Gustav Giese hitter: Billetter revet væk til Den Unge Werthers Lidelser

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen
Foto: Lars Horn / Baghuset
Foto: Lars Horn / Baghuset

De fleste af os har vel før eller siden stiftet bekendtskab med den ulykkelige kærlighed.

Ikke desto mindre kom den først rigtigt til live, da den unge Goethe i 1774 udgav Den unge Werthers lidelser – verdens første, rene kærlighedsroman.

Historien går på, at de følelser romanen vakte, udløste en bølge af selvmord i Europa, og blev faktisk gjort forbudt i mange lande – herunder også Danmark.

I dag er tiden en anden, og Den unge Werthers lidelser behøver ikke længere at blive læst i hemmelighed.

I dag, d. 9. november, får historien tilmed premiere på Aalborg Teater, hvor fremadstormende Gustav Giese er at finde i hovedrollen som den ulykkelige Werther.

I sin søgen på idyl og frihed i livet, stikker Werther af fra byen og søger i stedet mod et landsted. Roen finder Werther hurtigt: Han forelsker sig nemlig hovedkulds i Lotte.

Billetterne er revet væk

I et øjeblik fortaber Werther sig til kærligheden, oplever glæden og glemmer både tid og sted – præcis, som han havde drømt om.

Desværre for Werther er Lotte allerede gift og kan derfor ikke give Werther det tilbage, som han så inderligt ønsker sig.

Den unge Werthers lidelser spiller frem til d. 3. december, og billetterne er allerede revet væk. Teateret har dog netop offentliggjort, at de grundet efterspørgslen genopsætter forestillingen i foråret.

Du kan sikre dig din billet her.

Ung instruktør står bag

Det er den unge instruktør Jennifer Vedsted Christiansen, der har haft til opgave at iscenesætte dette skæbnesvangre og nervepirrende kærlighedsdrama.

En opgave, som Jennifer har taget imod med åbne arme.

”Denne forestilling bliver min sidste, inden jeg er færdiguddannet instruktør,” fortæller Jennifer til MigogAalborg.

Historien om Werthers flugt fra strukturen og det larmende liv i storbyen ligger også Jennifer meget på sinde personligt.

For selvom hun er bosat i København, så drømmer hun – ligesom Werther – alligevel om at få lov at leve det simple liv.

”Jeg tror faktisk, at de fleste mennesker har en drøm om at slippe strukturen og hverdagen, slippe for at arbejde, finde sin egen mad og bare fokusere på kærligheden.

Strukturen er svær at leve i – men den er også tryg, og vi ved, hvad vi har.” siger Jennifer.

Mødet mellem mennesker i fokus

Werthers ønske om at flygte fra strukturen, understøttes blandt andet i forestillingen af scenografien.

Scenen smelter sammen med publikumsrækkerne, og man tvinges til at forholde sig til den 245 år gamle historie.

Dette er dog også et element, som Jennifer finder enormt aktuelt i samtiden.

”Jeg interesserer mig meget for, hvad der sker mellem mennesker, når vi mødes.

Det er blevet et stort behov for mig, da envejskommunikationen efterhånden fylder så meget i alle menneskers liv.

Dem vi kommunikerer med, er sjældent i det samme rum som én selv,” forklarer Jennifer og henviser eksempelvis til samtidens store forbrug af SoMe-kanaler, mails etc.

Som konsekvens heraf har Jennifer selv fravalgt at have en Facebook-profil.

Scenografien spiller en stor rolle

Som publikum til Den unge Werthers lidelser får du ikke noget valg: Rummet, som forestillingen opsættes i, er smalt og fyldt med spejle.

Foto: Lars Horn / Baghuset

Du er ganske få meter fra skuespillerne, der insisterer på at fortælle dig deres historie. Du kan ikke flygte. Du kan ikke se den anden vej.

”Jeg oplever jo, at vi lever i en verden, hvor vi er ekstremt optagede af at tage billeder af os selv.

Vi er så opsat på at kommunikere vores egen historie, at vi ofte glemmer at lytte til andres. Derfor opstår konflikter, når vi ikke længere interesserer os for mødet,” forklarer Jennifer.

”Selv når vi kigger ud, kigger vi ind. Og den pointe skal rummet med spejlene være med til at understrege.”

Kærlighed overvinder alt

Udover at tvinge publikummet ind i rummet så bliver det også samtidigt benyttet til at fortolke den unge Werthers store følelser.

”Der er ikke noget struktur over ens liv, når man er forelsket – eller ulykkelig forelsket. Det er en psykisk sygdom, der ikke passer ind i vores samfund.

Werther tør at lægge sine følelser ud i rummet, og vi får lov at mærke dem helt tæt på. Rummet bliver ligesom en forlængelse af ham,” forklarer Jennifer.

Den store, men ulykkelige kærlighed ender for Werther i et ensomt selvmord, der som tidligere nævnt blev grobunden for en lang række selvmord i 1700-tallets Europa.

For overvinder kærlighed virkelig alt? Også livet?

”Werther søger efter det ultimative, og når han ikke kan få det, så ser han ingen anden udvej.

Forestillingen er ikke en hyldest til selvmordet, men diskuterer i stedet med Werther, hvad der gør livet værd at leve.

Han vælger så også bare den ultimative handling for at bevise, hvad der har værdi for ham.” slutter Jennifer.

Den unge Werthers lidelser spiller til og med 6. december og igen fra 15.–24. april 2020.

Køb din billet her. 

Vild start: Over 5000 gæster besøgte Jul i Zoo i weekenden

Skrevet af: Michael Qureshi

I fredags var der premiere på Jul i Zoo for første gang nogensinde i havens historie.

Det er i den grad noget, som har tiltrukket folks opmærksomhed, og allerede i den første åbningsweekend har flere tusind gæster oplevet den fantastiske julestemning i haven.

Aalborg Zoo melder om, at over gæsterne strømmede til fra fredag og weekenden igennem, hvor over 5000 besøgte dyrene omgivet af det nye julelys.

“Vi har forberedt Jul i Zoo i de sidste mange måneder og har glædet os enormt til at vise det frem, så det er naturligvis en stor glæde, at se så mange gæster og høre deres meget positive reaktioner,” siger Henrik Johansen, direktør i Zoo.

Lysvandring gennem haven

Når gæsterne træder indenfor i Zoo bydes de velkommen af en Bjørnemand i juleudgave og herefter begynder en stemningsfuld vandring gennem smukke lyslandskaber, der tager udgangspunkt i de egne dyrene kommer fra.

Ruten gennem Zoo er designet sådan, at lys og stemninger skifter og der hele tiden venter gæsterne nye overraskelser.

På vejen gennem haven går gæsterne blandt andet gennem en lystunnel, hvor de kan dele deres juleønsker på små røde hjerter. De kan opleve den grønlandske jul med spektakulært nordlys, og i den afrikanske landsby venter et festfyrværkeri af farver og lys.

For de mindste er det især Julemandens hytte, der vækker begejstring. Her kan man gå indenfor og møde Julemanden og hviske sine største ønsker i hans øre.

Udover de smukke lyslandskaber kan julegæster i Zoo også glæde sig til en lang række hyggelige juleaktiviteter, blandt andet workshops, korsang og luciaoptog. Og det er selvfølgelig ikke jul uden noget til ganen.

Rundt om i de hyggelige boder kan man nyde klassiske julegodter som gløgg, æbleskiver og vafler eller spændende specialiteter fra bl.a. Grønland og Afrika.

Ny juleattraktion

Det er første gang Aalborg Zoo satser så massivt på fejring af julen, og i Zoo håber de, at det i mange familier bliver en fast tradition at besøge Zoo i juletiden.

“Vi har længe haft ambitioner om at gøre noget særligt ud af julen og give gæsterne en helt ny og anderledes oplevelse af dyrene og haven, og nu kan vi endelig præsentere en unik juleoplevelse, som henvender sig til hele familien,” siger Henrik Johansen.

Med Jul i Zoo føjes en ny dimension til julefejringen i Aalborg, og gennem et stærkt samarbejde på tværs af byens interessenter, Aalborg City, Visit Aalborg, Aalborg Events og City Syd, er Aalborgs position og brand som Juleby nr. 1 blevet styrket.

Åbningstider Jul i Zoo
15.-30. november: Fredag – søndag kl. 16-21

1.-30. december: Alle dage kl. 16-21, dog undtaget 24. december

Trak mange turister til: The Tall Ships Races førte til 51 mio. kr. i turismeforbrug

Skrevet af: Redaktionen
Foto: The Tall Ships Races
Foto: The Tall Ships Races

The Tall Ships Races var en gigantisk begivenhed i Aalborg, der samlede flere hundredetusinder gæster på Havnefronten og i Aalborgs midtby.

De i alt 105.000 tilrejsende personer (de resterende 135.000 var lokale) brugte fortrinsvis de 51 millioner kr. på spisning, transport og shopping.

Det konkluderer en rapport fra VisitDenmark, der netop er offenliggjort.

Omkring halvdelen af turismeforbruget (25,6 millioner) blev lagt i Aalborgs restauranter og spisesteder.

Gav økonomisk afkast

Rapporten er udarbejdet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt de besøgende gæster under sommerens store aalborgensiske begivenhed.

“Vi er glade for, at vi med denne rapport i hånden kan konkludere, at The Tall Ships Races ikke bare var en stor oplevelse for de mange mennesker, der havde nogle festlige dage i Aalborg, men at det også gav nogle oplevelsesøkonomiske afkast, der er til at tage og føle på,” fortæller borgmester Thomas Kastrup-Larsen.

Med udgangspunkt i spørgeskemaundersøgelsen, hvor deltagerne er blevet spurgt, om hvor mange dage de vil besøge The Tall Ships Races, har VisitDenmark kunnet beregne, hvor mange personer publikumstallet på 509.000 dækker over.

Mange tyskere, briter og nordmænd

De 240.000 personer besøgte i gennemsnit Aalborg og Nørresundby Havnefronter 2,1 gang.

Der var i blandt de 240.000 personer i alt 8.500 overnattende eventturister, hvor af de 32 procent var udenlandske turister. Der var især tyskere, briter og nordmænd, der brugte The Tall Ships Races som anledning til at besøge Aalborg.

“Selvom vejret betød noget for det samlede publikumstal, synes det ikke at have betydet noget i forhold til mængden af udenlandske besøgende, der svarer til, hvad vi havde håbet på.

Det er fortrinsvis aalborgenserne, der har valgt at blive hjemme i tørvejr på dagene med regn og blæst,” forklarer Aalborgs borgmester.

Aalborg skal igen være vært for The Tall Ships Races i 2022.

I forbindelse med værtskabet i 2022 vil resultaterne af rapporten blive brugt i arbejdet med at udnytte effekterne, Aalborg oplever i forbindelse med The Tall Ships Races.

“Det kunne være skønt, hvis vi kunne få endnu flere udenlandske turister til at lægge vejen forbi i 2022, og få de, der allerede kommer til at blive lidt længere, shoppe lidt mere og spise flere måltider på byens restauranter,” afslutter Thomas Kastrup-Larsen.

Mads Steffensen som konferencier: Aalborg Symfoniorkester spiller julen ind

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Der er næsten ikke noget som de helt klassiske julesange, der kan få det til at kilde gevaldigt i julemaven.

Den 12. december inviterer et af Aalborgs mest stemningsfulde steder, Musikkens Hus, til en ganske særlig aften i julens tegn.

Det eneste du skal gøre, er at læne dig godt tilbage i stolen og blot nyde lyden af den skønneste julemusik såsom Silent Night, Have Yourself A Merry Little Christmas, In the Wee Small Hours og Chestnuts Roasting. 

Det hele fremføres af Aalborg Symfoniorkester, der med sine messingblæsere, slagtøjsspillere og harpenister er klar til at fylde koncertsalen med ægte julestemning.

De assisteres af sopran Susanna Andersson, Klarup Pigekor, Nordjysk Pigekor, dirigent og solist Ian Bousfield på basun.

Som konferencier finder vi selveste Mads Steffensen, der ser frem til at spille julen helt ind under huden.

Hvad: Messingklang – Silent Night
Hvor: Musikkens Hus, Aalborg
Hvornår: 12. december,

Du kan købe billet til arrangementet her