Flere store kæder på vej: JYSK åbner nyt city-koncept i Friis

Skrevet af: Michael Qureshi

Der er ingen tvivl om, at Friis Shoppingcenter er ved at gennemgå en omfattende udvikling til den positive side.

I september åbner Magasin som bekendt i det flotte center i midtbyen, som i sig selv bliver en kæmpe forvandling. Derudover meldes flere store landsdækkende kæder på vej ind i Friis.

Forleden kunne de fortælle, at Sport 24 åbner i Friis, og i dag blev det så officielt, at den store danske verdensomspændende kæde JYSK 29. juni slår dørene op i Friis Shoppingcenter.

Har udviklet helt citykoncept

JYSK har udviklet et nyt citykoncept, der specifikt henvender sig til den inspirationssøgende urbane målgruppe.

JYSKs citybutik er mindre end de traditionelle JYSK butikker. Det er en butik med et håndplukket udvalg af JYSKs sortiment inden for boligtilbehør med fokus på boligindretning og sengetøj.

Foruden de fremviste produkter har kunderne i JYSKs citybutik også adgang til JYSKs komplette sortiment via skærme i butikken til kædens webshop på JYSK.dk.

Den første JYSK åbnede i Århus i 1979, og siden er kæden vokset betydeligt og tæller i dag over 2500 butikker i hele verden. Kæden er ejet af stifter, Lars Larsen, der er kendt for at have et godt tilbud.

JYSKs cityconcept blev første gang lanceret i Danmark i august 2015, og butikken i Friis Shoppingcenter bliver den 5. af sin slags i landet. Konceptet findes i forvejen i Fields, Bruuns Galleri, Fisketorvet og Rødovre Centrum.

”Idéen bag JYSKs citykoncept er at placere butikkerne i butikscentre tættere på kunderne i de større byområder og for at nå ud til en endnu bredere målgruppe”, forklarer Mogens Hestbech, Development Manager i JYSK.

Laver flotte city-butikker

I JYSKs citykoncept er der lagt ekstra vægt på det visuelle udtryk. Det kommer blandt andet til udtryk i belysning, inventar og indretning. Man bliver budt inden for i et skandinavisk univers, hvor man kan finde inspiration til boligindretning og opleve nye boligtrends.

”Citykonceptet giver mulighed for at præsentere vores varer på en anderledes måde, og vi glæder os rigtig meget til åbningen i Friis Shoppingcenter”, slutter Mogens Hestbech.

Center Manager i Friis Shoppingcenter, Lotte Skou, ser også frem til åbningen:

” Vi er stolte af at være blandt de første centre i Danmark, som får mulighed for at præsentere dette nye koncept fra JYSK. Det bliver også den første JYSK i Aalborg midtby, så vi har store forventninger til at butikken åbner i Friis Shoppingcenter”.

JYSK og Sport 24 åbner snart

JYSKs citybutik åbner 29. juni til et brag af en åbningsfest, og det bliver selvfølgelig med masser af gode tilbud. Butikken bliver placeret på plan 0 ved siden af H&M børn og overfor Imerco Home.

I løbet af foråret åbner som nævnt i indledningen en stor Sport 24 butik som bliver  kædens 29. butik i Danmark.

Buffalo skoene er tilbage: Aalborg-butik sælger allerede løs af dem

Skrevet af: Simone Vestergaard

En af 90’ernes største modetrends er tilbage efter godt 20 år.

Allerede i marts luftede MigogAalborg nyheden om, at Buffalo skoen muligvis var på vej tilbage i butikkerne.

Nu er det en realitet lige her i Aalborg.

De fleste af os husker dem. De store sko med den høje sål, som eksisterede i alle regnbuens farver. Enten elskede man dem, ellers hadede man dem.

De var et kæmpe hit fra midt 90’erne til de tidligere 00’ere – og datidens unge havde som minimum ét par af de hæsblæsende plateausko stående i skabet.

Var det på grund af datidens populære pigegruppe Spice Girls, eller dét at de lige øgede højden med små 10-12 centimeter?

Tiffany har som de første fået dem på hylderne

Én ting er sikkert.

Buffalo skoen er på mode igen, og tøjbutikken Tiffany i Bispensgade har, som de første forhandlere i Aalborg, fået skoen på hylderne.

“De højere såle er blevet en generel trend inden for sneakers, og her har Buffalo skoen måske været en inspirationskilde.

Skoen var jo super populær for mange år siden, og der er mange, som kan huske dem. De er ren nostalgi for os, der var unge i 90’erne. Vi har valgt at sælge dem, fordi vi tror på, at markedet er til det.

Vi fik dem i butikken i går, og vi har allerede solgt en god håndfuld.” fortæller indehaver af Tiffany, Kristine Ibsen, til MigogAalborg.

Modetendenser får nyt liv

Den populære plateausko var én af tidens helt store trends, og meget har ændret sig siden.

Det ses ofte, at modebranchens store stilfænomener får nyt liv mange år efter.

Trompetbukserne, denim sættet, croptoppen, trenchcoaten, ruskindsnederdelen og heldragten.  Trends der alle har været fremme i enten 70’erne, 90’erne eller 00’erne – og nu er de på mode igen.

Buffalo skoen har fået en 2018 opgradering og er blevet nyfortolket til de nye generationer, der af gode grunde ikke var født i 90’erne.

“Der er mange i den unge generation, som ikke har oplevet plateauskoen. Så på den måde tror jeg, at de kan få nyt liv. Vi forhandler dem i beige, negro og blanco.

Og de er faktisk en god mellemting mellem sneakers og støvler – de passer jo til det danske vejr.” afslutter Kristine.

Hvis du vil med på moden, og genfinde de fede 90’er, så kan du læse mere om skoen her.

Karneval i stormvejr: Reklamestunt vækker vrede

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.

Søndag eftermiddag kunne vi her på MigogAalborg fortælle, at Skals Production og Aalborg Karneval er gået sammen om at afholde det vildeste gyser-event i oktober.

Der har været massiv interesse for den vilde gyseroplevelse. MigogAalborgs Facebook-opslag om eventet har indtil videre givet 12.500 kommentarer, og det er dermed et af de mest kommenterede indlæg, vi nogensinde har haft.

Men den store interesse stopper bestemt ikke her. Aalborg Karneval er kommet i massiv modvind efter de mandag middag lavede følgende opslag på Facebook:

Opslaget er en reklame for gyser-eventet, men måden det er kommunikeret på, har for alvor fået nordjyderne til tasterne.

Selvom der står “Annonce” på billedet, og arrangørerne bag står som afsendere, er “eftersøgningen” alligevel lavet så realistisk, at mange er blevet stødt af reklamefremstødet:





MigogAalborg har fanget talsmand for Aalborg Karneval, Mette Bugge til en kommentar på reklamestuntet.

Hvad var jeres overvejelser omkring den her “efterlysning”?

“Vores fornemmeste opgave som Aalborg Karneval er at kigge på årets gang og både dække det mørke og det lyse. Under den årlige karnevalsfest hylder vi den lyse del af livet, hvor fokus er på kærlighed og fællesskab.

Nu hvor Halloween nærmer sig har vi tænkt, hvordan vi kan involvere folk på en anden måde og dække den mere dystre og mørke side af livet. Det at savne og miste er en del af livscyklussen, og derfor vil vi gerne invitere folk til at være en del af sådan en historie.”

Nu har reaktioner overvejende været meget negative og kritiske. Hvordan forholder i jer til de reaktioner?

“Vi har aldrig haft en hensigt om at støde folk. Det har været vores mål at skabe en dialog og en debat omkring det at savne. Vi er en forening, som formidler kultur og inviterer folk til at deltage i et fællesskab. Det kan da helt sikkert diskuteres, om vi kunne have gjort det anderledes, men vi står ved den måde, som vi har valgt at udbrede budskabet på i år.

Vi vil hellere end gerne diskutere med folk, og vi følger løbende med i kommentarerne og tager dialogen.

Da vi annoncerede Twerk Queen som karnevalsdronning var kommentarerne også meget hårde.

Men i Aalborg Karneval skal vi kunne stå inde for at lave det lidt skæve og anderledes. Vi vil gerne skabe en dialog om tingene og være en platform, hvor folk kan udtrykke sig, tale stilling og diskutere – både når det gælder de glade og lyse sider af livet, og de triste og mørke.”

Sådan ser det ud på Vesterbro i Aalborg i dag.

I skrivende stund har opslaget fået mere end 460 delinger, 352 reaktioner og ikke mindst 515 kommentarer, hvor størstedelen er meget negative over for reklamefremstødet.

Selvom de fleste kommentarer er meget negative, er der også enkelte, som har reageret mere positivt på opslaget:



To lækre madevents i denne uge: Helt nye koncepter i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi
OBS! Dette er et arkivfoto fra en brunch-test på Musikkens Spisehus - men det er Michael Kopp derfra, som står i køkkenet på lørdag
OBS! Dette er et arkivfoto fra en brunch-test på Musikkens Spisehus - men det er Michael Kopp derfra, som står i køkkenet på lørdag

Gastronomien spirer i Aalborg, og aldrig har der været så mange gode spisesteder på samme tid her i byen.

Ikke desto mindre er det også spændende at prøve helt nye koncepter. Derfor er det værd at bide mærke i, at der er to ekstraordinære events i byen i denne uge.

Så hvis du ikke har de store planer i ugens løb, så bør du sikre dig en plads til et af arrangementerne – eller endda begge.

Priserne er også helt i bund i forhold til den kvalitet og mængde, der bliver serveret.

På torsdag er der MigogAalborgs event på Wokkeriet, hvor der stadig er få pladser tilbage.

Derudover afholder First Hotel Aalborg en lækker lørdag (d. 22 september) med Brunch N’ Cocktails om formiddagen. Om eftermiddagen hedder det så Tapas N’ Cocktails.

Læs mere om begge events herunder.

Wokkeriet på Aalborgs Havnefront
Torsdag den 20. september – starter kl. 18.30
Prisen er 299 kr.

Wokkeriet er det nye lækre koncept, hvor du selv er med til at lave maden med wok-produkter fra Skandinaviens førende wok-forhandler Hot Wok.

Aalborg-virksomheden er flyttet i nye store flotte omgivelser på Speditørvej ved Havnefronten.

MigogAalborg og Wokkeriet inviterer til en hyggelig aften med mange lækre smagsoplevelser torsdag den 20. september fra 18.30-22.00.

Her kan I komme som par eller som en større gruppe og selv prøve at lave jeres mad under kyndig instruktion fra Wokkeriets kokke.

Det består aftenen på Wokkeriet af;

Der serveres to lækre wok-retter med kok, hvor du selv kan være med til at bestemme hvor spicy det evt. skal være.

Under hver ret/madlavning skænkes der øl og vand.

Under hver spisning serveres et glas vin passende retten.

Der sluttes med en god kop kaffe, og ellers er baren også åben hvis man ønsker at tilkøbe drikkevarer efter maden.

Der vil desuden være et lille hyggeligt oplæg før madlavningen.

Særpris for hele aftenen: 299 kr.

Book billet her

Brunch N’ Cocktails
På First Hotel Aalborg
Prisen er: 199 kr.

Denne lørdag bliver en af de helt særlige af slagsen på First Hotel Aalborg. Fra 12-15 er der brunch og cocktails. Fra 15-18 kører de tapas og cocktails.

To lækre arrangementer i træk hvor man så kan vurdere, hvad man mest er til. At starte lørdagen bedst tænkeligt, eller bruge tapas-eventet til at indlede en god lørdag aften i byen.

Det bliver selveste gourmetkokken Mikael Kopp, Director of Food & Beverage på Musikkens Spisehus, som står i køkkenet og i samarbejde med hotellet sørger for ekstraordinær brunchbuffet- og siden tapasbuffet.

Cocktailbaren står Helmuth for, og de vandt blandt andet titlen som Byens Bedste Cocktails til AALBORG AWARDS. Ud over den gratis cocktail, så er der gode priser på Helmuths kendte cocktails til arrangementet.

Hele dagen spiller den hotte DJ TWA de sprødeste hits, som sikrer, at stemningen hele tiden er god. Jo længere man kommer på dagen, jo mere skrues der op for det hele.

Det bliver faktisk bedre endnu for gæsterne. For prisen for all you can eat brunch eller tapas inklusiv en cocktail er blot 199 kr.

Prisen for arrangementet er 199 kr. inklusiv en cocktail
Normalpris er 350 kr.

Vælg mellem

Brunch N’ Cocktails 12-15
Tapas N’ Cocktails 15-18

Der er begrænset antal pladser til arrangementet lørdag den 22. september, så man skal skynde sig at booke.

Vi har lovet First Hotel Aalborg at skrive, at det kan du gøre enten direkte på tlf. 98101400

eller på mail

reservation.aalborg@firsthotels.dk