivsel. Mener du, at du er en del af en unik arbejdsplads eller din egen virksomhed gør en forskel så send en mail på info@migogaalborg.dk

Læste du om Cego?

Landets sjoveste arbejdsplads? Opskriften på Aalborg-firmas succes

Cego Aalborg

White Guide: Disse fem er Nordjyllands bedste restauranter

Skrevet af: Michael Qureshi

Som vi kunne fortælle her på MigogAalborg mandag, så fik Aalborg-restauranten Textur tildelt prisen som Årets Smæk for Skillingen i hele landet.

Det gjorde de, da anerkendte White Guide – Nordens svar på Michelin – uddelte deres årlige priser i forbindelse med lanceringen af Guiden for 2019.

Netop den spritnye guide har vi så kigget lidt nærmere på.

White Guide har i årets løb besøgt et hav af restauranter i hele Norden, og man kan nu i 2019 guiden se, hvem der er deres bud på den bedste restaurant i landet og ikke mindst i de forskellige regioner.

Vores øjne spottede straks, hvem White Guide har vurderet som Mesterklasse i Nordjylland. Dem er der fem af heroppe.

Villa Vest topper i Nordjylland

Bedst placeret i Nordjylland er Villa Vest i Lønstrup, som er placeret som nummer 30 i White Guide. De har fået karaktererne 35/79 hvor de første pointantal udelukkende er på maden, mens de andre gælder omgivelser, service, komfort etc.

Lige i hælene på Villa Vest kommer Vendia Gourmet i Hjørring, som er nr. 39 karaktererne 34/77.

Den tredjebedste restaurant i Nordjylland ifølge White Guide er Ruths Gourmet som nr. 43 med 33/80. Dermed scorer Ruths Gourmet højest på den sidste kategori af alle i Nordjylland.

Derefter finder man Aalborg-restauranten Tabu som nr. 49 med 33/79. Tabu lå nummer 25 sidste år og bedst i Nordjylland, så der er noget at revanchere til næste år for Michael Miv og Tabu-teamet.

Sidst men ikke mindst finder man Skagen-restauranten på Brøndums Hotel, der ligger nr. 54 med 32/78.

Alle fem placeret i kategorien Mesterklasse lige efter den øverste kategori, der hedder Global Mesterklasse.

Noma topper ikke overraskende hele White Guide-listen, og blev også mandag kåret til Årets Restaurant af White Guide.

Her er Nordjyllands 5 bedste restauranter

30. Villa Vest (Lønstrup) 35/79
39. Vendia Gourmet (Hjørring) 34/77
43. Ruths Gourmet (Skagen) 33/80
49. Restaurant Tabu (Aalborg) 33/79
54. Brøndums Hotel (Skagen) 32/78

Her er de bedste Aalborg-restauranter ifølge White Guide

Mesterklasse
Restaurant Tabu

Meget god klasse
Textur
Applaus
Mortens Kro
Bühlmann
Fusion
Bistro Dejavu

Her er Årets Priser ved White Guide

Årets Restaurant: Noma (Kbh)

Årets Innovatør: Noma (Kbh)

Årets Feel Good oplevelse: Vesterøl (Læsø)

Årets Smag for Skillingen: Textur (Aalborg)

Årets nye Restaurant: Frank (Kbh)

Årets Vinoplevelse: Kong Hans Kælder (Kbh) 

Årets Vinkort: Kong Hans Kælder (Kbh)

Årets Kør Hjem Drikkevare menu: Geranium (Kbh)

Årets Øloplevelse: Selma (Kbh)

Årets Bæredygtige: Relæ (Kbh)

Årets Unge Kokketalent: Anika Madsen – Roxie (Kbh)

Årets Serviceoplevelse: Peter Fagerland (Slotskøkkenet/Dragsholm Slot)

Årets Dessertoplevelse: Slotskøkkenet/Dragsholm Slot

Årets Fiske- og skaldyroplevelse: Koks (Thorshavn, Færøerne)

Har flere lækre mærker: CC Woman har skabt et skønt kvindeunivers

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Dametøjsafdelingen CC Woman har i nu fem år delt lokaler med herretøjsforretningen, CC Christensen i Algade 13.

I første omgang blev der kun forhandlet brandet Esprit i afdelingen, og det er også stadig det brand, der vægtes højest i butikken.

Faktisk er CC Woman den eneste forhandler af Esprit i Aalborg.

For at skabe en bedre sammenhæng mellem kvinde- og herreafdelingen, blev der senere indført flere brands i afdelingen – herunder Tommy Hilfiger og Levete Room.

Inden CC Christensen overtog lokalerne i Algade, tilhørte de Vagn Larsen, som udelukkende solgte herretøj.

Mange forbinder derfor stadig lokalerne med herretøj og ved ikke, at der gemmer sig et lille, feminint univers i underetagen.

Nøje udvalgte brands og overskuelig shopping

I afdelingen har leder, Diana, Janne og Anne et godt indblik i, hvem deres kunder er, og hvad de søger.

Derfor har de valgt at skære helt ind til benet i forhold til de brands, de forhandler.

”Vores primære kunde er den lidt mere voksne pige, som tit mangler noget i kategorien mellem ung pige og dame.

Der kan vi mærke, at vi rammer et godt segment. Jeg tror der er mange kvinder derude, som søger det, vi har, men ikke har fundet os hernede endnu,” fortæller pigerne.

I mange forretninger kan man ofte bliver forvirret, hvis der er en masse forskellige brands i en forretning, og især hvis de hænger blandet.

Det er bestemt ikke tilfældet i CC Woman, hvor der fire nøje udvalgte brands.

De er placeret i hver deres område i afdelingen. Det gør shopping-oplevelsen overskuelig og ligetil.

 Disse brands er: Esprit, Tommy Hilfiger, Levete Room og Ichi.

”Vi har løbende sorteret lidt ud i nogle mærker, fordi vi ikke synes det passede ind, og ligeledes taget noget andre ind.

Jeg tænker, at vi er ved at være i mål med det udtryk, vi gerne vil give folk, og den stil, vi oplever, vores kunder efterspørger” fortæller Anne og tilføjer:

”Vi har gode mærker, som supplerer hinanden rigtig fint, hvor den samme ting ikke går igen, og hvor vi dækker forskellige prisklasser.

Her har vi Esprit og Ichi i den lidt billigere ende, hvor Tommy Hilfiger er det dyreste mærke vi har. Vores nye brand, Levete Room, placerer sig fint derimellem.”

Levete Room er nyt og unikt

Det økologiske og naturlige brand, Levete Room, er det nyeste brand i butikken. Faktisk er selve brandet helt nyt, og blev lanceret for under et år siden. Tøjet fra Levete Room skiller sig ud i butikken, med dets unikke boheme-inspirerede stil.

CC Woman var den allerførste fysiske butik i Aalborg til at få buddet om at forhandle det eksklusive brand.

I butikken kan man blandt andet finde en strikketrøje, hvor garnet er produceres af en lille italiensk familie og en nederdel, der er produceret af genbrugsflasker.

Det er en indikation på, at man med god samvittighed overfor miljøet kan bruge sine penge på Levete Room.

”Det fortæller lidt om, hvor unikke de enkelte styles er, og det må siges at være nogle specielle stykker tøj, som man ikke finder mange steder.

Ofte kan man ved andre brands godt finde de samme metervarer, men det er altså ikke tilfældet ved Levete Room – her er kvaliteterne og deres styles helt unikke,” fortæller Diana.

Instagram og Facebook kan du følge CC Womans dejlige kvinder og være de første til at se nye varer, opdage gode tilbud og deltage i konkurrencer.

CC Woman fejrer Black Friday på fredag med 25% på alle varer undtaget Tommy Hilfiger!

Som sendt fra himlen: Nu kan du få bragt Burger King ud i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Burger King PR
Foto: Burger King PR

Det er ikke valgmuligheder, der mangler, når vi her i byen har lyst til burger.

Aalborg er ramt af en decideret burger-epidemi, og nu melder en af byens helt store spillere sig ind med et ekstraordinært tiltag.

Burger King er nemlig gået sammen med Just Eat om at levere burgere til de sultne aalborgensere.

“Vores kunder har længe haft et brændende ønske om at få vores burgere leveret til døren, så det føles rigtig godt at kunne give danskerne en tidlig julegave.

Med Just Eat-samarbejdet mener vi, at vi har fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at de burgersultne danskere får levering af højeste kvalitet,” siger Sofie Navardsen, markedschef hos Burger King Danmark, i en pressemeddelelse.

Plej tømmermændende uden at forlade hjemmet

Konkurrenten McDonald’s leverer indtil videre kun i København, men Burger King har altså valgt at flere af Danmarks største byer skal have muligheden for at få leveret en Whopper ved døren.

Det gælder fra i morgen onsdag den 21. november i både Århus, Odense og altså her i Aalborg.

Just Eat er meget glade for det nye unikke samarbejde:

“Vi er enormt glade for at byde Burger King velkommen i Just Eat-familien. Burger King er mange danskeres go-to sted, når de vil spise en god burger, og vi er glade for nu at kunne bringe en af danskernes favoritter hjem i stuerne.

Nu går vi ind i en festlig højtid, og mon ikke der er nogle, der især vil glæde sig over at kunne klikke deres favorit burger hjem dagen efter en julefrokost eller 1. januar«,” siger Carsten Boldt, administrerende direktør i Just Eat.

Burger King kan bestilles direkte hjem til dig fra i morgen. Du kan bestille direkte hos Just Eat eller på Burger Kings hjemmeside.