Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

I dag begynder arbejdet: Aalborg får sin første supercykelsti

Af Stine Kjølby Christensen

Mere plads, færre stop og bedre service til cyklisterne. Det er målet, når Aalborg Kommune i løbet af de kommende tre år opgraderer ruten mellem Nytorv og Universitetet til supercykelsti.

I dag starter det første anlægsarbejde til cykelstien fra Humlebakken til Universitetet. Her udvides nuværende cykelstier til 2,5 m og der laves cykelsti, hvor der i dag kun er cykelbaner.

Anlægsarbejdet med første etape af supercykelstien på Hadsundvej forventes at vare indtil september. Herefter laves den østlige del, fra Esbjergparken til Humlebakken.

For at gøre plads til anlægsarbejderne ensrettes Hadsundvej fra Humlebakken til Sofievej, og der laves omkørsel af Sofievej, for trafikken mod Humlebakken.

Cyklister og bløde trafikanter er ikke omfattet af ensretningen.

Rådmand i By- og Landskabsforvaltningen, Hans Henrik Henriksen, glæder sig over at projektet nu går i gang:

“Ruten mellem Nytorv og Universitetet er en af vores allermest benyttede pendlerkorridorer for cyklister og kollektiv trafik. Derfor er det vigtigt, at vi gør noget ekstra, som gør det attraktivt at være cyklist.

En supercykelsti betyder, at vi skaber mere plads til cyklisterne i bybilledet, og det fører forhåbentlig til, at endnu flere vælger at tage cyklen.”

Fakta:

En supercykelsti er en cykelrute, hvor der er taget særlige hensyn for at sikre god komfort, ekstra plads og fremkommelighed for cyklisterne.

Det betyder f.eks., at enkeltrettede stier som hovedregel er 2,5 m brede, der er fokus på at sikre så få stop som muligt, og der er ekstra servicefaciliteter langs ruten.

Supercykelstierne skal desuden øge trygheden for pendlerne og sikre gode forhold, der mindsker risikoen for ulykker på cykelstierne.

Projektet løber op i næsten 40 mio. kr. hvoraf 1/3 kommer fra Transportministeriets supercykelstipulje.

Aalborg Kommune fik tilsagn om støtte helt tilbage i 2015, men på grund af en række justeringer af projektet og koordinering med en del andre anlægsprojekter, er det først fra 2019, at der er blevet arbejdet målrettet på det.

Der er supercykelstier i en lang række kommuner, men de er mest udbredte i hovedstadsområdet, hvor de gør det muligt at pendle trygt og hurtigt på cykel fra mange af omegnskommunerne.

Den foreløbige tidsplan er:

2021: Universitetsområdet, Hadsundvej, Nytorv, Samsøgade Nord
2022: Universitetsområdet, Samsøgade Syd, Nytorv, Bonnesensgade
2023: Østerbro

Del artikel

Andre læser også