Engang kendt som Danny Kool: Nu står han bag populære WeDoBurgers

Skrevet af: Michael Qureshi
Daniel Sørensen (aka Danny Kool) og Christoffer No, stifterne af WeDoBurgers
Daniel Sørensen (aka Danny Kool) og Christoffer No, stifterne af WeDoBurgers

Af Charlotte Mortensen

I maj åbnede den aarhusianske burgerbar WeDoBurgers deres første butik i Aalborg. Og nærmest fra første sekund dørene blev åbnet, har det nye burgersted i byen været en kæmpe succes.

Det er sjældent, at vi efterhånden møder folk i Aalborg, der ikke har stiftet bekendtskab med WeDoBurgers, og der er også oftest store roser med på vejen til de lækre burgere.

Men selve historien bag burgerkæden er også ganske spændende. Det startede i Aarhus med det første sted. Så Aalborg. Nu har man planer om at rulle det ud i mange flere byer.

MigogAalborg fangede den ene af ejerne, Daniel Sørensen til en lille snak om deres første knap halve år i Aalborg.

Navnet Daniel Sørensen siger måske ikke de fleste så meget, men hvis man siger Danny Kool, så ringer der nok en klokke hos flere.



Og WeDoBurgers’ Daniel Sørensen og de tidlige 00’ers børnestjerne Danny Kool er en og samme person. Han havde blandt andet et ret stort hit med nummeret Senorita, og han var også kendt som lillebroderen til pop-pigerne Heidi og Saseline Sørensen – bedre kendt som S.O.A.P.

Men det har været slut med musikken i mange år for Danny Kool. I stedet står han bag Danmarks nye cool burgerbar. Især i Aalborg har WeDoBurgers været et kæmpe hit.

I dag er det STORE BURGERDAG! #wedoburgers #burger #storeburgerdag #cheeseburger #triple #cheese #cheddar #brioche

A photo posted by WeDoBurgers (@wedoburgers) on

”Vi havde næsten for travlt den første måned, vi kunne ikke følge med. Det kom bag på os” siger Daniel og fortæller, at hvor successen kom løbende i Aarhus, så var den der fra dag ét i Aalborg.

”Folk er glade, men de skal vænne sig til et andet koncept. Nogle spørger ’hvorfor skal en burger koste 50 kr., når den koster 10 kr. på McDonalds?’.

Men det er jo en anden kvalitet, og det lærer folk også” fortæller Daniel.

Han understreger at det generelt har været en fantastisk opstart, med mange glade og tilfredse kunder.

Med en placering i Sankelmarksgade var de lidt usikre på, om folk ville finde dem, fordi gaden ikke er så central placeret, men det har ikke været noget problem.

”Vi har oplevet, at der er kommet mere liv i gaden, efter vi er åbnet, det er vi selvfølgelig rigtig glade for.” fortæller den unge iværksætter.

WeDoBurgers åbnede i Aalborg d. 14. maj, hvor der var gratis burgere hele dagen. Og det tiltag var en ubetinget succes.

Der blev nemlig langet ca. 1400 burgere over disken, og der var kø langt ud på gaden.

Hele Sankelmarksgade var fyldt op med burgerglade kunder
Hele Sankelmarksgade var fyldt op med burgerglade kunder. Og Aalborg Garden var også inviteret med til at fejre den store dag.

Når man spørger Daniel, hvorfor de valgte at åbne i netop Aalborg, så er udmeldingen klar:

”Jeg har altid været fan af Aalborg. Vi håber på at blive den første danske burger-kæde. Det mangler der nemlig lidt i Danmark. Aalborg var en god by at prøve det af i. Aarhus er en ting, København er en anden ting, men Aalborg er et godt sted at starte”.

Det er da også en del af planen, at der skal åbnes to-tre nye burgerbarer inden for de næste halve år. Det bliver i Jylland, men det er endnu ikke besluttet i hvilke byer.

Ejerne Daniel og Christoffer No syntes nemlig, at det var en skam, at det kun var i København, man kunne få lækkert take-away, og derfor startede de WeDoBurgers.

Om hvad Daniels status som børnestjerne har gjort for virksomheden, siger han:

”Det har skabt noget hype, men vi bruger det ikke for meget, det er maden i sig selv, der skal stå stærkt. Vi prøver ikke at skjule det, men reklamerer heller ikke med det.

Men det er sjovt. Folk er nysgerrige, ikke fordi de er fans, men fordi de bare gerne vil vide, hvad jeg har lavet siden sidst” siger Daniel med et grin, og fortæller, at nogle da også har kommet ind forbi efter en autograf.

Læs også: Gastromand anmelder WeDoBurgers: Det har Aalborg manglet

Daniel står dog ikke selv så ofte bag disken i butikkerne, så autografskrivning er ikke hans hverdag. Daniel og hans medejers job er bag om virksomheden, altså alt strategi og udvikling.

WeDoBurgers har netop lanceret en bestillings-app. Med denne app kan du bestille din mad, vælge et tidspunkt du vil hente det, betale og så bare afhente din mad i butikken.

Det er gjort for at mindske ventetiden, som de godt er klar over har været et problem tidligere.

”Vi har haft en ventetid på op til 20 minutter i de travleste timer. Kvalitet tager tid, men med app’en bliver hele processen gjort nemmere for kunderne og medarbejderne” fortæller Daniel, og fortsætter:

”Det der med at holde tiden nede, det er vigtigt. Vi har prøvet app’en i en to ugers tid, og den har virkelig fået positiv respons. Det får processen til at køre meget bedre for vores medarbejdere, men ikke mindst, for vores kunder”.

WeDoBurgers

At processen kører i køkkenet er nemlig meget vigtigt. Det er også derfor, de har valgt at have frit udsyn til køkkenet, så kunderne kan følge med.

”Det udviser kvalitet. Vi er ærlige, når vi står og laver vores mad. Du kan følge med, du kan se processen” siger Daniel.

Da vi spurgte Daniel, om han har nogle nyheder på tegnebrættet i forhold til WeDoBurgers, sagde han hemmelighedsfyldt:

”Vi lancerer en ny burger i den kommende tid. Det er første gang, vi gør det, siden vi åbnede. Den er lidt sødere i det, der er bløde løg i. Det lyder lidt sjovt, men vi har gået med den i noget tid nu, rettet til og rettet til”.

Mere vil han ikke røbe. Men han lover, at det nok skal blive spændende.

WeDoBurgers er uden tvivl blevet en stor succes i Aalborg, som endnu en tilføjelse til den spændende mad-scene, der er kommet i byen.

Åbner på stribe i Aalborg: Her er de nye madsteder du skal kende

Gastropub i Aalborg
Wildebeest Gastropub

 

Andelsboliger er hotte igen: Så hurtigt rives de væk

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Ejerlejlighedsmarkedet og lejeboligmarkedet er eksploderet med høje priser de sidste par år.

Det har medført at boligsøgende har søgt andre muligheder for at finde et tag over hovedet.

En ny opgørelse fra Boliga viser, at andelsboliger er blevet mere eftertragtet og flere boligsøgende har valgt at blive andelshavere.

Laveste antal af udbudte andelsboliger i 10 år

Schweiziske obligationer, renteswap og konkurs har ofte været sat i forbindelse med køb af en andelsbolig. Men de dage lader til at være talt.

Til trods for de skrækhistorier, som har gjort, at flere har holdt sig væk fra andelsboligforeningerne i adskillige år, så er udbuddet af andelsboligerne lavere end det sidste årti.

Opgørelsen viser, at fra perioden d. 1 april til 1. oktober 2018, har der været 2.716 andelsboliger offentlig til salg.

Det er ikke mange, hvis man kigger tilbage i samme periode i 2013 – der blev der sat 12.569 andelsboliger til salg.

En forskel på intet mindre end 9.853 andelsboliger.

Årsagen til at andelsboligerne er blevet så eftertragtet kan skyldes, at de økonomisk kan være mere tilgængelige end de tilsvarende ejerboliger, mener cheføkonom Christian Hilligsøe Heinig fra Reakredit Danmark.

”Det er en naturlig konsekvens af de senere års kraftige prisstigninger på ejerboligmarkedet, mens mange andelsboliger er bundet af maksimalpriser,” siger Christian Hilligsøe Heinig til Boliga.

Har du læst vores artikel om hvad forskellen på en andelsbolig og en ejerbolig er – klik her.

En andelsbolig kan kun sælges til den maksimalpris, som andelsboligforeningen har sat andelsværdien til.

Det betyder i praksis, at sælgeren af andelsboligen ikke frit kan bestemme, hvor stor en pose penge andelsboligen skal koste, når den udbydes til salg.

Derfor må boligen højst sælges til den beregnede maksimalpris.

Køberne skal være hurtige på aftrækkeren

Valgmulighederne for køberne har været meget færre end for fem år siden, og opgørelsen fra Boliga viser også, at køberne har skulle træffe en beslutning hurtigere.

Statistik fra Boliga.dk

For også liggetiderne har haft en betydning – de er dalende, hvilket viser hvor eftertragtet andelsboligerne har været i år.

I år nåede en andelsbolig en liggetid på 118 dage på landsplan i gennemsnit.

Sidste år var liggetiden 180 dage, altså et halvt år, og i 2012 på 261 dage. I øjeblikket er liggetiden i Aalborg  gennemsnitlig på 148 dage.

Ifølge Christian Hilligsøe Heinig forventes det økonomiske opsving at fortsætte, og det vil betyde, at der stadig er en efterspørgsel på andelsboliger.

”Det vil bevirke, at der stadig over det kommende års tid vil være stor rift om mange andelsboliger, og at de primært vil blive solgt uden om en ejendomsmægler,” siger han til Boliga.

Prøv Aalborgs nye søgeportal på ejer- og lejebolig

MigogAalborg Bolig har lanceret Boligswipe som er en ny og meget lettere måde at søge boliger på. Find de boliger der matcher dig inden for location og søgekrav – og nærstuder så de rigtige

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

INFO:

På MigogAalborg Bolig skriver vi om de spændende boliger i Aalborg og omegn, som skiller sig ud på den ene eller anden måde. Vores artikler er ikke sponsoreret, medmindre det står tydeligt markeret.

Er du ejendomsmægler eller har en bolig til salg og mener MigogAalborg Bolig bør omtale en bolig eller projekt, så skriv til christine@migogaalborg.dk eller direkte på vores Facebook.

Den nye øl-is er på markedet: Her kan du købe den i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

De fleste er enige om, at en øl skal serveres iskold.

Der stopper sammenligningen mellem is og øl nok også for de fleste.

Men det vil de to Thy-virksomheder Premier Is og Thisted Bryghus gerne anfægte.

I slutningen af maj lancerede de nemlig en helt ny øl-is. Det gav genlyd i hele Norden, og således også her på MigogAalborg. Læs mere om det her.

Den kan købes i Aalborg

Nu er Thagaard-isen så på markedet.

“Vi har mærket en stor interesse for at få isen på markedet, og nu er vi klar,” siger Kommerciel Direktør Christian Brink, Premier Is/Mejerigaarden, i en pressemeddelelse.

Han påpeger, at mange faktorer spiller ind, når man skal lancere en helt ny is i et nyt samarbejde.

“Da der er tale om en speciel is i forhold til normalen, har Thisted Bryghus skullet producere smagsingredienserne, isen har skullet produceres, produktet skal godkendes af fødevaremyndighederne og så videre.

Det er baggrunden for, at alle har måttet vente,” siger Christian Brink.

Thagaard-isen er baseret på smagene fra Thagaard-øllen, der er en del af Nationalpark-serien fra Thisted bryghus.

“Vi glæder os over samarbejdet med Premier Is, og en øl-is er et helt nyt marked for os. Vi glæder os til at se, hvad øl-isen måske fører med sig af andre projekter i fremtiden, siger Bryggeridirektør Aage Svenningsen, Thisted Bryghus.

Thagaard-isen kan købes i udvalgte MENY-butikker over hele landet. Her i Aalborg kan du altså finde den i Kennedy Arkaden og på Otto Mønsteds vej 1 ved City Syd.

Sådan smager den

Processen for at lave øl-issen er en meget omfattende og detaljerig proces.

I forsommeren plukkes de ny-udsprungne birkeblade og de lysegrønne granskud i skoven tæt på Nors Sø i Nationalpark Thy.

På Thisted Bryghus bliver de naturlige aromaer fra skoven indfanget, når man brygger den milde og friske Thagaard Øl.

Øllet udgør en særdeles spændende og sansebehagende smagsingrediens, og bidrager med lette aromaer af pebermynte og citrus i Thagaard Isen.

Smagsoplevelsen understreges af den cremede flødeis, der har sin oprindelse fra danske landmænd, hvis køer leverer fløden til de lækre og velsmagende flødeisvarianter fra Mejerigaarden og Premier Is i Thy.

MigogAalborg Shop

Har du i øvrigt set, at MigogAalborg lige har lanceret en webshop med lave priser på kvalitetsprodukter?

Tjek det ud her – eller klik på billedet

JØRN gentager succes: Julefrokost med udsigt over Limfjorden

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Hvis der er én restaurant i byen, som kan prale af den helt perfekte placering, kan det næsten kun være Restaurant JØRN.

Den er placeret i den arkitektoniske perle, Utzon Center, tæt ved både fjord og by.

I de helt unikke omgivelser serverer de dagligt elegante frokostretter, med sans for både detaljer og smag.

Om torsdagen har de stor succes med deres Wine & Dine, hvor de serverer lækker aftensmad til hverdagspris. Det kan du læse meget mere om her.

Sidste år lancerede Restaurant JØRN deres helt særlige form for julefrokost, som var yderst populær.

”Julefrokosten sidste år var en stor succes, så det vil vi selvfølgelig gerne gentage. Det bliver med mange af de samme elementer,” fortæller køkkenchef, Tina Jakobsen, til MigogAalborg.

Foto: Restaurant JØRN
Foto: Restaurant JØRN

God mad i godt selskab

De fleste har nok stiftet bekendtskab med den vilde julefrokost, hvor mad og drikke indtages i bizarre mængder, og skandalerne står i kø.

Hos JØRN vil man gerne tilbage til rødderne, hvor det handler om at hygge sig med god mad og socialt samvær.

”Med al respekt for de julefrokoster med fuld musik på anlægget og dans på bordene, holder vi det lidt mere low key og hyggeligt hernede. Der skal være plads til at snakke og nyde hinandens selskab, selvfølgelig med god mad og drikke involveret.”

Julefrokostmenuen kan deles af selskaber fra minimum otte personer, imens man i ro og mag kan nyde hinandens selskab i den hyggelige restaurant – og selvfølgelig udsigten udover den smukke Limfjord.

Uden trængsel og alarm

Som man kender det fra JØRN, er maden anrettet let og elegant, så man ikke bliver overmæt og oppustet bare ved synet af de mange julegodter.

”Vi vil gerne skabe en oplevelse, hvor alle sanser bliver forkælet. Maden er lavet fra bunden med de bedste råvarer, og de rammer vi serverer det hele i er jo en fryd for øjet,” siger Tina og fortsætter:

”Maden serveres ved bordet, som en slags siddende buffet. På den måde kan gæsterne holde samtalen kørende og koncentrere sig om at hygge sig, mens maden bliver serveret.”

Et besøg på Restaurant JØRN er altid karakteriseret ved de bedste råvarer, og det gælder også, når det kommer til dem med procenter i.

”Vores juleøl er fra Fur Bryghus, og vores snaps er fra Nordisk Brænderi, som virkelig leverer noget af den højeste kvalitet på markedet.”

Lokale råvarer af høj kvalitet

De lækre julespecialiteter kan nydes for 350 kr. pr. person (fra otte personer).

Julefrokost hos JØRN tager imod aftenreservation (fra otte personer) på fredag og lørdage fra 9. november til 15. december. Det er også muligt at bestille bord andre dage i ugen. Her dog min. 20 personer – eller alternativt til frokost, alle ugens dage fra 11-15.

Menuen består af otte retter, som alle er lavet på lokale råvarer af høj kvalitet:

Menu:

Stegt sild – æggecreme – løg

Gravad laks – sennepsdressing – dild

Bagt laks – håndpillede rejser – citron

Grov leverpostej – svampe – bacon – rødbede

Julemedister – sennep – æbleflæsk

Rosastegt andebryst – rødkål – andesauce

Braiseret svinenakke – kartofler – tyttebær

Risalamande – mandler – kirsebærsauce

Danske oste – chutney – oliven – kiks

Serveres med rugbrød og surdejsbrød

Du finder info om bordbestilling og mere info her.