Folie print giver nye reklamer i bybilledet

Skrevet af: Redaktionen

Vi kender det alle, byens mange reklame formater der blinker om kap for vores opmærksomhed. Billboards, busser, toge, plakatsøjler – formaterne er mange og nye har ovenikøbet også indfundet sig. Det er helt naturligt siger branchefolk. I kampen om forbrugerens opmærksomhed, er vi alle nød til at tænke mere og mere kreativt og seneste skud på denne stamme er en ny type folie print.

Ny type reklame folie

Går man en tur i den københavnske metro eller på tog stationer i alle landets store byer, ser man glinsende reklamebudskaber pryde vægge og større flader. Det er en helt ny type folie som kan hæfte på blandt andet beton, som gøre det muligt at få det til at hæfte på selv så ru flader. Der er her tale om selvklæbende folie og det har ændret mulighederne for outdoor reklamer radikalt siger de branchefolk vi har talt med.

Det at vi nu har mulighed for at dekorere store flader på store offentlige steder med reklamer og skifte dem relativt nemt gør, at annoncører og kreative bureauer nemmere kan benytte disse formater til deres aktuelle kampagner, som typisk ændres uge for uge og det er interessant hvis man er ude efter at dække mange mennesker i sin kampagne periode. Det giver mere arbejde til os, så vi er glade, lyder det nærmest samstemmende fra de branchefolk vi taler med.

Tidligere var det typisk kun reklame standere eller større billboard som kunne anvendes til de større lokationer som eksempelvis stationer. De var dyre at etablere og gav slet ikke samme synlighed for annoncørerne, som man kan opnå med selvklæbende folie på de helt store flade.

Iøjnefaldende look

 Langt de fleste store reklameplaceringer lider virkelig på skønhedsudtrykket efter vores mening, men også her vinder folie ind. Folie kan laves i et flot glinsende udtryk. Det kan printes i alle størrelser og tilpasses selv de største og mest vanskelige flader og det giver alle de rigtige forudsætninger for at lave en flot kampagne, det udnytter mange heldigvis.

Vi har blandt andet set Coca Colas legendariske jule reklame, fortalt på tværs af flader på hele Nørreport station. Den bliver hver dag set af flere hundrede tusinde af mennesker, det kan kun tv i primetime konkurrere med. Det giver store flotte kampagner, helt tæt på folks øjne og derfor vinder netop folie formatet ind i disse år.

Flere kreative muligheder

Som om look og fleksible muligheder ikke var nok, så kan den selvklæbende folie udnyttes til ikke kun store flader, men også mindre og sjove flader som eks, gulvfolie.

Mennesker har en tendens til at gå og kigge lidt nedad, så derfor er budskaber i gulvet effektivt til at fange opmærksomheden og det udnytter mange annoncører til kampagner med budskaber i gulv, på trapper og rulletrapper.

Der er grænser

Vi kan altså konstatere at folie print er kommet for at blive og de mange muligheder udnyttes, men er der ingen grænser og skal vi vænne os til et reklame cirkus på store offentlige steder? Svaret er entydigt nej fra både branchefolk. Vi udfører naturligvis det kunderne bestiller, men vi oplever faktisk, at både annoncører og kreative bureauer har stor respekt for de offentlige rum, mens de udnytter de kreative muligheder.

Lad os håbe det fortsætter så vi kan nyde i stedet for at generes.

Fri rosé og byens største skaldyrsbuffet: Applaus og Nam gentager sommer-event

Skrevet af: Michael Qureshi
Arkivfoto
Arkivfoto

Midt i juli lavede Applaus og Nam et event, som trak fulde huse.

Det var så stor en succes, at de to toprestauranter i Aalborg atter går sammen med et nyt sensommer-event.

Det bliver igen en stor skaldyrsfest på deres fælles restaurant SMAEK med en af Aalborg største udendørsterrasser.

Forestil dig det bedste af “Skagen i Uge 29”, hvor det er med toppen af poppen på skaldyrsbuffet og så ikke mindst rosé, cava og hvidvin ad libitum.

Indtager den store terrasse på SMAEK

Lørdag d. 15. august indtager Applaus og Nam terrassen på restaurant SMAEK og laver en kæmpe skaldyrsfest.

Arrangementet kommer til at foregå til frokost og vil starte fra kl 11.30 til ca. kl 16.00.

“Vi er helt overvældet over, hvor godt det første arrangement blev taget imod. Allerede den dag var der rigtig mange af vores gæster, som spurgte om vi ikke gjorde det igen.

Så nu har vi besluttet os for at kaste os ud i det, og vi håber, at det kommende sommervejr fortsætter helt ind i weekenden i næste uge,” siger Mads Hyllested, indehaver af Applaus og Dejavu.

Ifølge både DMI og Yr.no fortsætter højtrykket, som puster varm luft ind over Danmark, i hele næste uge, så det lover godt.

“Vi kommer igen til at lave en stor indendørs ”buffet” med kokke som i pendulfart vil opfriske og holde buffeten lækker hele dagen. Der vil være alt hvad hjertet begærer fra havet,” siger Kim Jeppesen fra Nam.

Der er ingen tvivl om, at det bliver et af de hotteste august-events her i Aalborg, og det gør det ikke mindre dårligt af at det er en lørdag.

Fra seneste arrangement
Fra seneste arrangement

Skaldyrsbuffeten vil komme til at indeholde blandt andet

  • Krabbeklør m. rørt aioli
  • Jomfruhummer gratineret med hvidløg og persille
  • Østers naturel m. grillet citron og løgvinergret
  • Pille rejer m. mayonnaise
  • Kammuslinger i sprød katafi
  • Blå muslinger dampet i hvidvin med flødesauce
  • Sashimi af laks med ponzu og pomelo
  • Cevichi af vesterhavsfisk med limesauce og mango
  • Rørt skaldyrssalat
  • Frisk bagt brød

Derudover vil der være fri Rosé, hvidvin og cava under hele arrangementet. Prisen er 795 kr. per person.

Hvad: Skaldyrsbuffet og fri rosé
Hvornår: Lørdag d. 15. august fra kl. 11.30
Hvor: SMAEK, Ved Stranden

Skaldyrsfesten skal forudbestilles via dette link

Der vil også være mulighed for at tilkøbe lidt ekstra lækkerier til dagen i form af sort hummer og kaviar. – der vil ligeledes være gode priser på champagne og cocktails.

Bon appétit: Ma Petite France lancerer pop-up-morgenmad

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

De fleste af os har måtte kigge langt efter morgensolen under de sydlige himmelstrøg – men det betyder ikke, at vi helt behøver at undvære stemningen.

Hos Ma Petite France har man nemlig besluttet sig for at udvide sit i forvejen hyggelige og franskinspirerede koncept med såkaldt pop-up morgenmad. Foreløbigt kan morgenlækkerierne nydes fra tirsdag til lørdag fra kl. 08.00 i hele august måned.

Menukortet er naturligvis også inspireret af det franske, og derfor er der især fokus på bagværk som fransk landbrød, sprød baguette og smørbagte croissanter i flere udgaver.

Bagværk lavet med kærlighed … og surdej

Den opgave har Majken og Christian Green, der står bag Ma Petite France, valgt at uddelegere til Git Becker, der tidligere har gjort karriere i erhvervslivet. Nu er hun sprunget ud som bagerjomfru i Nørregade.

“Jeg har hele mit liv været glad for at bage, men jeg syntes også, at det var svært at finde noget, der levede op til mine egne krav for, hvad et godt bagværk skal bestå af,” fortæller Git Becker, da vi i morges lagde vejen forbi vinbaren.

Git Becker er én af dem, der er utrolig begejstret for surdejens opblomstring, da hendes egen krop aldrig har været glad for det hvide og svært optagelige brød.

Derfor er alt bagværket i den nye pop-up-café også baseret på netop surdej.

“Jeg begyndte at eksperimentere og tage forskellige kurser inden for surdej, så jeg havde kompetencerne til at udvikle mine helt egne opskrifter. Og med en masse nørderi og passion føler jeg nu, at det er lykkes,” siger Git.

Sammensæt din egen morgenmad

Foruden det franske landbrød, baguettes og croissanterne – der kommer både med æble og i en klassisk udgave – kan du også bestille tilbehør i form af hjemmelavet syltetøj, franske oste, skiveskåret avocado eller æg i enten spejlet eller blødkogt format.

Det hele kan fås samlet på en morgentallerken – men afhængig af din sult kan du også vælge at bestille dem enkeltvis og dermed helt selv sammensætte, hvad dit morgenhjerte begærer den pågældende dag.

“Det skal være en simpel måde at få morgenmad på, hvor vi bibeholder vores fokus på kvaliteten. Det er ikke meningen, at vi skal have 27 ting på kortet – vi skal i stedet nørde med få ting og helst blive de allerbedste til det,” siger Git.

Salat til morgenmad?

Er man ikke til brød, smør og syltetøj, kan du også vælge at gå i en sundere retning og bestille en morgensalat med peberfrugt, tomater og årtidens krydderurter med en god dressing til.

Til at slukke tørsten kan du bestille alt fra café au lait, espresso, te – til en såkaldt morgendukkert, der består af bl.a. æblejuice og frisk lime.

“Det er som at tage et vinterbad – man bliver frisk og vækket af den,” siger Git med et grin.

Nok er konceptet nyt, men det giver samtidig plads til løbende at kunne udvikle på både menukort og rammerne. Og én ting er de gode intensioner, der uden tvivl skinner igennem hos både Git og resten af personalet – men hvordan smager det så?

Vi var forbi i morges, da morgenmadskortet kørte på sin tredje dag.

Allerede nu har modtagelsen været fantastisk, og Git har måtte arbejde ekstra hurtigt for at producere brød og baguettes nok til alle de sultne morgenmaver, der kigger forbi Nørregade.

“I morges havde vi allerede reservationer fra kl. 8, hvor folk eksempelvis kommer og afholder deres morgenmøder hernede. Det er virkelig hyggeligt!” fortæller hun og fortsætter:

“Vi har jo også åbent for to-go, hvilket også har været en kæmpe succes. Det er faktisk svært at følge med, så nu arbejder vi på at skabe de helt rigtige rutiner.” 

Et perfekt samarbejde

Ma Petite France har – indtil nu – nok primært været kendt som stedet, hvor du kan få et lækkert glas vin i de stemningsfulde lokaler. Og det kan du såmænd stadig – også før kl. 12.

“Det er da sket, at nogen bestiller et glas vin til morgenmaden. Og så er vi jo så heldige, at vi også sagtens kan klare det. Vi sørger for at udnytte vores indbyrdes ressourcer, så vi undgår spild af den ene eller anden slags.

Jeg håber, at vi også kan fortsætte med det, når august rinder ud. Men indtil videre er både vi og vores gæster rigtig postive omkring det,” slutter hun.

I næste uge vil Git og Co. også tilbyde lette frokostretter, som kan nydes fra kl. 12.

Noget til enhver smag – og pengepung

En morgentallerken med fransk landbrød/bolle, baguette el. croissant, en frisk “morgendukkert” og kaffe eller te  får du til 90 kr.

I weekenden kan du bestille weekendhygge med en halv baguette/bolle/landbrød samt croissant, blødkogt æg, grape med skyr og halv avokado, en frisk morgendukkert og kaffe eller te til 135 kr.

Der er også lidt til den lille sult i form af brød med smør til 35 kr, hvor du så kan tilkøbe hjemmelavet marmelade til 5 kr. eller fransk ost til 5 kr. Et blødkogt æg koster 25 kr – eller 40 kr. hvis du vil have avokado med.

En hjemmebagt croissant (med eller uden æble) får du til 35 kr. (eller 30 kr. to go)

Kaffe eller te koster 25 kr.

Hvad: Morgenmad på Ma Petite France
Hvor: Nørregade 6
Hvornår: Tirsdag – lørdag fra kl. 08.00

Fremtiden er grøn: Nyt projekt skal booste den grønne omstilling i nordjysk turisme

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Stine Kjølby Christensen
Foto: Stine Kjølby Christensen

Et nyt projekt under navnet Instant Green Tourism skal sætte skub i den grønne omstilling hos turismeaktørerne i Destination Nord.

Projektet har netop modtaget tilsagn om midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, og forventningen er, effekterne vil resultere i en forstærket bæredygtighedstankegang, øget turismeomsætning og mere konkurrencedygtige produkter.

Det skriver Destination Nord i en pressemeddelse.

Bæredygtighed som afgørende rejsemotiv

Danske og udenlandske turister efterspørger i stigende grad miljøvenlige alternativer på ferien, og bæredygtighed vinder fortsat indpas som et afgørende rejsemotiv. Det stiller store krav til landets turisterhverv, der i disse år arbejder målrettet på at øge graden af bæredygtighed i det danske turismeprodukt.

Direktør for Destination Nord, Tonny Skovsted Thorup

Det gælder også i Nordjylland, hvor et nyt projekt under navnet Instant Green Tourism skal bidrage til at udvikle og teste bæredygtige koncepter blandt turismeaktørerne i Destination Nord på tværs af forretningsområderne kyst- og naturturisme, erhvervs- og mødeturisme samt storbyturisme.

Instant Green Tourism har netop modtaget tilsagn om 2 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse fra puljen til lokale og tværgående turismeprojekter.

“Turisme skaber omsætning og jobs i hele regionen, og turisterne er med til at skabe en efterspørgsel, der også kommer de lokale til gavn. Samtidig kan og skal turismen også være med til sikre et grønnere Nordjylland, og det er blandt andet det, vi gerne vil hjælpe på vej med projektet Instant Green Tourism.

Fra idé til forretningsplan

Initiativet skal sætte gang i en vigtig og nødvendig grøn omstilling hos turismeerhvervet i en ekstraordinær situation, hvor det er nødvendigt at tænke nyt og omstille sig nye forretningsvilkår, lyder det fra den netop tiltrådte direktør i Destination Nord, Tonny Skovsted Thorup.

Konkret kommer projektet til at bestå af en række SPRINT-forløb, som fører virksomhederne gennem en idéudviklingsfase, der blandt andet involverer udarbejdelse af en målrettet forretningsplan og efterfølgende udvikling af et bæredygtigt produkt eller service.

Det er forventningen, at Instant Green Tourism vil resultere i en ny og forstærket bæredygtighedstankegang, der kan medvirke til at konsolidere og øge den samlede turismeomsætning i det nye destinationssamarbejde samt styrke sammenhængen mellem virksomhederne i Destination Nord og bidrage til den bæredygtige fortælling om Nordøstkysten som feriedestination.

Det vækker glæde hos borgmester i Frederikshavn Kommune, der er en del af projektet gennem erhvervsudviklingsprojektet Energibyen Frederikshavn:

“Nordjylland er danskernes foretrukne feriedestination, og det skal vi udvikle endnu mere – ikke mindst i forhold til bæredygtig turisme, som i forvejen er en markant fællesnævner for mange aktører i Destination Nord.

Min forventning er, at det bliver en af de store vækstdrivere det kommende år, og det er derfor særdeles positivt, at vi nu viser både sammenhold og handlekraft i forhold til at involvere aktører på tværs af forretningsområder og udvikle Nordjyllands grønne profil yderligere,” siger borgmester i Frederikshavn Kommune Birgit Hansen.

Projektets øvrige parter består af Erhvervshus Nordjylland, Aalborg Kommune – Center for Grøn Omstilling, Aalborg Kongres- og Kulturcenter og Arena Nord i Frederikshavn. Hos Arena Nord ser direktør Per Malmberg frem til at udvikle sport- og kulturcenterets grønne profil yderligere det kommende år.

“Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed kommer til at fylde mere og mere i alle aspekter af hverdagen – også i høj grad, når vi skal vælge ferier og oplevelser til.

Derfor fylder det også meget på vores agenda, og vi ser et stort potentiale i at udvikle Arena Nord i en mere bæredygtig retning. Vores håb er, at projektsamarbejdet vil styrke vores position som udbyder af bæredygtige turismekoncepter i Nordjylland inden for sport- kultur og erhvervsturisme.

 Arena Nord byder hvert år velkommen til mere end 500.000 gæster og er det største kultur-, konference- og sportscenter nord for Limfjorden.

Instant Green Tourism-projektet starter 3. august 2020 og løber frem til 31. juli 2021.