Her forkæles medarbejderne: Aalborg-firma har skabt en unik arbejdsplads

Skrevet af: Michael Qureshi
Jørgen Bønsdorff, stifter af JCD, foran en af sine biler i kontormiljøet
Jørgen Bønsdorff, stifter af JCD, foran en af sine biler i kontormiljøet

Af Michael Qureshi

Uden for JCD’s hovedbygning i Skalborg er der en parkeringsplads lige ved siden af indgangsdøren. Man kan nærmest trille ud fra forsædet og ind i varmen.

I de fleste virksomheder er den bedste parkeringsplads forbeholdt direktøren. Men sådan er det ikke i det succesfulde IT-firma med over 60 ansatte.

Her har parkeringspladsen fået sit helt eget navn. Kong Gulerod Pladsen. Og hver eneste måned udloddes den til Månedens Kong Gulerod. En medarbejder der gør en forskel enten arbejdsmæssigt eller kollegialt.

Det er medarbejderne selv, der bestemmer, hvem der skal vinde Kong Gulerod-pladsen hver måned. Det gør de ved at indstille hinanden med små sedler, som de så hænger på en væg, som alle kan læse med på.

Trivsels-ministre

På JCD har man også nedsat et udvalg af medarbejdere, som man kalder trivselsministre. Trivselsministrene sikrer, at medarbejderne har indflydelse på, hvad trivsel er – at det ikke udelukkende er op til ledelsen.

De er med til at sørge for, at rammerne er optimale for medarbejderne, og man kan prale med at være en del af en af Aalborgs allerbedste arbejdspladser. Ja måske endda blandt landets bedste.

To gange om året inviteres alle medarbejdere på en udlandstur. Den ene er en skitur kun for medarbejdere, og den anden er en storby-tur, hvor man også må tage sin bedre halvdel med.

Kantinen er indrettet som en amerikansk diner, hvor man i øvrigt fire gange om året inviterer til stor fællesspisning med medarbejdernes familier.

Det er arbejdsforhold som efterhånden er sjældne i det danske erhvervsliv. Ingen regel uden undtagelse men der bliver i dag kigget langt mere på bundlinjen i hovedparten af danske virksomhederne og skåret mere ned på goderne til de ansatte.

Det betaler sig

Hos JCD koster det uden tvivl på bundlinjen, at man bruger mange penge på medarbejderne. Men det betaler sig alligevel i sidste ende.

Det forklarer stifter og direktør Jørgen Bønsdorff.

”Vi ser det som en investering i at holde på vores medarbejdere og i at være en attraktiv arbejdsplads for folk udefra. Man kan gøre rigtig meget for ens ansatte, hvis bare man er lidt kreativ og oprigtigt gerne vil det bedste for ens medarbejdere,” forklarer Jørgen Bønsdorff.

Aktier og fælles mål

Han forklarer, at man i JCD også har indført medarbejderaktier, som skaber en yderligere sammenhørighed mellem virksomheden og de ansatte.

”Lige nu har vi 28 medejere blandt medarbejderne, og det stiger kraftigt. Når man har været her i to år, så kan man købe aktier i firmaet. På den måde er man jo også villig til at gøre en ekstra indsats for, at vi lykkedes med et fælles mål, når man kan se en personlig gevinst på den længere bane,” forklarer Jørgen Børnsdorff.

Han startede JCD for 25 år siden. Det er en IT-virksomhed, der har mange af Danmarks største virksomheder som kunder.

Mange specialister

JCD har nemlig ekspertise i at lave it-løsninger på tværs af mange it-teknologier. JCDs medarbejdere har titler som system-specialister, it-arkitekter, webudviklere, grafiske designere og Microsoft Dynamics NAV + C5 udviklere – det tidligere Navision.

Alle disse it-fagfolk; side om side – samlet under ét tag. Det er netop hér JCD skiller sig ud, og har mulighed for at lave mere sammenhængende it-systemer og nye løsninger for deres kunder.

Uden det skal blive alt for teknisk, så kan en butik inde i Aalborg eksempelvis købe et system, hvor deres butiks varelager og selve webshoppen snakker sammen. På den måde har butikken hele tiden styr på, hvor mange varer man har tilbage når der sælges samtidig i butik og på webshop.

Den ekstra mil

De medarbejdere der kan skabe systemer som disse hænger ikke ligefrem på træerne, og derfor er det vigtigt, at gå den ekstra mil for at holde på dem.

”Jeg har da ofte medarbejdere, der fortæller mig, at de bliver kimet ned af konkurrenterne. Der var én weekend, hvor fem af vores medarbejdere fik tilbud om mere i løn hos et firma.

Heldigvis har vi skabt et miljø og en arbejdsplads, de kan lide at være i, og derfor mister vi faktisk meget få folk i betragtning af, hvor attraktive de er,” lyder det fra Jørgen Bønsdorff.



Et kreativt miljø skaber kreative løsninger

Jørgen har en forkærlighed for biler og har haft rigtig mange forskellige modeller igennem årene. Lige fra de vilde superbiler til de mere klassiske modeller.

På adressen i Aalborg står der også to af Jørgens biler midt i det store rummelige lokale, hvor kontormiljøet er.

Derudover har man Danmarks største IKEA-sofa placeret i midten af det store rum til fællesmøder.

”Vi havde det lidt sådan, at her skal man føle, at man er hos familien. Så der skal selvfølgelig en lækker og lidt utraditionel sofa til. Det samme med stolene og lædersofaerne i vores Diner.

Hvorfor skal det altid være så hårde stole, man sidder på,” spørger Jørgen retorisk og fortsætter.

”Nogle gange opstår de bedste ideer til en ny super-løsning faktisk over en kop kaffe i sofaen”

En gruppe medarbejdere i Danmarks største IKEA-sofa
Højt til loftet

Hos JCD gør man meget ud af, at der er højt til loftet, og der altid er åben dør hos direktøren for nye forslag.

”Jeg tror, at samtlige medarbejdere er klar over, at hvis de kommer med en god ide, som vi kan se noget potentiale i, så bliver det ført ud i livet.

Vi gør også meget ud af, at medarbejderne kan få lov til at arbejde på tværs af hinandens kompetencer, så man også dygtiggør sig og bliver stærkere fagligt,” lyder det fra JCD-direktøren.

På JCD har man også frie rammer, men man kalder det ikke flextid.

”Det ord forbinder jeg med, at man sidder og tæller timerne. Vi har i stedet indført noget, der hedder respekttid. Så hvis man har et ærinde og møder senere ind eller går tidligere, så er der gensidig tillid og respekt for, at man indhenter det på et andet tidspunkt,” lyder det fra Jørgen.

Et inspirerende miljø giver kreative løsninger

JCD startede i 1991 med fire mand i mindre lokaler, og er nu over 60 medarbejdere i en stor nedlagt fabrikshal, som man har formået at skabe til et kreativt og inspirerende kontormiljø.

Det gavner også den daglige jargon på arbejdspladsen, hvor der ofte er små overraskelser i løbet af arbejdspladsen.

”I december havde vi pludselig et Lucia-optog igennem det hele – til stor overraskelse for medarbejderne. Lucia-optoget var min idé, men vores kommunikations- og branding-medarbejdere skaber tit den slags sjove indfald.

For nyligt klædte de sig ud i bamse-dragt, og gav alle et kæmpe bamsekram.

Der blev også uddelt bamsekram en dag på kontoret

Vi har jævnligt noget, vi kalder frokost-fis, hvor hele Dineren omdannes til for eksempel Kina, Valentin eller Italien.

Det ligger både i vores værdisæt og i vores målsætning, at det skal være sjovt at komme på arbejde. Det giver arbejdsglæde og god trivsel, så det vælger vi at bruge kræfter på.

Vi har også stort set et socialt arrangement om måneden. Det er vigtigt med en arbejdsplads, hvor medarbejderne også føler det fællesskab sammen socialt. Det er en af de ting, vi bruger rigtig mange ressourcer på, og vil gøre det fremadrettet,” lyder det fra Jørgen Bønsdorff.

Med arbejdsvilkår som disse får han nok heller ikke svært ved at hente flere medarbejdere til, når vækstplanerne og femårsplanen skal eksekveres.

”Vi har en femårsplan, hvor vi gerne skal op på 80 ansatte. Det er en branche, hvor det er svært at finde gode medarbejdere. Der er ikke ret mange af dem, og skal du lære nogen op fra bunden, så er det ret omkostningstungt.

Men vi har en tro på, at vi vokser så meget i løbet af de næste år, at vi kan opfylde målsætningen. Det kræver, at vi hele tiden følger med tiden og udvikler os, for det går stærkt, når det handler om teknologi,” forklarer JCD-direktøren.

Jagten på Aalborgs bedste arbejdsplads.
Vi hylder de virksomheder, der investerer i medarbejdernes trivsel. Mener du, at du er en del af en unik arbejdsplads eller din egen virksomhed gør en forskel så send en mail på info@migogaalborg.dk

Læste du om Cego?

Landets sjoveste arbejdsplads? Opskriften på Aalborg-firmas succes

Cego Aalborg

Leverer til døren: Start julehyggen nu med pottegroede juletræer fra Birkelse Gods

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Juletiden nærmer sig med hastige skridt, og måske stresser du allerede over, hvordan du rent logistisk skal få det hele til at gå op.

Der skal både bages, købes gaver, pyntes op … og hyggelig kvalitetstid med familien skal naturligvis også prioriteres.

Men hvordan når man det hele, når man i forvejen står i en presset hverdag, der ikke i sig selv lægger op til en masse ekstra timer i døgnet?

Ét af svarene finder du på Birkelse Gods, hvor juletræsavl- og salg igennem årtier har været i højsædet.

I år har man valgt at gå skridtet videre og tilbyde smukke, grønne juletræer leveret direkte til din dørtærskel: både pottegroede juletræer, der kan lyse op i den søde ventetid og den afskårne af slagsen, der kan stråle på selve juleaften.

Skræddersyede priser til nordjyderne

Kort fortalt, klikker du dig blot ind på www.birkelsegods.dk, udvælger årets juletræ, og bekræfter herefter din leveringsadresse.

Få dage senere kan du forvente, at træet står på din dørtærskel – klar til brug.

”Det lyder dyrt,” tænker du sikkert. Men nej.

Priserne er som skræddersyet til den kvalitetsbevidste nordjyde, der blot drømmer om at gøre det stressende juleliv en lille smule lettere.

De pottegroede juletræer starter nemlig fra 399 kr. og er inklusive pottegroet træ i flettet kurv,  3 m. lyskæde med 30 LED lys med fjernbetjening, batterier og selvfølgelig levering.

En hyggelig tradition

Vi møder Malou Skeel, der sammen med sin mand driver og bor på det smukke gods, en kold novemberdag.

Den store gårdsplads er allerede fyldt med pottegroede juletræer, der oplyses af fjernbetjente lyskæder.

”Jeg har boet i England i mange år, hvor der er stor tradition for at have træer på terrassen, altanen eller foran sin hoveddør” siger Malou.

Man kan også tage træet indenfor, hvis du i stedet ønsker dig en grøn og sprudlende roomie i både november og december.

Her skal man så blot huske at vande træet jævnligt – som med enhver anden potteplante.

“Jeg synes simpelthen, at det ser så hyggeligt ud. Og når træerne kommer i potter, holder de jo julen ud,” forklarer Malou.

“Derudover kan man vælge, hvis man har plads og lyst, at plante træet ud i sin have, hvilket i disse klimabevidste tider, med stort fokus på bæredygtighed, også er en fordel,” siger Malou.

Juletræsproduktion med en lang historie

Birkelse Gods er placeret i Nordjyllands smukkeste natur, omgivet af grønne skove, tæt på Vestkysten og med højt til himlen.

Godset har rødder helt tilbage til 1202, hvor det første gang omtales i et kongebrev fra Valdemar 2.

Siden 1619 har godset været i familien Skeels hænder, og i dag ejes og forvaltes stedet af den 22. generation, Jørgen Skeel og hans kone, Malou.

I dag fungerer Birkelse Gods primært som centrum for landbrug og består primært af planteavl, kartoffel-  og juletræsproduktion.

Sidstnævnte har nu lagt grobunden for det helt nye og moderne koncept, der skal imødekomme dem, der gerne vil slippe for eller ikke har mulighed for at hente et træ selv.

Nu kan de blot klikke sig ind på Birkelses hjemmeside.

Naturlighed frem for alt

Med et juletræ fra Birkelse kan du være sikker på, at det er opfostret med masser af kærlighed.

”Vores træer bliver nusset, passet og plejet lige fra de kommer i jorden, til de forlader godset.

Vi gør os meget umage for at producere gode kvalitetstræer, og udvælger også kun de allerpæneste til vores web-salg,” siger Malou.

Det naturlige aspekt er overordnet en vigtig formel i Birkelses juletræer. Eksempelvis er pottetræerne født og opvokset i de potter, de også bliver leveret i.

Dette er medvirkende til, at træerne har dannet et sundt og hårdført rodnet, der også sagtens vil kunne klare en bæredygtig udplantning i haven, når vinteren er forbi.

”Bæredygtighed er et vigtigt element på Birkelse, og vi går efter en klimavenlig produktion, hvor vi planter mindst ét træ pr. træ, vi fælder.

Vi håber, at vi kan sende vores grønne tankegang videre til forbrugeren, så de får lyst til at fortsætte relationen selv eller måske give dem videre,” siger Malou.

De første pottetræer har allerede fundet vej ud i de danske hjem, og Birkelse leverer til både Aalborg-området, Århus og Storkøbenhavn.

“Webshoppen er lige åbnet i starten af november, og de første pottegroede træer er allerede leveret. Salget er gået over al forventning, men der er heldigvis masser af træer, der stadig venter på at lyse mange hjem op,”  slutter Malou.

Du kan sikre dig et juletræ lige her

15 minutter fra Aalborg: Kom til Åbent Hus på nye store udsigtslejligheder

Skrevet af: Nathalia Hentze Nielsen

Hvis du drømmer om at bo et sted, hvor du både har fredelige omgivelser og natur, men stadig er tæt på Aalborgs livlige byliv, er der nogle udsigtslejligheder, der gerne vil have din opmærksomhed.

Kun 15 minutter fra Aalborg centrum ligger Frejlevs nybyggerkvarter på Carl Nielsens Vej, Frejlevhøj, hvor du lige nu kan leje 4-værelses boliger i størrelser fra 104 til 112 kvadratmeter med en fantastisk udsigt til Limfjorden.

Nu kan du opleve boligerne til åbent hus på søndag den 24. november fra klokken 10.00 – 11.00.

Hver bolig har egen udgang – enten i form af en altan på 1. sal eller private terrasser i stueplan – så der er rig mulighed for at nyde de grønne marker og skove på den ene side og den altid smukke Limfjord på den anden side.

Området er et oplagt sted at bo for folk i alle aldre og er især populært blandt børnefamilier pga. den tætte beliggenhed ved Frejlev Skove, Frejlev Hallen og ikke mindst daginstitutioner og forskellige indkøbsmuligheder.

Lejlighederne er indflytningsklare og kan overtages med kort varsel, og som Carina Bach Kristiansen, indehaver af danbolig Aalborg C, fortæller er “udlejningen rigtigt godt i gang med over halvdelen af boligerne udlejet.”

Skarpt minimalisktisk udtryk

Alle boligerne er opført med et skarpt minimalisktisk udtryk, der åbner op for en masse personlige indretningsmuligheder, og der er også blevet lagt vægt på, at lysindfaldet skal være mindst lige så fantastisk som udsigten.

Rummene er store og lyse med køkkener og stuer, der er i åben forbindelse. De lyse HTH køkkener indeholder allesammen hårde hvidevarer i form af opvaskemaskiner, vaskemaskiner samt tørretumblere.

Derudover medfølger der et udhus til alle boliger og carport til 4-værelses lejlighederne.

I de store 4-værelses lejligheder får man eget bryggers, hvor der er installeret vaskesøjle med vaskemaskine og tørretumbler, mens vaskesøjlen i 3-værelses lejlighederne er placeret på badeværelset.

Fælles for badeværelserne i lejlighederne er, at der er lyse skabselementer og gråbrune gulvklinker med gulvvarme.

Mellem boligerne er der etableret et spændende og unikt gårdmiljø, som indbyder til hyggelige stunder for alle aldre.

Boligkomplekset har flere fordelagtige faciliteter som elevator, der også gør boligerne egnet til beboere med gangbesvær. Desuden er det tilladt at holde mindre husdyr på op til 15 kilo – dog tillades der ikke krybdyr.

Priserne de resterende lejligheder ligger fra 9.275 til 10.975 kr. per måned.

Frejlev – en skøn forstadsby

Frejlev har i årevis været et attraktivt sted at bosætte sig pga. muligheden for at være en del af et lokalsamfund samtidig med, at man er tæt på Aalborg.

Der er kun 10 minutters kørsel til City Syd og 15 minutters kørsel ind til Aalborg Midtby fra Frejlev, og du har samtidig masser af naturskønne områder tæt på – bl.a. Frejlev Skove, Drastrup Skov og selvfølgelig Limfjorden.

Læs mere om lejlighederne og mulighederne for leje her.

Lejerne skal have service i topkvalitet: Aalborg-firma med nyt tiltag

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Ejendomsudviklingsfirmaet Frost & Kjøller Ejendomme, der også udlejer de boliger de bygger, tager nu hele administrationen hjem.

Tidligere har firmaet ladet eksterne ejendomsadministratorer håndtere alt det administrative og dialogen med lejerne af deres boliger.

Nu har firmaet lavet en omstrukturering, der skal sikre, at lejerne får en service i topkvalitet under hele udlejningen.

Lejerne skal have den bedste service

På kontoret i Danmarksgade 28 sidder Frost & Kjøllers nye administrations-team klar til at hjælpe virksomhedens lejere.

Firmaet har netop valgt at håndtere det hele internt.

Frost og Kjøller Ejendomme kan på den måde sikre servicen for de nuværende- og nye lejere.

Endnu en fordel er at lejerne kan komme ind på kontoret og få en god snak omkring de forskellige lejemål.

”Vi har taget al administration hjem for at have fuldstændig kontrol over lejemålene. På den måde sikrer vi, at lejerne oplever en høj kvalitet i samarbejdet med Frost & Kjøller Ejendomme.

Kvalitet skal være et nøgleord for os, og vi ønsker at sætte helt nye standarder for service indenfor udlejning af boliger i Aalborg,” fortæller Anne Mette Frost, der er partner i Frost og Kjøller A/S, og fortsætter:

”Vi har ansat markedets bedste folk til at tage sig af administrationen og servicen af vores lejemål, da vi ikke længere ønsker at gå på kompromis.

Det er vigtigt for os at være de bedste på markedet indenfor udlejning af boliger. Det mener vi blandt andet, at vi bliver ved at foretage det hele i eget regi.”

Serviceteam er et nyt tiltag

Udover det nye administrationsteam, så bliver det nu også nemt for lejerne at få en hurtig service, hvis der sker noget uventet i lejemålene.

Firmaet har oprettet et serviceteam, der består af Kenneth og Rasmus, som rykker ud, hvis der eksempelvis er spørgsmål til det håndværksmæssige eller går noget i stykker.

”Vores nye serviceteam er ikke mindst valgt ud fra meget høje faglige kompetencer, men er i høj grad også valgt ud fra menneskelige kompetencer. De forstår nemlig at tale med folk på en ordentlig måde.

Vores lejere skal føle sig forstået og imødekommet med deres henvendelser. Dette forstår Kenneth og Rasmus til fulde, og det er en sand fornøjelse at kunne præsentere dem som vores nye serviceteam.”

Der er fra firmaet side helt særlige tanker med hvorfor der sker en omstrukturering af organisationen:

”Organisationen effektiviseres og serviceniveauet højnes ved at få administrationen og servicedelen hjem i regi af Frost & Kjøller Ejendomme.

Hos Frost & Kjøller Ejendomme er der nu kortere fra tanke til handling, hvilket altid er noget, jeg godt kan lide i min arbejdsgang,” slutter Anne Mette Frost af med.

Politiet melder ud: Ingen hold i bombetrussel mod Klarup Skole

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Kim Matthai Leland
Foto: Kim Matthai Leland

Nordjyllands Politi modtog i dag, 18. november 2019 kl. 17:01, anmeldelse om en trussel rettet mod Klarup Skole i Aalborg Kommune. Truslen vurderes klart som falsk.

Det skriver politiet i en pressemeddelelse udsendt mandag aften.

Politiet indledte dog øjeblikkeligt en større efterforskning af omstændighederne omkring denne anmeldelse, ligesom man straks afsendte politipatruljer til skolen for at undersøge stedet.

Det er sikkert at opholde sig på skolen

Nordjyllands Politi understreger, at der ikke er noget, som tyder på, at der er en farlig situation på og omkring skolen. Der var tale om elektronisk formuleret bombetrussel via skolens interne systemer.

”Det står klart efter vores efterforskningsskridt her til aften. Det er vores vurdering, at det er sikkert at opholde sig på skolen,” siger vagtchef Karsten Højrup Kristensen.

Politiet tager dog altid denne slags anmeldelser alvorligt, hvorfor man med det samme indleder et større efterforsknings-arbejde for at klarlagt alle sagens omstændigheder.

Hvis man har oplysninger til politiet i sagen, kan man ringe 114.

Har anholdt og afhørt 15 årig

Truslen var formuleret elektronisk via skolens interne systemer, og politiets intense efterforskning i sagen forsætter her til aften, så politiet kan komme til bunds i, hvem der har afsendt truslen.

Politiet kan oplyse, at man i forbindelse med efterforskningen her til aften har anholdt og afhørt en 15-årig elev på skolen.

”Alt tyder dog på, at den 15-årige ikke er gerningsmand til truslen,” understreger vagtchef Karsten Kristensen.

Og af hensynet til politiets videre efterforskning i sagen så har Nordjyllands Politi på nuværende tidspunkt ingen yderligere informationer i sagen.

Klarup Skole har fra i morgen tidlig personale klar på skolen til at tage imod børnene, og personalet vil være klar til at svare på de spørgsmål, der måtte være fra elever og forældre.

Forældre på Klarup Skole har modtaget en besked fra skoleleder Gitte Scheuer.

Her står der bl.a.;

“Politiet er naturligvis involveret, og de vurderer, at truslen ikke er reel. De er på skolen her til aften, ligesom de vil patruljere i nat. Deres vurdering er, at det er sikkert og trygt at være på skolen.”

Mandag skete det samme i Thisted.

Her blev Tingstrup Skole i Thisted evakueret, efter at en elev havde udsendt et trusselsbrev.

Det skete via skolens intranet Aula under overskriften ”Terror”, hvor eleven blandt andet skrev, at han var blevet medlem af gruppen Islamisk Stat – og hvis en bombe sprang i luften, ville det derfor være ham, der stod bag.

Selv om beskeden sluttede med ”Fortsat god dag”, var det alligevel én, som man fra skolens side tog meget alvorligt.