Danmarks største livsstilshus: Nu kan du også dyrke yoga hos Kalstrup

Skrevet af: Michael Qureshi

En halv times kørsel nordpå fra Aalborg ligger en butik, vi ikke har set magen til i hele Nordjylland. Ja, faktisk i hele landet.

Kalstrup er med sine 2000 kvadratmeter Danmarks største livsstilshus med alt i mode til kvinder, mænd, unge suppleret med afdelinger i interiøruniverset til vin, spiritus, chokolade og kaffe afdeling.

Men indehaverne Per og Tine Kalstrup har stadig foden på speederen og udvikler hele tiden konceptet. En nyhed skiller sig klart ud.

I løbet af sommeren introducerede Kalstrup i Blokhus konceptet ELSK Yoga Blokhus.

ELSK er en reference til det tøjmærke, de selv har været med til at udvikle og sælger til forhandlere i hele landet. I en af lokalerne på første sal i den enorme bygning, på torvet i Blokhus, har de indrettet en sal til Yoga undervisningslokale.

Mascha Vang åbnede yoga-lokalerne

En af Danmarks største bloggere Mascha Vang var i Blokhus for at klippe snoren til Yoga-konceptet, som både henvender sig til de lokale i Blokhus men i den grad også til de mange, heriblandt aalborgensere, der er i sommerhus i den hyggelige badeby.

Tanken bag at starte yoga-undervisning i Kalstrup livsstilshus har længe ligget og ulmet.

“Den ro, den sjæl og atmosfære vi gerne vil skabe her i huset. Der passer yoga perfekt ind. Vi vil skabe en stemning af mindfulness, når man shopper hos os, fordi det skal være en oplevelse, og ikke noget der skal overstås.

Det er derfor, at jeg tror, at så mange nyder at komme hos os.

Fordi man kommer ned i tempo og kan fordybe sig.

Vi synes lidt, at vi fuldender det med at være livsstilshus med yoga, som er åbent for alle,” forklarer Per Kalstrup, da MigogAalborg besøger de imponerende omgivelser.

Har udvidet med butik i Løkken

Man har også introduceret børnehold samt rene mandehold. Så der altid er mulighed for, at hele familien kan samles om ELSK Yoga Blokhus.

Planen er også, at implementere yoga rekvisitter i livsstilshuset, så der er en synergi hele vejen rundt.

En anden større nyhed fra Kalstrup er, at de har udvidet med en butik i Løkken. Her spotter man også hurtigt den røde tråd fra Blokhus-bygningen, omend den ikke er lige så stor som den i Blokhus.

Fra turistorganisationerne ønsker man at binde Blokhus og Løkken tættere sammen, og det er noget, som Kalstrup bakker op omkring.

Derfor var det helt naturligt, at man udvidede med en Løkken-butik.

“Vi er stolte og taknemmelige af at være fra Nordjylland. Der er nogle indsatsområder for at bringe de to byer tættere hinanden og udnytte byernes potentiale endnu bedre i forhold til turisterne.

Det bakker vi naturligvis op omkring.

Der har måske tidligere været lidt en tendens for, at man stirrer sig blind på sin egen del af kagen. Men det er vigtigt, at vi ser vores landsdel som en enhed og prøver at binde den sammen.

Kan vi få flere turister til at vælge Nordjylland ved at gøre opmærksom på alle de fede ting heroppe, så er vi kommet rigtig langt,” lyder det fra Per Kalstrup.

ELSK-mærket er ude i hele landet

Et andet bindeled mellem de to badebyer er netop mærket ELSK.

Det blev udviklet af to unge iværksættere fra Thy-Klitmøller med en enorm kærlighed for møde og bæredygtighed. Det tiltalte Per og Tine Kalstrup, og de indgik et samarbejde om at forhandle mærket og få det bredt ud i resten af landet.

“Vi er nået op på 55 forhandlere i hele Danmark nu. Vi har blandt andet fået et par større spillere ind i København, og i det hele taget er der mange bestillinger fra Sjælland også.

ELSK passer rigtig godt ind i den bæredygtige profil, som vi gerne vil tegne her i huset,” lyder det fra Per Kalstrup.

 

Kunder får tilbudt stylecoaching

Hos Kalstrup får man mere end blot et venligt smil og en pose til sine indkøb.

Tine Kalstrup er uddannet stylecoach i 2012, og siden har hun tilbudt stylecoaching til de kunder, der har brug for en hjælpende hånd med at finde tøj, der passer både udtryksmæssigt og mentalt til deres personlighed.

Tine arbejder ud fra følgende seks stilkerner: Feminin, klassisk, enkelt, casual, rå og boheme. Disse tillægsord beskriver hver især hvilke følelser tøjet kan give os.

“Jeg klæder mine kunder på indefra og ud. Jeg arbejder rigtig meget med mennesket og tøjets undertoner, således at matchet bliver korrekt, og kunden undgår fejlkøb.

Tøjet er et af de mange redskaber, vi har i verden, til at fortælle hvem vi er. Jeg er både uddannet Cand. Mag i Kommunikation samt Socialpædagog, så det at være stylecoach ligger naturligt til mig.

Jeg har en stor interesse i at matche det rigtige tøj med den rigtige person, således de føler sig selvsikre,” fortæller Tine Kalstrup.

Tine tilbyder både stylecoaching i butikken og online. På nuværende tidspunkt kan man via Instagram og Facebook selv tage rejsen, og lytte til de videoer Tine har lavet – og på den måde blive inspireret.

Fejrede 10 års jubilæum tidligere i år

2019 er på mange måder også et helt særligt år for Kalstrup. De fejrede nemlig 10 års jubilæum i Pinsen.

Der var ikke mange, der tilbage i 2009 spåede, at de også ville eksistere ti år senere. Og da slet ikke i det omfang man har i dag.

“I 2009 havde Blokhus en grillbar og et outlet. Mange sagde til os, at det var vanvittigt, at vi ville til at sælge mærkevarer heroppe. Men vi holdt stædigt fast i vores strategi, og med hårdt arbejde er vi nået rigtig langt.

Vi er gået fra 225 kvm til at udvide til det tidobbelte. Vi er gået fra to halvtidsmedarbejdere til 22 medarbejdere på fuldtid. I starten var det svært at få de store internationale brands her i huset.

Men efter vi fik mærker som Ralph Lauren, Stine Goya, Hugo Boss og Lala Berlin ind, så har mange fået øjnene op for, hvad det er vi reelt kan her i huset,” forklarer Per Kalstrup.

Han fortsætter;

“Blokhus har udviklet sig helt enormt også som by. Vi har et bredt udvalg af restauranter, og derudover er vi glade for at have fået det flotte Strandhotellet.

Der er desuden kommet flere gode butikker til, og jeg er stolt over, når vi som livsstilshus har knap en halv million mennesker igennem på et år.

Det gør os jo nærmest til en nordjysk attraktion, når vi kan få så mange mennesker ind i huset, og vores gæster kommer fra hele landet og alle dele af verden.”

Med 10 år på bagen er rejsen for Kalstrup kun lige begyndt. Forude venter mange flere spændende tiltag.

Gør årets sidste fest nem og billig: Fandanko frister med populær nytårsmenu

Skrevet af: Nathalia Hentze Nielsen

Nu’ det jul igen og nu’ det jul igen og julen varer li’ til påske, synges der den 24. december, når vi danser rundt om juletræet.

Men mellem jul og påske er der er en særdeles vigtig – og festlig – dag, der ikke skal glemmes.

Vi tænker naturligvis på nytårsaften, hvor der skal pyntes, festes og ikke mindst spises til den helt store guldmedalje.

Delikatesse og gourmet butikken Fandanko er for 11. år i træk klar til at forkæle aalborgenserne med deres populære nytårsmenu, hvor der er fokus på kvalitet og sunde råvarer.

Menuen består af fire serveringer, der er klargjort på forhånd, så du kun skal bruge et minimum af tid i køkkenet.

Nytårsmenu lavet med kærlighed

Fandanko pryder sig af at lave mad med masser af gode råvarer og kærlighed – og nytårsmenuen er ingen undtagelse.

Snack

Sprød Wonton med tigerrejer og urter. Hertil sort peber-mayo
Kræmmerhus med Karl Johan mousse og karamelliseret sesam
Saltede Macadamianødder

Forret

Nytårstorsk toppet med rødbede, bacon og hampefrø
Hertil cremet suppe på jordskok og urteolie
Nybagt surdejsbrød

Hovedret

Tournedos af oksemørbrad med indbagt kartoffeltærte
Serveres med selleri og trøffelpure, sous vide gulerødder med
grønt støv, urtefriterede østershatte og kraftig sauce med shitaki svampe

Dessert

Siciliansk citronkage med ”maltjord” og blodappelsinsorbet
Hertil granatæble samt lille kurv med mørk chokolademousse og puffet ”sølv”

Bestil ned til to kuverter

Du kan få alle herlighederne til 379 kr per person og en speciel børnemenu til 199 kr ved køb af voksenmenuer.

Planlægger du en mindre nytårsfejring i år, kan du bestille helt ned til to kuverter, og som noget helt nyt kan du få gratis levering i hele Aalborg og Nørresundby, hvis du bestiller på Fandankos webshop.

Alternativt kan du også selv hente maden på adressen Gammel Gugvej 19 i Aalborg. 

Uanset hvad du vælger, gælder det om at være hurtigt ude; Fandanko har hvert år meldt udsolgt. Derfor anbefaler de, at du bestiller din menu i god tid.

Se de fulde menuer og bestil hos Fandanko her.

Spar op mod 85% på mærkevarer: Stor pop up outlet er åbnet midt i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

For to uger siden afholdt Brandcuts deres årlige lagersalg, hvor to store haller var fyldt til randen med fede mærkevarer til store besparelser.

Lagersalget var en kæmpe succes med knap 1000 besøgende, og nu rykker Brandcuts endnu mere centralt.

I dag, torsdag d. 5. december, har de nemlig åbnet en Pop Up Outlet i Bispensgade 26, hvor Loft By Loftet indtil for nyligt har haft butik.

“Vi fik først nøglerne til lokalerne tirsdag, så vi har haft lidt travlt med at få det hele på plads.

Men vi er mere end tilfredse med både placeringen og de velindrettede lokaler,” fortæller Troels Bay, ejer af Brandcuts, til MigogAalborg.

Brandcuts havde frem til sommer også en pop up butik i den gamle Solo i Algade 6, som ligeså var en stor succes med mange besøgende.

Den nye outlet butik er betydeligt større og tæller næsten 600 kvadratmeter. Inden jul holder den åbent til og med d. 23 december, mellem jul og nytår, og i hele januar. 

Masser af fede mærker i to etager

Brandcuts garanterer som altid et kæmpe udvalg, hvor der er tusindvis af attraktive varer til både mænd og kvinder.

Butikken er endda delt så smart op, at alt herrebeklædning findes i stueetagen, mens tøj og sko til kvinder findes på førstesalen.

Du kan se frem til fede mærker som Diesel, Shoe the Bear, Tenson, Just Junkies, Fat Moose, NORR, Dolomite, Holubar, Knowledge Cotton Apparel mfl., og Troels garanterer, at du som minimum sparer 50 % på varerne og helt op til 85 %. 

Du kan blive klædt på fra top til tå, for der er alt fra sko, jeans, kjoler, vinterjakker mm. at finde i butikken.

“Vi fylder løbende butikken op med nye varer, og i næste uge får vi eksempelvis også et nyt mærke i form af Kappa,” fortæller Troels.

Julegaver kan byttes

Julen koster, som de fleste af os ved, mange penge, og derfor er det jo oplagt at spare lidt på julebudgettet uden at gå på kompromis med lækker kvalitet og de helt rigtige brands.

Og selvom priserne er presset helt i bund i den nye outletbutik, kan man sagtens bytte julegaverne, hvis de ikke falder i modtagerens smag.

Hvad: Pop Up Outlet åbner
Hvor: Bispensgade 26, 9000 Aalborg
Hvornår: Åbner torsdag d. 5. december (til og med januar 2020). Åbningstiderne følger Aalborg Citys.

Er klar til godkendelse: Bredegade Torv bliver nyt grønt bytorv i Aalborgs midtby

Skrevet af: Michael Qureshi

Et nyt spændende projekt er undervejs helt centralt i Aalborg.

I området hvor Bredegade og Niels Ebbesens Gade mødes på den ene gågade i bymidten, skal der etableres et helt nyt grønt bytorv.

På et møde i By- og Landskabsforvaltningen tidligere i dag torsdag d. 5. december blev det besluttet, at man anbefaler en endelig godkendelse af etableringen af Bredegade Torv.

Det involverer også, at man river bygningerne på adresserne Bredegade 10 og 12 ned og i stedet opfører nye bygninger på lokationen.

Der skal desuden plantes en masse nye træer, og området skal være smukt og et åndehul midt i byen.

Det vil på mange måder også modernisere byrummet på den placering.

I dette område opføres Bredegade Torv
Arkivfoto

Pølsemanden fjernes

Med etablering af Bredegade Torv betyder det også, at det lille stenhus, hvor der i adskillige år har været en pølsemand, skal fjernes.

For lidt over et år siden valgte legendariske Kebab House at rykke ud af bygningen Bredegade 12 og ned i Danmarksgade med planerne om nedrivning af bygningen hængende over hovedet.

Siden har de forskellige forslag til en ny lokalplan mødt diverse udfordringer, men nu ser det ud til, at det hele bliver en realitet.

I referatet fra dagens møde i By- og Landsskabsforvaltningen står der blandt andet;

“I forhold til det tidligere lokalplanforslag, som blev annulleret i forbindelse med byrådets møde d. 14. januar 2019, er byggeriet på Bredegade 12 flyttet længere mod øst således, at der åbnes for en større pladsdannelse sammen med Bredegade, Niels Ebbesens Gade og kirkens omgivelser.”

Her refereres der naturligvis til Vor Frue Kirke som bliver smeltet endnu bedre sammen med miljøet omkring gågaden.

Bredegade 12 renoveret tilbage i 2001

Den bygning som har været det helt store samtaleemne er Bredegade 12.

Bygningen er før blevet renoveret tilbage i 2001 for 1.5 mio. Her blev der udbedret sætningsskader, og bygget en ny gavl op, da murværket var meget sætningsskadet.

“Det var en ret omfattende renovering, hvor der blev udskiftet mange skadede mursten.

Derudover blev de store revnedannelser udbedret, men desværre spildte penge, som det kan ses i dag på bygningen, der lider under store nye sætningsskader, der er kommet sidenhen,” har Hans Andersen, direktør for City-Ejendomme Aalborg tidligere fortalt til MigogAalborg.

Han har længe ønsket at gøre byrummet på den pågældende placering smukkere.

Cafe og butikslokalerne er af ældre dato, og i lokalet på hjørnet af bygningen, hvor City Blomster i øjeblikket har til huse, er der ikke engang et toilet til, og der er meget lavt til loftet.

”Lovgivningen skal overholdes, hvor der bl.a. skal tænkes på handicapvenlige adgangsveje.

Vi har en stor interesse i, at Bredegade Torv fortsat er et smukt og aktivt sted i Aalborgmidtby.

Hvis ikke vi husker at vedligeholde byen, så kan vi risikere at have med en spøgelsesbygning at gøre om nogle år,” forklarede Hans Andersen dengang om planerne.

Nu er kursen en smule ændret.

Der er blevet givet og taget i lokalplanen, men der er en fælles ambition om at gøre det område i Aalborgs midtby smukkere og mere attraktivt.