Fra systue til højteknologi: Lene Bjerre Design har fundet formlen til at vokse

Skrevet af: Pernille Kjeldgaard Kristensen

Mange interiør-interesserede kender nok Lene Bjerre Design og deres nordiske stil.

Hele eventyret startede med deres ikoniske lampeskærme, der oprindeligt blev lavet med rester af luksus-tapet.

Her sad kvinder på rad og række på systuen i Nibe, hvor Lene Bjerre Design stadig har deres hovedkvarter. Lampeskærme af tapet lavede Lene Bjerre selv. Efter tapeterne gik Lene Bjerre over til tekstil lampeskærme, duge, gardiner mv. og det er grundlaget for virksomheden Lene Bjerre Design, vi kender i dag.

Lene Bjerre er selv er stoppet i firmaet for ti år siden, men nye kreative kræfter var heldigvis klar til at tage over.

Ny viden giver bedre produkter

Da nuværende direktør Bjarne Poulsen og den kreative direktør Suzanne Sand for ti år siden overtog roret fra Lene Bjerre, gik de straks i gang med at modernisere Lene Bjerre Design indefra:

“Vi er gået fra at være en papir-orienteret virksomhed, der ordnede alt på papir, til at være datadrevet og have et stærkt teknologisk fundament. Så nu kan vi kan trække data ud, der gør, at vi går fra at tro noget er populært til faktisk at vide noget om, hvilke produkter vores kunder kan lide.

Førhen kunne vi have en fornemmelse af, at lysestager solgte godt i England, men nu kan data fortælle os præcist hvad vores kunder efterspørger. Så kan vi bedre indfri kundernes behov, fordi vi ved, hvad kunderne ønsker i de forskellige lande” fortæller den kreative direktør, Suzanne Sand.

Lene Bjerre Design leverer dansk design til det meste af Norden og Europa, men der kan også findes Lene Bjerre produkter i butikkerne i eksempelvis Vietnam og Mexico. Det hele håndteres fra hovedkvarteret i Nibe lige uden for Aalborg.

Et kig i krystalkuglen

For at være helt med på beatet omkring hvad der hitter hos kunderne, bliver der taget forskellige kræfter i brug hos Lene Bjerre Design:

“Vi er til foredrag og seminarer et par gange om året, og rejser rundt i verden, hvor vi finder inspiration. Vi er eksempelvis ofte i London, da vi tit kan nå at fange en tendens, som vi så tilpasser til vores stil og design.

Alt hvad der foregår på Pinterest og Instagram giver også en rigtig god fornemmelse af, hvad der sker. Trends starter jo ofte som en lille tendens, så det gælder jo om at fange de små signaler og så tilpasse dem til vores design” fortæller Suzanne Sand.

Men igen spiller teknologi og data en stor rolle hos Lene Bjerre Design, når de skal udvikle nye designs og produkter, forklarer marketingchef Thomas Røhr Kristiansen:

“Vores designere ser f.eks. på de søgninger, som folk brugte på Google for at komme ind på vores hjemmeside og hvilke produkter, de bliver fanget af. Den viden kombinerer vi så med trend- og fremtidsforskning for at finde frem til vores designs” fortæller marketingchef Thomas Røhr Kristiansen.



Fremtiden er her

Fremtidsforskning kan lyde abstrakt, og særligt når det har med boligindretning og interiør at gøre. Men Suzanne Sand forklarer, at det giver dem en god indsigt i, hvordan verden og forskellige samfund fungerer, så de kan lave det perfekte design:

“Vi benytter trendforskerne på forskellige områder. Det er både inden for materialer, da der jo hele tiden bliver udviklet nye materialer, men det er også for at se på, hvad der sker ude i samfundet i forhold til kunderne.

Vi har eksempelvis fundet ud af, at hvis der er en usikkerhed i samfundet, så mener fremtidsforskerne, at hjemmet så bliver endnu mere vigtigt, fordi man bygger rede og putter sig i hjemmet. Så i stedet for at gå ud og spise, inviterer man gode venner hjem på middag. Det hjælper os med at forstå vores kunder bedre” forklarer Suzanne Sand.

Overraskende innovation i Nibe

Den nytiltrådte marketingchef Thomas Røhr Kristiansen har tidligere udviklet og arbejdet med innovationsstrategier på Googles Europæiske hovedkvarter i Dublin. At innovation og fremtidsforskning også kan findes hos Lene Bjerre Design i Nibe, overraskede ham:

“Mange tænker måske, at Lene Bjerre Design er en 40 år gammel virksomhed, der kun laver duge. Men Lene Bjerre Design er så meget mere end det. Det er en højteknologisk virksomhed der arbejder med innovation og fremtidsforskning på meget højt plan” fortæller Thomas Røhr Kristiansen.

Nordjysk lys og hygge

Selvom Lene Bjerre Design flittigt benytter sig af trendforskere og seminarer med de nyeste trends, så har Lene Bjerre Design også deres DNA, der er inspireret af Nordjylland, som de ikke vil undvære:

“En del af den historie vi fortæller, er det skandinaviske design og at få brugt begrebet ”hygge” i vores produkter og designs. Det nordiske lys og stemningen fra Limfjorden er helt centralt i vores DNA. Vores design opstår nemlig i en optimal sammensætning af inspiration fra det nordiske lys, Limfjorden og dansk design samt international fremtidsforskning” fortæller marketingchef Thomas Røhr Kristiansen.

Hvad hitter i 2018?

Lene Bjerre Design vil heldigvis gerne løfte sløret for, hvad deres fremtidsforskere mener, er de store tendenser inden for interiør:

“Det personlige islæt er moderne. Folk er meget modige for tiden, for nu er der farver i folks hjem. Det er mere løssluppent og sjovt nu, end det har været førhen, hvor vi så meget af det minimalistiske og hvide. Folk bliver mere modige, især fordi vi også kan se, hvad bloggere og influensers gør, og hvordan de udfordrer sig selv. Og det smitter af, så folk viser mere personlighed” fortæller den kreative direktør, Suzanne Sand.

Hvad fremtiden bringer

Fremtiden indeholder endnu mere teknologi, spændende trends og nye tiltag for Lene Bjerre Design.

Vi vil naturligvis fortsætte med at benytte teknologi og data sammenholdt med innovation, i alt fra vores design til vores salg og marketing. Lige nu er vi f.eks. ved at udvikle et Virtual Reality showroom, så kunder fra hele verden let kan se og interagerer med vores nyeste designs i et flot showroom i København.”

”Vores arbejde med fremtidsforskning, innovation og teknologi betyder også ar vi konstant er på udkig efter de dygtigste mennesker til vores team i Nibe. F.eks. ansætter vi lige om lidt 3 skarpe unge mennesker fra AAU og UCN til at indgå i vores salg- og marketingteam” afslutter Thomas Røhr Kristiansen.

Du kan følge Lene Bjerre Design på Facebook her