Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Er der problemer på arbejdspladsen?

Af Annoncør

Noget af det værste, der kan ske for en arbejdsplads, er, når der opstår problemer. Her menes ikke nødvendigvis, når der er lovbrud, og Arbejdstilsynet skal forbi og tjekke op på virksomheden. Det kan være alt fra de små ting, man selv som chef kan sætte ind ved. Men det kan være også være større problemstillinger, hvor man skal få hjælp fra en arbejdsmiljørådgiver, der kan optimere forholdene på arbejdspladsen. Det er vigtigt, at alt fungerer korrekt og ordentligt på en arbejdsplads, så der skal sættes ind med det samme, hvis man har mistanke om problemer.

Hvad er en arbejdsmiljørådgiver?

En arbejdsmiljørådgiver er en person, der har specialiseret sig i at rådgive og vejlede virksomheder om arbejdsmiljøforhold. Arbejdsmiljørådgiveren har viden om lovgivningen på området og kan hjælpe virksomheder med at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø for deres medarbejdere. Arbejdsmiljørådgiveren kan blandt andet hjælpe med at identificere og vurdere arbejdsmiljørisici, udarbejde arbejdspladsvurderinger, udvikle og implementere arbejdsmiljøpolitikker og -procedurer samt give råd om ergonomi og forebyggelse af arbejdsrelaterede skader og sygdomme. Arbejdsmiljørådgiveren kan også være involveret i undervisning og træning af medarbejdere og ledere i arbejdsmiljøspørgsmål. Formålet med en arbejdsmiljørådgiver er at sikre et godt og sundt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives og er beskyttet mod skader og sygdomme.

Hvad kan man gøre som chef?

Som den øverst ansvarshavende chef er det din opgave at være sikker på, at arbejdsforholdene er de bedste. Det kan være svært for en travl chef at have fokus på det i arbejdsdagen, men om man slutter ugen af med at tjekke op på disse forhold, eller man får andre ansvarshavende til at se på den slags, så skal det gøres. Det vil hurtigt give negative udslag i firmaet på alle områder, hvis arbejdsforholdene ikke er gode, eller de ansatte ikke trives. Dan dig et overblik over virksomheden fra bund til top, hvor der skal sættes ind.

Hvad kan du gøre som medarbejder?

Som ansat skal man aldrig acceptere dårlige arbejdsforhold. Nogle gange kan det være nødvendigt at tage fra i ens tillidsrepræsentant eller ligefrem ens fagforening. Men man skal sige det højt, hvis man ikke har det godt. Nogle gange kan det være nogle få områder, som der skal optimeres for den enkelte ansatte. Dette kan man få løst på stedet, hvis man siger det højt til ens nærmeste leder. Oplever man mistrivsel af den mindste art, så er det vigtigt, at virksomheden som helhed får set på, hvad man kan gøre.

Del artikel