Foråret er på vej: Nu bliver strømmen billigere

Hvis du synes, at det har været en dyr omgang at vaske tøj de seneste måneder, så er der gode nyheder på vej.
De fleste netselskaber skifter nemlig den 1. april fra vinter- til sommerpriser. Det betyder, at mange elkunder fra næste tirsdag i gennemsnit kommer til at betale cirka 50 procent mindre i tariffer, end de har gjort i løbet af vinteren.
Det skriver OK i pressemeddelelse.
Bedre vejr giver lavere priser
Det betyder, at mange elkunder kan se frem til en elregning, hvor udgifterne til transport af strøm generelt bliver lavere.
“De færreste er klar over, at nettarifferne både varierer i løbet af døgnet og året. Men det er godt at være opmærksom på, hvis man gerne vil spare penge, da man som elkunde i gennemsnit kan halvere udgifterne til transport af strøm i sommerhalvåret,” siger Troels Skipper, der er produktchef hos OK.
Om vinteren er belastningen på elnettet høj, og prisen for transport af strøm er derfor tilsvarende dyrere.
I sommerhalvåret falder tarifferne, fordi det varmere vejr gør behovet for opvarmning lavere, og fordi produktionen af vedvarende energi fra vind og sol stiger.
Tre gode råd
Selv med de billigere sommerpriser er der stadig ekstra penge at spare ved at planlægge sit strømforbrug. Her giver OK tre gode råd til, hvordan du bruger strømmen klogest.
Brug strømmen, når den er billigst.
Både nettarifferne og elprisen svinger i løbet af døgnet, så det gælder om at ramme de billigste timer. Du kan holde øje med prisudviklingen i dit energiselskabs app.
Planlæg brugen af de apparater, der bruger mest strøm.
En vaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine er blandt de største strømslugere i hjemmet. Planlæg dit forbrug til de billige timer, så du kan udnytte de lavere nettariffer optimalt.
Lad bilen op, når det bedst kan betale sig.
Hvis du har en elbil, kan der være mange penge at spare ved at lade den op i de timer, hvor elprisen og nettarifferne er lavest.