Europas største: Kæmpe Google-event i Aalborg på tirsdag

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Den årlige udviklerfestival “Google I/O” er som juleaften for tech-entusiaster over hele verden.

Her afslører giganten Google nemlig de næste store trends inden for den evigtforandrende verden af nye teknologiske tiltag, og siden 2008 har de transmitteret fra den store årlige udvikler-festival ”Google I/O”.

Det har vokset sig kæmpestort, og globalt foregår der hundredevis af events kaldet ”I/O Extended”, hvor keynote-talen livestreames.

Vestens største Google-event

I dansk sammenhæng er Aalborg vært for syvende år i træk, og det tegner igen i år til at blive Europas største Google I/O Extended.

Eventet foregår i år i Aalborg Kongres & Kultur Center, hvor der er plads til endnu flere deltagere.

“”Jeg synes det er fedt, at vi kan sætte Aalborg på verdenskortet med det her event, og vi kan være med til at lave et spændende event for nørderne, for det er der ikke så meget af,” fortæller Michael Gram, CEO for MapsPeople, som er medarrangør sammen med Brains Business og GDG Aalborg.

I skrivende stund er der allerede tilmeldt over 400 deltagere, og udover livestreamningen fra keynote-talen, kan man se frem til lækkert mad, masser af spændende pitches, et stort afterparty og ikke mindst muligheden for at netværke.

“Vi er utroligt stolte af, at eventet vokser sig større år for år, og sidste år kunne vi også observere, at cirka 20 % var kvindelige deltagere,” siger Michael.

Mapspeople er førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, og er i dag den eneste nordiske Premier Google Partner ud af i alt 30 på verdensplan. Og selvom de er tætte samarbejdspartnere med Google, venter de også i spænding på, hvad der bliver annonceret.

“Der er enormt meget hemmelighedskræmmeri omkring det hele, og der er ikke rigtig nogen, der ved noget. Mange udviklere sidder med spidse ører, for Google er så stor en spiller på markedet,” forklarer Michael og fortsætter:

“De kan sagtens annoncere noget, som MapsPeople kan bruge. Det kunne eksempelvis være en videreudvikling af talegenkendelse.”

Eventet videreudvikler på Aalborgs ry

Aalborg har en af landets største koncentrationer af tech- og it-virksomheder, og et events som dette kan, ifølge Michael Gram, være med til at give byen et endnu bedre ry i techverdenen.

“Vi skal kæmpe om de samme ressourcer, som alle andre, og det her er en unik mulighed for at vise, hvad techvirksomhederne i Aalborg kan bidrage med.”

Det er gratis at deltage i eventet i AKKC, men tilmelding er nødvendig. Se mere her.

Hvad: Google I/O Extended 2019
Hvor: AKKC
Hvornår: Tirsdag den 7. maj fra kl. 16.00

Subway lancerer nyhed: Børn under 12 år spiser gratis fremover

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Vinterferien er netop skudt i gang, og det er naturligvis ensbetydende med, at de nordjyske forældre er i fuld gang med at lægge program for den næste uge.

Nu er der ikke børnehave- eller skolekammerater, der kan aktivere energibomben i løbet af dagen … og så må (bedste)forældre jo træde til.

Heldigvis findes der mange lokale tilbud til familier, der ønsker en ferie fyldt med gode oplevelser.

Blandt andet Subway, der netop har lanceret deres nyeste tiltag: Børn spiser gratis.

“Sikke et godt vinterferietilbud!” tænker du nok – men faktisk varer glæden helt udover denne uge…

Tilbuddet gælder nemlig for evigt!

Subway understreger dog over for MigogAalborg, at det er et barn per betalende voksen, der spiser gratis.

Sammensæt din egen børnesandwich

Med i det generøse tilbud er en valgfri børnesandwich, håndlavet i bedste Subway-ånd, hvor dagens heldige hovedperson kan vælge mellem en variant med enten kylling, kalkun eller skinke.

Derudover er der selvfølgelig hundredevis af kombinationsmuligheder både med hensyn til brød, fyld og tilberedning.

Et andet nyt tiltag fra Subway er også, at du fremover kan tilvælge alt fra cheddar, revet mozzarella, majs, feta, ristede løg til ristede kerner – helt uden merpris.

Barnet får selv lov at udpege det hele ved disken og er dermed også selv med til at sammensætte lige præcis sin yndlingssandwich.

“Subway er andet end et oplagt bud på en omgang hurtig take away – vi er også en familierestaurant, hvor der er plads til både store og små, uanset smag og behag,” fortæller Rasmus H. Millfors, som er medejer af Subway i Aalborg.

Er appetitten til mere end blot en sandwich, er der mulighed for at tilkøbe en sodavand og cookie for kun 20 kr. – det er dog ikke et krav for at indløse tilbuddet om et gratis måltid, så dette skal udelukkende ses som en billig måde at opgradere til en menu.

Tilbuddet er gældende i både restauranten i Urbansgade samt Østerågade.

Nordjylland igen forbigået af Michelin-guiden: De fik stjerner i Danmark

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto fra Alchemist
Foto fra Alchemist

Det kom ikke som den store overraskelse.

Michelin-guiden har endnu ikke set en fidus i den gastronomiske eksplosion, der lige nu foregår i både Aalborg og resten af Nordjylland.

Sidste år troede mange, at Ruths Hotel eller Tabu ville snuppe en stjerne. I år var forventningerne anderledes skruet langt ned, og det holdt (desværre) også stik.

I norske Trondheim blev Michelin-stjernerne for 2020 guiden afholdt mandag eftermiddag, og største danske resultat var, at den københavnske toprestaurant Alchemist røg direkte ind i guiden med to stjerner efter genåbning i 2019.

Derudover gik Restaurant Jordnær i Hovedstadsområdet fra en til flotte to stjerner.

Enkelt dansk restaurant med tre stjerner

Geranium i København forblev eneste danske restaurant med tre stjerner, og er stadig blandt Nordens allerbedste restauranter.

Era Ora og Studio, begge i København, mistede deres stjerner.

Der er dog lidt nordjysk glæde i den spritnye Michelin-guide. Som sidste år har Restaurant Tabu i Aalborg og Vendia Gourmet i Hjørring en tallerken, som er en anbefaling med god mad til god pris.

Ruths Hotel er dog røget ud af guiden, efter de sidste år også havde en anbefaling.

Tre stjerner:

* Geranium, København.

To stjerner:

* Alchemist, København.

* Jordnær, Gentofte.

* A|O|C, København.

* Kadeau København, København.

* Henne Kirkeby Kro, Henne Kirkeby.

* Noma, København

* Koks (Færøerne)

En stjerne:

* Clou, København.

* Formel B, København.

* Kiin Kiin, København.

* Kokkeriet, København.

* Kong Hans Kælder, København.

* Marchal, København.

* 108, København.

* Relæ, København.

* Søllerød Kro, Holte.

* Alouette, København.

* Domestic, Aarhus.

* Frederikshøj, Aarhus.

* Gastromé, Aarhus.

* Kadeau Bornholm, Bornholm.

* Ti Trin Ned, Fredericia.

* MeMu, Vejle.

* Slotskøkkenet (Dragsholm Slot), Hørve.

* Frederiksminde, Præstø.

Fra lille loftsrum til store lokaler: Reklamebureau i Aalborg har vokseværk

Skrevet af: Michael Qureshi
Mads Mathiasen (tv) og  Lars Marco Andersen står i spidsen for Apropos Bureau
Mads Mathiasen (tv) og Lars Marco Andersen står i spidsen for Apropos Bureau

Det startede i direktørens loftrum.

Men i slutningen af 2019 flyttede reklamebureauet Apropos Bureau ind i Aalborgs midtby på Vesterbro 21A.

Det er en vigtig milepæl. der dels glæder reklamebureauet men også direktørens familie, som har fået loftrum og hjemmet tilbage.

Mads Mathiasen og Lars Marco Andersen startede Apropos Bureau i 2017 med et ønske om at levere markedsføring i øjenhøjde, da de mente, at der manglede gennemsigtighed i branchen.

Rejsen blev indledt med kontor på Mads’ loftrum.

“For at gøre en lang historie kort handlede det mest af alt om, at det var smart økonomisk, og at vi kunne komme ud over stepperne med det samme,” fortæller Mads Mathiasen til MigogAalborg.

Mads ser tilbage på loftrummet som en god tid og nødvendig løsning, han ikke ville være foruden, men som også ændrede hverdagen i hjemmet med hans kone og 3-årige datter:

“Jeg vil aldrig gøre det om, og jeg tror på, at både mine kolleger og familie i sidste ende har haft en godt tid og fået meget ud af det.

Når det er sagt, passer det nok også alle godt, at vi nu er flyttet. Men både Lars og Stefan (medarbejder red.) har da indrømmet, at de savner Lilly (datter red.) lidt,” siger Mads med et stort smil.

Far og chef under samme tag

At drive forretning i privaten med fem ansatte kan være en gordisk knude for hjernen, mener Mads:

“Jamen eksempelvis følte jeg i starten, at jeg spiste middagsmad i min families spisestue, mens jeg til sidst følte, at det var bureauets spisestue, jeg brugte med familien. Jeg var altid på arbejde – om ikke andet i hovedet,” forklarer han.

Hertil tilføjer han en lidt sjovere konsekvens og anekdote:

Min datter Lilly var jo ret lille, da vi startede bureauet, hvorfor hun jo nærmest er vokset op med bureauet på loftet og Lars, som var hjemme hos os hele tiden i starten.

En dag måtte hendes dagpleje spørge os, hvem Lars var, siden Lilly altid sagde, at hun skulle hjem til mor, far og Lars. Vi var simpelthen nødt til at forklare, at vi altså ikke er en regnbuefamilie.”

Vokseværk fik Apropos Bureau til at flytte hjemmefra

Efter to gode år har Apropos Bureau fået vokseværk og skiftede loftrummet ud med 156 kvadratmeter på Vesterbro i Aalborg.

“Det er stadig helt surrealistisk, at vi er flyttet.

Vores nye placering i centrum gør os mere tilgængelig for nuværende og nye kunder, hvilket er et kæmpe plus – og så er det bare rart, at vores medarbejdere kan strække benene ud uden at ramme hinanden,” fortæller Mads og forklarer videre;

“Det er altså også rart, at kunne cykle hjem fra arbejde igen og ikke bare skulle gå ned i stuen.

Line (Mads’ kone red.) er også allerede gået i gang med yoga på loftrummet og har vistnok store planer for rummet.

Så jeg tror også, hun er glad.” siger Mads med et efterhånden fastgroet smil.

Bureauet tager mere end flyttekasser med sig fra loftrummet

Apropos Bureau vil fra de nye kontorfaciliteter fortsætte med at levere gennemsigtig markedsføring:

“Vores plan er at blive Nordjyllands foretrukne reklamebureau. Det kan vi opnå ved at holde fast i den gennemsigtige og personlige service, hvor alle forstår middel og mål.

Og så selvfølgelig også ved at levere professionelle resultater og løsninger.

Men vi mener, at de to ting hænger sammen og er grundingredienserne i vores hidtidige succes,” fortæller Mads om visionen, som ikke har ændret sig på grund af flytningen.

Hertil fortæller Mads, at han også synes det familiære reklamebureau går godt i spænd med at møde kunderne i øjenhøjde.

Et råd til andre “hjemmegående” iværksættere

Mads er stolt af udviklingen i Apropos Bureau og stolt af, at han startede på loftrummet.

Han vil dog råde andre iværksættere til at tænke sig en ekstra gang om, inden de starter virksomhed med ansatte derhjemme.

“Det skal ikke bare være en hurtig beslutning, for det har konsekvenser for alle.

Derfor skal du omhyggeligt gøre op med dig selv, din familie og eventuelt kolleger, om I kan leve og arbejde på denne måde, og om lokalerne i det hele taget passer til at huse begge dele.

Det gjorde vores heldigvis, og derfor er vi lykkedes”, afslutter Mads Mathiasen.

Apropos Bureau
Vesterbro 21A, 9000 Aalborg
Læs mere om reklamebureauet her