Startede med en undren: I dag har Aalborg-firmaet Klud ramt hele landet

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Iværksætterhistorierne begynder ikke altid med et idyllisk eventyr eller en romantisk forestilling om at kunne ændre hele verden.

Ind i mellem opstår idéerne ud fra helt jordnære hverdagsproblemer, som innovative hjerner går sammen om at løse.

Sådan begyndte det også med Klud Denmark.

I 2016 kom Rasmus Troslev Pedersen til sin kammerat, Jes Lennert, med spørgsmålet om, om han vidste, hvor mange bakterier der i virkeligheden er i en køkkenklud.

“Det vidste jeg ikke – og jeg var faktisk også fuldstændig ligeglad,” fortæller Jes med et smil om dengang, Klud stadig kun var en spirende idé i kammeratens hoved.

“Rasmus har altid haft lidt OCD omkring rengøring, så selvfølgelig havde han de tanker. Det overraskede mig dog alligevel, da han fortalte, at en klud er 200.000 gange mere bakteriefyldt end ens toiletbræt,” fortæller Jes.

De to Aalborg-kammerater var gamle venner, og på trods af deres mange fælles interesser, så levede de også deres hverdag i to vidt forskellige brancher. Rasmus var den kreative med en baggrund inden for Arkitektur og Design, imens Jes havde arbejde inden for salgsbranchen.

Disse to vidt forskellige baggrunde skulle dog vise sig at kulminere i en helt perfekt grobund for brandet Klud, der i dag har produkter på hylderne i over 130 butikker i Danmark.

Foto: Benjamin Lassen

Fra kælder til Klud

Heldigvis for makkerparret, var Rasmus bestemt ikke ligeglad med kludenes ulækre bakterieproblem. Han udtænkte i stedet et løsning, hvor man i en samlet pakke købte syv mikrofiberklude – alle med en ugedag-label.

“På den måde kunne forbrugeren holde styr på, hvornår man sidst havde skiftet sin klud, og dermed holde bakteriespredningen nede,” forklarer Rasmus.

Som så mange andre iværksættere besluttede Rasmus sig for at kaste kludene på www.kickstarter.com; en populær website, hvor kunder over hele verden kan forudbestille produkter og dermed hjælpe små iværksættere med at kickstarte salget og se, om der i det hele taget er interesse – og det var der.

“Det endte så med, at jeg havde et lille lager i min kælder, og herfra skete der ikke så meget mere. Selve salget interesserede mig jo ikke, jeg synes bare processen fra idé til færdigt produkt er spændende.” siger Rasmus.

Her kom Jes ind i billedet. Han syntes nemlig projektet fortjente at komme videre udover rampen, så da kludene havde ligget og samlet støv i Rasmus’ kælder i et halvt års tid, tilbød han at tage et par pakker med på sit arbejde.

På bare én dag lykkedes det ham at sælge over 100 pakker, og dermed var startskuddet til Klud lydt.

Både pæn og praktisk

Dette gav både Jes og Rasmus blod på tanden, og Rasmus foreslog Jes at komme ind som medejer af virksomheden.

Herefter blev kursen sat mod Aalborgs interiørforretninger og Il Gusto i Nørregade blev den første, som sagde ja til at få Klud på hylderne. I dag sælges Klud både i kæder som Imerco Home, Værsgo og Sinnerup samt mere lokale butikker som CasaCasa i Storcenteret.

Foruden at Klud rent udseendesmæssigt i langt større grad henvender sig til de mere visuelt orienterede forbrugere, så er fiberkluden også langt mere miljøvenlig end de velkendte og neonfarvede engangsklude, som mange danskere kaster i kurven, når de handler i supermarkedet.

Det kan altså både betale sig på den grønne samvittighed – men også på antallet af likes på Instagram.

“Vi var de første på det skandinaviske marked med klude i grå og sort, så selvom tanken bag produktet handlede om bakterierne, så ramte vi lige pludselig også et andet segment, som interesserede sig for deres bolig og så ‘Instagram-potentiale’ i kludene; og delte deres begejstring med andre.

Det satte rigtig meget skub i salget, og i dag er næsten alle vores egne opslag baseret på uopfordrede billeder fra kunder – og det er vi selvfølgelig virkelig glade for.” siger Jes.


Men det er ikke kun de store isenkram-kæder, der ser potentiale i Klud.

Faktisk har virksomheden Basicclean (også kendt fra muren i City Syd som Louises Rengøringsmidler) været med næsten fra begyndelsen – og altså været med til at overbevise forbrugerne om, at Klud kan andet end at se godt ud: Den har også en række praktiske fordele, som de store rengøringsvirksomheder gerne vil stå inde for.

Udlandet venter

Det er altså gået stærkt for den lille nordjyske klude-virksomhed; og selvom både Jes og Rasmus passer et fuldtidsarbejde ved siden af, så har de alligevel fundet tid til at udvide familien: senest med hånd- og opvaskesæber, der (foruden at forøge køkkenbordets æstetiske værdi) er både Svane- og allergimærket.


Derudover har Klud også planer om at øge familien med viskestykker.

“Vores plan er, at vi gerne vil bevæge os hen imod at producere flere og flere økologiske produkter. Der findes desværre færre producenter at vælge imellem, og vi vil selvfølgelig gerne opretholde kvaliteten, så det bliver en længere proces.” siger Rasmus.

Selvom ordet “klud” er klingende dansk, så har det lille brand alligevel allerede formået at vokse ud af Danmark og direkte ind på hylderne i over 200 hollandske butikker.

Derudover håber Klud at kunne finde samarbejdspartnere i lande som Tyskland, Frankrig, England, Sverige og Norge.

“Vi kan jo se, at produktet har stort potentiale, og at der er efterspørgsel på det i både ind- og udland. Vi har ramt et hul i markedet, og derfor er vi jo virkelig glade for, at vi har kunnet supplere hinanden så godt – ellers var de klude nok aldrig kommet op fra kælderen.” slutter Rasmus med et grin.

Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med Klud, så har du muligheden nu. I forbindelse med artiklen hos MigogAalborg kører Klud et eksklusivt sommertilbud på samtlige produkter i webshoppen. Se mere her.

Perfekt start på mandagen: Gratis kaffe i Lagkagehuset

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I slutningen af september kunne vi her på MigogAalborg afsløre, at Lagkagehuset åbner i midtbyen i det nye år.

Det kan du læse mere om her.

Lagkagehuset har dog allerede en yderst populær lokation her i byen; nemlig drive-in på Otto Mønstedsvej 1 ved Meny.

Her holder mange bilister i kø hver morgen for at få det lækre brød og ikke mindst en tiltrængt kop kaffe.

Men i morgen giver Lagkagehuset det sorte guld. Frem til kl. 10 kan du nyde gratis kaffe i alle Lagkagehusets butikker i landet.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

Lagkagehuset på Otto Mønstedsvej åbner allerede kl 6.00 mandag morgen, så der er masser af muligheder for at komme forbi og få den perfekte start på en ny uge.

Fejrer nye bønner

Årsagen til den gratis kaffe er, at Lagkagehuset tager yderligere et par trin op ad kvalitets-trappen ved at investere i et af Englands førende risterier, Modern Standard.

Det er netop fra i morgen, mandag d. 10. december, at danskerne kan smage de nye bønner.

“Alle skal se, smage og opleve, at vi gør os umage med kaffen, og vores kaffemestre i hver eneste Lagkagehuset i Danmark har været på træningslejr for at sikre, at kaffen ved servering giver gæsterne smil på læben,” skriver Lagkagehuset blandt andet i pressemeddelelsen.

De fortsætter:

“Når du drikker kaffe fra Modern Standard i Lagkagehuset, drikker du Specialty Coffee, der dækker over kaffe af særlig høj kvalitet, og et indgående kendskab til hvilken farm bønnen kommer fra, og hvordan den er blevet behandlet i alle led i kaffens rejse.

Vores kaffe er brygget på arabicabønner fra Brasilien og Colombia, og er etisk handlet direkte mellem risteri og kaffefarm, hvilket indebærer at kaffefarmen er betalt 30 % over Fair Trade prisen.”

Foto: Lagkagehuset

De nye bønner i Lagkagehuset beskrives således:

Filterkaffe fra Colombia:

“Vores colombianske filterkaffe er fyldig og har en afbalanceret sødme, med noter af karamel. Kaffen er brygget på arabicabønner fra farmen El Porvenir, der breder sig over områderne La Castilla og Pitalito i regionen Huila.”

Espresso fra Colombia og Brasilien:

“Vores espressoblend består af 30% bønner fra samme farm El Porvenir i Colombia og 70% bønner fra farmen Santa Luzia, der ligger i området Sul de Minas, Minas Gerais i Brasilien.

Således kombinerer vi fylden fra den brasilianske bønne med kompleksiteten fra den colombianske bønne. Det giver en fyldig, rund og afbalanceret espresso med noter af chokolade og karamel.”

Hvad: Gratis kaffe
Hvor: Lagkagehuset over hele landet
Hvornår: Mandag den 10. december frem til kl. 10

HiFi Klubben har stor succes i Slotsgade: Alt kan testes i butikken

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

1. maj var dagen, hvor HiFi Klubben endegyldigt kunne vinke farvel til de gamle og forældede lokaler på Vesterbro i Aalborg.

De har nu til huse i Slotsgade 7 i centrum af Aalborg, og selvom kæden består af 30 butikker fordelt i hele landet, betragtes butikken i Aalborg centrum som en af kædens allerflotteste.

Vi tog en tur forbi den lækre butik til en lille snak med med butikschef, Lars Bo Pedersen, om hvorvidt det også var lykkes at rykke succesen med sig.

Her fik vi en sludder om alt lige fra perfekt lyd, æstetik og ikke mindst et lille, men meget vigtigt spejl …

Husfreden kan sikres med det rette udstyr

Vi starter rundturen i tv-afdelingen, for når det er tid til at skifte fjernsynet, er det ofte en jungle at finde rundt i og mulighederne synes uendelige.

Men hos HiFI Klubben har de gjort det meste af arbejdet for én.

Der er nemlig kun et helt skarpt og håndplukket udvalg med garanti for det bedste af det bedste.

“Vi har eksempelvis ingen 2017-modeller i vores udvalg. Alt er med den nyeste teknologi,” uddyber Lars Bo.

Men de fleste har nok opdaget, at lyden i fladskærmen er alt andet end lækker. Det er der heldigvis råd for.

HiFi Klubben oplever især en stor efterspørgsel efter de såkaldte Soundbars. De løfter lydniveauet betragteligt, og stjæler ikke ret meget plads under fjernsynet.

“Vi hører ofte, at de er en direkte grund til, at husfreden er sikret derhjemme. En Soundbar er meget æstetisk og fylder ikke meget, så det er et fint kompromis, hvis man både vil have et stilfuldt hjem og en god lydoplevelse.”

Sonos er stadig et af mest populære mærker inden for Soundbars, men mærket som canadiske Bluesound er ifølge Lars Bo, et endnu bedre valg, hvis man går efter den bedste lydoplevelse.

Jyllands største udvalg inden for lyd til hjemmet

Hvis man vil gå skridtet videre i den samlede lydoplevelse, er indbygningshøjtalere i væg eller loft det helt rigtige valg.

Hi Fi Klubben i Aalborg har med den nylige flytning til Slotsgade, faktisk Jyllands største udvalg i indbygningshøjtalere, som er lækker lyd, der nemt kan skjules i hjemmet.

Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan med indbygningshøjtalerne. Det kan både indbygges i køkkenet, soveværelset – eller som mange vælger – i stuen, hvor det både kan fungere som en lydopgradering til fjernsynsoplevelsen eller som prikken over i’et, når der skal holdes fest.

“Vi oplever en større og større efterspørgsel efter det. Vi har mange forskellige løsninger, og noget for enhver prisklasse. En god tommelfingerregel er, at man for 6-10.000 kr. pr. rum, kan få rigtig lækker indbygningslyd i hjemmet,” fortæller Lars Bo.

HiFi Klubben står som altid klar med de helt rigtige råd, til lige netop dit behov. De kommer gerne hjem og tjekker mulighederne hjemme hos dig, inden de foreslår en løsning.

“Mange vælger at tage os med på råd i starten af en byggeproces, hvor vi i fællesskab med håndværkerne kan sikre, at man får den fedeste indbygningslyd, uden at gå på kompromis med indretningen i hjemmet.”

Hvis man tilmelder sig HiFi Klubbens kundeklub, vil man løbende modtage invitationer til diverse events og demoaftener. Du kan også følge med på Facebook lige her.

ALT kan testes i butikken

Inden man tager beslutningen om enten fjernsynet, indbygningshøjtalerne eller de helt rigtige høretelefoner, kan de testes i butikken.

“Jeg talte lige op her den anden dag, og der havde vi over 240 højtalere sat til! Vores mantra er, at der skal komme lyd ud af alting herinde. Uanset kombinationen, kan vi afspille det, så man kan høre, om det er den helt rigtige løsning,” fortæller Lars Bo

I Slotsgade har de også et seperat lytterum, hvor akustikken er lavet, så den er så tæt som muligt på den, man oplever hjemme i sin egen stue.

“Vi lever af tilfredse kunder, så vi vil være helt sikre på, at man får den rigtige lyd med hjem. Vi oplever en stor tilfredshed med, at man lige kan teste det af her, inden man siger endeligt ja.”

Når man har taget den svære beslutning, er der ingen tvang om køb. Medarbejderen taster blot ens valg ind i systemet, og så bliver det sendt videre til ens e-mail.

Der kan man så finde online links til de påfølgende produkter, og når beslutningen er taget trykker man blot “Godkend” og vælger om man vil have sendt alt hjem, eller hente det i en af HiFi Klubbens 30 butikker på landsplan.

Lille spejl på væggen der …

Her seks måneder efter åbningen, er Lars Bo og resten af staben utrolig glad for den modtagelse, de har fået.

Men selvom HiFi Klubben er de førende eksperter inden for lyd og billede, var der alligevel noget, som de var nødt til at ændre efter ganske kort tid.

“Vores udvalg af høretelefoner er en af byens største, men kunderne efterspurgte hele tiden et spejl; de skulle jo se, om de så cool ud med dem på,” siger Lars Bo med et smil og fortsætter:

“Så nu har vi hængt et fint spejl op ved siden af vores mange høretelefoner, så både lyd og look kan tjekkes ud.”

Gælder også Aalborg: Politiet varsler stor aktion i næste uge

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Rigspolitiet
Foto: Rigspolitiet

Julefrokostsæsonen er over os.

Alle ved, at man skal lade bilen stå, når mængden af snaps, vin og juleøl blevet for stor til at man kan sætte sig bag rattet.

Men for nogen er fristelsen til at tage egen bil, frem for at vente på en taxi eller bussen, altså for tillokkende.

Derfor er samtlige politikredse er på stikkerne den næste uge i jagten på spritbilister.

Det skriver eb.dk fredag.

“Vi lægger et massivt tryk, så der er mange flere betjente på gaden end normalt til at lave de her spritkontroller.

Det er både betjente på motorcykler, i civile biler med videoudstyr, og kantstenskontrol, hvor man for eksempel stopper samtlige bilister,” siger Jens Henrik Jensen, vagtchef ved Østjyllands Politi, til eb.dk

Ekstra kontrol i hele landet

Vagtchef ved Østjyllands Politi, Jens Henrik Jensen, fortæller, at den øgede indsats er en del af en national indsats.

“Fra i går (torsdag 6. dec red.) til og med 16. december løber denne nationale kontrol, hvor vi har særligt fokus på spiritus- og narkokørsel.

Også i hverdagene er vi mere opmærksomme, men det er klart, at indsatsen er særligt koncentreret omkring weekenderne,” fortæller han til eb.dk

Jens Henrik Jensen opfordrer i stedet folk til at lade bilen stå og tage en taxi, men her skal man være opmærksomhed på at tage en rigtig taxi og ikke pirat-taxi, hvor dem der samler dig, ikke altid vil dig det bedste.

I Aalborg skal du derudover være særligt opmærksom på prisen, når du sætter dig ind i en taxi. Det kan du læse mere om her.