Hædret af Kronprinsen: Aalborg-virksomhed vinder Danish Tech Challenge 2019

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Pressefoto
Pressefoto

Aalborg har et fantastisk iværksættermiljø, og 23. januar var der igen stor hæder til en spirende Aalborg-virksomhed.

Efter fire måneders intensiv acceleration er Pentalock, som har udviklet en intelligent cykelsikring, kåret som vinder af Danmarks største hardwarekonkurrence, Danish Tech Challenge.

H.K.H. Kronprins Frederik overrakte Industriens Fonds iværksætterpris til vinderen sammen med en check på 500.000 kr.

Det skriver Pentalock i en pressemeddelelse.

”Det er mega fedt, det havde vi virkelig ikke forestillet os. Men vi tror selvfølgelig på produktet selv og det er fedt at få den anerkendelse. Pengene skal skydes ind i virksomheden, så vi rigtig kan få gang i sagerne.

DTC programmet har presset os til at skalere hurtigere, prøve nogle ting af og ikke at være bange for at fejle, så det er en helt anden virksomhed nu end for fire måneder siden”, fortæller Emil Norup, CEO og co-founder, PentaLock.

Awardshowet den 23. januar var afslutningen på årets sæson af Danish Tech Challenge – et intenstivt vækstforløb for nogle af landets dygtigste hardwareiværksættere.

Pentalock har opfundet en lås, som sidder inde i cyklen, og den kan dermed ikke brydes op uden at ødelægge cyklen.

Pressefoto

Fremtidens industri ligger i hardware

Danish Tech Challenge hjælper hardwareiværksættere, der skaber nye innovative og fysiske produkter, i udviklingen fra iværksætter til levedygtige vækstvirksomheder. Vækstvirksomheder, der skal udvikle fremtidens industri og skabe nye arbejdspladser i Danmark.

Sten Scheibye, bestyrelsesformand i Industriens Fond:

”Der er gang i iværksætteriet i Danmark, men der er stadig for få virksomheder, der bliver til vækstvirksomheder og skaber eksport. I Danish Tech Challenge skaber vi rammerne for, at virksomhederne kan accelerere og komme hurtigere til markedet.”

”For de fleste af denne type startups er det helt afgørende at sikre tålmodige investeringer til deres videre vækstforløb, men det kræver orden i penalhuset at få investorer med ombord på så tidligt et stadie. Så I løbet af accelerationsprogrammets fire måneder bliver virksomhederne igen og igen uddannet og udfordret i deres forretningsforståelse, salg, markedsføring, kapitalrejsning, produktudvikling, jura, godkendelsesbehov og meget mere.”

Store ord med på vejen

I løbet af de sidste fire måneder har et intenst udskillelsesforløb fundet sted bag kulisserne i DTU Science Parks inkubator og accelerator Futurebox, hvor deltagerne flytter ind, når de bliver i optaget i Danish Tech Challenge.

Flere end 80 startups søgte om deltagelse, hvoraf de 20 mest lovende blev udvalgt. Hver uge er virksomhederne blevet bedømt på forskellige parametre, og langsomt er feltet blevet indsnævret til årets vinder. Juryen har givet Pentalock disse ord med på vejen:

”Det er et enkelt, teknisk godt designet produkt med en stærk IP og et enormt markedspotentiale. Vi mener, at virksomheden har den rette timing, og at de har udviklet et produkt, der er eksisterende løsninger overlegent. Et produkt, der giver mening og er let at forstå. Det er genialt simpelt.”

Deltagere i Danish Tech Challenge 2019 var SoilSense, Planet Nusa, Pentalock, Copenhagen Trackers, Techvolver, Reshape Biotech, Aim Robotics, BlueBenu, Dacoma, ATLANT3D, Snapform, OKTO Acoustics, SCtronics, FlexLogical, SUND FORLUFT, Wastehero, Optoceutics, SubBlue Robotics, atSpiro, Læsø Zostera.

Om Danish Tech Challenge

Danish Tech Challenge er et fire måneders intensivt program, hvor deltagerne får adgang til sparring med rådgivere og mentorer, prototypeværksted, investorer og en hovedpræmie i form af Industriens Fonds Iværksætterpris på 500.000 kroner.

Danish Tech Challenge blev lanceret i 2014 som et udviklingsforløb for målrettede teknologiske hardware-iværksættere, der arbejder med at bringe nye, fysiske produkter til markedet. Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Industriens Fond og DTU Science Park, som arbejder med virksomhedernes forretningsmodel, team og teknologi med henblik på at skabe en hurtigere vej til markedet.

Tidligere vindere: Nordic Power Converters (2014), MedTrace (2015), Bifrost Communications (2016), Rosenby Engineering (2017) og MiWire (2018). Tilmeldingen til Danish Tech Challenge 2020 er åben og kan ske på danishtechchallenge.dk.

Limited edition: Her kan du få den vildeste Nutella-snegl

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Hvis du skulle have glemt det, kan vi informere om, at det er Fars Dag på fredag, d. 5 juni.

Er du også træt af at give de obligatoriske bomuldsstrømper, noget udstyr til grillen eller en klassisk skjorte?

De fleste ved, at vejen til en mands hjerte går gennem maven, og på fredag har du for alvor mulighed for at tage kegler i hjemmet.

For Surdejsbageren har lavet et lille twist på bestselleren kanelsnegl, hvor den klassiske remonce er skiftet ud med det tætteste man kommer på flydende guld: Nutella.

Sneglen koster som sædvanligt en halv Vejgaard-dollar (25 kr.), og udover Nutella har den klassiske snegl fået selskab at ristede hasselnødder og knasende krokant.

Selvom sneglen først kan smages igen om en uge, lavede Henrik og Co en lille portion test-snegle, som bogstaveligt talt røg som varmt brød i dag.

Vi nåede lige at få fingrene i et enkelt eksemplar, og vi kan garantere en fantastisk oplevelse for alle, der elsker Nutella. Den skal helt bestemt nydes lun, hvor Nutella’en stadig er flydende.

Sådan får du fingrene i den

Nutella-sneglen kan i første omgang KUN (!) bestilles til afhentning Fars Dag (Grundlovsdag), og bestillingerne har allerede væltet ind efter, at Surdejsbageren lagde en lille teaser ud i går på Instagram.

“Der er jo store traditioner for at bestille og spise hveder til St. Bededag, så nu tester vi lige af om Fars dag skal have en ny tradition her i Aalborg,” fortæller ejer og surdejsbager Henrik Skougaard.

Men bare rolig. VI fortæller ikke nogen, hvis du bestiller en, to, tre eller fire dig til selv eller en anden du holder af.

Sneglene kan bestilles via Facebook, Instagram eller på mail info@surdejsbageren.dk

Vis din støtte til klubben: Nu kan du købe den helt særlige AaB-plakat

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

På søndag spiller AaB den første betydende fodboldkamp siden starten af marts, når de skal på jagt efter tre point i Esbjerg.

Klubberne må endnu ikke have tilskuere på tribunen, og dermed må spillerne undvære den helt særlige stemning og ikke mindst den flotte visuelle kulisse af rød-hvide farver, som AaB’s fans altid leverer – både ude og hjemme.

Men selvom vi ikke har mulighed for at støtte spillerne på lægterne, er der heldigvis stablet en række tiltag på benene for støtte klubben i en svær tid.

AaB har startet projektet AaB er det hele værd, som i skrivende stund har indsamlet næsten 500.000 kr. og på kampdage opfordrer de desuden alle fans til at lade sit halstørklæde hænge ud ad vinduet som en symbolsk gestus.

Nu er vi her på MigogAalborg klar med endnu en mulighed for at vise AaB din støtte – både økonomisk og visuelt.

Støt AaB sammen med MigogAalborg

Mange nordjyder har allerede sikret sig Spot Byen plakaterne til at pryde hjemmet med ikoniske steder som eksempelvis Vestre Fjordpark, Tyren eller Aalborg Tårnet.

Spot Byen er et kreativt samarbejde udsprunget mellem MigogAalborg og Fotograferne Vesterbro, og det ligger i vores fælles DNA at være stolte af at bo i Aalborg.

Vi er også stolte af AaB; derfor skal klubben selvfølgelig også have sin helt egen plakat, som du allerede kan sikre dig her.

Prisen for plakaten starter fra 299 kr., og så støtter du samtidig med 20 kr. pr. solgt plakat til AaB. Derudover støtter vi CoolUnite Fonden med 6 % af overskuddet af alle solgte plakater.

På motivet har vi fundet plads til den ikoniske AaB-tyr, som står foran stadion, den helt særlige fan-mosaik, som viser AaB-logoet på fineste vis og ikke mindst det ikoniske stadion i baggrunden, hvorfra mange AaB-fans har masser af gode minder fra.

Plakaterne kommer i str. 50 x 70 og 70 x 100 og kan sendes eller afhentes hos Fotograferne Vesterbro.

Hvis du vil lure lidt på plakaterne, inden du køber, har du både mulighed for at se dem hos Fotograferne Vesterbro eller som noget helt nyt hos vores venner hos BoShop, som sælger både plakater og rammer i deres nye flotte butik på Østerågade 27.

Få farverige Aalborg ind i hjemmet

Udover de klassiske Spot Byen plakater i sort-hvid, har vi for nyligt sendt vores fotograf Kjetil Løjte ud i nattemørket i Aalborg, hvor han har skudt nogle helt fantastiske billeder af byen.

Vi kalder serien Dark Night, og i serien kan du bl.a få Musikkens Hus, Utzon Center, Kunsten med Aalborgtårnet i baggrunden, Budolfi Kirke med det ikoniske spir og Kulturbroen.

De plakater kan du sikre dig lige her.

Spot Byen tilbyder også løsninger til virksomheder, som ønsker at vise byen frem på bedste vis. Vi kan både tilbyde collager og akustikplader, som kan laves lige efter dit ønske. Send en mail til Jes for at høre nærmere.

Jubel i Fårup Sommerland: Åbner allerede i næste uge

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Fårupsommerland
Fårupsommerland

Fårup Sommerland skulle oprindeligt have åbnet for gæster d. 2. maj, men blev i første omgang udskudt pga. corona-virus – til d. 21. maj. Denne dato blev som bekendt udskudt igen.

13. maj skrev vi så, at åbningsdatoen endelig var officiel: 11. juni ville Fårup Sommerland åbne.

Men nu er der igen, igen nyt fra sommerlandet længst mod nord.

“Vi åbner allerede fredag d. 5. juni,” skriver Fårup Sommerland på Facebook.

Kl 14 i dag blev det meldt ud på et pressemøde fra Statsministeriet, at grænsen til Norge og Tyskland åbner fra 15 .juni. Det har også fået Fårup Sommerland til at juble.

Til EB siger Rasmus Morten, marketingchef i Faarup Sommerland:
“40 procent af vores gæster er på en normal sæson nordmænd, så denne nyhed har meget stor betydning for os og hele området.”
Alle sæsonkortholdere kan komme til en eksklusiv VIP snig-åbning dagen inden den officielle åbning.

“I inviteres herud torsdag d. 4 juni, hvor vi ekstraordinært slår dørene op fra 15:00-20:00 – kun for jer! Så kan I prøve den STORE nyhed SAVEN (og alt andet) før vi officielt åbner op d. 5 juni,” skriver de på Facebook.