Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Det startede i en lade i Gistrup: Nu storsælger Henriette tøj til hele Danmark

Af Michael Qureshi

Knap 10 kilometer uden for Aalborg ligger Gistrup. Den her lille by i den sydøstlige del af Aalborg har ifølge statistikken 3600 indbyggere.

De fleste af os kender en typisk provinsby af denne størrelse. Hovedparten af indbyggerne arbejder i den nærmeste storby. Den har en skole, et par supermarkeder, en bager og så et par enkelte butikker som klarer sig på gode lokale kunder.

Men i Gistrup er det ikke helt som i alle andre små byer. Her finder du Butik Sirup. Tjekker man butikken ud på Facebook, får man sig den første store overraskelse.

Sirup har 17.500 følgere på Facebook. Det er næsten seks gange byens indbyggertal.

På det populære sociale medie Instagram følges Butik Sirup af over 11.000.

Den næste store overraskelse kommer, når indehaver Henriette Svalgaard fortæller, hvor kunderne kommer fra.

I den fysiske butik i Gistrup er det ikke unormalt, at stamkunderne kommer fra alle mulige dele af Nordjylland og sågar fra Aarhus.

På webshoppen er det endnu vildere. Flere gange om ugen kan Henriette Svalgaard se bestillinger af butikkens tøj fra kunder, der bor i det centrale København. Sådan er det blevet.

Butik Sirup har for længst vokset sig ud af Gistrup, og er nu en anerkendt modebutik på landsplan, der også flere gange er blevet omtalt i de største modemagasiner.

”Det er i virkeligheden helt skørt, når vi har bestillinger fra kunder, som vi kan se, bor i det indre København. Så kan man godt lige kigge lidt på hinanden herinde og sige; de kan gå uden for deres hoveddør, og så har de alt det, vi andre kan shoppe os fattige i.

Det er i bund og grund nok også en anerkendelse af, at folk føler sig trygge ved at handle online hos os. Vores piger på webshoppen er utrolig opmærksomme, og vi er altid lette at få fat i, hvis man er i tvivl om noget,” fortæller Henriette Svalgaard.

Vi har sat os på førstesalen i hendes hus i Gistrup. Kigger man ud af køkkenvinduet, kan man se butikken. Det var oprindeligt en lade, som Henriette i 2008 valgte at ombygge til en butik.

Den startede lidt famlende. Henriette havde interiør, børnetøj og modetøj i butikken uden helt at vide, hvad hun skulle satse på.

”Jeg vidste ikke helt, hvad jeg ville sælge i starten, men jeg fandt ret hurtigt ud af, at jeg ikke skulle beholde børnetøj. Jeg ville sælge noget, jeg kunne stå inde for, og børnetøj sagde mig faktisk intet. Jeg fandt hurtigt ud af, at hvad kunderne efterspurgte, og heldigvis var det også tøj, som jeg brændte for at sælge,” forklarer den sprudlende iværksætter.

Henriette Svalgaard gik fra få mærker i de indledende år, til hun i dag fører trendy mærker som Custommade, Stine Goya og Gestuz blandt andre. Det var ikke let at overbevise de større modebrands om, at de skulle ligge i en butik i en lille nordjysk provinsby.

”Mærkerne har jeg knoklet for at få. Ingen syntes, det var et interessant sted at ligge, men det var lidt som om, at finanskrisen gav et skub i den rigtige retning. De var lidt mere pressede til at sige ja, og jeg blev ved med at jagte dem. Heldigvis kan de i dag godt se, at det faktisk ikke er helt så tosset,” lyder det fra Sirup-ejeren.

Henriette Svalgaard hoppede faktisk med begge ben ind i en branche, som hun slet ikke havde beskæftiget sig med. Hun var på det tidspunkt i en alder af 34 år pædagog i en specialinstitution for udsatte børn. Da hun gik hjemme på barsel, kunne hun mærke, at der skulle ske noget andet, og helst gerne med udnyttelsen af laden.

”Jeg kan huske, at jeg travede Gistrup rundt og lagde flyers ned i postkassen. De første to år var det nonstop uden fridage eller ferier. Nu tillader jeg mig da selv at tage en ugentlig fridag, men det er først nu, at jeg sådan for alvor har lært at holde fri. Nogle gange er det også svært, når butikken ligger et par meter fra mit hus, men pigerne i butikken er gode til at respektere mit privatliv,” forklarer hun.

Fra tider med flyers og annoncer i avisen rykkede det sig over på sociale medier som Facebook og Instagram. Det var her, at Butik Sirup for alvor brød igennem ”bymuren” i Gistrup og blev kendt i hele landet.

”Vi var heldige med, at vi ramte de sociale medier på et tidspunkt, hvor detailbranchen måske ikke var så opmærksomme på det. Vi fik enormt god respons på vores billeder. Jeg bruger mig selv rigtig meget, og vores følgere får også et lille indblik i vores hverdag. Det handler ikke bare om salg, salg, salg. De vil have en historie bag det. De vil ikke bare se et billede af et par bukser. De vil se dem på.”

Med eksponering på de sociale medier har der også været negative oplevelser. Heldigvis kun få episoder.

”Jeg ved da godt, at der sidder mange derude og tænker, skal vi virkelig kigge på hende igen. Når man stikker næsen frem på de sociale medier, så må man forvente, at ikke alle er lige begejstrede.

Jeg er da også blevet såret nogle gange af nogle negative kommentarer, men jeg fandt sådan først ro i mig selv, da jeg besluttede at satse på den procentdel, der gerne vil se billederne og så være ligeglad med resten.”

Her i foråret har butikken også satset kraftigt på deres eget mærke, som hedder Sirup. Det har haft en væsentlig effekt på bundlinjen, hvor salget bare er røget i vejret.

”Det er helt vildt, hvor godt det er blevet modtaget. Det var sådan en ide, vi bare kastede os ud i. Vi testede det sidste forår og lidt i efteråret. Der blev det revet væk, så her i år gik vi all in og lavede 12 styles. Det er ret store mængder. Men nu kan jeg se noget ide med det. Vi laver ikke noget, vi ikke selv ville gå i. Heldigvis er det populært. Nu er vi sådan lidt, hvor vi overvejer, om selve brandet skal ud i andre butikker. Det er næste skridt at kigge på det,” lyder det fra Henriette Svalgaard.

Selv om hun nu driver en succesfuld modeforretning, der sælger til hele landet, så kan hun stadig godt komme til kort på de store modemesser.

”Nogle gange føler jeg mig stadig som en bonderøv fra Gistrup. Og det er måske meget godt, for det holder også lidt benene på jorden. Der er mange i den her branche, der vil gøre alt for en, når det går godt. Men det er også ret overfladisk. Selv om tøjet i butikken er blevet dyrere med årene, så forsøger vi også stadig at bevare sjælen fra starten. Så du kan altid stadig finde noget, der koster 200-300 kr. her.”

”Jeg har stadig lokale kunder fra Gistrup, men hovedparten kommer fra Aalborg eller langvejs fra. Det er lidt vildt, at jeg nogle gange hører kunder, der har kørt så langt bare for at handle i Sirup. Det gør mig stolt.”

Der bliver dog foreløbig ikke en Butik Sirup inde i Aalborg.

”Jeg ved ikke, om det ville være det samme derinde. Jeg vil gerne bevare min hyggelige niche herude i Gistrup, og jeg har ikke lyst til konkurrencen inde i Aalborg midtby. Når kunderne kommer fra alle steder i landet her, så ved jeg, at de ikke bare er kørt så langt for at køre tomhændet hjem. I så fald er det mig, der ikke har været en god nok sælger,” forklarer Henriette Svalgaard.

Hun slutter dog interviewet med det man i Hollywood kalder en cliffhanger. En lille flig af noget hun endnu ikke kan afsløre.

”Til september bliver der taget en del af butikken til noget, jeg ikke kan fortælle mere om lige nu. Det forbliver en hemmelighed et par måneder endnu.”

Vi er ret sikre på, at det bliver værd at vente på.

Fem spørgsmål om Aalborg

Yndlingsrestaurant
La Locanda

Yndlingshyggested
Helmuth

Yndlingsbutik
Fru Rønne

Yndlingssted
Lundby Krat i Gistrup

Det bedste ved Aalborg er
Det er en by, der endelig er under rivende udvikling

Du kan selv tjekke Butik Sirup ud her 

Andre artikler i samme stil:

Aalborg-par startede hjemme i stuen: Nu har de erobret hele landet

Del artikel

Andre læser også