Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Første spadestik: Nu starter arbejdet med at gøre plads til Aalborgs nye busser

Af Christine Luca Hornemann

København har metroen, Odense og Aarhus har letbanen, og snart får Aalborg +Bussen.

Den kollektive trafik i Aalborg vil i 2023 køre både hurtigere og lettere, når den nye +Bus bliver indviet.

Busserne kaldes også for BRT-busser.

Første spadestik blev torsdag taget til den nye BRT-forbindelse, og nu kan selve anlægsarbejdet igangsættes.

Slut med overfyldte busser

I myldretrafikken kan de fleste nikke ja til ofte overfyldte busser, hvor mange ofte må vente på den næste bus på grund af pladsmangel.

Til spadestikket gav Borgmester Thomas Kastrup-Larsen i sin tale udtryk for, at den nuværende kollektive trafik ikke er effektiv nok, særdeles i morgentrafikken.

“Busserne er overfyldte. Det betyder at de passagerer, der står på løbende langs resten ruten, ikke kan komme på.

Vi har i dag en kollektiv trafik, der ikke er effektiv nok, fordi der ikke er nok kapacitet,” sagde Borgmester Thomas-Kastrup Larsen i forbindelse med det første spadestik.

Første spadestik: Nu starter arbejdet med at gøre plads til Aalborgs nye busser

Han lagde vægt på, hvor positivt det er, at +Bussen får sin egen kørebane, så borgerne, der anvender køretøjet, kan komme frem rettidigt;

“I dag holder busserne i kø sammen med den øvrige trafik. Fremkommelighed på den måde i forhold til busserne, gør at vi ikke kan komme hurtigt nok frem, og vi derved også taber passagerer.

Det som hele +Bus-løsningen handler om er, at skabe bedre fremkommelighed for den kollektive trafik.

Det handler om, at vi på store dele af ruten får selvstændige busbaner.

Det betyder at passagerer mellem Haraldslund og Universitetsområdet kan komme 10 minutter hurtigere frem,” fortæller Thomas Kastrup-Larsen.

Selvstændige perroner

Udover anlægningsarbejdet laves der også perroner, da formålet ikke kun er at anlægge en højklasset busforbindelse.

Omdannelse af stationsforpladser var en vigtig del af ansøgningen, da Aalborg Kommune søgte om midler til at etablere Aalborg BRT.

Det er for at skabe sammenhæng i byrummene ved stationerne og sikre gode omstignings- og venteforhold på de væsentligste knudepunkter på strækningen.

Første spadestik: Nu starter arbejdet med at gøre plads til Aalborgs nye busser

Stationsforpladsen foran Haraldslund Vand og Kulturhus er den første plads på BRT strækningen, der står overfor en forvandling.

Her bliver det muligt at købe billetterne ved stationspladserne for at spare tid og ikke skulle vente i køen og betale ved chaufføren, når man træder ind i bussen.

Endnu en +Bus-rute skal etableres

Thomas Kastrup-Larsen afslørrede til spadestikket, at der (måske) er endnu en +Bus rute på vej, der skal gå fra Nord i Nørresundby, over Limfjorden, ud til Svenstrup.

“Byrådet vedtog et budget til sommer, og her blev vi enige om at lave en udredning til en gruppe to, fra Bouet ud til Svenstrup. Det glæder vi os til at se beregningerne på,” fortæller Borgmester Thomas-Kastrup Larsen.

Den første +BUS-forbindelse skal efter planen køre i Aalborg fra 2023.