Dyrebare oplevelser: Kom med bag kulisserne i Aalborg Zoo

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I 82 år har Aalborg Zoo ligget på toppen af Mølleparken, og været gæsternes foretrukne destination, når de ønskede sig dage med dyrebare oplevelser.

Da haven åbnede i 1935, var det primært som oplevelsespark, hvor aalborgenserne for første gang kunne se dyr som kænguruer, bavianer, bjørne og løver – uden at forlade byen.

Sjove oplevelser med høj faglighed

Meget er sket siden, og mange flere eksotiske dyr er kommet til familien.

I dag er Aalborg Zoo meget mere end en oplevelsespark. Ambitionen har hele tiden været at kunne kombinere underholdning med læring for at sikre gæsterne en unik oplevelse.

Direktøren for Aalborg Zoo forklarer overfor MigogAalborg, at det i dag er endnu vigtigere at kunne være konkurrencedygtig og attraktiv, når man er oppe imod forlystelsesparker, som præsenterer den ene nye karrusel efter den anden.

”Gæsterne kommer ikke længere af sig selv, så det er vigtigt for os at være attraktive som park – men samtidig at bevare vores høje faglighed,” forklarer Henrik Johansen, som har været direktør i Aalborg Zoo siden 2005.

Dette skete bl.a. ved åbningen af Zoofari-scenen, hvor der året rundt arrangeres sjove og spændende forestillinger for havens gæster. Her har man virkelig mulighed for at opleve dyrene på tæt hold – og samtidig lære om dem på en sjov måde.

”Vi er blevet langt mere proaktive, end vi var for 20 år siden. Dyrepasserne har selv lyst til at speake og formidle, og det giver et helt andet nærvær for gæsterne,” siger Henrik og tilføjer:

”Vores største styrke er netop også, at vi alle er dedikerede og brænder for dyrene – både i og uden for Zoo. Vi er med til at løfte projekter på verdensplan, som gør en forskel. Det kan man da kun være stolt over.”

Levende attraktioner

Det er vigtigt at huske på, at modsat de fleste andre forlystelsesparker kan havens hovedattraktioner ikke bare vedligeholdes med lidt smørelse eller en skruetrækker.

Dyrene er foruden at være en del af et verdensomspændende avlsarbejde, der skal sikre arternes overlevelse, også levende væsner, som skal passes og plejes i døgndrift.

Her kommer havens faste dyrlæge Trine, ind billedet.

Når man møder Trine, så mærker man straks hendes passion for dyrene. Hun brænder virkelig for at gøre en forskel.

Ved siden af hendes job som dyrlæge, er hun samtidigt lektor i fysiologi på AAU og er bl.a. også involveret i forskning om havpattedyr.

Og tror man, at jobbet som dyrlæge hovedsageligt består i at nusse med nyfødte løveunger, så kan man godt tro om igen.

”Det er et stort privilegium at være så tæt på dyrene, men samtidig består meget af mit job af administrative opgaver, hvor det gælder om at holde styr på alt fra registreringer, sygdomsovervågninger og dyretransporter.” fortæller Trine, som forsøger at bevare det store overblik med hjælp fra sin opslagstavle.

Et arbejde med mening

For Aalborg Zoo er det vigtigt, at både dyr og mennesker føler sig godt tilpas i parken. Derfor bruges der hvert år mange penge på at optimere faciliteterne og gøre omgivelserne endnu mere spændende.

Men baggrunden for alle disse tiltag rækker alligevel langt ud over havens indhegning, i og med at alle disse, i sidste ende, er afhængige af hinanden.

Når dyrepasseren Marianne fodrer elefanterne i anlægget, imens nysgerrige gæster kigger på, så benytter hun samtidigt lejligheden til at fortælle om de mange internationale projekter, som Aalborg Zoo – og deres gæster – er med til at støtte.

For Marianne giver hendes arbejde mening. Ikke kun fordi hun får lov at omgive sig med dyr, som hun elsker højt. Men også fordi at hun ved, at hun også er med til at gøre en forskel.

”Vores store projekt “Black Mambas” har virkelig været et altafgørende initiativ de seneste år, hvor vi har fået nedbragt krybskytteri med 76% i det område, hvor vi arbejder. Det svarer til, at vi har været med til at redde 100 elefanters liv om dagen – i et helt år,” fortæller Marianne stolt om dét projekt, som MigogAalborg tidligere har delt med jer.

Elefant afslørede graviditet

Selvom Aalborg Zoo også har gang i mange projekter udenfor Zoo, så er det trods alt havens beboere, som de ansatte er tættest på til daglig.

Marianne har været dyrepasser i Zoo i over 12 år, og er nu tilknyttet Afrika-afdelingen, hvor hun bl.a. er i tæt kontakt med elefanter, giraffer, mus og fugle.

”Jeg kan godt lide dyr, og de væsner, de er. De kan ikke styres som mennesker eller bestikkes med penge. Jeg kan få meget tid til at gå med at studere dem og observere deres adfærd. Det er utroligt interessant,” forklarer Marianne, som også på egen krop har set, hvad især elefanterne er i stand til.

”Jeg oplevede i en periode, at vores elefant Maj var utrolig fokuseret på min mave. Hun sugede på den med snablen, hvilket jeg syntes, var meget mærkeligt.

Tre uger senere fandt jeg ud af, at jeg var gravid. Hun kunne lugte det,” fortæller Marianne og forklarer, at imens menneskets lugtesans kan ligge på et enkelt frimærke, så strækker elefantens sig over 16 fodboldbaner.

Sommerferie i Aalborg Zoo

Danmarks mange sommerlande er uden tvivl en god destination, når der skal være fart på, og børnene trænger til at brænde krudt af.

Er man derimod i humør til en hyggelig dag i tæt selskab med familien, så er Aalborg Zoo et ret godt bud. Her ønsker man at kombinere det sjove og underholdende med læring og kvalitetstid med hinanden.

Udover en rundtur , hvor man sammen kan opleve og fascineres af dyrene, så byder haven også på grønne arealer, legepladser, grill-områder og zoo-inspirerede spisesteder, f.eks. Skovbakken.

Også anmeldelserne på Tripadvisor taler sit tydelige sprog: 98,5% af gæsterne har haft en god oplevelse, når de forlader haven.

I hele sommerperioden, vil der være en lang række aktiviteter for børn og voksne. Bl.a. Zoommerskolen, hvor børnene virkelig kan være med bag kulisserne og i en hel uge opleve, hvad det vil sige at være dyrepasser.

Find hele Aalborg Zoos arrangementskalender her.

 

Har flere lækre mærker: CC Woman har skabt et skønt kvindeunivers

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Dametøjsafdelingen CC Woman har i nu fem år delt lokaler med herretøjsforretningen, CC Christensen i Algade 13.

I første omgang blev der kun forhandlet brandet Esprit i afdelingen, og det er også stadig det brand, der vægtes højest i butikken.

Faktisk er CC Woman den eneste forhandler af Esprit i Aalborg.

For at skabe en bedre sammenhæng mellem kvinde- og herreafdelingen, blev der senere indført flere brands i afdelingen – herunder Tommy Hilfiger og Levete Room.

Inden CC Christensen overtog lokalerne i Algade, tilhørte de Vagn Larsen, som udelukkende solgte herretøj.

Mange forbinder derfor stadig lokalerne med herretøj og ved ikke, at der gemmer sig et lille, feminint univers i underetagen.

Nøje udvalgte brands og overskuelig shopping

I afdelingen har leder, Diana, Janne og Anne et godt indblik i, hvem deres kunder er, og hvad de søger.

Derfor har de valgt at skære helt ind til benet i forhold til de brands, de forhandler.

”Vores primære kunde er den lidt mere voksne pige, som tit mangler noget i kategorien mellem ung pige og dame.

Der kan vi mærke, at vi rammer et godt segment. Jeg tror der er mange kvinder derude, som søger det, vi har, men ikke har fundet os hernede endnu,” fortæller pigerne.

I mange forretninger kan man ofte bliver forvirret, hvis der er en masse forskellige brands i en forretning, og især hvis de hænger blandet.

Det er bestemt ikke tilfældet i CC Woman, hvor der fire nøje udvalgte brands.

De er placeret i hver deres område i afdelingen. Det gør shopping-oplevelsen overskuelig og ligetil.

 Disse brands er: Esprit, Tommy Hilfiger, Levete Room og Ichi.

”Vi har løbende sorteret lidt ud i nogle mærker, fordi vi ikke synes det passede ind, og ligeledes taget noget andre ind.

Jeg tænker, at vi er ved at være i mål med det udtryk, vi gerne vil give folk, og den stil, vi oplever, vores kunder efterspørger” fortæller Anne og tilføjer:

”Vi har gode mærker, som supplerer hinanden rigtig fint, hvor den samme ting ikke går igen, og hvor vi dækker forskellige prisklasser.

Her har vi Esprit og Ichi i den lidt billigere ende, hvor Tommy Hilfiger er det dyreste mærke vi har. Vores nye brand, Levete Room, placerer sig fint derimellem.”

Levete Room er nyt og unikt

Det økologiske og naturlige brand, Levete Room, er det nyeste brand i butikken. Faktisk er selve brandet helt nyt, og blev lanceret for under et år siden. Tøjet fra Levete Room skiller sig ud i butikken, med dets unikke boheme-inspirerede stil.

CC Woman var den allerførste fysiske butik i Aalborg til at få buddet om at forhandle det eksklusive brand.

I butikken kan man blandt andet finde en strikketrøje, hvor garnet er produceres af en lille italiensk familie og en nederdel, der er produceret af genbrugsflasker.

Det er en indikation på, at man med god samvittighed overfor miljøet kan bruge sine penge på Levete Room.

”Det fortæller lidt om, hvor unikke de enkelte styles er, og det må siges at være nogle specielle stykker tøj, som man ikke finder mange steder.

Ofte kan man ved andre brands godt finde de samme metervarer, men det er altså ikke tilfældet ved Levete Room – her er kvaliteterne og deres styles helt unikke,” fortæller Diana.

Instagram og Facebook kan du følge CC Womans dejlige kvinder og være de første til at se nye varer, opdage gode tilbud og deltage i konkurrencer.

CC Woman fejrer Black Friday på fredag med 25% på alle varer undtaget Tommy Hilfiger!

Som sendt fra himlen: Nu kan du få bragt Burger King ud i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Burger King PR
Foto: Burger King PR

Det er ikke valgmuligheder, der mangler, når vi her i byen har lyst til burger.

Aalborg er ramt af en decideret burger-epidemi, og nu melder en af byens helt store spillere sig ind med et ekstraordinært tiltag.

Burger King er nemlig gået sammen med Just Eat om at levere burgere til de sultne aalborgensere.

“Vores kunder har længe haft et brændende ønske om at få vores burgere leveret til døren, så det føles rigtig godt at kunne give danskerne en tidlig julegave.

Med Just Eat-samarbejdet mener vi, at vi har fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at de burgersultne danskere får levering af højeste kvalitet,” siger Sofie Navardsen, markedschef hos Burger King Danmark, i en pressemeddelelse.

Plej tømmermændende uden at forlade hjemmet

Konkurrenten McDonald’s leverer indtil videre kun i København, men Burger King har altså valgt at flere af Danmarks største byer skal have muligheden for at få leveret en Whopper ved døren.

Det gælder fra i morgen onsdag den 21. november i både Århus, Odense og altså her i Aalborg.

Just Eat er meget glade for det nye unikke samarbejde:

“Vi er enormt glade for at byde Burger King velkommen i Just Eat-familien. Burger King er mange danskeres go-to sted, når de vil spise en god burger, og vi er glade for nu at kunne bringe en af danskernes favoritter hjem i stuerne.

Nu går vi ind i en festlig højtid, og mon ikke der er nogle, der især vil glæde sig over at kunne klikke deres favorit burger hjem dagen efter en julefrokost eller 1. januar«,” siger Carsten Boldt, administrerende direktør i Just Eat.

Burger King kan bestilles direkte hjem til dig fra i morgen. Du kan bestille direkte hos Just Eat eller på Burger Kings hjemmeside.

International hæder: Nordjysk øl modtager fornem pris

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/

I folkemunde går den blandt andet under navnet “Øllets Gentleman”. Her er der selvfølgelig tale om hele Nordjyllands Limfjordsporter.

Selvom den ikke er for de sarte sjæle med smage af både både røg og tjære, har den opnået kultstatus blandt danske ølentusiaster.

Den er faktisk så populær, at der eksisterer et Limfjordsporter Laug, der selv beskriver sig som “Danmarks mest velsmagende laug, der er sat i verden for at fremme og bevare Limfjords-porteren.”

Limfjordsporter bliver mere og mere populær som årene går, og den undergærede øl med den cremede lysebrune skumtop har nu også høstet international hæder.

Bedste deltagende øl

I øl-landet over dem alle, Belgien, blev to øl fra Thisted Bryghus nemlig hædret ved Brussels Beer Challenge.

Det er en international smagekonkurrence, hvor de deltagende øl bedømmes af inviterede øl-dommere fra hele verden, blandt dem den danske øl-ekspert Carsten Bertelsen.

“Vi fik en sølvmedalje for Limfjordsporter i kategorien Baltic Porter, og Bronze for Jack & Beer i kategorien fadlagret øl under 10% ABV, og det er vi utroligt stolte af,” siger Brygmester Antoni Aagaard Madsen fra Thisted Bryghus i en pressemeddelelse.

Han fortæller, at der ikke blev uddelt guldmedalje i kategorien Baltic Porter, så den kendte nordvestjyske porter var bedste deltagende øl i denne kategori.

“Da vi hidtil ikke har solgt meget øl i udlandet, har vi ikke tidligere fået sendt øl til de internationale bedømmelser, men resultatet fra Bruxelles giver bestemt mod på at få vores øl bedømt internationalt igen,” fortæller Antoni Aagaard Madsen.

I konkurrencen deltog der øl fra ikke mindre end 29 lande fra fem kontinenter.

Et ikon i ølverdenen

Limfjordporterens smag beskrives af Thisted Bryghus som kompleks og er desuden domineret af lakrids, røg, ristet byg og maltsødme, og flot afstemt med en markant bitterhed fra humlen.

Thisted Bryghus købte ved lukningen af Urban Bryggeriet, Aalborg i 1986 rettighederne til navnet og den karakteristiske blå/orange etiket.

I 1989 kom Limfjordsporteren så på markedet fra Thisted Bryghus, men tidligere brygmester Peter Klemensen fortsatte med at udvikle på opskriften indtil 1997, hvor han ikke mente, at den kunne forbedres yderligere.

Sidenhen er denne øl blevet et ikon i ølverdenen, og det er et af de relativt få produkter fra Thisted Bryghus, der findes udenfor landets grænser – senest USA, hvor den fås på fad i adskillige velassorterede ølbarer.