Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Gustav Giese hitter: Billetter revet væk til Den Unge Werthers Lidelser

Af Stine Kjølby Christensen
Foto: Lars Horn / Baghuset
Foto: Lars Horn / Baghuset

De fleste af os har vel før eller siden stiftet bekendtskab med den ulykkelige kærlighed.

Ikke desto mindre kom den først rigtigt til live, da den unge Goethe i 1774 udgav Den unge Werthers lidelser – verdens første, rene kærlighedsroman.

Historien går på, at de følelser romanen vakte, udløste en bølge af selvmord i Europa, og blev faktisk gjort forbudt i mange lande – herunder også Danmark.

I dag er tiden en anden, og Den unge Werthers lidelser behøver ikke længere at blive læst i hemmelighed.

I dag, d. 9. november, får historien tilmed premiere på Aalborg Teater, hvor fremadstormende Gustav Giese er at finde i hovedrollen som den ulykkelige Werther.

I sin søgen på idyl og frihed i livet, stikker Werther af fra byen og søger i stedet mod et landsted. Roen finder Werther hurtigt: Han forelsker sig nemlig hovedkulds i Lotte.

Billetterne er revet væk

I et øjeblik fortaber Werther sig til kærligheden, oplever glæden og glemmer både tid og sted – præcis, som han havde drømt om.

Desværre for Werther er Lotte allerede gift og kan derfor ikke give Werther det tilbage, som han så inderligt ønsker sig.

Den unge Werthers lidelser spiller frem til d. 3. december, og billetterne er allerede revet væk. Teateret har dog netop offentliggjort, at de grundet efterspørgslen genopsætter forestillingen i foråret.

Du kan sikre dig din billet her.

Ung instruktør står bag

Det er den unge instruktør Jennifer Vedsted Christiansen, der har haft til opgave at iscenesætte dette skæbnesvangre og nervepirrende kærlighedsdrama.

En opgave, som Jennifer har taget imod med åbne arme.

”Denne forestilling bliver min sidste, inden jeg er færdiguddannet instruktør,” fortæller Jennifer til MigogAalborg.

Historien om Werthers flugt fra strukturen og det larmende liv i storbyen ligger også Jennifer meget på sinde personligt.

For selvom hun er bosat i København, så drømmer hun – ligesom Werther – alligevel om at få lov at leve det simple liv.

”Jeg tror faktisk, at de fleste mennesker har en drøm om at slippe strukturen og hverdagen, slippe for at arbejde, finde sin egen mad og bare fokusere på kærligheden.

Strukturen er svær at leve i – men den er også tryg, og vi ved, hvad vi har.” siger Jennifer.

Mødet mellem mennesker i fokus

Werthers ønske om at flygte fra strukturen, understøttes blandt andet i forestillingen af scenografien.

Scenen smelter sammen med publikumsrækkerne, og man tvinges til at forholde sig til den 245 år gamle historie.

Dette er dog også et element, som Jennifer finder enormt aktuelt i samtiden.

”Jeg interesserer mig meget for, hvad der sker mellem mennesker, når vi mødes.

Det er blevet et stort behov for mig, da envejskommunikationen efterhånden fylder så meget i alle menneskers liv.

Dem vi kommunikerer med, er sjældent i det samme rum som én selv,” forklarer Jennifer og henviser eksempelvis til samtidens store forbrug af SoMe-kanaler, mails etc.

Som konsekvens heraf har Jennifer selv fravalgt at have en Facebook-profil.

Scenografien spiller en stor rolle

Som publikum til Den unge Werthers lidelser får du ikke noget valg: Rummet, som forestillingen opsættes i, er smalt og fyldt med spejle.

Foto: Lars Horn / Baghuset

Du er ganske få meter fra skuespillerne, der insisterer på at fortælle dig deres historie. Du kan ikke flygte. Du kan ikke se den anden vej.

”Jeg oplever jo, at vi lever i en verden, hvor vi er ekstremt optagede af at tage billeder af os selv.

Vi er så opsat på at kommunikere vores egen historie, at vi ofte glemmer at lytte til andres. Derfor opstår konflikter, når vi ikke længere interesserer os for mødet,” forklarer Jennifer.

”Selv når vi kigger ud, kigger vi ind. Og den pointe skal rummet med spejlene være med til at understrege.”

Kærlighed overvinder alt

Udover at tvinge publikummet ind i rummet så bliver det også samtidigt benyttet til at fortolke den unge Werthers store følelser.

”Der er ikke noget struktur over ens liv, når man er forelsket – eller ulykkelig forelsket. Det er en psykisk sygdom, der ikke passer ind i vores samfund.

Werther tør at lægge sine følelser ud i rummet, og vi får lov at mærke dem helt tæt på. Rummet bliver ligesom en forlængelse af ham,” forklarer Jennifer.

Den store, men ulykkelige kærlighed ender for Werther i et ensomt selvmord, der som tidligere nævnt blev grobunden for en lang række selvmord i 1700-tallets Europa.

For overvinder kærlighed virkelig alt? Også livet?

”Werther søger efter det ultimative, og når han ikke kan få det, så ser han ingen anden udvej.

Forestillingen er ikke en hyldest til selvmordet, men diskuterer i stedet med Werther, hvad der gør livet værd at leve.

Han vælger så også bare den ultimative handling for at bevise, hvad der har værdi for ham.” slutter Jennifer.

Den unge Werthers lidelser spiller til og med 6. december og igen fra 15.–24. april 2020.

Køb din billet her.