Startede med en undren: I dag har Aalborg-firmaet Klud ramt hele landet

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Iværksætterhistorierne begynder ikke altid med et idyllisk eventyr eller en romantisk forestilling om at kunne ændre hele verden.

Ind i mellem opstår idéerne ud fra helt jordnære hverdagsproblemer, som innovative hjerner går sammen om at løse.

Sådan begyndte det også med Klud Denmark.

I 2016 kom Rasmus Troslev Pedersen til sin kammerat, Jes Lennert, med spørgsmålet om, om han vidste, hvor mange bakterier der i virkeligheden er i en køkkenklud.

“Det vidste jeg ikke – og jeg var faktisk også fuldstændig ligeglad,” fortæller Jes med et smil om dengang, Klud stadig kun var en spirende idé i kammeratens hoved.

“Rasmus har altid haft lidt OCD omkring rengøring, så selvfølgelig havde han de tanker. Det overraskede mig dog alligevel, da han fortalte, at en klud er 200.000 gange mere bakteriefyldt end ens toiletbræt,” fortæller Jes.

De to Aalborg-kammerater var gamle venner, og på trods af deres mange fælles interesser, så levede de også deres hverdag i to vidt forskellige brancher. Rasmus var den kreative med en baggrund inden for Arkitektur og Design, imens Jes havde arbejde inden for salgsbranchen.

Disse to vidt forskellige baggrunde skulle dog vise sig at kulminere i en helt perfekt grobund for brandet Klud, der i dag har produkter på hylderne i over 130 butikker i Danmark.

Foto: Benjamin Lassen

Fra kælder til Klud

Heldigvis for makkerparret, var Rasmus bestemt ikke ligeglad med kludenes ulækre bakterieproblem. Han udtænkte i stedet et løsning, hvor man i en samlet pakke købte syv mikrofiberklude – alle med en ugedag-label.

“På den måde kunne forbrugeren holde styr på, hvornår man sidst havde skiftet sin klud, og dermed holde bakteriespredningen nede,” forklarer Rasmus.

Som så mange andre iværksættere besluttede Rasmus sig for at kaste kludene på www.kickstarter.com; en populær website, hvor kunder over hele verden kan forudbestille produkter og dermed hjælpe små iværksættere med at kickstarte salget og se, om der i det hele taget er interesse – og det var der.

“Det endte så med, at jeg havde et lille lager i min kælder, og herfra skete der ikke så meget mere. Selve salget interesserede mig jo ikke, jeg synes bare processen fra idé til færdigt produkt er spændende.” siger Rasmus.

Her kom Jes ind i billedet. Han syntes nemlig projektet fortjente at komme videre udover rampen, så da kludene havde ligget og samlet støv i Rasmus’ kælder i et halvt års tid, tilbød han at tage et par pakker med på sit arbejde.

På bare én dag lykkedes det ham at sælge over 100 pakker, og dermed var startskuddet til Klud lydt.

Både pæn og praktisk

Dette gav både Jes og Rasmus blod på tanden, og Rasmus foreslog Jes at komme ind som medejer af virksomheden.

Herefter blev kursen sat mod Aalborgs interiørforretninger og Il Gusto i Nørregade blev den første, som sagde ja til at få Klud på hylderne. I dag sælges Klud både i kæder som Imerco Home, Værsgo og Sinnerup samt mere lokale butikker som CasaCasa i Storcenteret.

Foruden at Klud rent udseendesmæssigt i langt større grad henvender sig til de mere visuelt orienterede forbrugere, så er fiberkluden også langt mere miljøvenlig end de velkendte og neonfarvede engangsklude, som mange danskere kaster i kurven, når de handler i supermarkedet.

Det kan altså både betale sig på den grønne samvittighed – men også på antallet af likes på Instagram.

“Vi var de første på det skandinaviske marked med klude i grå og sort, så selvom tanken bag produktet handlede om bakterierne, så ramte vi lige pludselig også et andet segment, som interesserede sig for deres bolig og så ‘Instagram-potentiale’ i kludene; og delte deres begejstring med andre.

Det satte rigtig meget skub i salget, og i dag er næsten alle vores egne opslag baseret på uopfordrede billeder fra kunder – og det er vi selvfølgelig virkelig glade for.” siger Jes.


Men det er ikke kun de store isenkram-kæder, der ser potentiale i Klud.

Faktisk har virksomheden Basicclean (også kendt fra muren i City Syd som Louises Rengøringsmidler) været med næsten fra begyndelsen – og altså været med til at overbevise forbrugerne om, at Klud kan andet end at se godt ud: Den har også en række praktiske fordele, som de store rengøringsvirksomheder gerne vil stå inde for.

Udlandet venter

Det er altså gået stærkt for den lille nordjyske klude-virksomhed; og selvom både Jes og Rasmus passer et fuldtidsarbejde ved siden af, så har de alligevel fundet tid til at udvide familien: senest med hånd- og opvaskesæber, der (foruden at forøge køkkenbordets æstetiske værdi) er både Svane- og allergimærket.


Derudover har Klud også planer om at øge familien med viskestykker.

“Vores plan er, at vi gerne vil bevæge os hen imod at producere flere og flere økologiske produkter. Der findes desværre færre producenter at vælge imellem, og vi vil selvfølgelig gerne opretholde kvaliteten, så det bliver en længere proces.” siger Rasmus.

Selvom ordet “klud” er klingende dansk, så har det lille brand alligevel allerede formået at vokse ud af Danmark og direkte ind på hylderne i over 200 hollandske butikker.

Derudover håber Klud at kunne finde samarbejdspartnere i lande som Tyskland, Frankrig, England, Sverige og Norge.

“Vi kan jo se, at produktet har stort potentiale, og at der er efterspørgsel på det i både ind- og udland. Vi har ramt et hul i markedet, og derfor er vi jo virkelig glade for, at vi har kunnet supplere hinanden så godt – ellers var de klude nok aldrig kommet op fra kælderen.” slutter Rasmus med et grin.

Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med Klud, så har du muligheden nu. I forbindelse med artiklen hos MigogAalborg kører Klud et eksklusivt sommertilbud på samtlige produkter i webshoppen. Se mere her.

Vin og tapas på Napa: Kom med til amerikansk vinsmagning

Skrevet af: Simone Vestergaard
Arkivfoto
Arkivfoto

Torsdag d. 8. november kl. 19. byder Napa Lounge indenfor til en spændende aften med amerikansk vinsmagning.

På aftenen skal gæsterne smage på i alt fem forskellige vine, og fælles for dem alle er, at de er fra Californien i USA.

Det er Napas restaurantchef Signe Rosa, i samarbejde med Thomas fra Avine, der står for at guide gæsterne igennem aftenens smagning.

Stor passion for amerikanske vine

Thomas vil også fortælle om amerikansk vinlov, de amerikanske vinområder samt de mest brugte druer.

“Vi har valgt at holde denne vinsmagning, fordi vi gerne vil give folk muligheden for at smage vores store udvalg af vine fra USA.

Vi har en stor passion omkring amerikanske vine, og jeg tror egentlig vi er de eneste, der har et overflod af vine fra netop Californien.

Det er faktisk også derfor, at restauranten hedder Napa Lounge.

Napa Valley er en stor vinregion i Californien, og et sted man ofte hører om i forbindelse med vin fra USA,” fortæller Restaurantchef Signe Rosa.

Udvider vinhorisonten op til jul

Hun fortsætter:

“Det er også snart jul, og i den forbindelse vil vi også gerne udvide folks vinhorisont lidt, og give dem nye muligheder til julemaden i stedet for de klassiske løsninger med eksempelvis en Ripasso eller en Châteauneuf-du-Pape.

Amerikanske vine egner sig nemlig rigtig godt til julemad.”

De fem vine som skal smages er:


Sparkling: Gloria Ferrer, Sonoma Brut
Hvidvin: Kendall-Jackson, Vintner’s Reserve Chardonnay
Rødvin: Plungerhead, Lodi Zinfandel
Rødvin: McPrice Myers, Right Hand Man Syrah
Rødvin: 689 Cellars, Submit Napa

Tilhørende vinsmagningen vil der være en let tapasanretning bestående af forskellige varianter af and.

Derudover kan gæsterne naturligvis bestille og købe vin med hjem til jul – eller andre festlige sammenkomster – til under vejledende udsalgspris.

Prisen er 350 kr. per person for hele aftenen.

MigogAalborg står for billetsalget til denne unikke vinaften – Du kan købe billetter til aftenen her.

Læs mere om begivenheden her.

Fri entré og masser af lir: Lørdag åbner Aalborgs første mandemesse

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I morgen lørdag fra 14-17 kan vi her i Aalborg se frem til at få vores første mandemesse nogensinde, når 3G Mandemessen er klar med en adrenalinfyldt og spændende dag ved Aalborg Street Food.

“Vi har rigtig travlt for at få de sidste ting på plads, men vi tør godt love, at der bliver noget for enhver smag på lørdag,” fortæller Cecilia Pedersen, en af initiativtagerne bag, til MigogAalborg.

Fri entré og stort program

Der er fri entré hele dagen fra klokken 14-17, og i løbet af de tre timer bliver området i og omkring Street Food fyldt med mandehørm – alt sammen inden for temaerne Gear, gejl og gadgets.

“Vi synes virkelig, at vi har strikket et program sammen, som omfavner både nørder, bløde og hårde mænd. Vi har alt: retrocykler lavet i genbrugsmaterialer, en Formel 1-simulator, romsmagning, de fedeste motorcykler og biler, hudpleje, cigarer, et stort brætspilsområde, 3D-printere… Ja, jeg kunne blive ved,” siger Cecilie med et grin.

Der vil i alt være cirka 20 udstillere til 3G Mandemessen, og det inkluderer blandt andet følgende:

  • Formel 1 simulator
  • Cigarer
  • Rom
  • Hudpleje
  • Herreure
  • Brætspil
  • Biler
  • Motorcykler
  • Fjernstyrede biler
  • Metaldetektor
  • 3D-printere
  • E-sport
  • Droner
  • Custom Bikes
  • Gratis smagsprøver fra Royal specialøl

Udover en masse udstillinger af blandt andet fede biler fra NO Jensen og Nordic Leasing og vilde motorcykler fra Harley Davidson, kan man i løbet af dagen også se frem til en masse fede konkurrencer ved de forskellige stande.

“Vi har blandt andet en metaldetektor-skattejagt udenfor, hvor det gælder om at finde nogle nedgravede skatte” siger Cecilia.

Wrestling og masser af hestekræfter

Ingen mandemesse uden wrestling, og derfor vil der også være løbende shows med Bodyslam, der laver de vildeste wrestlingshows.

“Der kommer en stor boksering midt inde i Street Food, hvor de kommer til at vise fire wrestlingshows i løbet af dagen. Det er virkelig en stor oplevelse, og der bliver både fyret op for udklædning, lyde og ikke mindst masser af fede stunts.”

Men her stopper det ikke med shows.

“Udenfor afholdes der tre shows på en stor racerbane, hvor man kan opleve en helt ny form for fjernstyrede biler. De kører nemlig op mod 100 km/t,” siger Cecilia.

Hvis sulten trænger sig på undervejs, vil Aalborg Street Food som altid holde åbent.

Læs mere om mandemessen her.

Smag over 30 forskellige vine: Salling inviterer til italiensk vinfestival

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Efteråret er over os, og inden længe trænger de hyggelige vintermåneder sig også på. Det betyder også masser af hyggelige stunder, hvor et godt glas vin passer perfekt til.

Uanset om du mangler inspiration til hvad vinreolen skal fyldes op med, eller du bare leder efter et godt tilbud, så har Salling Super det helt ideelle arrangement til dig.

De tilbyder nemlig en rejse rundt til noget af verdens bedste italienske regioner – blandt andre Piemonte, Toscana og Veneto.

Vinglas er adgangsbillet

Det hele foregår i Salling Super på torsdag d. 25. oktober fra 13-18, hvor du kan nyde et væld af smagsprøver og få en masse gode tips fra de bedste i branchen.

Blandt de eksklusive vinhuse er blandt andre De Marie, Massimo Rattalino, Agricole Selvi og La Palazetta.

For at få adgang til festivalen skal du købe et vinglas til 100 kr., som er din adgangsbillet.

Derefter kan du smage på over 30 forskellige skønne vine – og glasset kan du tage med dig hjem bagefter.

Det er ikke muligt at bestille billet på forhånd, så du skal blot møde op i Salling Super, hvis du har lyst til at smage på en masser lækkert vin.

Derudover lover Salling Super også, at der vil være en masse gode tilbud på dagen.

Du kan se meget mere om arrangementet her.