Sjovt, skørt og voldsomt: ‘Håndværkerne’ får premiere på Vendsyssel Teater
I disse dage banker Vendsyssel Teater en imponerende forestilling sammen i Hjørring, hvor de inden længe kan præsentere Håndværkerne.
Line Knutzon er dramatikeren bag stykket, og det betyder, at du på forhånd kan glæde dig til absurditeter, anarki, satire og rigtig god underholdning.
Forestillingen kaster lys over den ofte frustrerende og kaotiske virkelighed ved at få renoveret sit hjem; her ganges vanviddet så bare med 100.
Hovedpersonerne er Manfred og Alice, et ungt par der skal renovere deres første hus sammen. Hvad der på papiret er en ligefrem proces til et færdigt drømmehus, ender med at blive et mareridt i mødet med håndværkerne.
Til at spille de krigende parter har teatret allieret sig med William Halken i rollen som Manfred og Jacob Weble som den ledende håndværker, og MigogAalborg har fået fornøjelsen at tale med begge op til premieren den 6. marts.
Når snebolden ruller…
Da William og Jacob spiller stridende parter og har haft måneder til at få deres karakterer godt under huden, virker det oplagt – som en anden imaginær konfliktmægler – at spørge ind til begge sider af konflikten.
William, hvad er det med renoveringsprojekter, der bringer det værste frem i folk?
“Jeg har været i ufrivillig metode-forberedelse til forestillingen, fordi jeg har haft en vandskade i min lejlighed i København, og det har stået til fra august sidste år til februar i år uden at blive færdigt.
Jeg er en konfliktsky person, og hvor nogle kan sige ‘hey, nu kommer I altså og fikser den her skade’, der er jeg mere sådan ‘kunne I tænke jer en kop kaffe’. Man vil så gerne være på god fod med de her håndværkere, fordi jeg fatter ikke en skid, og jeg er afhængig af, at håndværkerne kan lide mig – akkurat som Manfred og Alice.
Manfreds frustrationer er kommet meget naturligt til mig gennem min egen dårlige oplevelse. Det sker jo i ens hjem, og når rammerne laves om, mister man følelsen af hjem og vil bare gerne have det hurtigt overstået. Det er grænseoverskridende at have disse håndværkere gående ind og ud af sin bolig hele tiden,” forklarer William om, hvad der er blevet en lidt for virkelighedsnær optakt til forestillingen.”
Du spiller jo så håndværkeren, Jacob. Nogle gange er kritikken begrundet, men der findes også en masse fordomme mod faget. Hvis man skal se tingene fra håndværkerens side i stykket, hvad er forsvarstalen?
“På mange måder er det her en klassisk farce, og man kan meget nemt komme til at spille farcen. Havde det været en farce, ville denne håndværker-karakter have været der for at snyde Alice og Manfred, men det er ikke tilfældet. Han er en god håndværker, der vil dem det bedste, men der er en masse, der arbejder imod ham.
For det første skylder han en million, og han er i gang med andre enterpriser, hvor der også presses på med, at han skal blive færdig til tiden. Derfor render han rundt og undskylder hele tiden og kommer med løgne. Til sidst ender han med at stå som en ren psykopat, fordi han skal lyve så meget for at dække sig ind.
Jeg forstår ham egentligt godt. Han gør det ikke med vilje, men når først snebolden ruller…” slutter Jacob retorisk.
Tankevækkende forestilling
Håndværkerne er dermed ikke en sort/hvid fortælling, selvom det umiddelbart lyder som om, at ægteparret vinder på sympatien.
Uden at afsløre for meget kan vi sige, at forestillingen udvikler sig i en vanvittig retning, og at selv Manfred og Alice viser sider af sig selv, som de ikke vidste fandtes.
Faktisk bruger begge skuespillere ord som “horror komedie”, “skørt”, “voldsomt” og “sjovt” til at beskrive stykket, men de understreger, at der stadig holdes fast i en moral, der forhåbentlig lægger op til refleksion blandt publikum.
“Alice og Manfred elsker hinanden, det er jeg slet ikke i tvivl om, men det her projekt har de haft en bestemt forestilling om fra start. Manfred skaffer pengene, og Alice sørger for, at projektet gennemføres. Men Manfred er en speciel gut. Han er mester-violinist og vil gerne have en klar struktur i sit liv. Han vil spille violin og kysse sin kone, og han kan slet ikke klare husprojektet, der bliver ved og ved.
Projektet går ud i en spiral af afmagt, og huset kommer imellem dem. De begynder at gå hinanden på klingen på en måde, de ikke hidtil har gjort. Det helt store spørgsmål som stykket lægger op til er: Hvad er det gode liv? Hvad har Alice og Manfred overhovedet kæmpet så hårdt for? Gør det dem glade?
Forestillingen er meget tankevækkende, især fordi man som menneske møder sider af sig selv, man helst var fri for at se, når man bliver presset,” fortæller William.
Jacob håber lige så, at forestillingen bærer noget lærdom for publikum.
“Når stykket slutter ved man ikke helt om Alice og Manfred har lært noget, men som i alle gode dramaer og komedier har det materialistiske helvede måske alligevel lært dem, at det vigtigste i livet er at have hinanden.
Jeg tror, at det er moralen, man går ud med. Oveni at publikum selvfølgelig får en sjov aften og bliver kørt rundt i manegen af Line Knutzons fantastiske fortælling,” tilføjer han med et grin.
Kæmpe hus og special effects
Rammerne som William, Jacob og de andre skuespillere skal agere i, er bestemt også værd at nævne, da det bliver en imponerende, omfangsrig scenografi.
På den store scenes bygges et faktisk toetagers hus med trapper, som skuespillerne får lov til at løbe rundt i – og ødelægge – og de glæder sig til at få lov.
“Det bliver kæmpestort. Komedien kunne egentlig spilles i et mindre rum, men de laver et stort byggeri, som virkelig skal minde om en drømmebolig. Det skal kunne rumme de enormt mange special effects, der vil være i forestillingen,” siger William uden at afsløre for meget om, hvad de pågældende “effects” bliver.
“Os, der spiller håndværkere, skal arbejde meget. Der bliver både spartlet, kastet med gipsplader og skruetrækkere. Vi har haft en stuntkoordinator inde over, fordi sådanne nogle kast skal virkelig times, hvis det skal lykkes og se vildt ud,” tilføjer han.
William deler begejstringen for rammerne:
“Selvom forestillingen er absurd, er scenografien og kostumerne meget realistiske. Der er stillet fysiske rammer op som er genkendelige for folk, selvom replikkerne og karaktererne kan være gakkede.”
Håndværkerne har premiere på Vendsyssel Teater den 6. marts, og forestillingen løber ind til den 27. marts 2024.