ANNONCE
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Efter massiv kritik: Eventafdelingen i Aalborg Kommune skal til “serviceeftersyn”

Af Emil Kjær Jørgensen

Et enigt Økonomiudvalg har på et møde mandag den 24. oktober aftalt at vurdere tilgangen til eventområdet i Aalborg Kommune i samarbejde med kommunens revision.

Det sker på baggrund af kritik for betalinger til bl.a. en velkomstreception for 3F i 2019, og det giver anledning til et fornyet politisk blik for arbejdet med events og markedsføring.

“Vi tager i Økonomiudvalget kritikken alvorligt og har derfor valgt, at der skal laves serviceeftersyn af rammerne. Vi skal have undersøgt det fulde billede og igangsætter derfor et samarbejde mellem Aalborg Kommune og revisionen, som ser på alle bilag.

Vi får også undersøgt alle posteringer over 50.000 kr. fra den 1. januar 2015 og frem til i dag,” siger borgmester Thomas Kastrup-Larsen og fortsætter:

“Økonomiudvalget mødes igen den 5. december, og herefter tager vi fra politisk side stilling til eventuelle tiltag. Aalborg Kommune vil uden nogen som helst tvivl tiltrække og afholde events, der lever op til nutidens rammer indenfor god kommunal forvaltningsskik. Derfor giver vi rammerne et serviceeftersyn.

Hellere et tjek for meget end et tjek for lidt, når det omhandler betalinger, og så vi kan få forventningsafstemt mellem Økonomiudvalget og eventafdelingen omkring den fremtidige praksis.”

I dag arbejder eventafdelingen i Aalborg Kommune ud fra “Eventstrategi for Aalborg Kommune 2019-2025, som beskriver eventområdets målsætninger. Kritikken af eventafdelingens betalinger til bl.a. velkomstreceptionen for 3F i 2019 gør, at Økonomiudvalget ønsker at få et fuldt og dækkende billede af betalingerne indenfor eventområdet.

Aalborg Kommune iværksætter derfor følgende i samarbejde med revisionen:

  • Afdækning af problemernes omfang (via gennemgang af alle posteringer over 50.000 kr. indenfor Aalborg Events, Markedsføring og lignende (under Økonomi og Erhverv) fra 1. januar 2015 og frem.
  • Præcisering og tydeliggørelse af kravene til dokumentation for afholdte udgifter.
  • Vurdering af om der er dele af opgaveløsningen, der strider mod de gældende retlige rammer.
  • Økonomiudvalget mødes igen den 5. december, hvor de gennemgår den gældende eventstrategi, den nuværende tilgang til arbejdet med events og markedsføring samt resultaterne af undersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med revisionen.

Aalborg Events

Aalborg Kommunens Eventafdeling har eksisteret siden 2001, hvor kommunen vedtog målrettet at arbejde med tiltrækning af events. Aalborg Events har bl.a. været hovedarrangør af store events såsom The Tall Ships Races 2022.

Aalborg Kommune har de seneste uger været udsat for kritik for bl.a. at have betalt en velkomstreception for 3F i 2019 i forbindelse med fagforbundets store kongres i Aalborg.

Kongressen gav en afledt omsætning i byen på 16 millioner kroner, og formålet med investering i eventarbejde er bl.a. at yde støtte til events, som betaler pengene mange gange tilbage i form af enten afledt omsætning såsom hotelovernatninger, restaurantbesøg, besøg hos kulturinstitutioner, shopping i butikkerne samt oplevelser for borgerne.

Del artikel