Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Her er forklaringen: Uhyggelig tilbudsavis dukker op i flere supermarkeder

Af Stine Kjølby Christensen
Arkivfoto.
Arkivfoto.

I weekendens mulm og mørke har dyrevelfærdsorganisationen Anima sneget sig ind i landets Coop-butikker.

Her har du placeret en række tilbudsaviser under navnet “Scoop”, der reklamerer med at være værst til dyrevelfærd.

Aktionen kommer i forlængelse af et længevarende kritikpunkt for supermarkedet, der stadig har de ellers udskældte turbokyllinger i køledisken.

Hvad er en turbokylling?

Hurtigtvoksende slagtekyllinger – bedre kendt som turbokyllinger – er avlet til at vokse ekstremt hurtigt. På kun 35 dage vokser de fra 50 gram til over to kilo, hvorefter de bliver slagtet. Turbovæksten medfører alvorlige helbredsproblemer og skavanker.

  • Tre ud af fire turbokyllinger ender med ikke at kunne gå normalt.
  • Organsvigt og besværet åndedræt er udbredt hos kyllingerne.
  • En del af kyllingerne når aldrig køledisken, fordi de dør af pludseligt hjertestop. 

Derudover bliver kyllingerne stuvet sammen i kæmpe haller, hvor de næsten ingen plads har. Faktisk har en turbokylling mindre plads end en burhøne!

Kilde: Anima.dk

Mange af landets konkurrerende supermarkeder er godt i gang med udfasningen, men hos Coop er man endnu ikke hoppet med på vognen.

Derfor har Anima nu placeret deres eget bud på en tilbudsavis i Coops butikker.

Her er forklaringen: Uhyggelig tilbudsavis dukker op i flere supermarkeder

Kunderne er ikke klar

Ifølge Anima, mener Coop ikke, at kunderne er klar til det.

“Coop er den supermarkedskæde, der sælger flest turbokyllinger.

De har fortalt, at de vil fjerne nogle af turbokyllingerne fra køledisken i 2025, men afviser blankt at forpligte sig på mere end det, og skyder ansvaret over på kunderne,” lyder det fra Anima.

At lige netop Coop indtager den position er ifølge Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima, paradoksalt:

Coop har i årevis brandet sig på “ansvarlighed” og de bryster sig af, at deres hjerte banker for dyrevelfærd. Men vi oplever et Coop, som udviser en utrolig ligegyldighed over for turbokyllingernes lidelser. Det virker nærmest som om, Coop går efter at være værst til dyrevelfærd,” udtaler Mathias Madsen, kampagneleder i Anima.

På Coop’s hjemmeside findes der en helt kategori med titlen “Ansvarlighed”, men her nævnes dyrevelfærd ikke.

Du kan læse mere om Animas kampagne lige her.

Del artikel

Andre læser også