Det startede i en lade i Gistrup: Nu storsælger Henriette tøj til hele Danmark

Skrevet af: Michael Qureshi

Knap 10 kilometer uden for Aalborg ligger Gistrup. Den her lille by i den sydøstlige del af Aalborg har ifølge statistikken 3600 indbyggere.

De fleste af os kender en typisk provinsby af denne størrelse. Hovedparten af indbyggerne arbejder i den nærmeste storby. Den har en skole, et par supermarkeder, en bager og så et par enkelte butikker som klarer sig på gode lokale kunder.

Men i Gistrup er det ikke helt som i alle andre små byer. Her finder du Butik Sirup. Tjekker man butikken ud på Facebook, får man sig den første store overraskelse.

Sirup har 17.500 følgere på Facebook. Det er næsten seks gange byens indbyggertal.

På det populære sociale medie Instagram følges Butik Sirup af over 11.000.

Den næste store overraskelse kommer, når indehaver Henriette Svalgaard fortæller, hvor kunderne kommer fra.

I den fysiske butik i Gistrup er det ikke unormalt, at stamkunderne kommer fra alle mulige dele af Nordjylland og sågar fra Aarhus.

På webshoppen er det endnu vildere. Flere gange om ugen kan Henriette Svalgaard se bestillinger af butikkens tøj fra kunder, der bor i det centrale København. Sådan er det blevet.

Butik Sirup har for længst vokset sig ud af Gistrup, og er nu en anerkendt modebutik på landsplan, der også flere gange er blevet omtalt i de største modemagasiner.

”Det er i virkeligheden helt skørt, når vi har bestillinger fra kunder, som vi kan se, bor i det indre København. Så kan man godt lige kigge lidt på hinanden herinde og sige; de kan gå uden for deres hoveddør, og så har de alt det, vi andre kan shoppe os fattige i.

Det er i bund og grund nok også en anerkendelse af, at folk føler sig trygge ved at handle online hos os. Vores piger på webshoppen er utrolig opmærksomme, og vi er altid lette at få fat i, hvis man er i tvivl om noget,” fortæller Henriette Svalgaard.

Vi har sat os på førstesalen i hendes hus i Gistrup. Kigger man ud af køkkenvinduet, kan man se butikken. Det var oprindeligt en lade, som Henriette i 2008 valgte at ombygge til en butik.

Den startede lidt famlende. Henriette havde interiør, børnetøj og modetøj i butikken uden helt at vide, hvad hun skulle satse på.

”Jeg vidste ikke helt, hvad jeg ville sælge i starten, men jeg fandt ret hurtigt ud af, at jeg ikke skulle beholde børnetøj. Jeg ville sælge noget, jeg kunne stå inde for, og børnetøj sagde mig faktisk intet. Jeg fandt hurtigt ud af, at hvad kunderne efterspurgte, og heldigvis var det også tøj, som jeg brændte for at sælge,” forklarer den sprudlende iværksætter.

Henriette Svalgaard gik fra få mærker i de indledende år, til hun i dag fører trendy mærker som Custommade, Stine Goya og Gestuz blandt andre. Det var ikke let at overbevise de større modebrands om, at de skulle ligge i en butik i en lille nordjysk provinsby.

”Mærkerne har jeg knoklet for at få. Ingen syntes, det var et interessant sted at ligge, men det var lidt som om, at finanskrisen gav et skub i den rigtige retning. De var lidt mere pressede til at sige ja, og jeg blev ved med at jagte dem. Heldigvis kan de i dag godt se, at det faktisk ikke er helt så tosset,” lyder det fra Sirup-ejeren.

Henriette Svalgaard hoppede faktisk med begge ben ind i en branche, som hun slet ikke havde beskæftiget sig med. Hun var på det tidspunkt i en alder af 34 år pædagog i en specialinstitution for udsatte børn. Da hun gik hjemme på barsel, kunne hun mærke, at der skulle ske noget andet, og helst gerne med udnyttelsen af laden.

”Jeg kan huske, at jeg travede Gistrup rundt og lagde flyers ned i postkassen. De første to år var det nonstop uden fridage eller ferier. Nu tillader jeg mig da selv at tage en ugentlig fridag, men det er først nu, at jeg sådan for alvor har lært at holde fri. Nogle gange er det også svært, når butikken ligger et par meter fra mit hus, men pigerne i butikken er gode til at respektere mit privatliv,” forklarer hun.

Fra tider med flyers og annoncer i avisen rykkede det sig over på sociale medier som Facebook og Instagram. Det var her, at Butik Sirup for alvor brød igennem ”bymuren” i Gistrup og blev kendt i hele landet.

”Vi var heldige med, at vi ramte de sociale medier på et tidspunkt, hvor detailbranchen måske ikke var så opmærksomme på det. Vi fik enormt god respons på vores billeder. Jeg bruger mig selv rigtig meget, og vores følgere får også et lille indblik i vores hverdag. Det handler ikke bare om salg, salg, salg. De vil have en historie bag det. De vil ikke bare se et billede af et par bukser. De vil se dem på.”

Med eksponering på de sociale medier har der også været negative oplevelser. Heldigvis kun få episoder.

”Jeg ved da godt, at der sidder mange derude og tænker, skal vi virkelig kigge på hende igen. Når man stikker næsen frem på de sociale medier, så må man forvente, at ikke alle er lige begejstrede.

Jeg er da også blevet såret nogle gange af nogle negative kommentarer, men jeg fandt sådan først ro i mig selv, da jeg besluttede at satse på den procentdel, der gerne vil se billederne og så være ligeglad med resten.”

Her i foråret har butikken også satset kraftigt på deres eget mærke, som hedder Sirup. Det har haft en væsentlig effekt på bundlinjen, hvor salget bare er røget i vejret.

”Det er helt vildt, hvor godt det er blevet modtaget. Det var sådan en ide, vi bare kastede os ud i. Vi testede det sidste forår og lidt i efteråret. Der blev det revet væk, så her i år gik vi all in og lavede 12 styles. Det er ret store mængder. Men nu kan jeg se noget ide med det. Vi laver ikke noget, vi ikke selv ville gå i. Heldigvis er det populært. Nu er vi sådan lidt, hvor vi overvejer, om selve brandet skal ud i andre butikker. Det er næste skridt at kigge på det,” lyder det fra Henriette Svalgaard.

Selv om hun nu driver en succesfuld modeforretning, der sælger til hele landet, så kan hun stadig godt komme til kort på de store modemesser.

”Nogle gange føler jeg mig stadig som en bonderøv fra Gistrup. Og det er måske meget godt, for det holder også lidt benene på jorden. Der er mange i den her branche, der vil gøre alt for en, når det går godt. Men det er også ret overfladisk. Selv om tøjet i butikken er blevet dyrere med årene, så forsøger vi også stadig at bevare sjælen fra starten. Så du kan altid stadig finde noget, der koster 200-300 kr. her.”

”Jeg har stadig lokale kunder fra Gistrup, men hovedparten kommer fra Aalborg eller langvejs fra. Det er lidt vildt, at jeg nogle gange hører kunder, der har kørt så langt bare for at handle i Sirup. Det gør mig stolt.”

Der bliver dog foreløbig ikke en Butik Sirup inde i Aalborg.

”Jeg ved ikke, om det ville være det samme derinde. Jeg vil gerne bevare min hyggelige niche herude i Gistrup, og jeg har ikke lyst til konkurrencen inde i Aalborg midtby. Når kunderne kommer fra alle steder i landet her, så ved jeg, at de ikke bare er kørt så langt for at køre tomhændet hjem. I så fald er det mig, der ikke har været en god nok sælger,” forklarer Henriette Svalgaard.

Hun slutter dog interviewet med det man i Hollywood kalder en cliffhanger. En lille flig af noget hun endnu ikke kan afsløre.

”Til september bliver der taget en del af butikken til noget, jeg ikke kan fortælle mere om lige nu. Det forbliver en hemmelighed et par måneder endnu.”

Vi er ret sikre på, at det bliver værd at vente på.

Fem spørgsmål om Aalborg

Yndlingsrestaurant
La Locanda

Yndlingshyggested
Helmuth

Yndlingsbutik
Fru Rønne

Yndlingssted
Lundby Krat i Gistrup

Det bedste ved Aalborg er
Det er en by, der endelig er under rivende udvikling

Du kan selv tjekke Butik Sirup ud her 

Andre artikler i samme stil:

Aalborg-par startede hjemme i stuen: Nu har de erobret hele landet

Kom helt tæt på historien: Museum åbner pop-up udstilling på Budolfi Plads

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Gennem de sidste par år har en af Aalborgs centrale pladser været igennem voldsomme forandringer, og en helt ny Budolfi Plads har taget form.

Under byggeprocessen har arkæologer fra Nordjyllands Historiske Museum fået lov til at kigge med, og selvom de kun har udgravet mindre områder af pladsen, så er der dukket mange flotte fund frem.

Og nu rykker historien ud af museet og ind på pladsen. Det sker lørdag 16. november, når museet i tæt samarbejde med Budolfi Plads A/S åbner en udstilling med Budolfi-fund netop der, hvor de mange fund er gjort.

Det skrivre Nordjyllands Historiske Museum i en pressemeddelelse.

”En vores fornemste opgave som museum er at formidle historien til publikum. Men der er ingen, der siger, at det kun skal foregå på selve museet.

Det kan også være det sted, hvor tingene blev fundet, fordi det tilfører en ekstra dimension til fortællingen om fortidens aalborgensere,” siger Lars Christian Nørbach, museumsdirektør for Nordjyllands historiske Museum.

Også bygherre Budolfi Plads A/S er glade for samarbejdet, som har resulteret i den nye udstilling.

”Vi har haft et rigtig godt samarbejde med Nordjyllands Historiske Museum gennem hele byggeperioden, og vi har fulgt udgravningerne og de spændende fund meget tæt.

Det gode samarbejde og naboskab vil vi gerne fortsætte, og en pop-up udstilling er en god platform til at formidle information og historien om fundene fra byggeperioden,” udtaler Mikkel Højsleth fra Budolfi Plads A/S.

Arkæologer fra Nordjyllands Historiske Museum har de seneste par år udgravet mindre områder af Budolfi Plads ifm. anlæggelsen af den nye plads. Fundet at blandt andet et grubehus fra vikingetiden har rykket ved det sted, hvor Aalborg by opstod for mere end 1000 år siden.
Foto: Nordjyllands Historiske Museum

Ridderspore og kniv

Under byggefasen har arkæologerne fundet spor af blandt andet huse og værksteder fra både vikingetiden og middelalderen – blandt andet et skomagerværksted fra slutningen af 1300-tallet.

Et andet levn fra fortidens mennesker på Budolfi Plads, som kan ses i den nye udstilling, er en velbevaret kniv fra 1300-tallet. Den er lavet af jern og har et skaft af ben. Den er fra før gaflen blev almindelig, og fortæller om en tid, hvor alle havde sin egen personlige kniv, som man brugte, når man spiste.

Blandt fundene, der vises frem i Budolfi-udstillingen, er også en spore fra 1300-tallet, som var en del af krigerelitens udstyr.

Når middelalderens adelige, beredne kriger pakkede sin hest ind i rustning, var det nødvendigt med sporer, for at hesten kunne mærke rytterens anvisninger. Den fundne spore er af en type, der blev brugt i 1200- og 1300-tallet – en periode, hvor flere kæmpede om kongemagten i Danmark. Fundet af sporen indikerer, at også Aalborg var ramt af disse urolige tider.

En særlig aalborgenser træder frem af fortidens skygge

I udstillingen kan man også se et segl. Eller rettere selve seglstampen, som ejeren har brugt, når han skulle sætte sit segl på et dokument.

Seglstampen blev fundet ved resterne af et hus og et latrin fra 1400-tallet, og den har været brugt til at underskrive dokumenter med. Den latinske inskription afslører, at det har tilhørt en mand ved navn Nicolaus.

Og det betyder ifølge arkæologerne, at huset efter al sandsynlighed har været beboet af netop denne Nicolaus.

Arkæologerne fra Nordjyllands Historiske Museum har fundet mange enkeltgenstande på Budolfi Plads. Blandt andet denne særdeles velbevarede kniv fra 1300-tallet. Den er lavet af jern og har et benskaft. Kniven er fra før gaflen vandt indpas, og stammer fra en tid, hvor bestikket bestod af en personlige kniv, som blev brugt, når man spiste. Foto: Nordjyllands Historiske Museum

Det er ifølge arkæologerne sjældent, at man kan knytte rester af et hus fra senmiddelalderen til en bestemt person. For den Nicolaus, der nævnes på seglstampen, kender vi også andre steder fra.

Skriftlige kilder fra den tid omtaler nemlig en Nicolaus Hanssøn, der i 1491 blev medlem af det eksklusive selskab i Guds Legemeslav, der var en social forening for byens spidser. Og det er sandsynligt, at seglet har tilhørt netop ham.

Ud over seglet, er der fundet tre pilgrimsmærker, som var datidens form for souvenirs, som man hjembragte efter rejser til religiøse steder. De har formentlig alle tilhørt denne Nicolaus, og de kan alle tre ses i udstillingen sammen med seglstampen.

Både seglstampen og pilgrimsmærkerne samt medlemskabet af Guds Legemslav fortæller os, at Nicolaus var en mand af et vist økonomisk og socialt format.

At han har haft et segl, vidner om, at han haft brug for dette i det daglige. Det peger i retning af en større købmands- eller håndværkervirksomhed med forbindelser til den store verden udenfor Aalborg.

Selv små genstande kan rumme en stor historie. Sejlstampen her blev fundet i resterne af et hus fra middelalderen (sidste halvdel af 1400-tallet), og det har blandt andet været med til at identificere ejeren af huset. Pilgrimsmærker fundet samme sted understreger, at ejeren – en Nicolaus Hanssøn – har været en berejst herre. Foto: Nordjyllands Historiske Museum

Åbner lørdag 16. november

Sammen med museets genstande kan man se arkivbilleder af Budolfi Plads udlånt af Aalborg Stadsarkiv samt billeder og video fra selve byggeprocessen.

Pop-up udstillingen er indrettet i et af butikslokalerne med indgang fra Budolfi Plads. Adressen er Budolfi Plads 14, 9000 Aalborg.

Den åbner lørdag 16. november, og der er åbent hver dag i tidsrummet kl. 9.00-17.00. I første omgang kan den ses til og med fredag 31. januar 2020.

Lækre biler til særpriser: Kæmpe Brugtbils Festival med kendte mærker i weekenden

Skrevet af: Redaktionen

Det er ikke så tit, at man kan få en Audi, Golf, Passat eller Skoda til en særpris.

Men i den kommende weekend lørdag d. 16. november og søndag d. 17. november inviterer bilhuset Semler Retail på Ny Kærvej til stor Brugtbils Festival. Fra klokken 11-16 begge dage.

Her kan man få særligt gode priser på de tre kendte mærker Audi, Volkswagen + Volkswagen Erhverv og Skoda.

De kører skarpe priser på deres brugte biler + GRATIS undervognsbehandling på alle brugte biler solgt denne weekend, og ugen efter.

Ender man med at købe en brugt bil derude i weekenden deltager man automatisk i lodtrækningen om et gavekort på 4000,- til et spaophold.

Derudover er der også en anden konkurrence, som alle kan deltage i, hvor man kan vinde et gavekort på 1000 kr.

Gratis pølser, balloner og sodavand

Udover bilerne er der andre gode grunde til at kigge forbi og man kan let tage hele familien med. Der er nemlig sørget for pølsevogn, der deler GRATIS pølser ud, samt sodavand.

Desuden er der balloner til børnene.

Blandt helt skarpe tilbud kan man bl.a. købe en Audi A3 30 TDI Sport Limited Sportsback S Tronic der kun har kørt 8.000 kilometer til 310.000 kr.

En Audi A6 2,0 TDI 190 Ultra Avant S Tronic med 101.000 kilometer på tælleren står i 335.000 kr. Så altså meget bil for gode penge.

En Skoda Fabia 1,0 TSI 95 Ambition Combi der har kørt 3.000 kilometer kan man købe 175.000 kr.

Se flere tilbud på dette link Brugtbil Festival

Hvad: Brugtbil Festival
Hvor: Ny Kærvej 47
Hvornår: Lørdag & søndag d. 16 og 17. november
Klokken 11-16 begge dage

Ugens tip: Grillen Burgerbar laver den ultimative andeburger

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Vi elsker at forkæle jer med de bedste nyheder fra verdens fedeste by, og nu er vi klar med endnu et tiltag, som forhåbentlig får jer til at udnytte endnu flere af de mange lækre kulinariske sager, som byens madsteder byder på.

Ugens Tip er en stor succes på vores søstermedie MigogKbh, hvor redaktionen tipper om alt fra gourmet-pita, lækkert kaffe, smørrebrød og varm chokolade.

Det er vi nu også klar med her på MigogAalborg, og Ugens Tip er et højaktuelt og indbydende ét af slagsen.

Den ultimative andeburger

Vi har før skrevet om Grillen Burgerbars geniale julefrokost-koncept, hvor flæskesteg, kartofler og sovs er byttet ud med burger og bajere.

Hovedingrediensen i julefrokosten er burgeren Grill De Canard, som er deres bud på den ultimative andeburger med rødkål, sprøde flæskesvær og Confit de Canard.

Men den greasy andeburger er ikke kun gæst til julefrokosten, for den findes nemlig også på menukortet i en begrænset periode.

Sidste år kunne burgeren kun bestilles i perioden 1.-23. december, men på grund af stor efterspørgsel har de i år valgt at sætte burgeren på menuen allerede d. 8. november og helt frem til 31. december.

Det virker altså til, at Grill De Canard er ved at blive et decideret julehit, og det så vi som den perfekte andledning til lige at lave en lille tester.

Derfor satte vi GPS’en til Ved Stranden 1 og satte os for at lave en lille andmeldelse af den populære burger.

ANDmeldelse af Confit De Canard

Confit de Canard består som beskrevet af confiteret and, rødkål, flæskesvær og er smurt med Grillen’s mayo.

Kender du endnu ikke til confiteret and, fortjener du næsten at blive kogt i dit eget fedt … for det er netop, hvad andekødet er gået igennem for at blive så mørt, at du kan spise det uden gebis.

Det gik ikke længe fra vi andkom til den fristende burger stod foran os.

Efter kyndig vejledning fra tjeneren valgte vi at supplere burgeren med ekstra and og flæskesvær til 25. kr. ekstra (… for hvorfor ikke?!) og så en gang pickles (+ 5 kr.), som skulle være et tiltrængt syrligt indspark til de mange tunge elementer i burgeren.

Kombinationen af det fede og møre (!) and, den let-syrlige rødkål, mayo’en og brioche-bollen var virkelig lækker!

Men vores klare holdning er, at du ligeså godt kan gå all in og bestille den med ekstra kød og pickles, for det gjorde den samlede smagsoplevelse helt suveræn.

Du vælger selvfølgelig at bestille Confit De Canard som menu (129 kr.), hvor du kan vælge mellem Curly Fries, Fries, Cheese Fries (+10 kr.), Oh My Fries (+20 kr.) eller Sweet potato fries (+10 kr.).

Dertil får du også en valgfri mayo, og her faldt vores valg naturligvis på den hjemmelavede Bearnaise mayo … det var simpelthen for fristende ikke lige at prøve kombinationen af confiteret and og bearnaise sauce.

Spoiler alert: Det fungerer selvfølgelig glimrende!

Den samlede pris for oplevelsen landede på 159 kr. og så tør vi godt garantere, at du ikke går sulten derfra.

Hvad: Grill De Canard (Andeburger med rødkål, sprøde flæskesvær og Confit de Canard)
Hvor: Grillen Burgerbar
Hvornår: Frem til 31/12
Pris: Burger: 109 kr. (både i restauranten og takeaway) Menu: 129 kr (Ekstra and og flæskesvær: 25 kr., Pickles: 10 kr.)