Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Hård kamp i Løvens Hule: Aalborg-iværksætter fik sin drømmeinvestering

Af Stine Kjølby Christensen

Der var intens kamp om smykkeiværksætter og Aalborg-fødte Louise Mygind Andersen torsdag aften i Løvens Hule.

Både Jesper Buch, Mia Wagner og Christian Arnstedt så store muligheder i det få år gamle unisex smykkebrand, Frederik IX, der allerede er på hylderne i 37 guldsmedebutikker landet over.

Valget faldt på Christian Arnstedt og Blazer Capital, der træder ind for at sætte fart på ekspansionen i Tyskland, Holland og Norge.

Allerede i år forventes omsætningen, trods corona, at blive firdoblet, mens forhandlernettet vil vokse med 100 guldsmede og udvalgte mode- og livsstilsbutikker i Danmark.

“Louise er en iværksætter, der virkelig har styr på sin forretning, og har et forretningskoncept med stort potentiale. Frederik IX Studios rammer et godt hul i markedet med deres bæredygtige produkter til både mænd og kvinder i en høj kvalitet.

Jeg glæder mig meget til at skulle hjælpe Louise med at vokse Frederik IX online både indenfor og udenfor Danmark”, siger Christian Arnstedt, medstifter og CEO i Blazar, der er dybt imponeret af den unge iværksætter.

Satsningen på at udvikle og genfortolke personlige smykker, også til mænd, betyder, at Frederik IX i dag sælger lige så meget til mænd som til kvinder. Forretningsmodellen kombinerer direkte onlinesalg med et stærkt forhandlernet.

Inden corona ramte i 2020 havde virksomheden på få måneder indgået aftale med de første 37 lokale guldsmede i Danmark.

Siden har onlineforretningen under pandemien båret det meste salg. Dog suppleret af den nyåbnede flagskibsbutik i centrum af København.

Ramt af Corona

Udviklingsplanerne på butikssiden er ifølge stifter og direktør Louise Mygind Andersen skubbet til 2021, men ligger klar i skuffen, så snart butikkerne genåbner.

“Vi kommer med et produkt, hvor der er rigtig stor efterspørgsel, men stort set ingen varer på hylderne i forvejen.

Udvalget af særligt kvalitets-herresmykker i ædelmetal er nærmeste ikke eksisterende i butikkerne. Samtidig ser vi et klart skifte fra groft sagt billige brug-og-smid-væk accessoires til smykker, der holder hele livet og fortæller en historie.

Med vores fokus på moderne fortolkninger af klassiske smykker tapper vi utroligt godt ind i en stærk trend hos både mænd og kvinder,” siger hun.

Så snart coronasituationen tillader, sætter det unge smykkebrand derfor fuldt tryk på et udskudt indtog i Tyskland, Holland og Norge med fokus på både onlinesalg og de klassiske guldsmedebutikker.

Og med “Løven” Christian Arnstedt og Blazer Capital med ombord er et vitalt led i strategien for efterfølgende ekspansion i Asien nu også på plads.

Nyfortolkning af bedsteforældres guldsmykker

Smykkebrandet, hvis royalt klingende navn er inspireret af den folkelige Kong Frederik 9., blev grundlagt i efteråret 2017.

Her opsagde Louise Mygind Andersen sit velbetalte job hos Bestseller og rykkede til Asien for at etablere produktionen af de populære, håndlavede kvalitetssmykker.

Bare to år senere rundede omsætningen to millioner kroner med et overskud på bundlinjen. Det er resultater, som har imponeret Christian Arnstedt så meget, at han og Blazer Capital har valgt at lægge 400.000 kroner for 10 pct. af Frederik IX Studios.

“Sammen med det danske urmærke Nordgreen er vi netop nu i gang med en rejse på det asiatiske marked, der minder om det, vi skal lave sammen med Frederik IX.

Asien rummer et kæmpe potentiale for virksomheden og for et brand, der bygger på klassiske, danske kvalitetssmykker – noget Nordgreens store vækst understreger. Der er en stor respekt og interesse for dansk design i Østen, som vi helt klart kan bygge på i markedsføringen af Frederik IX’ produkter,” siger Christian Arnstedt.

Vil slå igennem internationalt

Frederik IX Studios har på kort tid opbygget en produktion og en effektiv forretningsmodel, der kombinerer onlinesalg med et voksende netværk af lokale guldsmedebutikker.

Virksomheden er allerede inde i kæder som Plaza og Aveny, og får rigtig mange henvendelser fra både smykkebutikker, guldsmede og livsstilsbutikker, der vil forhandle de populære smykker til mænd og kvinder.

“Vi har godt fat i forhandlerne i Danmark.

Men vores mål er ubetinget at slå igennem internationalt. Og her kommer Christian og hans team med unik indsigt i, hvordan vi optimalt etablerer og udvikler en stærk forretning både i vores nærmarkeder og på det asiatiske marked.

Det er noget vi kommer til at satse og investere benhårdt i over de kommende år,” siger Louise Mygind Andersen.

I samspil med den planlagte ekspansion til Norge, Holland og Tyskland i 2021 sigter Frederik IX Studios på, at omsætningen i det kun tre år gamle smykkebrand firdobles i indeværende regnskabsår.