Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Forhandlingerne er i gang: El-løbehjul ruller snart ind i Aalborg

Af Stine Kjølby Christensen

Du kan efterhånden ikke rejse til nogle europæiske storbyer uden at støde på den mest hypede transportform i øjeblikket.

De elektriske løbehjul har indtaget bybillederne, og i starten af året rullede de ind i den første danske by: København.

Siden har løbehjulene formeret sig i hobetal, og i juni måned indtog de også Fyns hovedstad, Odense, der nu har over 700 på gaden.

Konceptet går i al sin enkelthed ud på, at du via en app kobler dig på et løbehjul, der kan være placeret rundt omkring i byen.

Hastigheden kan nå op på 20 km/t, og når du har nået din endestation, sætter du blot løbehjulet fra dig igen og kobler dig af app’en.

Starttaksten er som udgangspunkt 10 kr. pr. tur og herefter 1,5 kr. i minuttet.

Turen er kommet til Aalborg

Med indtoget i både København, Aarhus og Odense, var det vel bare et spørgsmål om tid, før Nordens Paris også kom på listen – og nu er der nyt i sagen.

Aalborg Kommune fortæller, at de i øjeblikket er i dialog med potentielle udbydere af elløbehjul.

“Da bekendtgørelsen om forsøgsordningen for motoriserede løbehjul trådte i kraft, var vi meget interesseret i muligheden. Vi var blot i tvivl om, hvordan det skulle gribes an,” forklarer stadsingeniør i Aalborg Kommune, Svend Erik Pedersen.

Forhandlingerne er i gang: El-løbehjul ruller snart ind i Aalborg

Aalborg Kommune valgte dog en sikker strategi: At observere hvordan det gik i de andre byer.

“Københavns Kommune var hurtige til at arbejde med muligheden – derfor satte vi det selv på hold for at se, hvordan andre kommuner ville løse opgaven.

Én af udfordringerne var blandt andet, at løbehjulene blev smidt forskellige steder,” siger Svend Erik Pedersen.

Forskellige udbydere er i spil

Nu mener Aalborg Kommune dog selv, at de har indsamlet tilstrækkelig med viden til, at el-løbehjulene inden længe kan blive en intregreret del af bytrafikken.

Nu er forhandlingerne sat i gang.

“Vi håber at have en aftale på plads med en udbyder inden årets udgang.

Aftalen kommer til at bestå af en deleordning mellem os og udbyderen, hvor de står for at stille løbehjulene til rådighed på forskellige lokationer i både Aalborg og Nørresundby,”

Udbydere som VOI og TIER, der også er kendt i de andre byer, er især interessante for Aalborg Kommune.

“Vi ved endnu ikke, hvilke firmaer vi vil benytte os af – men det bliver højst sandsynligt en lignende ordning, som de har i Aarhus Kommune med VOI og TIER.

Her betaler brugeren et depositum inden anvendelsen, som man kun får tilbage, hvis el-løbehjulene bliver afleveret i de forskellige parkeringsstationer i byen,”

El-løbehjulene bevæger sig inden for afmærkede zoner, men kommunen ved endnu ikke, hvor disse skal placeres.

“Hvor zonerne skal være, er noget, vi skal drøfte med den udbyder, vi vælger. Vores ønske er selvfølgelig at have dem så mange steder som muligt – derfor ved vi heller ikke, hvor mange løbehjul der kommer i spil endnu,” siger Svend Erik Pedersen.

Skal lette bytrafikken

Lige så begejstrede, som folk har været over den sjove transportform – lige så meget kritik, har de også fået med på vejen.

Aalborg Kommune ser dog løbehjulene som en god spiller inden for alternative transportformer.

“I kommunen har vi meget fokus på at kunne bidrage til multimodale transportløsninger; her ser vi el-løbehjulet som en rigtig godt og mobilt bud.

Løbehjulet kan forhåbentlig opfordre folk til at lade bilen stå hjemme eller som transportform mellem dem kollektive trafik.

Vi håber på, at det med tiden vil medføre, at der kommer færre biler på gaderne i Aalborg,”

Kommunen er heller ikke bange for, at løbehjulene udfordrer trafiksikkerheden i gaderne.

“Når man snakker om trafiksikkerhed, så er det ikke el-løbehjulene, der er farlige – men måde trafikanterne færdes på.

Så det skal aalborgenserne selvfølgelig lære,” slutter han.

Del artikel

Andre læser også