En helt særlig dag: Aalborg-bager går brunsvigeramok

Brunsviger, brunsviger-bistik, brunsviger-fastelavnsboller, rånner med brånner …
Du har måske allerede regnet ud, hvilken dag det er i dag.
Torsdag i uge 41 er Brunsvigerens Dag, og selvom fejringen nok er ekstra stor på Fyn, så kan vi bestemt også være med her i Aalborg.
Othello Bageriet i Christiansgade er i hvert fald gået all in på den geniale mærkedag, og – kun i dag – kan du altså finde brunsvigere, brunsvigerstykker, bistik, brunsvigerfastelavnsboller, RÅnner med brÅnner i kagemontren.
Vi har naturligvis allerede været forbi bageriet og hapse et par favoritter.
Vi blev fristet af deres bistik – både pga. navnet og indholdet.
Vi kan ikke helt finde ud af, hvorfor kagen har fået navnet bistik, men kombinationen af brunsviger, kagecreme og den flotte, runde form gav os lyst til at prøve den.

Den smager – næsten – som en klassisk brunsviger men den har fået selskab af lidt flødecreme – og det har jo aldrig skadet.
Bistik koster 70 kr. pr. stk. og der er kage nok til mindst fire personer.
Vi skulle naturligvis også prøve en af vores yndlings-fastelavnsboller.
For i anledningen af den særlige dag har Othello Bageriet genoplivet en af deres geniale fastelavnsboller: Brunsviger-fastelavnsbollen.

Den kombinerer det bedste fra begge verdener.
Den er bygget op i tre lag:
Bunden er lavet af wienerbrød på den helt klassiske facon, lige som en fastelavnsbolle skal være.
I midten er der en sød blanding af flødecreme og flødeskum, der altså toppes med et stykke snasket brunsviger – selvfølgelig drysset med Click Mix.
Brunsvigerfastelavnsbollen koster 30 kr. pr. stk.
Der er masser af brunsviger-guf i montren resten af dagen.