Guide til virksomhedens skilte

Skrevet af: Redaktionen

Et populært ordsprog siger, at man kan ikke se skoven for bare træer. Nogle vil mene, at man ikke kan se byen for bare skilte .

Mange har en holdning til byens mange skilte og i enkelte bydele, kan det da også virke som om, at de har overtaget lidt rigeligt – men hvorfor er det sådan? – Det har vi sat os for at undersøge og vi har taget branchen i hånden, for måske de bærer ansvaret eller måske løsningen?!

Store blinkende lysreklamer, skilte hen over fortovet, skilte midt på fortovet, store stillads reklamer, skilte i bussen, reklamer på bussen, ja vi kunne bliv ved med at nævne skilte og reklameformer, som møder os i bybilledet. Mange ønsker dem væk, men da alle virksomheder naturligvis har ret til at markedsføre sig , er vi i stedet gået på jagt efter svar på branchen om, hvordan man kan sikre sig en skilte løsning som både gør det det skal og pynter i bybilledet.

Når vi taler facade skilte er det først og fremmest vigtigt at virksomheden får det frem de ønsker. Er det blot firmanavn / logo som man ønsker at gøre opmærksom på, så er det vigtigt at man tager udgangspunkt i facaden. Er facaden rød, skal man måske tænke over en anden baggrund end rød, så man er sikker på at skiltet bliver set. Får facaden hjælp af oplysning fra gadelamper, så er det måske ikke så nødvendigt med lys på eller bagved logo, men ligger din virksomhed på en travl vej, kan du lige så godt udnytte de mange øjne som er forbi hver dag og sætte lys på facaden, så dit skilt kan ses døgnet rundt.

Materialet er vigtigt, lyder det fra alle i branchen. Vælger du et billigt materiale til dine skilte, kan du risikere at vejret hurtigt ødelægger det og har skiltet eks. Revner eller ser slidt ud, sygner din virksomhed ikke ligefrem professionel og med styr på tingene.

Skil dig ud

De branchefolk vi her har taget med på råd siger samstemmende; Skil dig ud! – Men hvad betyder det og er det i virkeligheden ikke det som har sat skiltene rundt i byen i miskredit, fordi mange har tendens til, at jo større, mere blinkende, jo bedre? Nej lyder det fra branchen. Det vigtigste når vi taler skilte er, at det passer til omgivelserne og selvfølgelig, at det signalerer det , det skal. Tag udgangspunkt i bygningen. Hvis det er en klassisk gammel københavner bygning, så lav et skilt som passer til det og lad vær med at banke et billigt skilt  lavet  på krydsfiner op med rød baggrund på en flot gammel hvid bygning. Dem som primært bliver irriteret over facadeskilte, bliver primært sure over, at de får ødelagt det æstetiske look på bygningen med et eksempel som før. Hav respekt for omgivelserne, så falder dit budskab også naturligt ind i gadebilledet. Når det er sagt, så skal dit skilt naturligvis skille sig ud, men det er der mange måder at gøre på, eks. I materialevalg.

I dag er det både muligt at få skilte i træ, aluminium, glas og mange andre slags. Materialet kan sagtens skille dit skilt ud fra mængden og samtidig passe til omgivelserne.

Hvis flere virksomheder tænker sådan, kan vi i stedet nyde de mange skilte i byen, frem for at irriteres ved dem.