Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Aalborg-virksomhed imponerede i Løvens Hule: Sådan går det i dag

Af Stine Kjølby Christensen
Foto: DR
Foto: DR

“Hold kæft, det er flot!”

Sådan lyder ordene fra én af Danmarks mest frygtindgydende løver, da Aalborg-drengen Mathias Walther træder ind i Løvens Hule i det seneste afsnit af det populære DR program.

Med sig har han sin virksomhed, Graffitti Cocktails, der siden 2018 har serveret eksklusive cocktails med særprægede motiver trykt i æggehvideskum.

Ja, du læste rigtigt… æggehvideskum!

Kender man Mathias, ved man dog, at det er langt fra tilfældigt, at det netop er en cocktail-gadget, som den unge iværksætter kastede sin kærlighed på i tidernes morgen.

Idéen opstod på Helmuth

Når Aalborg ikke er lukket ned, står Mathias nemlig bag baren hos Helmuth Bar & Kitchen, der i mange år har været kendt for deres vilde evner inden for netop cocktails. Det var selvfølgelig også her, at idéen til Graffitti Cocktails opstod.

“Garnish på cocktails er jo nærmest altid det samme: en stilk mynte, en limeskive på kanten … Jeg tænkte bare, at det måtte man da kunne gøre vildere,” har Mathias tidligere fortalt til MigogAalborg.

Og vildere er det blevet – både i garnish-afdelingen, men også når det kommer til personlig succes for aalborgenseren.

Siden opstarten har Graffitti Cocktails nemlig leveret personlige cocktails til en lang række events – og blandt andre har medlemmer af den danske og svenske kongefamilie også nydt godt af den helt unikke garnish.

Løverne var imponerede

Her til aften – eller rettere sagt: tilbage i august da afsnittet blev filmet – indtog Graffitti Cocktails så Løvens Hule. Allerede ved første øjekast blev der smidt rosende gloser efter cocktailsene, der havde fået tryk af hver sin løve.

Foto: DR TV

“Da jeg gik ned af trappen var det meningen, at pitchen skulle starte i samme øjeblik, som de løftede låget til cocktailsene – men så begyndte de i stedet at snakke indbyrdes, så jeg endte bare med at stå og stege i mit eget sved … og jeg var i forvejen så nervøs!” fortæller Mathias med et grin til MigogAalborg.

Da begejstringen havde lagt sig igen, fik Mathias lov at præsentere sit formål med at stille op: Ønsket om en investering på 300.000 kr. for 10 % af virksomheden.

I de i alt ni minutters skærmtid, som seerne fik lov at opleve Graffitti Cocktails i, blev der både stillet spørgsmål til selve produktionen – men selvfølgelig også de mere forretningsmæssige aspekter.

Mathias Walther fortæller nemlig løverne, at drømmen er, at Graffitti Cocktails skal blive verdens vildeste cocktailskoncept – forbeholdt de bedste cocktailbarer i verden.

Fandt ikke det rigtige investor-match

Denne forretningsmodel vakte en del konstruktiv kritik hos løverne, der hellere så, at man bredte sig ud til masserne. Og trods den flotte modtagelse gik Mathias heller ikke derfra med en investering.

“Jeg havde selvfølgelig tilmeldt mig programmet for at komme derfra med en investering og havde håbet, at enten Christian Arnstedt eller Jesper Buch havde bidt på,” fortæller Mathias, der endte med et bud på 300.000 kr. for 20 % af virksomheden fra Jacob Risgaard – som han takkede nej til.

“Jeg var rigtig glad for Risgaards bud og tror også, at han er megasjov at arbejde sammen med.

Men for lige præcis Graffitti Cocktails tror jeg ikke, at han var det rigtige investor-match i forhold til at komme ud på de markeder, vi gerne vil,” forklarer han, og fortsætter:

“Penge kan man få alle mulige steder fra. Graffitti Cocktails har brug for nogle folk, der har de rigtige kompetencer i forhold til eksempelvis at kunne vækste i udlandet.”

Foto: DR TV

Noget som Risgaard også selv pointerede, at han ikke havde noget begreb om. Til gengæld var han vild med idéen om, at “Aalborg er andet end shots til en 10’er i Gaden.”

Stor efterspørgsel

Siden den varme dag i august har cocktails-markedet ikke ligefrem været på sit højeste, og det har da også haft betydning for Graffitti Cocktails udvikling både i og uden for Danmark.

“Det har været en ekstrem hård nedlukning, og det er klart, at vi ikke har kunnet komme udover rampen med produktet, som vi gerne ville.

Alligevel har vi formået at få lavet aftaler med de steder, hvor vi også ønsker, at Graffitti Cocktails skal kunne købes fremadrettet. Bl.a. på udvalgte cocktailbarer i København, Århus, Odense, Vejle og Horsens,” fortæller Mathias i dag.

Graffitti Cocktails kommer ligeledes til at tilbyde landsdækkende catering, og den opgave er blevet tildelt Cocktail Company.

I udlandet strømmer det også ind med henvendelser – lige fra Sverige til Tyskland og Columbia. Så selvom der ikke kom en investering ud af deltagelsen i Løvens Hule, er eventyret langt fra slut for Mathias og Graffitti Cocktails.

“Vi er meget spændte på at få lov at åbne op igen, så vi kan komme rigtigt i gang. Indtil nu har vi jo formået at vokse helt organisk og havde på ingen måde regnet med, at vi hverken skulle servere for de kongelige eller være en del af Løvens Hule.

Det er så surrealistisk og fedt på samme tid!” slutter han.