Dine rettigheder hvis du står med et aflyst fly

Skrevet af: Redaktionen

Er du én af de mange danskere, som skal ud og rejse i sommerferien? Går du og glæder dig til at komme væk fra hverdagens trivielle gøremål, så er du langt fra den eneste.

Rigtig mange vælger at bruge sommerferien på at rejse ud af landet, og langt de fleste vælger fly som transportmiddel. Hver dag letter og lander utallige fly rundt om i verden.

Desværre sker det engang imellem, at et fly bliver aflyst. Skulle du ende i den irriterende situation, at dit fly bliver aflyst, har du ret til kompensation. Nedenfor kan du læse, hvad du bør være bevidst om, hvis uheldet skulle ske, og hvornår du kan søge erstatning ved aflyst fly.

Hvornår kan du søge kompensation?

Hvis dit fly er forsinket, har du ret til kompensation, såfremt du flyver fra et EU-land eller med et flyselskab, som flyver under EU-licens.

Hvis flyselskabets begrunder en forsinkelse eller et aflyst fly som en ekstraordinær omstændighed, har de ikke pligt til at udbetale kompensation. En ekstraordinær omstændighed kan eksempelvis være:

  • Uønskede vejrforhold
  • Sikkerhedsforanstaltninger i lufthavnen
  • Sygdom hos besætning/personale

Ekstraordinære omstændigheder dækker over faktorer, som flyselskabet ikke har mulighed for at forudse. Flyselskabet skal kunne dokumentere ekstraordinære omstændigheder, samt hvorvidt de har forsøgt at ombooke dig.

Kan de ikke dokumentere dette, har du ret til kompensation. Udover ovennævnte bør du vide, at tekniske fejl som udgangspunkt ikke betragtes som ekstraordinære omstændigheder, hvilket betyder, at du i sådan et tilfælde har ret til kompensation.

Er dit fly forsinket 2 timer eller derover, har du ret til kompensation. Er du så uheldig, at dit fly er hele 5 timer eller endnu mere forsinket, har du ret til fuld refusion af din flybillet samt fuld refusion af flyvninger, som drives af samme flyselskab under samme bookning. Dette kan eksempelvis være videreflyvninger.

Huske altid dine passagerrettigheder, hvis uheldet skulle opstå.