Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Fra muddergrøft til eliten: “Fra regnormenes liv” er teater i sin reneste form

Af Stine Kjølby Christensen

I går blev Store Scene vidne til noget af en historie, da Ellen Hillingsø, Ole Lemmeke, Michael Mouritzen og Lisbeth Lundquist indtog Aalborg Teater med forestillingen Fra regnormenes liv.

På overfladen kan forestillingen til en start se ud til at handle om en anekdote fra H.C. Andersens liv, hvor han mister sit gebis under en tale på slottet.

Den akavede hændelse fører ham til Heiberg-parret, bestående af den ikoniske skuespillerinde Johanne Luise Heiberg og hendes mand, den magtfulde dramatiker Johan Ludvig Heiberg.

Det viser sig dog, at forestillingen dykker dybere ned end blot det umiddelbare ydre plot.

Fra regnormenes liv ender nemlig med at blive en iscenesat konfrontation mellem to mestre i kunsten at skabe illusioner.

Forestillingen udforsker, hvordan både Johanne Heiberg og H.C. Andersen begge har levet deres liv med maske på, gemt bag facader af anerkendelse og prestige.

Fra store traumer til store kunstnere

Johanne Luise Heiberg, en skuespillerinde af rang, afslører overfor Andersen sin sårbarhed og de traumer fra barndommen, der har formet hende og banet hendes vej mod toppen.

“Man får altid lov at betale,” fortæller hun Andersen, der nærmest er ved at falde bagover af hendes frygtelige historier.

H.C. Andersen lever nemlig selv i en naiv eventyrverden, men ender ligeledes med at afsløre sin egen skrøbelighed og frygt i mødet med Johannes barske fortællinger.

Gennem aftenen afslører de begge deres inderste hemmeligheder og rædsler, og stykket trækker publikum ind i en spændende psykologisk duel, der ikke tvinger publikum til at tage side, men i stedet inviterer til refleksion.

Ind i mellem træder Johan Ludvig Heiberg tilbage på scenen som en næsten glasagtig kontrast til det hårdhudede drama, der udspiller sig mellem de to regnorme – H.C. Andersen og Johanne Luise Heiberg.

Til trods for hans høje status føler Johan sig ensom og utilstrækkelig, hvilket også har sat sig som en elefant på Johannes i forvejen tunge skuldre.

Flotte skuespilspræstationer

Ellen Hillingsø leverer en skuespilspræstationer af dimensioner, og da tæppet gik, var vi i tvivl om, om det rent faktisk var Johanne Heiberg, der som et spøgelse havde været med på scenen.

Ole Lemmeke gjorde det også fuldstændig fortræffeligt som den neurotiske digter, og også ved ham blev vi overbevist om, at virkelighedens møde mellem de to kunstnere ville have udspillet sig præcis på samme måde.

Som publikum blev vi suget ind i en sårbar strøm af dramatik, og blev alle inviteret til at reflektere over, hvad der gemmer sig bag de mennesker, de tror at de kender.

Forestillingen beviste, at teater ikke altid kræver pompøse kulisser eller storslåede produktioner for at røre sit publikum.

Fra regnormenes liv var en påmindelse om, at det ægte teater ofte udfolder sig i det stille, i de menneskelige relationer og de komplekse følelser, der udspiller sig på scenen.

Det var en aften med teater i sin reneste og mest rørende form – og vi kan kun anbefale, at man lægger vejen forbi, mens forestillingen spiller (til og med lørdag).

Få billet her.

Fra muddergrøft til eliten: "Fra regnormenes liv" er teater i sin reneste form

Del artikel