ANNONCE
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Stor test i gang: Her er status på Danmarks første førerløse færge

Af Aske Bisgaard Pedersen

Hvis man disse dage går en tur langs Aalborg Havnefront, så er der en chance for, at man har set et grønt fartøj bryde Limfjordens bølger.

Det er fordi, at Danmarks første førerløse færge – døbt GreenHopper – lige nu er på testture for at få styr på de sidste ting, inden den kan begynde at sejle med passagerer.

Grøn forbindelse i mere end én forstand

Den grønne færge er ikke kun grøn af udseende. Den er eldrevet og samtidig udstyret med solceller på taget, der hjælper med strømforsyningen.

Det gør færgen til en klimavenlig forbindelse mellem Aalborg og Nørresundby.

Stor test i gang: Her er status på Danmarks første førerløse færge

“Lige nu skal vi sikre, at de forskellige systemer snakker ordentligt sammen og kan de ting, vi lover.

Vi håber at kunne afvikle slutdemonstrationen i midten af december,” udtaler Projektdirektør Lars Jøker fra Port of Aalborg.

Håbes at være i drift i 2023

GreenHopper kommer efter planen til at sejle mellem Musikkens Plads med afgang lige ved Musikkens Hus og Stigsborg Havnefront i Nørresundby.

Hvis alt går vel, så er ambitionen, at aalborgenserne kan nyde en grøn overfart fra næste år.

“Aalborg kommune bidrager sammen med Innovationsfonden, ShippingLab og Port of Aalborg med finansiering til GreenHopper, men derudover vi er jo blot udviklingsselskabet.

Når GreenHopper er godkendt til passagertransport af Søfartsstyrelsen og kan det, den skal ift. autonomi, kan vi aflevere nøglerne til dem, der skal drifte,” forklarer Lars Jøker og tilføjer:

“Men forhåbentlig kan den komme i drift i 2023.”

Design med fokus på en bro

Færgen er designet med letvægtsmaterialer for at holde energiforbruget på et minimum kombineret med gode manøvreringsevner og hurtig acceleration for en effektiv overfart.

Designet er anderledes og skal lede tankerne hen på den traditionelle bro – her transformeret til et klimavenligt transportmiddel, der i fremtiden kan blive danne en automatiseret “bro” mellem Aalborg og Nørresundby.

Det bliver spændende at følge projektet, og MigogAalborg vil naturligvis melde ud, hvornår den autonome overfart bliver en realitet.

Del artikel