Få drømmebilen med Flexleasing: Her er de gode råd og fælderne

Skrevet af: Michael Qureshi

Det har aldrig tidligere været så realistisk at kunne sætte sig bag rattet på sin drømmebil som nu.

Når du ser en lækker Ferrari, Porsche, Maserati og topmodellerne inden for Audi, BMW og Mercedes kørende her i Nordjylland, så er det ikke, fordi registreringsafgifterne er faldet en smule.

De toptunede luksusbiler med fuldt udstyr i kabinen er i langt de fleste tilfælde flexleasede.

Med de tårnhøje danske registreringsafgifter, så er Flexleasing i dag stadig det der allerbedst kan betale sig, hvis man går efter en af de helt dyre modeller.

MigogAalborg trillede et kvarters kørsel ud af Aalborg (desværre ikke i en millionbil) til Nordic Leasing i Støvring.

Her sender indehaver Ernst Outzen dagligt kunder afsted i luksusbiler med store smil. Det er her adskillige nordjyder søger hen, når de ønsker at realisere bildrømme.

Nordic Leasing har gennem flere år opbygget et ry for at være et reelt leasingfirma, der ikke lokker kunder med urealistiske værdisatser på de dyre biler.

“Den største fælde ved Flexleasing er, hvis man slet ikke har sat sig godt nok ind i, hvad restværdien lyder på, når leasingperioden udløber. Det er her, at vi forsøger at rådgive vores kunder så godt som muligt og gerne tager en ekstra arbejdstime for at sikre, at vi rammer restværdien så realistisk som overhovedet muligt,” siger Ernst Outzen, da vi møder ham i Nordic Leasings bilhal.

Sådan fungerer Flexleasing

Det kan muligvis lyde som volapyk for nogen med restværdi og Flexleasing. Så lad os lige gennemgå det lynhurtigt, hvad Flexleasing bygger på.

Flexleasing fungerer sådan her: Man leaser bilen, betaler et førstegangsbeløb og derefter et fast beløb pr. måned. Når leasingperioden så er slut, kommer hele forskellen i forhold til eksempelvis almindelig privatleasing.

Ved privatleasing afleverer man bilen tilbage, og så har man ikke et yderligere mellemværende.

Med Flexleasing leverer man ikke bilen tilbage til leasingfirmaet. Man har i stedet forpligtet sig til at sælge bilen videre til tredjemand, som man siger. Eller man kan tegne en ny leasing-periode.

Det er lige præcis her, den største fælde i Flexleasing findes. For dem der ønsker at skaffe en masse kunder hurtigt, så kan de gøre leasing af en drømmebil urealistisk lav.

Audi Q7 til en urealistisk pris

Mange stirrer sig blinde på, at man eksempelvis kan køre ud af døren i en Audi Q7 for en udbetaling på 30.000 kr. og en månedlig ydelse på 3000-4000 kr.

Når leasingperioden så er slut, er der en alvorlig risiko for, at der ikke er betalt nok af på bilen. Hvad nu hvis Q7’eren ikke stadig er 500.000 kr. værd, som det ellers fremgår af beregningen. Hvad nu hvis den kun er 350.000 kr. værd?

Så har du potentielt tabt 150.000 kr., når du skal af med bilen. Det er en metode, som kan sætte folk i stor gæld ret hurtigt.

“Vi har haft en del, som er kommet til os og sagt; jamen ham og ham kan gøre det så billigt. Og når vi så har vist dem, hvad den eksakte model er værd på markedet i Tyskland i dag, og så modellen der er et år ældre, så kan de godt se, at restværdien er beregnet forkert for at gøre tilbuddet mere attraktivt.

Man klarer sig ikke otte år i den her branche, som vi har gjort, ved at føre folk bag lyset,” forklarer Ernst Outzen.

Ernst Outzen fra Nordic Leasing

Nordic Leasings forretningsmodel går ud på, at tage sig god tid til at sætte potentielle kunder ind i hele Flexleasing-universet.

De henter kun biler ved autoriserede forhandlere i Tyskland og opfordrer til møderne, at man selv går ind og kigger på websiden mobile.de, der er den største bildatabase på det tyske marked.

“Hvis du skulle ud og købe en bil hos en autoforhandler, så kigger du jo også lige, hvad den pågældende model koster andre steder. Man bør også gøre sit forarbejde ved leasing, så man er sikker på, at de beløb der nævnes nu også holder.

Vi arbejder med fuld gennemsigtighed, og vi har eksempelvis kun et gebyr, som er et etableringsgebyr på 4.180 kr. ex moms. Vi har set mange eksempler på gebyr på gebyr hos andre. Det kan være en jungle for mange,” forklarer Ernst Outzen.

De dyreste biler er billigst med Flexleasing

Han understreger dog, at hvis du føler, at du har råd til at køre i en af de dyre biler, så kan det stort set ikke betale sig andet end at Flexlease frem for at købe den.

“Køber man en af de dyrere biler med fuld afgift i Danmark, så har man allerede tabt en stor sum, så snart man kører ud af bilforhandlerens port. Fordelen ved leasing er, at man kun betaler ud af den afgift, der er det pågældende år, og så betaler man kun en procentdel af afgiften ud fra bilens værdi.

Så i år to er det allerede billigere. Det er desuden betydeligt lettere at sælge en bil uden afgift end en med afgift. Det er derfor, at man ser mange folk med gode penge på bankbogen, der foretrækker Flexleasing, selv om de har pengene til at betale en dyr bil kontant,” forklarer Ernst Outzen.

3 gode råd fra Ernst Outzen om leasing

Sørg for at lave en et årig leasing-aftale. Mange leasing-firmaer falder for at lave længere aftaler, men der kommer hele tiden nye afgifter og ny beskatning hvert år, så lange aftaler bliver bare dyrere.

Lav hellere en udbetaling end et depositum. Man kender ikke dagen i morgen, og lukker et leasing-firma, så mister du dit depositum, hvorimod udbetalingen jo betaler en del af bilens værdi.

Man kan sagtens gøre en leasing meget billig, men det er meget vigtigt at kigge på restværdien og sikre at den er sat realistisk.

Du kan kontakte Nordic Leasing her