En indisk oase midt i byen: Mumbai serverer stærke madoplevelser

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Mumbai slog for første gang dørene op til det lille smagsunivers i 2011 og har lige siden forkælet gæsterne med ægte, indiske madoplevelser.

På den stemningsfyldte café midt i Nordkraft finder du et spændende udvalg af retter lavet på traditionel indisk manér – herunder også lækre vegetariske retter.

Gastronomi der skiller sig ud i Aalborg

Khan står i spidsen for Mumbai, og er enormt passioneret omkring selve madlavningen i caféen og arbejdet med at få aalborgenserne integreret i det indiske køkken, som stadig er forholdsvist fremmed i Aalborg.

”Det ligger fjernt fra hvad folk er vant til i Aalborg at spise indisk mad, og det har derfor været lidt af en opgave at tilpasse alle retter til hver enkelt gæst. Jeg står altid klar til en snak med gæsterne, for at få afstemt forventninger og give dem den bedst mulige oplevelse,” fortæller Khan og tilføjer:

“Jeg er glad, når mine gæster går tilfredse herfra.”

Mumbai er sammen med lillesøsteren, Taste of India, de eneste caféer i Aalborg, hvor du kan få en ægte indisk madoplevelse. Taste of India kan findes på John F. Kennedys Plads, og her er det i øvrigt Khans kone, som styrer slagets gang i køkkenet.

Importeret direkte fra Indien

For at kunne give gæsterne den mest autentiske oplevelse, er der i køkkenet på Mumbai og Taste of India en tandoori-ovn, som er en indisk krukkeformet lerovn, hvori meget af maden tilberedes. Ovnen kan blive op til 400 grader varm, men det forhindrer ikke kokkene i at stikke armen deri, for at kunne lave de bedste naanbrød i byen.

Nybagte naanbrød fra tandoori-ovnen

Derudover er størstedelen af råvarerne importeret fra Indien, og de headhuntede indiske kokke har stor erfaring.

En ny og meget dygtig indisk kok er netop blevet headhuntet fra Sverige, hvilket blandt andet betyder, at Mumbai den 1. juli kunne fremvise et helt nyt og spændende menukort.

Mad med sjæl og smag

MigogAalborg blev inviteret ind til en smagsprøve af deres Tandoori Chicken Tikka, som er at finde i det nye menukort.

Tandoori Chicken Tikka

Khan fortalte selvfølgelig lidt om den tidskrævende proces det er, at få det helt perfekte resultat:

”Du kan få hundredevis forskellige typer karry. I Danmark tror mange, at der kun findes én; Madras i pulverform, og det er en misforståelse.

Karry er nemlig sauce skabt helt fra bunden. Chilien bliver hakket og stegt med hvidløg og olie til det nærmest smelter, kødet og de indiske krydderier tilsættes og smagene bliver skabt over lang tid. Hver enkelt ingrediens bliver krydret både udenpå og indeni, og tandoori-ovnen hjælper til at bevare saften i kødet.”

Det kan nemt høres hvor passioneret Khan er omkring mad. Han har et motto, som vi er ret vilde med: ”Nogle spiser for at leve. Vi lever for at spise.”

Samosas og is i sommersolen

Som noget nyt kan I denne sommer nyde den hjemmelavede og friske Nordkraft is i den nye Nordkraft Lounge.

 

 

Khan har i år taget initiativet til at få liv i den store plads udenfor Nordkraft – det har han gjort, ved at åbne Nordkraft Lounge, som er en moderniseret “container”, hvor man kan sidde omkring og ovenpå.

“Nordkraft er et sted, som samler aalborgenserne. Jeg fik lyst til at gøre noget til fordel for den her kulturbygning og ikke bare for Mumbai. Loungen er for alle, og jeg håber den bliver taget godt imod henover sommeren,” fortæller Khan.

Her er et lækkert, lille udvalg af kolde drikke til at slukke tørsten, og skulle man have lyst til at nyde sine Samosas eller Tandoori Chicken ude i solen, så er der selvfølgelig også mulighed for det.

Har flere lækre mærker: CC Woman har skabt et skønt kvindeunivers

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Dametøjsafdelingen CC Woman har i nu fem år delt lokaler med herretøjsforretningen, CC Christensen i Algade 13.

I første omgang blev der kun forhandlet brandet Esprit i afdelingen, og det er også stadig det brand, der vægtes højest i butikken.

Faktisk er CC Woman den eneste forhandler af Esprit i Aalborg.

For at skabe en bedre sammenhæng mellem kvinde- og herreafdelingen, blev der senere indført flere brands i afdelingen – herunder Tommy Hilfiger og Levete Room.

Inden CC Christensen overtog lokalerne i Algade, tilhørte de Vagn Larsen, som udelukkende solgte herretøj.

Mange forbinder derfor stadig lokalerne med herretøj og ved ikke, at der gemmer sig et lille, feminint univers i underetagen.

Nøje udvalgte brands og overskuelig shopping

I afdelingen har leder, Diana, Janne og Anne et godt indblik i, hvem deres kunder er, og hvad de søger.

Derfor har de valgt at skære helt ind til benet i forhold til de brands, de forhandler.

”Vores primære kunde er den lidt mere voksne pige, som tit mangler noget i kategorien mellem ung pige og dame.

Der kan vi mærke, at vi rammer et godt segment. Jeg tror der er mange kvinder derude, som søger det, vi har, men ikke har fundet os hernede endnu,” fortæller pigerne.

I mange forretninger kan man ofte bliver forvirret, hvis der er en masse forskellige brands i en forretning, og især hvis de hænger blandet.

Det er bestemt ikke tilfældet i CC Woman, hvor der fire nøje udvalgte brands.

De er placeret i hver deres område i afdelingen. Det gør shopping-oplevelsen overskuelig og ligetil.

 Disse brands er: Esprit, Tommy Hilfiger, Levete Room og Ichi.

”Vi har løbende sorteret lidt ud i nogle mærker, fordi vi ikke synes det passede ind, og ligeledes taget noget andre ind.

Jeg tænker, at vi er ved at være i mål med det udtryk, vi gerne vil give folk, og den stil, vi oplever, vores kunder efterspørger” fortæller Anne og tilføjer:

”Vi har gode mærker, som supplerer hinanden rigtig fint, hvor den samme ting ikke går igen, og hvor vi dækker forskellige prisklasser.

Her har vi Esprit og Ichi i den lidt billigere ende, hvor Tommy Hilfiger er det dyreste mærke vi har. Vores nye brand, Levete Room, placerer sig fint derimellem.”

Levete Room er nyt og unikt

Det økologiske og naturlige brand, Levete Room, er det nyeste brand i butikken. Faktisk er selve brandet helt nyt, og blev lanceret for under et år siden. Tøjet fra Levete Room skiller sig ud i butikken, med dets unikke boheme-inspirerede stil.

CC Woman var den allerførste fysiske butik i Aalborg til at få buddet om at forhandle det eksklusive brand.

I butikken kan man blandt andet finde en strikketrøje, hvor garnet er produceres af en lille italiensk familie og en nederdel, der er produceret af genbrugsflasker.

Det er en indikation på, at man med god samvittighed overfor miljøet kan bruge sine penge på Levete Room.

”Det fortæller lidt om, hvor unikke de enkelte styles er, og det må siges at være nogle specielle stykker tøj, som man ikke finder mange steder.

Ofte kan man ved andre brands godt finde de samme metervarer, men det er altså ikke tilfældet ved Levete Room – her er kvaliteterne og deres styles helt unikke,” fortæller Diana.

Instagram og Facebook kan du følge CC Womans dejlige kvinder og være de første til at se nye varer, opdage gode tilbud og deltage i konkurrencer.

CC Woman fejrer Black Friday på fredag med 25% på alle varer undtaget Tommy Hilfiger!

Som sendt fra himlen: Nu kan du få bragt Burger King ud i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Burger King PR
Foto: Burger King PR

Det er ikke valgmuligheder, der mangler, når vi her i byen har lyst til burger.

Aalborg er ramt af en decideret burger-epidemi, og nu melder en af byens helt store spillere sig ind med et ekstraordinært tiltag.

Burger King er nemlig gået sammen med Just Eat om at levere burgere til de sultne aalborgensere.

“Vores kunder har længe haft et brændende ønske om at få vores burgere leveret til døren, så det føles rigtig godt at kunne give danskerne en tidlig julegave.

Med Just Eat-samarbejdet mener vi, at vi har fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at de burgersultne danskere får levering af højeste kvalitet,” siger Sofie Navardsen, markedschef hos Burger King Danmark, i en pressemeddelelse.

Plej tømmermændende uden at forlade hjemmet

Konkurrenten McDonald’s leverer indtil videre kun i København, men Burger King har altså valgt at flere af Danmarks største byer skal have muligheden for at få leveret en Whopper ved døren.

Det gælder fra i morgen onsdag den 21. november i både Århus, Odense og altså her i Aalborg.

Just Eat er meget glade for det nye unikke samarbejde:

“Vi er enormt glade for at byde Burger King velkommen i Just Eat-familien. Burger King er mange danskeres go-to sted, når de vil spise en god burger, og vi er glade for nu at kunne bringe en af danskernes favoritter hjem i stuerne.

Nu går vi ind i en festlig højtid, og mon ikke der er nogle, der især vil glæde sig over at kunne klikke deres favorit burger hjem dagen efter en julefrokost eller 1. januar«,” siger Carsten Boldt, administrerende direktør i Just Eat.

Burger King kan bestilles direkte hjem til dig fra i morgen. Du kan bestille direkte hos Just Eat eller på Burger Kings hjemmeside.

International hæder: Nordjysk øl modtager fornem pris

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/

I folkemunde går den blandt andet under navnet “Øllets Gentleman”. Her er der selvfølgelig tale om hele Nordjyllands Limfjordsporter.

Selvom den ikke er for de sarte sjæle med smage af både både røg og tjære, har den opnået kultstatus blandt danske ølentusiaster.

Den er faktisk så populær, at der eksisterer et Limfjordsporter Laug, der selv beskriver sig som “Danmarks mest velsmagende laug, der er sat i verden for at fremme og bevare Limfjords-porteren.”

Limfjordsporter bliver mere og mere populær som årene går, og den undergærede øl med den cremede lysebrune skumtop har nu også høstet international hæder.

Bedste deltagende øl

I øl-landet over dem alle, Belgien, blev to øl fra Thisted Bryghus nemlig hædret ved Brussels Beer Challenge.

Det er en international smagekonkurrence, hvor de deltagende øl bedømmes af inviterede øl-dommere fra hele verden, blandt dem den danske øl-ekspert Carsten Bertelsen.

“Vi fik en sølvmedalje for Limfjordsporter i kategorien Baltic Porter, og Bronze for Jack & Beer i kategorien fadlagret øl under 10% ABV, og det er vi utroligt stolte af,” siger Brygmester Antoni Aagaard Madsen fra Thisted Bryghus i en pressemeddelelse.

Han fortæller, at der ikke blev uddelt guldmedalje i kategorien Baltic Porter, så den kendte nordvestjyske porter var bedste deltagende øl i denne kategori.

“Da vi hidtil ikke har solgt meget øl i udlandet, har vi ikke tidligere fået sendt øl til de internationale bedømmelser, men resultatet fra Bruxelles giver bestemt mod på at få vores øl bedømt internationalt igen,” fortæller Antoni Aagaard Madsen.

I konkurrencen deltog der øl fra ikke mindre end 29 lande fra fem kontinenter.

Et ikon i ølverdenen

Limfjordporterens smag beskrives af Thisted Bryghus som kompleks og er desuden domineret af lakrids, røg, ristet byg og maltsødme, og flot afstemt med en markant bitterhed fra humlen.

Thisted Bryghus købte ved lukningen af Urban Bryggeriet, Aalborg i 1986 rettighederne til navnet og den karakteristiske blå/orange etiket.

I 1989 kom Limfjordsporteren så på markedet fra Thisted Bryghus, men tidligere brygmester Peter Klemensen fortsatte med at udvikle på opskriften indtil 1997, hvor han ikke mente, at den kunne forbedres yderligere.

Sidenhen er denne øl blevet et ikon i ølverdenen, og det er et af de relativt få produkter fra Thisted Bryghus, der findes udenfor landets grænser – senest USA, hvor den fås på fad i adskillige velassorterede ølbarer.