Startede med en undren: I dag har Aalborg-firmaet Klud ramt hele landet

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Iværksætterhistorierne begynder ikke altid med et idyllisk eventyr eller en romantisk forestilling om at kunne ændre hele verden.

Ind i mellem opstår idéerne ud fra helt jordnære hverdagsproblemer, som innovative hjerner går sammen om at løse.

Sådan begyndte det også med Klud Denmark.

I 2016 kom Rasmus Troslev Pedersen til sin kammerat, Jes Lennert, med spørgsmålet om, om han vidste, hvor mange bakterier der i virkeligheden er i en køkkenklud.

“Det vidste jeg ikke – og jeg var faktisk også fuldstændig ligeglad,” fortæller Jes med et smil om dengang, Klud stadig kun var en spirende idé i kammeratens hoved.

“Rasmus har altid haft lidt OCD omkring rengøring, så selvfølgelig havde han de tanker. Det overraskede mig dog alligevel, da han fortalte, at en klud er 200.000 gange mere bakteriefyldt end ens toiletbræt,” fortæller Jes.

De to Aalborg-kammerater var gamle venner, og på trods af deres mange fælles interesser, så levede de også deres hverdag i to vidt forskellige brancher. Rasmus var den kreative med en baggrund inden for Arkitektur og Design, imens Jes havde arbejde inden for salgsbranchen.

Disse to vidt forskellige baggrunde skulle dog vise sig at kulminere i en helt perfekt grobund for brandet Klud, der i dag har produkter på hylderne i over 130 butikker i Danmark.

Foto: Benjamin Lassen

Fra kælder til Klud

Heldigvis for makkerparret, var Rasmus bestemt ikke ligeglad med kludenes ulækre bakterieproblem. Han udtænkte i stedet et løsning, hvor man i en samlet pakke købte syv mikrofiberklude – alle med en ugedag-label.

“På den måde kunne forbrugeren holde styr på, hvornår man sidst havde skiftet sin klud, og dermed holde bakteriespredningen nede,” forklarer Rasmus.

Som så mange andre iværksættere besluttede Rasmus sig for at kaste kludene på www.kickstarter.com; en populær website, hvor kunder over hele verden kan forudbestille produkter og dermed hjælpe små iværksættere med at kickstarte salget og se, om der i det hele taget er interesse – og det var der.

“Det endte så med, at jeg havde et lille lager i min kælder, og herfra skete der ikke så meget mere. Selve salget interesserede mig jo ikke, jeg synes bare processen fra idé til færdigt produkt er spændende.” siger Rasmus.

Her kom Jes ind i billedet. Han syntes nemlig projektet fortjente at komme videre udover rampen, så da kludene havde ligget og samlet støv i Rasmus’ kælder i et halvt års tid, tilbød han at tage et par pakker med på sit arbejde.

På bare én dag lykkedes det ham at sælge over 100 pakker, og dermed var startskuddet til Klud lydt.

Både pæn og praktisk

Dette gav både Jes og Rasmus blod på tanden, og Rasmus foreslog Jes at komme ind som medejer af virksomheden.

Herefter blev kursen sat mod Aalborgs interiørforretninger og Il Gusto i Nørregade blev den første, som sagde ja til at få Klud på hylderne. I dag sælges Klud både i kæder som Imerco Home, Værsgo og Sinnerup samt mere lokale butikker som CasaCasa i Storcenteret.

Foruden at Klud rent udseendesmæssigt i langt større grad henvender sig til de mere visuelt orienterede forbrugere, så er fiberkluden også langt mere miljøvenlig end de velkendte og neonfarvede engangsklude, som mange danskere kaster i kurven, når de handler i supermarkedet.

Det kan altså både betale sig på den grønne samvittighed – men også på antallet af likes på Instagram.

“Vi var de første på det skandinaviske marked med klude i grå og sort, så selvom tanken bag produktet handlede om bakterierne, så ramte vi lige pludselig også et andet segment, som interesserede sig for deres bolig og så ‘Instagram-potentiale’ i kludene; og delte deres begejstring med andre.

Det satte rigtig meget skub i salget, og i dag er næsten alle vores egne opslag baseret på uopfordrede billeder fra kunder – og det er vi selvfølgelig virkelig glade for.” siger Jes.


Men det er ikke kun de store isenkram-kæder, der ser potentiale i Klud.

Faktisk har virksomheden Basicclean (også kendt fra muren i City Syd som Louises Rengøringsmidler) været med næsten fra begyndelsen – og altså været med til at overbevise forbrugerne om, at Klud kan andet end at se godt ud: Den har også en række praktiske fordele, som de store rengøringsvirksomheder gerne vil stå inde for.

Udlandet venter

Det er altså gået stærkt for den lille nordjyske klude-virksomhed; og selvom både Jes og Rasmus passer et fuldtidsarbejde ved siden af, så har de alligevel fundet tid til at udvide familien: senest med hånd- og opvaskesæber, der (foruden at forøge køkkenbordets æstetiske værdi) er både Svane- og allergimærket.


Derudover har Klud også planer om at øge familien med viskestykker.

“Vores plan er, at vi gerne vil bevæge os hen imod at producere flere og flere økologiske produkter. Der findes desværre færre producenter at vælge imellem, og vi vil selvfølgelig gerne opretholde kvaliteten, så det bliver en længere proces.” siger Rasmus.

Selvom ordet “klud” er klingende dansk, så har det lille brand alligevel allerede formået at vokse ud af Danmark og direkte ind på hylderne i over 200 hollandske butikker.

Derudover håber Klud at kunne finde samarbejdspartnere i lande som Tyskland, Frankrig, England, Sverige og Norge.

“Vi kan jo se, at produktet har stort potentiale, og at der er efterspørgsel på det i både ind- og udland. Vi har ramt et hul i markedet, og derfor er vi jo virkelig glade for, at vi har kunnet supplere hinanden så godt – ellers var de klude nok aldrig kommet op fra kælderen.” slutter Rasmus med et grin.

Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med Klud, så har du muligheden nu. I forbindelse med artiklen hos MigogAalborg kører Klud et eksklusivt sommertilbud på samtlige produkter i webshoppen. Se mere her.

Aalborg-advokater får pris: Haugaard|Braad kåres som Succesvirksomhed 2020

Skrevet af: Michael Qureshi

Den eftertragtede erhvervspris ”Succesvirksomhed 2020” vækker store smil hos det Aalborgensiske advokatpartnerselskab, Haugaard|Braad.

Stoltheden over at blive kåret som en af de virksomheder i Danmark, der kontinuerligt bidrager til vækst og velstand i lokalområderne, men også til dansk økonomi som helhed, er ikke til at tage fejl af.

Det skriver Haugaard|Braad i en pressemeddelelse.

Erhvervsprisen ”Succesvirksomhed” tildeles af BDO og Spar Nord, som med prisen anerkender de mindre og mellemstore virksomheder i dansk erhvervsliv, der gang på gang leverer resultater, som bidrager positivt til den danske økonomi.

Det er en stor ære at modtage prisen, hvilket advokat og partner, Rasmus Haugaard, ikke lægger skjul på:

At blive valgt af Spar Nord Bank og BDO som Årets Succesvirksomhed opfatter jeg som den bedste cadeau, vi kan opnå.

Hårdt arbejde, vedholdenhed og fokus – fra begyndelsen for 15 år siden til nu – er årsagen, og jeg er glad og stolt over anerkendelsen,” forklarer Rasmus Haugaard.

Skal opfylde en lang kriterier

For at blive kåret som Succesvirksomhed skal man opfylde en række kriterier, som blandt andet indebærer en positiv udvikling i resultat før skat, egenkapital og soliditet.

Kriterierne skal være opfyldt gennem en årrække og er derfor ikke en pris, som virksomheder kommer sovende til. Haugaard tilføjer:

Da vi startede virksomheden tilbage i 2009, var vi kun to. Nu er vi 30, og det er af og til ikke til at forstå. Men med sådan en pris bliver vi mindet om, hvor langt vi er kommet, og hvor meget vi har nået gennem årene.

Men æren tilfalder alle medarbejdere. Det kræver nemlig et uovertruffent bagland af medarbejdere og kollegaer, som er vanvittigt dygtige til det, de laver – og det har vi.”

Prisen har fået en særlig plads i receptionen ved indgangen til Haugaard|Braad Advokatpartnerselskab, som en påmindelse om det solide arbejde, der ligger til grund for den eftertragtede anerkendelse fra BDO og Spar Nord.

En Succesvirksomhed skal som minimum kunne præsentere

  • Vækst i virksomhedens resultat før skal de seneste fem år
  • Soliditetsgrad over 15% i det seneste regnskabsår
  • Vækst i soliditeten målt over de seneste fem år
  • Evnen til at skabe resultater med det givne kapitalgrundlag

Melder nyt ud: Mette Frederiksen indkalder til pressemøde i dag

Skrevet af: Michael Qureshi
Arkivfoto Statsministeriet
Arkivfoto Statsministeriet

Statsminister Mette Frederiksen holder pressemøde om coronasituationen i Danmark i dag klokken 14.00.

Det oplyser Statsministeriet på Twitter.

Det er foreløbig ikke oplyst, hvad mødet kommer til at handle om, ud over at det er om ‘covid-19 i Danmark’.

Fra onsdag til torsdag blev der konstateret 453 nye corona-smittede hvilket var ny smitterekord i Danmark, viser tal fra seruminstitut.

Den hidtidige smitterekord blev sat 8. april, hvor der blev konstateret 408 nye smittetilfælde.

Med til den nye smitterekord hører, at der i dag bliver testet langt flere for coronavirus, end der gjorde i foråret. Derfor er der givetvis også konstateret flere nye smittede.

Men der er ingen tvivl om, at der er bekymring hos myndighederne over stigende smittetal, og i København har man allerede set nye tiltag indført.

I går var første gang, at gæster og personale skulle bære mundbind på restauranter, caféer, barer og øvrige serveringssteder.

Opdateres

Helt særligt: Jagerfly laver flyshow over Aalborg to gange i dag

Skrevet af: Michael Qureshi

Fredag bliver der chance for at opleve noget helt særligt, hvis man er vild med jagerfly.

To gange i dag skal et jagerfly nemlig træne helt specielle øvelser ud fra Flyvestation Aalborg. Det skriver TV2 Nord.

Normalt træner jagerpiloter særlige manøvrer ved de forskellige Air Shows, men grundet Covid-19 har stort set alle været aflyst.

For to uger siden fløj to jagerfly over Nørresundby og Aalborg i forbindelse med flagdag
Foto: Flyvevåbnet

Bedste steder at se det

Derfor træner man det i stedet klokken 12.15 og 13.45 ifølge TV2 Nord.

Morten Valentin Jensen fra Flyvestation Aalborg fortæller til tv-stationen, at hvis man få det bedste syn af flyets “show”, så bør man placere sig ved Lindholm Høje, parkeringspladsen ved Aalborg Lufthavn eller ved Vestre Fjordpark.