Hans bror er kendt fodboldprofil: Nu stjæler Mattis selv overskrifter med ny app

Skrevet af: Michael Qureshi
Mattis Curth har sikret en millioninvestering til app'en ARTLAND
Mattis Curth har sikret en millioninvestering til app'en ARTLAND

Når man siger efternavnet Curth i Aalborg, så forbinder man det med fight og mange mål i AaB-trøjen.

Jeppe Curth spillede med stor succes ni år i AaB og bombede mål ind. Men der er gode familie-gener i Curth-familien. For nu er det lillebror Mattis Curth, der brager igennem. Godt nok i en lidt anden boldgade.

Mattis Curth er ivrig iværksætter og skabte ideen til den danske kunst-app Artland. Det gjorde han, da han læste i Aalborg, og det er også herfra, at projektets nye millioninvestorer bor.

ARTLAND har netop indgået et samarbejde med kunstmessen NORTH, der kører ude på Spritten i denne weekend.

Mattis Lund Curth, der er direktør for appen ARTLAND, havde sit første rigtige møde med kunst under sine studier på Aalborg Universitet.

Jeppe Curth, der nu spiller i Viborg og lillebror Mattis
Blev fascineret af kunst på Galerie Wolfsen

Det var på Galerie Wolfsen i Aalborg, hvor han hurtigt blev fascineret af den stærke passion, som skulle vise sig at være et kendetegn for kunstverdenen. Samtidig følte han sig frustreret over, at det var en svær verden at navigere i.

Oplevelsen blev startskuddet til hans speciale, der tog udgangspunkt i idéen om at udvikle et digitalt fællesskab for kunstinteresserede, hvor de kunne dele deres passion og tilegne sig ny viden om kunstverdenen.

Specialeproduktet blev en app ved navn ARTLAND, der giver mulighed for at dele ens egen kunstsamling, få indblik i andres private samlinger, orientere sig om aktuelle udstillinger i en omfattende kunstguide og holde sig opdateret om kunstscenen med nyheder, interviews og videoer.

Fik millioninvestering i app’en

Specialet var knapt blevet afleveret, før det udviklede sig fra idéplan til virkelighed. Da Mattis præsenterede ARTLAND for nordjyske investorer, der alle har en brændende passion for kunst, så de et stort potentiale i projektet og valgte derfor at investere i udviklingen af appen.

I dag har ARTLAND 10 ansatte, appen har over flere tusind brugere og er netop blevet lanceret i hele Skandinavien.

ARTLAND app’en

Hvorfor tænkte du, at der var et marked for sådan en app?

“Ideen opstod, fordi jeg i forbindelse med mit første køb af et kunstværk oplevede en stor passion blandt de personer, som beskæftigede sig med kunst – mange brugte flere timer om dagen på at søge inspiration og få mere viden om kunstmarkedet.

I perioden efter mit første kunstkøb mødte jeg endnu flere mennesker, som havde en stor interesse for kunst – flere end jeg umiddelbart ville tro. Derfor tænkte jeg, at der kunne være noget her, som var interessant at undersøge nærmere.

Det kan som udefrakommende virke som et ‘lukket land’, som er svært at blive en del af.

Herefter begyndte jeg at undersøge, hvad der fandtes af produkter og services på markedet og havde en fornemmelse af, at der helt bestemt manglede et community baseret på kunstsamlere og kunstkøbere.

HuskMitNavn #huskmitnavn #artlandapp #artcollector #collectandconnect

A post shared by Artlandapp (@artlandapp) on

Stort internationalt potentiale

Hvor stort internationalt potentiale har app’en?

“Det internationale potentiale er stort. Kunst har mange forbindelser på tværs af landegrænser. Det er på nuværende tidspunkt blot svært at navigere i, fordi man ikke har samlet informationen og givet de personer, som har en stor kunstpassion, muligheden for nemt at mødes og dele deres passion. Det vil vi lave om på.

Læs også: Lækker mad to go: Her er Aalborgs nye hotte Take Away steder

Det skal være nemmere at få kontakt til andre med samme passion for kunst på tværs af landegrænser, og det skal være nemmere at få fat i den information, som er nødvendig for at kunne lave sit næste kunstkøb.

På nuværende tidspunkt er appen ude i hele Skandinavien, og fra starten af maj lancerer vi appen globalt.”

Andrew Birk #andrewbirk #artlandapp #artcollector #collectandconnect

A post shared by Artlandapp (@artlandapp) on

Jeppe Curth er stor inspiration

Din bror Jeppe er udover fodbolden også kendt for også at være iværksætter – har han været med til at inspirere dig?

“Ja, min bror har været til stor inspiration – faktisk begge mine brødre. Dem, der står en nær, har altid stor betydning for det, som man gør.

Vi har alle tre brødre haft virksomhed sammen i 7 år (Pulsevent og Pulsskolen), så vi kender hinandens styrker og svagheder godt, og kan skubbe hinanden i den rigtige retning, når der er behov for det.

Det har stor betydning, at man har et bagland, der forstår, hvorfor man bruger al sin tid på at få bygget noget op fra bunden af, og som kan støtte en, når der er modstand på vejen.

Uanset, om vi laver ting sammen eller hver for sig, kan vi sparre med hinanden og hjælpe hinanden på vej.”

I den kommende weekend kan man møde ARTLAND på kunstmessen NORTH, der begge er drevet af et ønske om at skabe de bedste mulige rammer for at opleve kunst – både digitalt og i de inspirerende rammer i de gamle spritfabrikker i Aalborg.

Har du styr på weekenden i Aalborg?

15.000 på Spritten: Her er det bedste i weekenden i Aalborg

Brandvarme boliger: 5 fede lejligheder over 100 kvadratmeter

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
nybolig.dk, Kridtsløjfen 23 3. 3., 9000 Aalborg
nybolig.dk, Kridtsløjfen 23 3. 3., 9000 Aalborg

Der er masser af lejligheder til salg i øjeblikket, men de færreste er over 100 kvadratmeter.

På redaktionen har vi nogle gode bud på nogle af de lækreste lejligheder på over 100 kvadratmeter i det centrale Aalborg.

Boulevarden 35, 2. 9000 Aalborg – kr. 2.698.000

dmbolig.dk, Boulevarden 35 2., 9000 Aalborg

Midt i hjertet af Aalborg ligger denne skønne citylejlighed. Lejligheden har ikke mindre end 6 værelser, er 145 kvadratmeter og er i to etager. Køkkenet har tilhørerende spisestue med altandøre ud til et fælles grønt areal. Se boligen her.

Kridtsløjfen 23 3. 3., 9000 Aalborg – kr. 2.995.000

nybolig.dk, Kridtsløjfen 23 3. 3., 9000 Aalborg

Ved Eternitten finder du denne lækre udsigtslejlighed, som blev bygget i 2015. Lejligheden er 103 kvadratmeter. Lejligheden har store vinduer, så udsigten kan nydes fra flere vinkler. Stuen og køkkenalrummet forenes, og den minimalistiske stil går gennem hele lejligheden. Fra stuen er der udgang til en stor altan. I ejendommen er der elevator. Se boligen her.

Vendelbogade 17 st. tv., 9000 Aalborg – kr. 2.645.000 

edc.dk, Vendelbogade 17 st. tv., 9000 Aalborg

Denne lejlighed blev totalrenoveret i sommeren 2017. Lejligheden er 114 kvadratmeter og har to gode værelser foruden stuen. Køkkenet er i åben forbindelse med den store stue. Køkkenet og badeværelset er i samme stil, og på badeværelset er der store 60×60 klinker. Lejligheden har en vestvendt altan. Se boligen her.

Helgolandsgade 50A, st., 9000 Aalborg – kr. 1.998.000

edc.dk, Helgolandsgade 50A st., 9000 Aalborg

I Vestbyen finder man en renoveret lejlighed med masser af sjæl. Lejligheden er 108 kvadratmeter og er lavet til en stor to værelses, men der er mulighed for at implementere et ekstra værelse i stuen. Badeværelset er stort, har vaskestation og væghængt toilet. Se boligen her.

Østerbro 31A 3. 1., 9000 Aalborg – kr. 2.698.000

home.dk, Østerbro 31A 3. 1, 9000. Aalborg

På Østerbro finder man denne lejlighed på 108 kvadratmeter og med to altaner. Lejligheden har et stort køkkenalrum og stue i et. Lejligheden har to regulære værelser. Ejendommen har elevator, hvor man skal benytte brik så det er kun beboer i ejendommen der kan komme ind. Se boligen her.

Prøv Aalborgs helt nye søgeportal på ejer- og lejebolig

MigogAalborg Bolig har lanceret Boligswipe som er en ny og meget lettere måde at søge boliger på. Find de boliger der matcher dig inden for location og søgekrav – og nærstuder så de rigtige

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

INFO:

På MigogAalborg Bolig skriver vi om de spændende boliger i Aalborg og omegn, som skiller sig ud på den ene eller anden måde. Vores artikler er ikke sponsoreret, medmindre det står tydeligt markeret.

Er du ejendomsmægler eller har en bolig til salg og mener MigogAalborg Bolig bør omtale en bolig eller projekt, så skriv til christine@migogaalborg.dk eller direkte på vores Facebook.

 

Hvem skal vinde Coolshop-prisen? Nominer en cool person

Skrevet af: Michael Qureshi
Jacob Risgaards motto er vild, vildere
Foto: Coolshop.com
Jacob Risgaards motto er vild, vildere Foto: Coolshop.com

Kender du en, som er en cool person for det han/hun gør på arbejdet eller i fritiden?

Det kan være en af hverdagens helte, som gør en stor forskel på den ene eller anden måde. Det kan være en, som gør noget ekstraordinært godt for andre eksempelvis i form af velgørenhed.

Så er det tid til at få denne person frem i rampelyset til noget fortjent anerkendelse.

Hvem skal løbe med Coolshop-prisen til vores store prisuddelings-fest AALBORG AWARDS i Aalborg Kongres & Kultur Center?

Motto er vild, vildere

Her hylder vi byen på alle måder. Både med at kåre i kategorier som Årets Restaurant, Årets Café, Årets Eventsted, Årets Arbejdsplads m.fl (stem i bunden af artiklen).

Men Coolshop-prisen er lidt anderledes. Her indstiller I de cool personer I kender, og finder vores jury feltet af slutnominerede.

“Vores motto på Coolshop er vild, vildere. Så vinderen af Coolshop-prisen skal være en vild person. En der har reddet to børn ud af et brændende hus, en der gør en kæmpeforskel for andre mennesker eller bare er ekstrem på en anden måde. Bryder nogle limits.

Vi vil rigtig gerne have, at det er MigogAalborgs læsere, der er med til at bestemme, så nominer en cool person. Intet er for småt eller for stort,” siger Jacob Risgaard, medejer af Coolshop med hovedkontor i Nørresundby.

Vind et gavekort på 500 kr

Hvis du mener, at du kender Aalborgs cooleste person (skulle person bo lidt uden for kommunen går det nok også), så skriv navnet med en begrundelse i kommentarfeltet på Facebook-opslaget på MigogAalborgs Facebook-side

Vi trækker lod om et gavekort på 500 kr. til Coolshop blandt alle dem, der nominerer en kandidat.

Vi lukker for indstillinger på lørdag den 24. februar.

Derefter får de fem finalister i kategorien besked om, at de er i spil til Coolshop-prisen.

Vil du med til en af årets fedeste fester i Aalborg? Så book din billet til 319 kr. her – du får rød løber, prisuddeling, show, kæmpe afterparty og to drinks med i prisen

powered by Typeform

Kæmpe event: Dansk Powerboat-babe skal race på Limfjorden

Skrevet af: Michael Qureshi
Mette Bjerknæs
Mette Bjerknæs

Når Aalborg Regatta skydes i gang i juni, så kan vi glæde os til et kæmpe show midt på Limfjorden.

På Havnefronten kan tusindvis af tilskuere opleve en afdeling af F2 Powerboat World Championship.

Formula2 Powerboats har tophastigheder tæt mod 200 km/t, og runder hurtigere 100 km/t end en Lamborghini Murcielago LP640.

En af de helt store profiler ved løbet bliver den dansk-norske Mette Brandt Bjerknæs. Ud over hun er kvinde i en ekstremt mandedomineret sportsgren, så har hun i den grad også udseendet med sig.

På Instagram hedder hun ThePowerBoatprincess, og hun laver også modelarbejde, når hun ikke giver den gas på vandet.

Had the most amazing weekend in London – turning 29 isn’t too bad 🥂🇬🇧

Et opslag delt af Mette Brandt Bjerknæs (@thepowerboatprincess) den

Powerboat Denmark i Vodskov arrangerer løbet

Mette Bjerknæs startede med at race Powerboats som 19-årig i 2008, og i 2014 blev hun verdensmester med teamet Navikart Racing.

Hun har ikke racergenet fra fremmede, da både hendes mor og far har udøvet bådrace.

Det er Powerboat Denmark med kontor i Vodskov, der har sikret, at Powerboat F2 kommer til Aalborg under Regatta i juni måned.

Samarbejde med Aalborg Event

MigogAalborg har taget en snak med Promotor Anders Bak Rasmussen omkring race på Limfjorden.

Hvem er arrangørerne bag Aalborg-løbet?

“Vi er nogle gamle racerbådsfolk i firmaet. Jeg har selv kørt i 1990erne, hvor jeg var nordisk mester. Jeg er gået sammen med en tidligere racerbådskører, Svend. Det er på tide, der kommer race tilbage til Aalborg.

Vi rettede henvendelse til Søren Thorst, som er eventchef hos Aalborg Event, da vi så muligheder for at udvide Regatta med noget, der var helt vildt spændende.

Det var Søren Thorst med på, men de ville have en leverandør, hvor den sportslige del og internationale krav levede op til forventningerne. Til det formål har de hyret Powerboat Danmark.

Grundlæggende er vi egentlig bare to gamle racerbådskørere, der føler der skal ske noget i havnen, og det lover vi, der kommer til.”

Sidste år var der P1 Powerboat Race. Hvad er forskellen på det sidste år og så i år?

”Vi skal have noget med noget mere rabalder på. Det er den store forskel. Sidste år var der seks både ad gangen, og så forsvandt de ud i horisonten.

I år har vi 20 både, der racer side om side foran den gamle Rosdahls restaurant, langs fjordsiden og bare 40 meter fra publikum. De vender ved musikkens hus, racer lidt tilbage og drejer mod Nørresundby-siden og vender ned mod Limfjordsbroen og på tværs.

Det betyder, at du kan stå på Limfjordsbroen og have en fantastisk udsigt. Hvis du står på kajen, så vender bådene 20-30 meter fra dig. De kører altså 200 km/t og de vil alle sammen først, for det er verdensmesterskabet, der køres om.”

Hvad kan vi virkelig glæde os til at opleve langs havnefronten?

“Jeg lover, at det bliver noget af det, som folk vil huske allerbedst fra Aalborg Regatta. Det er noget af det vildeste, som man har set i Aalborg Havn.

Bådene kører hele tiden på grænsen mellem at lette og ikke at lette. Kommer der en lille bølge eller lille vindpust, så kommer der til at ske spektakulære ting.

Der kommer mellem 25-35 både til Aalborg fra hele verden. De skal køre tidskørsel om 20 startpladser. Det vil undre mig meget, hvis ikke fire-fem både vælter eller flipper i løbet af weekenden. Der kommer til at være en masse action på Limfjorden, som vi ikke er vant til at se,” slutter Anders Bak Rasmussen.

Nordjyllands Politi: Ulven kom til Aalborg i går

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det har været diskuteret vidt og bredt om ulven har sin plads i den danske natur.

Men i går aftes tog sagen en helt ny drejning, da en forklædt ulvemand indtog skøjtebanen i Aalborg. Det skriver Nordjyllands Politi i døgnrapporten fra i går.

“Det var bekymrede borgere der klokken 18.30 kontaktede politiet, da en mand iført ulvekostume jagtede børnene på skøjtebanen på C.W.Obels Plads i Aalborg, medens han råbte og skreg,” skriver Nordjyllands Politi i døgnrapporten.

De fortæller endvidere, at han derefter fortsatte den noget absurde adfærd ved at køre frem og tilbage i gågaden på en knallert uden nummerplader.

Der plejer at herske fred og ro på skøjtebanen i hjertet af Aalborg.

“Da politiet kom tilstede, stak han i høj fart af på sin knallert ad C.W.Obels Plads, gennem gågaden og videre ad Maren Turis Gade. Patruljen spottede dog ulven igen og fik sig en kort løbetur frem til Jomfru Ane Gård, hvor de fik ulven standset – og anholdt for en kort bemærkning,” skriver politiet i døgnrapporten.

“Ulven blev sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen – og blev kørt hjem af patruljen. Og så var den ulvetime slut!” slutter Nordjyllands Politi i Døgnrapporten.

Fik du læst vores artikel om politiets sjoveste tweets?

Nordjysk duo vandt million-ordre foran store konkurrenter

Skrevet af: Michael Qureshi

Tre bureauer fra København og Aalborg stod til sidst tilbage i kampen om Væksthus Nordjyllands knap fire millioner kroner store EU-udbud over kommunikationsrådgivning og markedsføring de næste fire år.

Efter en omfattende finalerunde sikrede den sammenbragte duo Lange PR og Gotcha i fællesskab kontrakten.

Kombinationen af Lange PR og Gotcha sikrer Væksthus Nordjylland en helhedsorienteret løsning inden for kommunikation, PR, reklame og SoMe.

I kraft af Lange PRs mangeårige arbejde for Væksthuset får den regionale specialist inden for vækst, udvikling og internationalisering derfor en bureau-konstellation, der i høj grad skal bidrage til den udvikling, Væksthuset står over for.

Det betyder blandt andet, at Væksthuset nu skal i gang med et stort kommunikationsarbejde, der skal sikre en endnu større synlighed over for målgruppen af små og mellemstore virksomheder i Nordjylland.

“Set med nordjyske briller er det en kæmpe sejr for Lange PR og Gotcha, at vi sammen har kunnet feje nogle af de store bureauer fra København af banen. Plus at det bestemt ikke har været nogen nem hjemmebanesejr, da det hele blev kørt af Steen Jensen (EU udbudsekspert), som udelukkende var sat i verden for at sikre en fair og objektiv proces,” siger Jacob Lange til MigogAalborg.

Jacob Lange fra Lange PR

Har kontakt til flere tusinde virksomheder i Nordjylland

Her i februar er arbejdet med Væksthus Nordjyllands strategi de kommende år igangsat.

“Væksthuset har hvert år kontakt til flere tusinde små og mellemstore virksomheder, og i gamle dage var det sådan, at Væksthuset mest af alt var et sted, hvor man kunne få en pose EU-penge til forskellige formål.

I dag har Væksthuset ansat en række meget dygtige og erfarne medarbejdere, der selv vejleder virksomhederne langt mere end tidligere – i et tæt samspil med de lokale erhvervskontorer og private rådgivere. Det sikrer virksomhederne en mere kvalificeret sparring, og alle analyser viser da også, at de virksomheder, som har fået vejledning af Væksthuset, klarer sig bedre end tilsvarende virksomheder, når det gælder omsætning, eksport og skabelsen af arbejdspladser,” forklarer Jacob Lange.

Kendskabet til Væksthuset skal styrkes

Rasmus Brostrøm, adm. direktør og markedsføringsspecialist i reklamebureauet Gotcha supplerer:

“Visionen for vores samarbejde med Væksthuset er meget klar. Vi skal arbejde på at styrke kendskabet til Væksthus Nordjylland og deres mange kompetencer, som primært små- og mellemstore virksomheder har brug for i bestræbelserne på at vækste deres forretninger.

Det skal vi sammen med Væksthuset realisere ved at styrke kommunikations- og brandingindsatsen med et stærkt fokus på strategisk velfunderede PR- og kommunikationsløsninger, som er indsigtsfulde i kernen samt kreative og effektfulde i eksekveringen.

Med andre ord handler det for os om at løfte brandet til nye højder og indfri Væksthus Nordjyllands forretningsmæssige potentiale, således at væksten i region Nordjylland får det absolut bedste afsæt for at lykkes,” forklarer han.

Rasmus Brostrøm fra Gotcha

Var ikke hjemmebanefordel i udbuddet

Hos Væksthus Nordjylland understreger man, at der ikke var tale om hjemmebanefordel. Men Lange PR og Gotcha leverede ganske enkelt det bedste materiale i udbudsprocessen.

“Som et offentligt EU-støttet væksthus med et stort budget udbyder vi hvert fjerde år hele markedsføringsindsatsen i et udbud med en eksternt tilknyttet udbudsekspert. Det er en omfattende proces, men det er også et sundt forløb, der sikrer, at vi har den bedste partner på kommunikationsområdet.

Lange PR og Gotcha scorede højest på kvalitet og pris blandt de deltagende bureauer, og vi ser derfor frem til de næste års samarbejde,” kommenterer Heidi Stubberup Ebeling, kommunikationsansvarlig i Væksthus Nordjylland.