Startede med en undren: I dag har Aalborg-firmaet Klud ramt hele landet

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Iværksætterhistorierne begynder ikke altid med et idyllisk eventyr eller en romantisk forestilling om at kunne ændre hele verden.

Ind i mellem opstår idéerne ud fra helt jordnære hverdagsproblemer, som innovative hjerner går sammen om at løse.

Sådan begyndte det også med Klud Denmark.

I 2016 kom Rasmus Troslev Pedersen til sin kammerat, Jes Lennert, med spørgsmålet om, om han vidste, hvor mange bakterier der i virkeligheden er i en køkkenklud.

“Det vidste jeg ikke – og jeg var faktisk også fuldstændig ligeglad,” fortæller Jes med et smil om dengang, Klud stadig kun var en spirende idé i kammeratens hoved.

“Rasmus har altid haft lidt OCD omkring rengøring, så selvfølgelig havde han de tanker. Det overraskede mig dog alligevel, da han fortalte, at en klud er 200.000 gange mere bakteriefyldt end ens toiletbræt,” fortæller Jes.

De to Aalborg-kammerater var gamle venner, og på trods af deres mange fælles interesser, så levede de også deres hverdag i to vidt forskellige brancher. Rasmus var den kreative med en baggrund inden for Arkitektur og Design, imens Jes havde arbejde inden for salgsbranchen.

Disse to vidt forskellige baggrunde skulle dog vise sig at kulminere i en helt perfekt grobund for brandet Klud, der i dag har produkter på hylderne i over 130 butikker i Danmark.

Foto: Benjamin Lassen

Fra kælder til Klud

Heldigvis for makkerparret, var Rasmus bestemt ikke ligeglad med kludenes ulækre bakterieproblem. Han udtænkte i stedet et løsning, hvor man i en samlet pakke købte syv mikrofiberklude – alle med en ugedag-label.

“På den måde kunne forbrugeren holde styr på, hvornår man sidst havde skiftet sin klud, og dermed holde bakteriespredningen nede,” forklarer Rasmus.

Som så mange andre iværksættere besluttede Rasmus sig for at kaste kludene på www.kickstarter.com; en populær website, hvor kunder over hele verden kan forudbestille produkter og dermed hjælpe små iværksættere med at kickstarte salget og se, om der i det hele taget er interesse – og det var der.

“Det endte så med, at jeg havde et lille lager i min kælder, og herfra skete der ikke så meget mere. Selve salget interesserede mig jo ikke, jeg synes bare processen fra idé til færdigt produkt er spændende.” siger Rasmus.

Her kom Jes ind i billedet. Han syntes nemlig projektet fortjente at komme videre udover rampen, så da kludene havde ligget og samlet støv i Rasmus’ kælder i et halvt års tid, tilbød han at tage et par pakker med på sit arbejde.

På bare én dag lykkedes det ham at sælge over 100 pakker, og dermed var startskuddet til Klud lydt.

Både pæn og praktisk

Dette gav både Jes og Rasmus blod på tanden, og Rasmus foreslog Jes at komme ind som medejer af virksomheden.

Herefter blev kursen sat mod Aalborgs interiørforretninger og Il Gusto i Nørregade blev den første, som sagde ja til at få Klud på hylderne. I dag sælges Klud både i kæder som Imerco Home, Værsgo og Sinnerup samt mere lokale butikker som CasaCasa i Storcenteret.

Foruden at Klud rent udseendesmæssigt i langt større grad henvender sig til de mere visuelt orienterede forbrugere, så er fiberkluden også langt mere miljøvenlig end de velkendte og neonfarvede engangsklude, som mange danskere kaster i kurven, når de handler i supermarkedet.

Det kan altså både betale sig på den grønne samvittighed – men også på antallet af likes på Instagram.

“Vi var de første på det skandinaviske marked med klude i grå og sort, så selvom tanken bag produktet handlede om bakterierne, så ramte vi lige pludselig også et andet segment, som interesserede sig for deres bolig og så ‘Instagram-potentiale’ i kludene; og delte deres begejstring med andre.

Det satte rigtig meget skub i salget, og i dag er næsten alle vores egne opslag baseret på uopfordrede billeder fra kunder – og det er vi selvfølgelig virkelig glade for.” siger Jes.


Men det er ikke kun de store isenkram-kæder, der ser potentiale i Klud.

Faktisk har virksomheden Basicclean (også kendt fra muren i City Syd som Louises Rengøringsmidler) været med næsten fra begyndelsen – og altså været med til at overbevise forbrugerne om, at Klud kan andet end at se godt ud: Den har også en række praktiske fordele, som de store rengøringsvirksomheder gerne vil stå inde for.

Udlandet venter

Det er altså gået stærkt for den lille nordjyske klude-virksomhed; og selvom både Jes og Rasmus passer et fuldtidsarbejde ved siden af, så har de alligevel fundet tid til at udvide familien: senest med hånd- og opvaskesæber, der (foruden at forøge køkkenbordets æstetiske værdi) er både Svane- og allergimærket.


Derudover har Klud også planer om at øge familien med viskestykker.

“Vores plan er, at vi gerne vil bevæge os hen imod at producere flere og flere økologiske produkter. Der findes desværre færre producenter at vælge imellem, og vi vil selvfølgelig gerne opretholde kvaliteten, så det bliver en længere proces.” siger Rasmus.

Selvom ordet “klud” er klingende dansk, så har det lille brand alligevel allerede formået at vokse ud af Danmark og direkte ind på hylderne i over 200 hollandske butikker.

Derudover håber Klud at kunne finde samarbejdspartnere i lande som Tyskland, Frankrig, England, Sverige og Norge.

“Vi kan jo se, at produktet har stort potentiale, og at der er efterspørgsel på det i både ind- og udland. Vi har ramt et hul i markedet, og derfor er vi jo virkelig glade for, at vi har kunnet supplere hinanden så godt – ellers var de klude nok aldrig kommet op fra kælderen.” slutter Rasmus med et grin.

Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med Klud, så har du muligheden nu. I forbindelse med artiklen hos MigogAalborg kører Klud et eksklusivt sommertilbud på samtlige produkter i webshoppen. Se mere her.

Film-maraton: Oscar-film vises hele søndagen i Nordkraft

Skrevet af: Jens Erik Møller
Foto: PR/A Star is born
Foto: PR/A Star is born

Hvis du elsker film og kan skrive filmnørd på visitkortet, så ved du nok allerede, at det er natten til mandag 25. februar, at Hollywood ruller den røde løber ud og uddeler de eftertragtede Oscar-statuetter.

Selvom showet indledes med verdens største modeshow med kjoler fra Dior, Chanel, Louis Vuitton og andre af de mest ikoniske modehuse, så er det jo filmene, det hele handler om.

Det ved man i Biffen i Nordkraft, og i den anledning inviterer de til et ekstraordinært filmmaraton søndag 24. februar.

Oscar-film til skarp pris

Her kan du se en lang række af de film, der er nomineret i de mange kategorier og tilmed til en favorabel pris på kun 70 kr. for en billet til en film.

Allerede fra kl. 11 kan du opleve den første film: A Star is Born – med Lady Gaga og Bradley Cooper i hovedrollerne.

Filmen er nomineret til hele otte statuetter: deriblandt Bedste film og Bedste sang – mens både Lady Gaga og Bradley Cooper er nomineret for deres skuespilspræstationer som henholdsvis tjeneren Ally og den alkoholiserede rockstjerne Jack.

Biffens filmprogram fortsætter med Bohemian Rhapsody, Kapernaum, Cold War, The Favourite, Roma, If Beale Street Could Talk, Green Book, og afsluttes med Free Solo kl. 20.50.

Alle er de nominerede i adskillelige kategorier.

De mange filmvisninger indledes naturligvis med et glas bobler til publikum, og de præsenteres af festklædte værter.

Du kan købe billetter til Oscar-filmene her.

Rød løber i Kennedy

Også hos Nordisk Films biograf i Kennedy Arkaden rulles den røde løber ud i anledning af det pailletbesatte awardshow.

Her begynder festen dog først søndag aften kl. 22, hvor filmen Green Book med danske Viggo Mortensen i hovedrollen, vises.

En rolle, som han er nomineret for, og som han senere på natten forhåbentlig kan tage Oscar’en med hjem for.

Efter Green Book stilles der om til den røde løber med alle kjolerne, og derefter kan du se selve showet direkte fra Dolby Theatre i Hollywood i LA helt frem til den lyse morgen.

Billetten koster 130 kr. og kan købes her.

Nordisk Film serverer i løbet af deres Oscar Night bobler og lækker oscar-inspireret kage til den søde tand og opfordrer desuden til, at du trækker i dit bedste Oscar-outfit: Uanset om det er galla eller pyjamas.

I løbet af natten vil der desuden være kaffe, så alle kan holde sig vågne, og der vil være lidt til de sultne at gå hjem på tidligt mandag morgen.

Aftenens program er som følgende:
Kl. 21:30: Vi åbner dørene til den røde løber
Kl. 22:00: Velkomst i salen
Kl. 22:15: Filmstart Green Book
Kl. 00:25: Filmen slutter
Kl. 00:30: Der stilles om til den røde løber i Hollywood
Kl. ca. 05:30-06:00: Godnat og tak for i aften

Læs mere om Oscar Night i Kennedy her.

Gå på banen med spillerne: Indløbsbørn til AaB-kampe skal findes i Magasin

Skrevet af: Michael Qureshi

På onsdag d. 20. februar kan fodboldglade børnefamilier krydre vinterferien med et besøg i Magasin. Her har familiens yngste nemlig mulighed for at blive et af AaB’s nye indløbsbørn.

For AaB’s superligaspillere er det hverdagskost at løbe ind på Danmarks mange stadioner foran mange mennesker på tilskuerpladserne samt på tv.

Det er dog en oplevelse, som unge, spirende fodboldtalenter stadig kun kan drømme om en dag at få.

Men nu har alle børn i Aalborg og øvrige Nordjylland chancen. Det kræver i første omgang, at børnene kommer et smut forbi Magasin med forældre her i vinterferien.

Vil skabe lokale oplevelser

Onsdag den 20. februar mellem 14.00-16.00 er der nemlig mulighed for at blive et af AaB’s nye indløbsbørn.

“Vi gør meget ud af at skabe oplevelser og støtte lokale aktiviteter.

Derfor har vi tilrettelagt eventen onsdag i fællesskab med hele Nordjyllands fodboldklub AaB, som vi desuden har indgået et tre-årigt sponsorsamarbejde med.

Sammen leder vi efter 44 indløbsbørn til to af AaB’s forårskampe,” fortæller Tina Mikkelsen, som er Store Manager i Magasin Aalborg.

Mød to AaB-profiler

Det kræver ingen særlige forudsætninger at være med i konkurrencen om at blive indløbsbarn for AaB, bare man er en dreng eller pige i alderen 6-12 år.

For at deltage skal man fotograferes af en professionel fotograf i stormagasinet.

Billedet kan man efterfølgende få lov til at få med hjem.

Uanset om man er blandt de heldige indløbsbørn eller ej, har alle fremmødte mulighed for at møde to af AaB’s spillere helt tæt på i Magasin.

Forsvarsspillerne Kristoffer Pallesen og Jores Okore er nemlig til stede, og de står klar til at skrive autografer og tage selfies med børnene.

“I Magasin arbejder vi hele tiden på at lave events, overraskelser, konkurrencer, optrædener og andre impulser, som giver liv i byen og skaber glæde og inspiration.

AaB er uden tvivl en af Aalborgs stoltheder, og derfor vil vi gerne være med til at give byens borgere muligheden for at komme helt tæt på klubben og dens spillere,” fortæller Tina Mikkelsen.

De første 50 fremmødte deltagere får desuden en gratis Hummel-cap i ”Goodie”-appen.

Magasins Goodie App har løbende opdateringer om gode tilbud, shoppeweekender med 20 % rabat, events og gratis gaver. Den kan downloades hvor du normalt henter apps.

Skaber glæde: Kendt hotel donerer møbler til udsatte borgere

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Himmerland Golf & Spa
Foto: Himmerland Golf & Spa

Mens håndværkere arbejder på højttryk for at modernisere alle værelser på Himmerland Golf & Spa Resort, får en lang række mennesker gavn af de brugte møbler

I forbindelse med ombygningen af alle værelser på Himmerland Golf & Spa Resort bliver en lang række af de møbler, der hidtil har stået på værelserne, overflødige.

Derfor har Administrerende Direktør for Himmerland Golf & Spa Resort, Mark Bering, indgået en aftale med Anette Rolighed Nielsen, der står bag Mor Roligs mad – og hjælpe team, der blandt andet støtter udsatte mennesker i Himmerland.

Dermed sikres det, at de brugte møbler blandt andet bliver brugt til at hjælpe mennesker, der bliver udskrevet fra eksempelvis behandlingsinstitutioner og skal flytte i egen bolig.

“Vi hjælper mange borgere i Vesthimmerlands Kommune. Blandt andre dem, der bliver udskrevet fra misbrugscentret og skal flytte i egen bolig.

Så står de ofte uden penge og uden bolig, og så er det fantastisk, at vi kan hjælpe dem med at møblere deres nye lejlighed,” fortæller Anette Rolighed Nielsen.

Fra venstre: Kim Jensen (Anettes mand), Anette Rolighed Nielsen og Mark Bering

Senge gør en kæmpe forskel

Ikke mindst sengene fra Himmerland Golf & Spa Resort gør derfor en stor forskel.

“Senge er faktisk noget af det, der er sværest at få fat i, fordi mange først smider dem ud, når de er slidt helt op.

Sengene fra hotellet er stadig dejlige at sove i, så det gør en stor forskel. Vi har også fået en del lænestole, som folk er glade for,” siger Anette Rolighed Nielsen.

Glad for at hjælpe

Administrerende direktør for Himmerland Golf & Spa Resort, Mark Bering er glad for at kunne hjælpe.

“Da vi både moderniserer og ommøblerer værelserne, er vi nødt til at skille os af med en del rigtig fine møbler.

Derfor er jeg rigtig glad for at vi gennem samarbejdet med Annette sikrer, at møblerne ikke bliver smidt ud, men i stedet bliver brugt til at hjælpe nogle mennesker, som virkelig har brug for det,” siger Mark Bering.

Blandt de møbler som Himmerland Golf & Spa Resort giver væk er blandt andet 60 senge, 120 lænestole og 120 lamper og ca. 100 borde.