Guld & Rod startede i Aalborg: Nu har de butikker i fem danske byer

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Annonce

Guld & Rod i City Syd har netop fejret sin to års fødselsdag.

På bare de to år har butikken i høj grad fundet sit fodfæste i byen og er pakket med nysgerrige kunder og engagerede sælgere i næsten hele åbningstiden.

Her har man virkelig fået skabt et koncept, som de fleste kan forholde sig til, hvilket også er grunden til, at kæden i dag råder over fem butikker i hhv. Aalborg, Esbjerg, Hjørring, Viborg og Ringkøbing.

Sælg dit rod

Jesper Petersen, som står bag butikken, er meget glad for den måde, aalborgenserne har taget imod Guld & Rod.

Konceptet er også ret genialt – og alligevel så simpelt.

Butikken er bygget på hyldesystemer – også kaldet ”stande”, hvor enhver kan booke sig ind, og herefter har frit spil til at sælge ud af sine ting på den stand, man har lejet. I dag er der 500 stande i butikken.

”Det eneste krav er, at man skal leje standen i minimum en uge. De fleste vælger dog at leje i en måned for at have de bedste forudsætninger for at få solgt ud,” fortæller Jesper til MigogAalborg.

Standholderen har selv ansvaret for at sætte sine ting op på hylderne, bestemme prisen og ellers bare at holde den pæn og ryddelig – hvis det er det udtryk, man går efter.

Derudover sørger personalet i Guld & Rod for resten mod 15% i kommission.

Tid er en mangelvare

Langt hen ad vejen kan konceptet sammenlignes med et helt almindeligt loppemarked – og så alligevel ikke.

På det klassiske loppemarked kræves der netop, at sælgeren afsætter en masse tid – måske endda en hel weekend – til at fragte, stable, sælge og pakke ned igen. Alt sammen tid, som kunne være brugt anderledes og bedre.

”I dag er tid en mangelvare for de fleste, så det smarte ved konceptet er, at folk ikke skal bruge deres egen tid på at sælge,” forklarer Jesper og fortsætter:

”Samtidigt har vi valgt at starte, da trenden omkring loppemarkeder boomede. Folk gider godt at putte brugte ting ind i deres hjem – og gå med tøj, der er brugt. Konceptet havde aldrig klaret den for 10 år siden, dengang skulle alt jo være nyt.”

Donationer til lokale formål

Det sker også ofte, at Guld & Rod sammenlignes med de velgørende genbrugsbutikker, som vi kender fra hele landet. Og det er heller ikke helt forkert.

Ind i mellem sker det nemlig, at kunderne i Guld & Rod donerer ting til butikken. Pengene for salget af donationerne har Jesper valgt at lade gå til lokale og velgørende formål.

Indtil videre har Guld & Rod doneret over 40.000 kr. til forskellige formål rundt omkring i landet. Bl.a. en donation til Nordjyllands Dyreinternat på 10.000 kr. og senest et projekt i Hjørring for unge med psykiske lidelser.

”Det passer godt til vores koncept at kunne bidrage på denne måde. Så det er vi meget glade for.” siger Jesper.

Ideelt for både kunder og sælgere

Det er ikke kun Jesper selv, som er glad for den måde, Guld & Rod fungerer på. Tager man en snak med kunder såvel som sælgere, så er opfattelsen den samme.

Helle har været fast standholder i to år og har været glad for den måde, hvorpå hun nemt har kunnet komme af med sit rod.

”Jeg er generelt imod at smide ting ud, men samtidigt har jeg heller ikke haft tiden til at få solgt ordentligt ud førhen,” siger Heller og tilføjer:

”Derfor passer konceptet passer mig helt perfekt. Jeg er tryg ved at efterlade mine ting her, og jeg har tillid til personalet.”

Guld og rod i nye hjem

Jesper fortæller, at omkring 500 kunder har sin gang i Guld & Rod – om dagen!

”Folk holder jo i kø, når vi åbner!” fortæller Jesper med et grin.

Kerneværdierne i Guld & Rod er også netop, at alle skal føle sig velkomne. Især oplever Jesper, at den yngre målgruppe kommer oftere og oftere i butikken.

Én af gengangerne er 21-årige Simone, som har været stamkunde lige siden sit første besøg.

”Man kan finde så mange spændende ting herude. Ting som nogle har haft glæde af i lang tid, men måske med tiden er begyndt at se på det som skrammel,” forklarer Simone og fortsætter:

”Det gode er jo bare, at tingene bliver ved med at have den samme værdi – nogle gange er det bare nødvendigt, at nogle nye øjne kigger på det.”

Et loppemarked der aldrig slutter

Simone er bestemt også vild med loppemarkeder på det helt klassiske facon – alligevel er der noget særligt over at besøge Guld & Rod.

”Man kan ligesom mærke hjemmene fra stand til stand. Jeg føler, at jeg besøger en rigtig butik med de samme varer, hvor der alligevel er noget nyt hver gang.

Butikken bliver ikke bare brugt som et pulterkammer for dem som sælger. Man kan se og mærke, at de er tilstede og indordner deres varer og priser, efter hvad der bliver solgt – eller ikke solgt. Derfor kan man nogle gange være heldig, at en vare man har kigget på før, er blevet sat ned.

Det er ligesom et loppemarked, det slutter bare aldrig.”

Vil du også på opdagelse i loppemarkedet der aldrig slutter?

Guld&Rod kan besøges alle dage på Stenbukken 3A, 9200 Aalborg SV.

Find åbningstiderne her.

Lige nu kører Guld&Rod desuden med et godt tilbud, hvis du overvejer at booke en stand.

Konkurrence!

I samarbejde med Guld&Rod udlodder vi lige nu 6 stande i butikken i Aalborg til tre heldige vindere.

Hver vinder får tildelt to stande i 14 dage og kan administrere dem, som man ønsker. Guld&Rod sørger selvfølgelig for salget.

Præmien har en værdi á 500 kr. pr. vinder.

Alt du skal gøre for at deltage, er at svare på følgende spørgsmål:

I hvilke byer kan du besøge Guld&Rod?

Smid dit svar afsted i kommentarfeltet på Facebook. Vi trækker tre vindere torsdag d. 17. august.

Vild pris: 14 mio. kr. for en penthouse-lejlighed midt i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Det kan blive en af de dyreste lejligheder nogensinde solgt i Aalborg.

Ejendomsmæglerfirmaet EDC har sat en superfed penthouse-lejlighed til salg inde i midtbyen.

Lejligheden er på hele 381 kvadratmeter, og ligger på Nytorv. Man får blandt andet to tagterrasser med for de 14 mio. kr., som lejligheden koster. Der er endda elevator inde i lejligheden, så man ikke bliver forpustet, når man skal fra den ene ende til den anden.

Den ligger lige over for Sinnerup i en perfekt central beliggenhed, hvor der er rigeligt med plads at boltre sig på.

EDC skriver i salgsopstillingen;

“Med hele 381 m2 er denne unikke liebhaverlejlighed i Aalborgs midte ikke blot byens flotteste og fedeste lejlighed, men formentlig også den største! Og ikke nok med det – den har også en af byens allermest attraktive beliggenheder, nemlig på Nytorv, lige i hjertet af Aalborg, lige her hvor det hele sker.”

Nordjyllands dyreste lejlighedshandel blev en realitet i september 2016, hvor en nybygget penthouse lejlighed på Havnefronten blev solgt for 13,5 mio. kr.

I februar 2017 blev en penthouse-lejlighed i det nye spændende byggeprojekt The Old Yard sat til salg for 14,5 mio. kr.

Du kan se salgsopstillingen på lejligheden på Nytorv her

Aalborg Karneval præsenterer nyt flot overskud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Man kan ikke sige Aalborg uden karneval, og det nyeste regnskab for Aalborg Karneval viser, at fremtiden ser aldeles lys ud for den store årlige begivenhed.

I 2016 kunne Aalborg Karneval præsentere et rekordoverskud op hele 1.509.819 kr og det er i år fulgt op med et overskud på 861.085 kr. Det skriver Aalborg Karneval i dag i en pressemeddelelse.

Aalborg Karneval meddeler, at den glædelige udvikling er kulminationen på en række strategiske tiltag samt en gennemgribende professionalisering af foreningen i de seneste fem år.

Mette Bugge, talsmand for Aalborg Karneval er da også fuld optimisme:

”Det er selvfølgelig en stor glæde at kunne præsentere et flot overskud for Nordjyllands absolut største kulturevent, som vokser år efter år. Det glæder mig nok allermest, at næsten 40.000 deltagere har købt loyalitetsarmbånd mod 33.000 året før.

Der er tydeligvis sket en kulturændring hos vores elskede karnevalister, som gør det til en fælles fest, hvor alle bidrager til at sikre, at vi fortsat kan forløse den kreativitet og glæde, som karnevallet besidder” fortæller Mette Bugge i pressemeddelelsen.

Deltagerrekord i Stjerneparaden

Aalborg Karneval blev i år afholdt i høj sol og det estimeres, at der var over 70.000 deltagere i Stjerneparaden, som er ny rekord.

Der blev også prøvet nye ting af – blandt andet “Tyrens Begravelse” på Gabels Torv og store blækspruttearme, som hang ud over Vesterbro langs Stjerneparaden.

Aalborg Karneval er særdeles optimistiske for fremtiden.

”Vi vil naturligvis gerne fortsætte udviklingen af vores elskede karneval. De kommende år vil der være endnu mere fokus på kunstnerisk udvikling og samarbejde med andre lokale og nationale aktører.

Jo flere loyalitetsarmbånd vi sælger, desto flere spændende tiltag kan vi igangsætte til gavn for deltagerne” fortæller talsmand Mette Bugge.

Teamet for Aalborg Karneval 2018 er “Til vands, til lands og i luften”. Du kan tilmelde dig begivenheden lige her.

Toprokade i køkkenet: Ruths Hotel henter profil tilbage efter mange år

Skrevet af: Michael Qureshi

Forleden blev det meldt ud, at Brøndums Hotel mistede deres profilerede topkok Michel Michaud.

Der gik dog ikke mange dage, før det blev meldt ud, at Michaud vender tilbage til sin tidligere arbejdsplads, anerkendte Ruths Hotel i Skagen.

Michaud forlod Ruths som køkkenchef i 2014.

Nu har Ruths nye køkkenchef Jakob Spolum har netop ansat sin tidligere læremester – den kendte kok Michel Michaud, i en helt ny stilling.

Målet er at sikre og udvikle den originale og autentiske brasserietradition, som det kendte nordjyske badehotel har opbygget over årene.

Afløste Dennis Juhl

Jakob Spolum overtog dirigentstokken 1. september fra Dennis Juhl, der i fredags åbnede Restaurant Textur i Aalborg.

Køkkenchef Jakob Spolum glæder sig til samarbejdet med en kapacitet som Michaud. Bl.a. ser han frem til dagligt at få direkte adgang til den kendte koks mange fifs og tricks, når de begynder samarbejdet den 10. oktober.

”Michaud var min mentor og læremester, dengang jeg var kokkeelev på Ruths Hotel og han var køkkenchef. Han inspirerede mig, lærte mig det franske køkkens klassiske grundprincipper og var samtidig som en far for mig. Det bliver så godt at få alle hans historier, opskrifter og metoder helt tæt på igen,” siger Jakob Spolum.

Glæde på Ruths Hotel

På Ruths Hotel glæder man sig til det nye og kreative samarbejde, bl.a. fordi man længe har ønsket at positionere forskellen mellem hotellets to køkkener, Brasseriet og Gourmetrestauranten, endnu mere tydeligt.

Jakob Spolum har ansvaret for begge steder, og Michaud skal udelukkende have fokus på kvalitet og produktudvikling i det originale Franske Brasserie.

Direktør Peter Christian Jensen fortæller, at det kendte badehotel – via samarbejdet mellem Jakob Spolum og Michaud, ønsker at få mulighed for at rendyrke det klassisk franske brasseriekøkken.

”Vi vil gerne fremstå som bærere af den stolte franske køkkentradition, som Michaud allerede i 70’erne var med til at indføre i Danmark. Michaud skal, i Brasseriet, ikke arbejde direkte i køkkenet og ved komfuret, til gengæld skal han inspirere os alle – inklusive vores gæster, med gode historier om sit liv med det franske køkken og dermed sikre at Ruths Brasserie fremover kan videreføre hans viden og håndværk.”

Michaud elsker Skagen

Michel Michaud har længe overvejet, hvordan han både kunne dele sin glæde ved det franske køkken uden at skulle deltage i det ofte hårde arbejde ved komfuret og samtidig bevare sin tætte tilknytning til Skagen.

”Jeg elsker Skagen, jeg elsker naturen og så elsker jeg at udvikle opskrifter og lave god mad. Det får jeg fuld adgang til nu, hvor jeg – i samarbejde med de mange dygtige og spændende folk på Ruths Hotel, får mulighed for i al ydmyghed at forfine det franske køkken på Ruths Brasserie uden at skulle arbejde på fuld tryk”.

Michel Michaud vil organisatorisk være ansat under køkkenchef Jakob Spolum med fokus på udvikling af det franske brasserie samtidig med, at han vil fungere som en slags historiefortæller og inspirationskilde til hotellets mange interesserede gæster.

For andet år i træk: Nordjylland slog København i Cook Off

Skrevet af: Michael Qureshi

Det blev til endnu en nordjysk sejr, da Copenhagen Cook Off for andet år blev afviklet i København.

Søndag eftermiddag dystede et nordjysk kokke-hold bestående af kokke fra Strandhotellet i Blokhus, to fra Restaurant Rusk og en fra La Locanda imod et stærkt københavnsk kokke-hold.

Og det blev nordjyderne, der igen kunne tage sejren med hjem. Sidste år blev det også til en nordjysk sejr i første udgave af den her Cook Off.

Fantastiske rammer i København

Det var fantastiske rammer, som de to kokke-hold dystede på Nordre Toldbod ved Løgismose Vin, mad og delikatesser.

Der skulle laves en forret og hovedret basere på nordjyske råvarer, hvor hovedretten blandt andet var fra Rosenbeck Frilandsgris.

Holdkaptajn Mikkel Espensen fra Strandhotellet var naturligvis stolt over den nordjyske sejr.

“Det var dejligt, at vi kunne tage den med hjem igen. Vi havde lidt udfordringer undervejs, hvor der til tider manglede strøm i køkkenet. Men som man siger i Aalborg “Ork Satme” det var en skøn sejr,” sagde Mikkel Espensen efter sejren.

Det stærke dommerpanel var Anders Halskov, Ken Tellufsen og Morten Krogholm.

MigogAalborg har skrevet om de fire kokke, der repræsenterede Nordjylland.

Her kan du læse om

Marc og Simon fra Restaurant Rusk

Kid fra La Locanda

Mikkel fra Strandhotellet

Søgaards Bryghus bliver i familien: Der kommer til at ske en del

Skrevet af: Michael Qureshi

Tidligere på året blev Søgaards Bryghus sat til salg, efter Claus Søgaard havde stået i spidsen for restauranten og Aalborgs eneste mikrobryggeri siden 2004.

Det var noget, der fik en hel del opmærksomhed, fordi Søgaards Bryghus er blandt de mere etablerede spisesteder i byen.

Nu kan MigogAalborg så fortælle, at Bryghuset er taget af markedet, og det bliver endda i familien.

Fra Abbey Road til Søgaards

Fremadrettet kommer Lisa Søgaard og Ole Christiansen til drive Søgaards Bryghus. Lisa Søgaard er gift med Claus Søgaard, og driver i forvejen de tre steder Penny Lane, Maggie Mae og Abbey Road Café.

Ole Christiansen har været daglig bestyrer af Abbey Road Café siden åbningen for fire år siden, og skal nu prioritere alle sine kræfter på Søgaards Bryghus.

“Vi er rigtig glade for den her løsning. For Claus (Søgaard) har det været kærligheden til selve bryggeriet, som primært har drevet ham, og den del kommer han stadig til at stå for.

Han kigger også lige nu på mulighederne for at skabe andre projekter, hvor vi har talt om et destilleri. Ole bliver så daglig leder på Søgaards Bryghus, og jeg supplerer ham på de overordnede linjer,” fortæller Lisa Søgaard til MigogAalborg.

Alt kører som normalt året ud

Dermed kommer Søgaards Bryghus også til at køre deres populære julefrokoster som altid her i 2017.

“Det kan sagtens have spillet en rolle for nogen, at de har set, at vi har haft det til salg. Nu kan vi i hvert fald understrege, at alt kører, som det plejer her på Søgaards Bryghus året ud,” fortæller Lisa Søgaard.

Men når 2018 melder sin ankomst, så kommer der til at ske ændringer. Der er store ambitioner med Søgaards Bryghus.

“Vi skal nytænke konceptet og sikre, at Søgaards Bryghus følger med det “nye” Aalborg. Der er åbnet rigtig mange spændende nye spisesteder i byen, og der skal vi sørge for, at Bryghuset også fremadrettet kommer til at spille en vigtig rolle i Aalborg.

Vi skal ikke konkurrere med gourmetstederne eller noget, men som spisested er Søgaards noget helt unikt, fordi vi er de eneste med eget bryggeri,” siger Ole Christiansen.

Bliver noget helt andet

Han glæder sig til at komme ordentligt i gang med udfordringerne, der venter med Søgaards Bryghus.

“Det bliver noget helt andet end på Abbey Road. Der er et langt større personaleansvar her, men der er også et enormt potentiale på Søgaards Bryghus. Vi har enormt mange glade gæster i forvejen, men jeg tror, at vi med et nyt koncept kan ramme endnu bredere,” fortæller Ole Christiansen.

Han suppleres af Lisa Søgaard;

“Den eneste grund til at både Ole og jeg kan bruge vores kræfter på Bryghuset er at vi har et helt fantastisk personale på de øvrige steder. Vi har et personale, der går ind og tager en masse ansvar på sig, og derfor er vi helt trygge ved, at de steder kører, som de skal,” siger Lisa Søgaard.

Aalborg spændende by med restauration

De ser begge Aalborg som en utrolig spændende by at drive restaurationer i.

“Da jeg flyttede fra Aalborg i 2000, var vi langt bagefter Aarhus og København. Der var jo stort set kun Rosdahls som noget ekstraordinært. Da jeg så flyttede tilbage igen, kunne jeg mærke, at byen var helt forandret.

I dag er vi lige i hælene på Aarhus og København. Der sker så meget med byen, og der kommer hele tiden en masse nye tilflyttere. Vi er overbevist om, at Søgaards Bryghus følger med tiden, og bliver ved med at fylde noget i Aalborg,” siger Ole Christiansen.