Fremgang i besøgstallet i Aalborg City: Jul i Aalborg er populært som aldrig før

Skrevet af: Michael Qureshi

Julemarked på Gammeltorv og traditionel juleshopping i Aalborgs gader er populært som aldrig før.

Meget tyder derfor på, at nordjyderne stadig foretrækker at komme i julestemning ved at handle i de fysiske butikker frem for netshopping.

Mere end 100.000 besøgende har allerede været omkring Aalborg for at se det smukke og hyggelige julemarked på Gammeltorv.

Det er en fremgang på knap 20 procent i besøgstallet sammenlignet med 2018, og det er en udvikling, der modtages med stor tilfredshed hos Aalborg City, der har investeret millioner af kroner på at gøre midtbyen klar til jul:

“Det er en kæmpe fornøjelse at se den positive udvikling, hvor vi her 9 dage inden jul kan frembringe så gode tal med en fremgang på næsten 20 procent i forhold til 2018.

Tallene bekræfter, at mange nordjyder stadig foretrækker at handle årets julegaver i de fysiske butikker, og det skyldes bl.a., at byen fremstår flot med de mange julelys og hyggelige aktiviteter med boder, julemand og pariserhjul på Gammeltorv,” siger direktør i Aalborg City, Flemming Thingbak.

 

 

7.000 gæster på bare en dag

På samme tidspunkt sidste år var der registreret 81.667 unikke besøgende på julemarkedet i Aalborg. Tallene er indsamlet af analysefirmaet COWI, der indhenter data fra den besøgendes internetforbindelse fra telefonen.

Målingerne viser, at lørdag den 1. december har været den mest populære dag med over 7000 gæster, og det er positive tal ifølge Flemming Thingbak:

“Når vi investerer så mange millioner af kroner i at gøre Aalborg klar til jul, er det selvfølgelig vigtigt, at vi benytter værktøjer, som kan måle vores arbejde.

Tallene bekræfter, at vi gør det rigtige ved at bruge julemarkedet som trækplaster, der lokker folk ind til byen, hvorefter gæsterne automatisk kommer i julestemning, bliver til kunder og får lyst til at handle i det væld af gode butikker, caféer og restauranter, som Aalborg byder på.

Hertil kommer naturligvis det høje serviceniveau og et stort vareudbud i butikkerne her i centrum. Her skal vi fortsat have fokus på at overraske positivt, og det viser tallene også, at vi gør.

Har investeret mange millioner

Aalborg City har investeret millioner af kroner på at gøre Aalborg juleklar, hvor butikkerne på eget initiativ er gået sammen om eksempelvis at investere i juleudsmykningen på de to gågader.

Julemarkedet har alene et samlet budget på 1,8 millioner kroner og har ifølge Flemming Thingbak én helt særlig opgave:

“Julemarkedet skal skabe de optimale rammer for, at man som besøgende kan sænke skuldrene og slippe hverdagens stress og jag og nyde julens traditioner.

Vores vision er at skabe en nostalgisk tidslomme, hvor man falder ned i gear og viser nærvær og følelser til sine nærmeste.

Som besøgende skal man have en god oplevelse, og derfor håber jeg også, at man her de sidste dage op til jul endnu en gang vil tage et smut forbi Aalborg og give sig selv tid og ro til at komme i den ægte julestemning,” slutter Flemming Thingbak.