Flere aflysninger: Togarbejde rammer Nordjylland

Pendler du med tog i Nordjylland, er der god grund til at spidse ører de kommende uger.
Planlagt spor- og signalarbejde betyder nemlig ændringer i togdriften på flere strækninger – herunder i og omkring Aalborg.
Ifølge DSB er arbejdet nødvendigt for at sikre mere stabile tog på sigt.
Men på den korte bane betyder det, at tog flere steder erstattes af togbusser – og at enkelte afgange helt bortfalder.
Aftenstop mellem Aalborg Vestby og Aalborg Station
Allerede onsdag den 14. januar rammes den sene aftenafgang fra Skagen.
Toget med afgang kl. 22.42 kører denne aften kun til Aalborg Vestby Station. Herfra indsættes der togbus videre mod Aalborg Station.
Ændringen gælder udelukkende onsdag aften/nat og skyldes planlagt arbejde på strækningen.
Weekend med togbusser på flere strækninger
Den følgende weekend – fra lørdag den 17. januar om aftenen til søndag den 18. januar formiddag – bliver ændringerne mere omfattende.
Her erstattes togdriften af togbusser på RE75 mellem Hobro, Aalborg, Hjørring, Frederikshavn og Skagen samt på RE76 mellem Hjørring og Hirtshals.
Ifølge planen sker overgangen til togbusser lørdag aften omkring kl. 19–20, og den normale togdrift forventes genoptaget søndag formiddag omkring kl. 11–12.
Aftenaflysninger i flere uger
Fra 18. januar og frem til 15. februar vil der desuden være ændringer på hverdage og aftener.
Alle aftener efter kl. 19.30 indstilles driften på RE75 mellem Aalborg og Hobro. I stedet indsættes der ét tog i timen, som standser på alle stationer.
Sidste RE75-afgang fra Aalborg mod Hobro er kl. 18.42, mens sidste RE75-afgang fra Hobro mod Aalborg er kl. 19.36.
På hverdage bliver også de to første morgenafgange mellem Aalborg og Hobro/Skørping indstillet og erstattet af standsende tog.
DSB oplyser samtidig, at der også efter 15. februar og frem mod slutningen af marts kan forekomme yderligere aflysninger på RE75-strækningen mellem Hobro og Aalborg.
Nyt stoppested for togbusser ved Skalborg
Der er også en praktisk ændring for passagerer i den sydlige del af Aalborg. Fra lørdag den 17. januar flyttes stoppestedet for togbusser ved Skalborg Station.
Fremover afgår togbusserne fra Stationsmestervej på Hobrovej og ikke direkte ved stationen.
DSB opfordrer alle rejsende til at tjekke Rejseplanen eller de opdaterede togbuskøreplaner, inden man tager hjemmefra, da rejsetiderne kan være længere end normalt.