Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Drømmer du om at blive influencer?: Få hjælp til at opbygge din forretning

Af Nathalia Hentze Nielsen

Går du med en drøm om at gøre noget seriøst ud af din profil på sociale medier og tjene penge på det?

At blive influencer er en reel karrieremulighed, og hvis du er i tvivl om, hvordan du skal starte, er der heldigvis god hjælp at hente.

Aalborgensiske Josefine Bak har arbejdet med sine egne sociale medier de seneste 8 år, og for tre år siden besluttede hun sig for at tilbyde sin ekspertise til andre, der ønsker at komme ind i influencerbranchen.

Det er blevet til virksomheden SoMe Learn, hvor hun tilbyder tre online forløb: Mentor-forløb 3.0, Succes med IG Reels 2.0, SoMe Business Academy og TikTok-forløbet.

“Hvis du vælger mentorforløbet, arbejder du med profilens branding og struktur, og du lærer at engagere dine følgere.

Efter nogle få uger vil du have haft mulighed for at bygge noget solidt op med sunde insights og engagerede følgere, så du kan begynde at kigge på den mere kommercielle del,” forklarer hun og tilføjer:

“Jeg vil gerne hjælpe dem, der er helt grønne på området – men der er plads til alle størrelser af profiler.”

Køber du adgang til forløbet, får du 24 online lektioner, som du har ubegrænset adgang til, og som du kan følge i dit helt eget tempo.

Opbyg en autentisk profil

Vi er mange, der går rundt og har en del forestillinger om influencerfaget, som ikke holder stik i virkeligheden. Én af de største misforståelser er, at man skal have voldsomt mange følgere, før det kan betale sig.

Spørger du Josefine, passer det slet ikke til virkeligheden.

“Der er mange, der spørger mig, hvornår deres profil er noget værd. De tror ikke, at de kan tage betaling på deres arbejde, hvis de kun har et par tusinder følgere.

Men det handler ikke om dit antal følgere,” slår influenceren fast.

“Du kan sagtens være en ‘mikro-influencer’ med kun 5000 følgere, og du kan sagtens være en familiemor – eller far. Faktisk er der stor efterspørgsel fra virksomheders side på mødre og fædre, der har en familieprofil.”

Anbefalinger fra tidligere kursister:

“Dette forløb gjorde at jeg fik den bedste start på Instagram! Jeg har været igang længe men følte at jeg manglede så meget viden! Og her fik jeg den virkelig! Plus altid at have en hjælpende hånd! Jeg er igang med mit første samarbejde og jeg fortsætter 100% med forløbet. Kan kun anbefale hendes forløb.” – Sofie.

“Jeg har været ombord på Josefines mentorforløb 3.0. Hvor har det været fantastisk. Har næste uge med, og nøj jeg kommer til, at savne Josefines lærerige, inspirerende, guidende, meget forståelige lektioner. Du får alt du skal bruge til, at blive influencer med betalt samarbejde. Jeg har mit første i hus. Forløbet er så fint bygget op, og Josefine er så dygtig og professionel, at det har været en sand fornøjelse.” – Gitte.

Læs alle anmeldelserne af SoMe Learn på Trustpilot.

Det er kun ét eksempel på en profil, der er populær; stikker dine sociale medier i en helt anden retning, kan du også sagtens bygge en forretning op omkring det.

“Jeg ved, at der er nogle fordomme omkring de meget pæne, æstetiske Instagram feeds, men det er jo en smagssag. Hvis man gerne vil vise et mere upoleret billede, er der også plads til den slags autentiske profiler med personlighed.

Det vigtigste er, at du opbygger noget, der er autentisk og nærværende.”

Ekspert i branchen

Når det handler om at skabe en forretning som influencer, ved Josefine om nogen, hvad hun taler om.

Den 27-årige aalborgenser startede allerede en blog, da hun var 20 år, som klarede sig så godt, at et større agency tilbød hende et samarbejde.

Her oplevede hun dog, at de skulle have en stor del af hendes indtjening. Det åbnede hendes øjne for, at hun kunne gøre det bedre selv.

“Jeg begyndte at skrive ud til virksomheder og lukkede en del samarbejdsaftaler. Dengang var jeg studerende, så det startede ud som en hobby.

Da blogformatet døde, hoppede jeg hen på Instagram, og det har jeg arbejdet med lige siden, samtidigt med at jeg har studeret på sidelinjen,” fortæller hun.

I takt med at hendes Instagram voksede sig større og større, begyndte hun at hjælpe veninder i branchen med at lukke samarbejdsaftaler, og hun fik øjnene op for, hvor mange der har svært ved at tjene på samarbejdsaftaler.

“I 2020 laver jeg mit første online forløb for at hjælpe folk. Jeg havde ikke regnet med, at så mange ville købe det, men det blev meget populært.

Nu er jeg gået all-in på det, og hvert år opdaterer jeg forløbet med den nyeste viden inden for sociale medier og arbejder hele tiden på at gøre det federe,” siger Josefine.

Har du brug for ekstra hjælp, kan du også tilføje personlig coaching til forløbet. Her får du personlig rådgivning af Josefine.

Du kan læse mere om SoMe Learn her.

Følg med på SoMe Learn’s Instagram her.

Del artikel