Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Fra tv-stjerne til teaterscenen: Gustav Giese er flyttet til Aalborg

Af Stine Kjølby Christensen

Han har allerede en lovende film- og tv-karriere foran sig og er i dag én af branchens absolut største upcoming talenter.

Der er selvfølgelig tale om Gustav Dyekjær Giese, der har spillet med i film og tv-serier som Nordvest, Heartless, 9. april og senest seersuccesen Perfekte Steder på TV2 Zulu.

Gustav Giese er, hvad han selv vil kalde for “ærke-københavner” – alligevel har han valgt at takke ja til at blive en del af Aalborg Teaters ensemble.

Det næste år kan Gustav Giese derfor opleves på den nordjyske teaterscene.

Vi har mødt Gustav til en snak om skuespillet, sit nye job, og ikke mindst om en inkarneret københavner mon overhovedet kan finde sig til rette i Nordens Paris.

Du er lige flyttet til byen. Hvad var dit forhold til Aalborg inden – og hvordan har den første tid været?

“Jeg havde faktisk ikke noget forhold til byen overhovedet.

Jeg er ærke-københavner og har hverken familie eller anden relation til Nordjylland, så jeg kom hertil uden rigtigt at vide noget.

Selvfølgelig havde jeg nogle fordomme med mig: For eksempel, at Gaden er det eneste sted at gå i byen, og er du fra København, så kunne du få en røvfuld … men den har jeg i hvert fald ikke fået endnu, så jeg er kun blevet positivt overrasket.

Min positive fordom var nok, at jeg forbandt aalborgenserne og nordjyderne med en vis integritet, og at de hviler meget i sig selv. Aalborg virker til at være sit eget selvstændige centrum i regionen, som ikke skal konkurrere med nogen.

Den fordom synes jeg til gengæld, har været sand og alle de mennesker, jeg møder, har været enormt søde og imødekommende.”

Du blev færdiguddannet fra Statens Scenekunstskole i sommer. Hvordan endte du lige på Aalborg Teater?

“Teaterets direktør underviste på min skole og tilbød mig at komme herop. Jeg havde aldrig været her før, så da jeg var heroppe i foråret, til forprøver, var jeg lidt nervøs for at komme op til et gammelt, støvet teater.

Om dagen gik jeg en tur i byen, hvor solen skinnede og gaderne summede af liv. Så det var jo en god start.

Om aftenen så jeg Et Dukkehjem på teateret og salen var jo fuldstændig proppet, så jeg endte med at tage herfra med et helt andet og meget bedre indtryk end det, jeg var kommet med.

Man kan virkelig mærke, at både Aalborg og Aalborg Teater er et levende sted i stor udvikling – og det er fedt at være en del af.”

Du har jo mest arbejdet med film og tv indtil nu. Hvordan bliver det at skulle på en teaterscene?

“Det er jo første gang, at jeg skal spille professionelt teater på denne her måde, og det glæder jeg mig rigtig meget til.

Det er svært at svare på, hvordan film og teater adskiller sig, men for mig kan det sammenlignes med, at det at gå fra film til teater; det er lidt ligesom at gå fra foreningsfodbold til pludselig at spille professionelt foran rigtig mange mennesker.

Teateret er mere en olympisk disciplin, som er sværere at tilegne sig.

I en film kan en god klipning skabe spænding i fortællingen, men i teateret er det 100 % ens job som skuespiller at klippe sig til publikums opmærksomhed. Man er ligesom på en helt anden måde.

Derfor kan man have godt af at øve teknikken i teateret og herefter tage med tilbage til filmen.

Jeg vender også tilbage til filmen en dag, det er jeg helt sikker på.”

Fanny og Alexander bliver jo din debut som uddannet skuespiller – og tilmed på Stor Scene i en hovedrolle. Har det en særlig betydning for dig?

“Det har den betydning, at jeg føler mig enormt heldig og priviligeret.

Jeg har gået på skole med en masse, som arbejder hårdt, men alligevel ender i en usikker karriere. Nogle i Hollywood, nogle som arbejdsløse. Det har jeg opgivet at gennemskue, så jeg fokuserer i stedet på at knokle med dét, jeg laver.

Folk har også ofte set og brugt mig i meget hårde og maskuline roller, men mine næste to roller på teateret er meget skrøbelige og følsomme. Det giver mig mulighed for at arbejde i nogle andre retninger, end jeg er vant til, og det er enormt dejligt at få lov til.

Så jeg er faktisk bare glad på rigtig mange niveauer.”

Er der en forestilling, du glæder dig særligt til at spille i den kommende sæson?

“Jeg glæder mig til at skulle lave dem alle.

Vi starter ud med nogle meget seriøse stykker som Fanny og Alexander og Den unge Werthers lidelser, men jeg er også sindssygt glad for at skulle spille med i Hans og Grete.

Jeg har aldrig lavet børneteater, og det er jo en grum og voldsom fortælling, der bliver spændende at få op på scenen …

Jeg håber, at jeg skal spille heks …”

Hvorfor skal folk tage ind og se Fanny og Alexander?

“Vores instruktør, Egill Pálsson, har virkelig gjort et fantastisk stykke arbejde med at forvandle en lidt tung fortælling til noget, som kan forstås af alle.

Teatersproget er gjort sjovt, og der er indsat så mange spændende sceneskift, der ligesom tvinger os skuespillere til hele tiden at være for at sørge for, at historien bliver drevet i mål.

Folk skal generelt bare komme, fordi at Aalborg Teater er et virkelig godt og kompetent teater, som man skal være meget stolt af.”

Du kan opleve Gustav Giese i Fanny og Alexander frem til d. 5. oktober.

Billetter kan købes her.