Her forkæles medarbejderne: Aalborg-firma har skabt en unik arbejdsplads

Skrevet af: Michael Qureshi
Jørgen Bønsdorff, stifter af JCD, foran en af sine biler i kontormiljøet
Jørgen Bønsdorff, stifter af JCD, foran en af sine biler i kontormiljøet

Af Michael Qureshi

Uden for JCD’s hovedbygning i Skalborg er der en parkeringsplads lige ved siden af indgangsdøren. Man kan nærmest trille ud fra forsædet og ind i varmen.

I de fleste virksomheder er den bedste parkeringsplads forbeholdt direktøren. Men sådan er det ikke i det succesfulde IT-firma med over 60 ansatte.

Her har parkeringspladsen fået sit helt eget navn. Kong Gulerod Pladsen. Og hver eneste måned udloddes den til Månedens Kong Gulerod. En medarbejder der gør en forskel enten arbejdsmæssigt eller kollegialt.

Det er medarbejderne selv, der bestemmer, hvem der skal vinde Kong Gulerod-pladsen hver måned. Det gør de ved at indstille hinanden med små sedler, som de så hænger på en væg, som alle kan læse med på.

Trivsels-ministre

På JCD har man også nedsat et udvalg af medarbejdere, som man kalder trivselsministre. Trivselsministrene sikrer, at medarbejderne har indflydelse på, hvad trivsel er – at det ikke udelukkende er op til ledelsen.

De er med til at sørge for, at rammerne er optimale for medarbejderne, og man kan prale med at være en del af en af Aalborgs allerbedste arbejdspladser. Ja måske endda blandt landets bedste.

To gange om året inviteres alle medarbejdere på en udlandstur. Den ene er en skitur kun for medarbejdere, og den anden er en storby-tur, hvor man også må tage sin bedre halvdel med.

Kantinen er indrettet som en amerikansk diner, hvor man i øvrigt fire gange om året inviterer til stor fællesspisning med medarbejdernes familier.

Det er arbejdsforhold som efterhånden er sjældne i det danske erhvervsliv. Ingen regel uden undtagelse men der bliver i dag kigget langt mere på bundlinjen i hovedparten af danske virksomhederne og skåret mere ned på goderne til de ansatte.

Det betaler sig

Hos JCD koster det uden tvivl på bundlinjen, at man bruger mange penge på medarbejderne. Men det betaler sig alligevel i sidste ende.

Det forklarer stifter og direktør Jørgen Bønsdorff.

”Vi ser det som en investering i at holde på vores medarbejdere og i at være en attraktiv arbejdsplads for folk udefra. Man kan gøre rigtig meget for ens ansatte, hvis bare man er lidt kreativ og oprigtigt gerne vil det bedste for ens medarbejdere,” forklarer Jørgen Bønsdorff.

Aktier og fælles mål

Han forklarer, at man i JCD også har indført medarbejderaktier, som skaber en yderligere sammenhørighed mellem virksomheden og de ansatte.

”Lige nu har vi 28 medejere blandt medarbejderne, og det stiger kraftigt. Når man har været her i to år, så kan man købe aktier i firmaet. På den måde er man jo også villig til at gøre en ekstra indsats for, at vi lykkedes med et fælles mål, når man kan se en personlig gevinst på den længere bane,” forklarer Jørgen Børnsdorff.

Han startede JCD for 25 år siden. Det er en IT-virksomhed, der har mange af Danmarks største virksomheder som kunder.

Mange specialister

JCD har nemlig ekspertise i at lave it-løsninger på tværs af mange it-teknologier. JCDs medarbejdere har titler som system-specialister, it-arkitekter, webudviklere, grafiske designere og Microsoft Dynamics NAV + C5 udviklere – det tidligere Navision.

Alle disse it-fagfolk; side om side – samlet under ét tag. Det er netop hér JCD skiller sig ud, og har mulighed for at lave mere sammenhængende it-systemer og nye løsninger for deres kunder.

Uden det skal blive alt for teknisk, så kan en butik inde i Aalborg eksempelvis købe et system, hvor deres butiks varelager og selve webshoppen snakker sammen. På den måde har butikken hele tiden styr på, hvor mange varer man har tilbage når der sælges samtidig i butik og på webshop.

Den ekstra mil

De medarbejdere der kan skabe systemer som disse hænger ikke ligefrem på træerne, og derfor er det vigtigt, at gå den ekstra mil for at holde på dem.

”Jeg har da ofte medarbejdere, der fortæller mig, at de bliver kimet ned af konkurrenterne. Der var én weekend, hvor fem af vores medarbejdere fik tilbud om mere i løn hos et firma.

Heldigvis har vi skabt et miljø og en arbejdsplads, de kan lide at være i, og derfor mister vi faktisk meget få folk i betragtning af, hvor attraktive de er,” lyder det fra Jørgen Bønsdorff.



Et kreativt miljø skaber kreative løsninger

Jørgen har en forkærlighed for biler og har haft rigtig mange forskellige modeller igennem årene. Lige fra de vilde superbiler til de mere klassiske modeller.

På adressen i Aalborg står der også to af Jørgens biler midt i det store rummelige lokale, hvor kontormiljøet er.

Derudover har man Danmarks største IKEA-sofa placeret i midten af det store rum til fællesmøder.

”Vi havde det lidt sådan, at her skal man føle, at man er hos familien. Så der skal selvfølgelig en lækker og lidt utraditionel sofa til. Det samme med stolene og lædersofaerne i vores Diner.

Hvorfor skal det altid være så hårde stole, man sidder på,” spørger Jørgen retorisk og fortsætter.

”Nogle gange opstår de bedste ideer til en ny super-løsning faktisk over en kop kaffe i sofaen”

En gruppe medarbejdere i Danmarks største IKEA-sofa
Højt til loftet

Hos JCD gør man meget ud af, at der er højt til loftet, og der altid er åben dør hos direktøren for nye forslag.

”Jeg tror, at samtlige medarbejdere er klar over, at hvis de kommer med en god ide, som vi kan se noget potentiale i, så bliver det ført ud i livet.

Vi gør også meget ud af, at medarbejderne kan få lov til at arbejde på tværs af hinandens kompetencer, så man også dygtiggør sig og bliver stærkere fagligt,” lyder det fra JCD-direktøren.

På JCD har man også frie rammer, men man kalder det ikke flextid.

”Det ord forbinder jeg med, at man sidder og tæller timerne. Vi har i stedet indført noget, der hedder respekttid. Så hvis man har et ærinde og møder senere ind eller går tidligere, så er der gensidig tillid og respekt for, at man indhenter det på et andet tidspunkt,” lyder det fra Jørgen.

Et inspirerende miljø giver kreative løsninger

JCD startede i 1991 med fire mand i mindre lokaler, og er nu over 60 medarbejdere i en stor nedlagt fabrikshal, som man har formået at skabe til et kreativt og inspirerende kontormiljø.

Det gavner også den daglige jargon på arbejdspladsen, hvor der ofte er små overraskelser i løbet af arbejdspladsen.

”I december havde vi pludselig et Lucia-optog igennem det hele – til stor overraskelse for medarbejderne. Lucia-optoget var min idé, men vores kommunikations- og branding-medarbejdere skaber tit den slags sjove indfald.

For nyligt klædte de sig ud i bamse-dragt, og gav alle et kæmpe bamsekram.

Der blev også uddelt bamsekram en dag på kontoret

Vi har jævnligt noget, vi kalder frokost-fis, hvor hele Dineren omdannes til for eksempel Kina, Valentin eller Italien.

Det ligger både i vores værdisæt og i vores målsætning, at det skal være sjovt at komme på arbejde. Det giver arbejdsglæde og god trivsel, så det vælger vi at bruge kræfter på.

Vi har også stort set et socialt arrangement om måneden. Det er vigtigt med en arbejdsplads, hvor medarbejderne også føler det fællesskab sammen socialt. Det er en af de ting, vi bruger rigtig mange ressourcer på, og vil gøre det fremadrettet,” lyder det fra Jørgen Bønsdorff.

Med arbejdsvilkår som disse får han nok heller ikke svært ved at hente flere medarbejdere til, når vækstplanerne og femårsplanen skal eksekveres.

”Vi har en femårsplan, hvor vi gerne skal op på 80 ansatte. Det er en branche, hvor det er svært at finde gode medarbejdere. Der er ikke ret mange af dem, og skal du lære nogen op fra bunden, så er det ret omkostningstungt.

Men vi har en tro på, at vi vokser så meget i løbet af de næste år, at vi kan opfylde målsætningen. Det kræver, at vi hele tiden følger med tiden og udvikler os, for det går stærkt, når det handler om teknologi,” forklarer JCD-direktøren.

Jagten på Aalborgs bedste arbejdsplads.
Vi hylder de virksomheder, der investerer i medarbejdernes trivsel. Mener du, at du er en del af en unik arbejdsplads eller din egen virksomhed gør en forskel så send en mail på info@migogaalborg.dk

Læste du om Cego?

Landets sjoveste arbejdsplads? Opskriften på Aalborg-firmas succes

Cego Aalborg

Ny ejendomsmægler i Aalborg: Jysk Mægler vil gøre boligsalget billigere for kunderne

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach
Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach

At sælge sit hjem er noget de fleste kun gør et fåtal af gange i livet, og det kan tilmed blive til en dyr fornøjelse, hvis man ønsker at skifte bopæl.

Jysk Mægler er en ny ejendomsmægler på boligmarkedet i Aalborg, som vil gøre op med de høje omkostninger, der kan være i forbindelse med salg af bolig.

Jysk Mægler er en online digital mægler, der tilpasser sin markedsføring efter hvert enkelt bolig – og ifølge mæglervirksomheden er det måden, du som sælger kan spare penge.

Støtter lokalforeninger

Jysk Mægler slog officielt dørene op d. 1 Maj, men ikke fysisk. Jysk Mægler er nemlig ikke en fysisk ejendomsmæglerbutik, men en online mægler, som du kan besøge via deres hjemmeside.

Idemanden bag firmaet er Kenneth Laustsen, der også er ejendomsmægler, og han styrer forretningen fra sit kontor på hjemmeadressen.

“Selvom Jysk Mægler ikke er en fysisk butik, så yder jeg samme service som en ejendomsmægler i en fysisk butik.

Jeg holder enten møder hjemme hos kunden, så de ikke skal bekymre sig om parkering eller børnepasning. Ellers er jeg fan af at afholde mine møder på Ulla T i Vestbyen,” fortæller Kenneth.

Udover Kenneth, er der allerede ansat endnu en ejendomsmægler, Mikkel Gullach, i virksomheden hos Jysk Mægler.

“Vi skal arbejde i forskellige områder, hvor vi hver især kender hvert hjørne i lokalområdet.

Jeg arbejder primært i Aalborg, Nørresundby og byerne omkring. Mikkel Gullach er ansvarlig for Svenstrup og omegn, som er hans spidskompetencer.”

Fra venstre: Mikkel Gullach, Kenneth Laustsen

Den nyoprettede mæglervirksomhed har en helt særlig vision; foruden at sælge boliger med den største kundetilfredshed, vil de også værne om det lokale ved at bakke lokalforeningerne op i de byer, hvor boligerne bliver solgt.

“Vi skal bygge det lokale samfund op. En mægler arbejder i lokalområdet, og man skal værne om sin arbejdsplads. Derfor bakker vi op om lokalforeningerne hver gang der bliver solgt en bolig.

Når jeg sælger en bolig i Aalborg, så bakker vi eksempelvis en sportsforening i området op med en pose penge,” fortæller Kenneth.

Tilpasser markedsføringen til den enkelte bolig

En ting ejendomsmæglervirksomheden differentierer sig på, er at al markedsføringen på boligerne, der er til salg, foregår digitalt, og det er der en helt særlig årsag til.

Ifølge Kenneth, så er flere af ejendomsmæglernes markedsføringspakker standardpakker. Det er én af de ting, som de gør anderledes ved Jysk Mægler.

“Et eksempel er, at hvis en lignende ejendom, som den jeg får til salg i samme område, blev solgt på 92 dage, så skal markedsføringen passe til den pågældende bolig og til de 92 dage. Ikke mindre dage og ikke over.

På den måde betaler sælgerne ikke mere end hvad der er nødvendigt,” forklarer Kenneth.

Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach

Der er store planer for fremtiden hos Jysk Mægler.

Kenneth går nemlig med drømmen om at åbne Jysk Mægler i hele Jylland. Både nord og syd for Limfjorden.

Der er allerede planer om nye mæglere i 2020 – og det fortsat uden en fysisk butik – men du kan besøge Jysk Mæglers hjemmeside her.

 

Oplev de sejeste superbiler: Cool Car Race slutter i Aalborg i år

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvis du er til vilde biler som Ferrari, Lamborghini, Porsche og mange flere dyre bilmærker, så er Cool Car Race noget for dig.

Cool Car Race begyndte i 2010 som et løb for velhavende erhvervsfolk, der gerne ville støtte børn med behov for en ekstra håndsrækning.

Det blev startet af Aalborg-virksomheden Coolshop med stifterne Jacob Risgaard og Mark Nielsen i front. I 2012 rykkede løbet ud af Flyvestation Aalborg og ud på de rigtige veje i stedet.

Aalborg bliver ikke forbigået i år

Siden har Cool Car Race været rundt i hele Danmark samt i mange udenlandske byer. Sidste år var dog frygteligt for bilentusiaster i Aalborg, som var vant til, at løbet de fleste år startede i den nordjyske hovedstad.

For her blev Aalborg helt forbigået på ruten. Men nu er vi tilbage til det normale. Ruten er netop i dag blevet offentliggjort, og det er fedt at se, at man slutter af på hjemmebanen i Aalborg.

Starter på Rådhuspladsen

Løbet køres fra 23-25 august. Det hele starter på selve Rådhuspladsen i København.

“Vi er glade for igen at slutte turen i Aalborg. For første gang bliver det muligt at se alle stop og følge turen real time på et kort.

Det er også værd at bemærke, at det er en ren Danmarks-Tour i år,” siger Jacob Risgaard til MigogAalborg.

Har samlet over 4 mio. kr. ind til velgørenhed

Cool Car Race har gennem årene samlet over fire mio. kr. ind til velgørenhed. Sidste år slog man rekorden og fik samlet over 1,5 mio. kr. ind, som blev doneret via Coolunite til syge børn.

Der er 40 superbiler med i løbet som stort set alle har to kørere med. Så handler det om at få samlet så mange penge ind via netværk, sociale medier og forskellige stunts langs ruten.

Vi kan i hvert fald godt skrive under på, at vi glæder os til at se nogle af verdens fedeste biler komme rullende ind i Aalborgs gader, hvor de højest sandsynligt slutter nede ved Havnefronten.

Du kan tjekke ruten og årets løb ud her

Bliver vildt og vådt: Aalborgs store vandfestival Waater vender retur

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Det var en sprøjtende succes, da Waater Festival sidste år fik premiere i Østre Havn.

I august måned fik Aalborg sin allerførste vandfestival, og efter en næsten ulidelig varm sommer kunne timingen vist ikke have været bedre.

Mod alle odds formåede Waater alligevel at ramme ind i de to dage på sommeren, hvor vandet flød fra oven.

Dette afskrækkede heldigvis ikke aalborgenserne fra at springe ombord, så festivalen alligevel fik den bedste start, de kunne forestille sig.

Derfor vender Waater selvfølgelig også tilbage i år. Denne gang den sidste weekend i august, 31. august – 1. september.

Igen i år kan erfarne og uerfarne vandhunde prøve kræfter med almindelige og ualmindelige vandaktiviteter i både sikre og trygge rammer.

Festivalen byder på alt fra et spring på Danmarks største Waater Blob, leg med SUP boards, mega SUP board, flydende trampolin, dyk på land, ture i kanoer og kajakker, adgang til Kabelparken og GoBoats – og meget, meget mere.

Igen i år er alle aktiviteter helt gratis. 

Over overfladen vil der ose af ægte festivalstemning og kunne købes måde mad, is og kølige drikke.

Programmet vil blive offentliggjort løbende, men allerede nu står det klart, at årets festival bliver endnu større og vildere end den sidste.

Et vådt og vildt firmarrangement

Udover at underholde festivalens publikum med de mange vandaktiviteter, har Waater også gjort en aktiv indsats for at få inkluderet byens virksomheder og de ansatte, der er friske på en van(d)vittig oplevelse, og samtidig opnå en stor og anderledes eksponering under festivalen.

Dette sker primært i festivalens hovedkonkurrence, hvor tilmeldte virksomheder dyster mod hinanden på den store, oppustelige luftpude.

Waater ønsker nemlig også at festivalen skal være et oplagt firmaarrangement, hvor lokale virksomheder kan konkurrere mod andre, imens flere tusinde publikummer kigger på.

”For det første er aktiviteten enormt sjov i sig selv, hvor man som kollegaer kan være sammen på en helt anderledes måde, end hvis man fx går ud og tager et spil bowling,” forklarer Nichlas Tougaard, som til dagligt er Partner og kreativ Direktør i reklamebureauet Det nye Sort – og derudover idémanden bag Waater.

”Som deltagere i konkurrencen har man både mulighed for at lege med udklædning og gadgets – mens man samtidigt eksponerer virksomheden og dens image på en helt ny måde.”

Bliv eksponeret på en anderledes måde

A. Enggaard og Handelsbanken har allerede skrevet sig på deltagerlisten, hvoraf op til 9 ansatte kan danne et hold.

Tre af de 9 får lov at vise sine talenter på Blobben, der bedømmes ud fra henholdsvis flotteste udklædning, bedste moves, højden på springet og den vildeste landing i vandet.

“Mens virksomheder får lov at slå sig løs, så kan publikummerne jo samtidigt få lov at opleve virksomhederne i helt andre roller, end de er vant til at se dem i.

Man bliver knyttet sammen med en positiv oplevelse, og der ligger nogle rigtig gode værdier i at turde være med i noget anderledes og vise sig fra en sjovere side, end man måske normalt forbinder bankdirektører eller revisorer med.

Og så er man jo også bare med til at støtte op om et sjovt og lokalt arrangement,” forklarer Nichlas.

Den store Blob-konkurrence finder sted på festivalens åbningsdag og har plads til 10 deltagende virksomheder.

Så kunne du og din virksomhed tænke sig at tage del i festlighederne, så læs mere eller tilmeld jer lige her.