Det startede i en lade i Gistrup: Nu storsælger Henriette tøj til hele Danmark

Skrevet af: Michael Qureshi

Knap 10 kilometer uden for Aalborg ligger Gistrup. Den her lille by i den sydøstlige del af Aalborg har ifølge statistikken 3600 indbyggere.

De fleste af os kender en typisk provinsby af denne størrelse. Hovedparten af indbyggerne arbejder i den nærmeste storby. Den har en skole, et par supermarkeder, en bager og så et par enkelte butikker som klarer sig på gode lokale kunder.

Men i Gistrup er det ikke helt som i alle andre små byer. Her finder du Butik Sirup. Tjekker man butikken ud på Facebook, får man sig den første store overraskelse.

Sirup har 17.500 følgere på Facebook. Det er næsten seks gange byens indbyggertal.

På det populære sociale medie Instagram følges Butik Sirup af over 11.000.

Den næste store overraskelse kommer, når indehaver Henriette Svalgaard fortæller, hvor kunderne kommer fra.

I den fysiske butik i Gistrup er det ikke unormalt, at stamkunderne kommer fra alle mulige dele af Nordjylland og sågar fra Aarhus.

På webshoppen er det endnu vildere. Flere gange om ugen kan Henriette Svalgaard se bestillinger af butikkens tøj fra kunder, der bor i det centrale København. Sådan er det blevet.

Butik Sirup har for længst vokset sig ud af Gistrup, og er nu en anerkendt modebutik på landsplan, der også flere gange er blevet omtalt i de største modemagasiner.

”Det er i virkeligheden helt skørt, når vi har bestillinger fra kunder, som vi kan se, bor i det indre København. Så kan man godt lige kigge lidt på hinanden herinde og sige; de kan gå uden for deres hoveddør, og så har de alt det, vi andre kan shoppe os fattige i.

Det er i bund og grund nok også en anerkendelse af, at folk føler sig trygge ved at handle online hos os. Vores piger på webshoppen er utrolig opmærksomme, og vi er altid lette at få fat i, hvis man er i tvivl om noget,” fortæller Henriette Svalgaard.

Vi har sat os på førstesalen i hendes hus i Gistrup. Kigger man ud af køkkenvinduet, kan man se butikken. Det var oprindeligt en lade, som Henriette i 2008 valgte at ombygge til en butik.

Den startede lidt famlende. Henriette havde interiør, børnetøj og modetøj i butikken uden helt at vide, hvad hun skulle satse på.

”Jeg vidste ikke helt, hvad jeg ville sælge i starten, men jeg fandt ret hurtigt ud af, at jeg ikke skulle beholde børnetøj. Jeg ville sælge noget, jeg kunne stå inde for, og børnetøj sagde mig faktisk intet. Jeg fandt hurtigt ud af, at hvad kunderne efterspurgte, og heldigvis var det også tøj, som jeg brændte for at sælge,” forklarer den sprudlende iværksætter.

Henriette Svalgaard gik fra få mærker i de indledende år, til hun i dag fører trendy mærker som Custommade, Stine Goya og Gestuz blandt andre. Det var ikke let at overbevise de større modebrands om, at de skulle ligge i en butik i en lille nordjysk provinsby.

”Mærkerne har jeg knoklet for at få. Ingen syntes, det var et interessant sted at ligge, men det var lidt som om, at finanskrisen gav et skub i den rigtige retning. De var lidt mere pressede til at sige ja, og jeg blev ved med at jagte dem. Heldigvis kan de i dag godt se, at det faktisk ikke er helt så tosset,” lyder det fra Sirup-ejeren.

Henriette Svalgaard hoppede faktisk med begge ben ind i en branche, som hun slet ikke havde beskæftiget sig med. Hun var på det tidspunkt i en alder af 34 år pædagog i en specialinstitution for udsatte børn. Da hun gik hjemme på barsel, kunne hun mærke, at der skulle ske noget andet, og helst gerne med udnyttelsen af laden.

”Jeg kan huske, at jeg travede Gistrup rundt og lagde flyers ned i postkassen. De første to år var det nonstop uden fridage eller ferier. Nu tillader jeg mig da selv at tage en ugentlig fridag, men det er først nu, at jeg sådan for alvor har lært at holde fri. Nogle gange er det også svært, når butikken ligger et par meter fra mit hus, men pigerne i butikken er gode til at respektere mit privatliv,” forklarer hun.

Fra tider med flyers og annoncer i avisen rykkede det sig over på sociale medier som Facebook og Instagram. Det var her, at Butik Sirup for alvor brød igennem ”bymuren” i Gistrup og blev kendt i hele landet.

”Vi var heldige med, at vi ramte de sociale medier på et tidspunkt, hvor detailbranchen måske ikke var så opmærksomme på det. Vi fik enormt god respons på vores billeder. Jeg bruger mig selv rigtig meget, og vores følgere får også et lille indblik i vores hverdag. Det handler ikke bare om salg, salg, salg. De vil have en historie bag det. De vil ikke bare se et billede af et par bukser. De vil se dem på.”

Med eksponering på de sociale medier har der også været negative oplevelser. Heldigvis kun få episoder.

”Jeg ved da godt, at der sidder mange derude og tænker, skal vi virkelig kigge på hende igen. Når man stikker næsen frem på de sociale medier, så må man forvente, at ikke alle er lige begejstrede.

Jeg er da også blevet såret nogle gange af nogle negative kommentarer, men jeg fandt sådan først ro i mig selv, da jeg besluttede at satse på den procentdel, der gerne vil se billederne og så være ligeglad med resten.”

Her i foråret har butikken også satset kraftigt på deres eget mærke, som hedder Sirup. Det har haft en væsentlig effekt på bundlinjen, hvor salget bare er røget i vejret.

”Det er helt vildt, hvor godt det er blevet modtaget. Det var sådan en ide, vi bare kastede os ud i. Vi testede det sidste forår og lidt i efteråret. Der blev det revet væk, så her i år gik vi all in og lavede 12 styles. Det er ret store mængder. Men nu kan jeg se noget ide med det. Vi laver ikke noget, vi ikke selv ville gå i. Heldigvis er det populært. Nu er vi sådan lidt, hvor vi overvejer, om selve brandet skal ud i andre butikker. Det er næste skridt at kigge på det,” lyder det fra Henriette Svalgaard.

Selv om hun nu driver en succesfuld modeforretning, der sælger til hele landet, så kan hun stadig godt komme til kort på de store modemesser.

”Nogle gange føler jeg mig stadig som en bonderøv fra Gistrup. Og det er måske meget godt, for det holder også lidt benene på jorden. Der er mange i den her branche, der vil gøre alt for en, når det går godt. Men det er også ret overfladisk. Selv om tøjet i butikken er blevet dyrere med årene, så forsøger vi også stadig at bevare sjælen fra starten. Så du kan altid stadig finde noget, der koster 200-300 kr. her.”

”Jeg har stadig lokale kunder fra Gistrup, men hovedparten kommer fra Aalborg eller langvejs fra. Det er lidt vildt, at jeg nogle gange hører kunder, der har kørt så langt bare for at handle i Sirup. Det gør mig stolt.”

Der bliver dog foreløbig ikke en Butik Sirup inde i Aalborg.

”Jeg ved ikke, om det ville være det samme derinde. Jeg vil gerne bevare min hyggelige niche herude i Gistrup, og jeg har ikke lyst til konkurrencen inde i Aalborg midtby. Når kunderne kommer fra alle steder i landet her, så ved jeg, at de ikke bare er kørt så langt for at køre tomhændet hjem. I så fald er det mig, der ikke har været en god nok sælger,” forklarer Henriette Svalgaard.

Hun slutter dog interviewet med det man i Hollywood kalder en cliffhanger. En lille flig af noget hun endnu ikke kan afsløre.

”Til september bliver der taget en del af butikken til noget, jeg ikke kan fortælle mere om lige nu. Det forbliver en hemmelighed et par måneder endnu.”

Vi er ret sikre på, at det bliver værd at vente på.

Fem spørgsmål om Aalborg

Yndlingsrestaurant
La Locanda

Yndlingshyggested
Helmuth

Yndlingsbutik
Fru Rønne

Yndlingssted
Lundby Krat i Gistrup

Det bedste ved Aalborg er
Det er en by, der endelig er under rivende udvikling

Du kan selv tjekke Butik Sirup ud her 

Andre artikler i samme stil:

Aalborg-par startede hjemme i stuen: Nu har de erobret hele landet

Sjældent de er til salg: Nu kan du få dit eget byhus i midtbyen

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Der er efterhånden masser af boliger til salg i Aalborg, så det er om at finde dem, som virkelig skiller sig ud fra mængden.

Har du også forelsket dig i de små byhuse på de små gader med brosten inde i Aalborg, så er det nu, du skal slå til.

DIT HJEM har nu fået et af disse små hyggelige huse til salg på Peder Barks Gade.

Bo småt og godt

Den hyggelige gade er en af Aalborgs mest unikke gader med stemningsfyldte og charmerende byhuse, som sjældent ses udbudt til salg.

Det stemningsfyldte byhus er 65 kvadratmeter, som er veldisponeret ud på to plan.

Her er en entré, stue, spisestue, køkken, badeværelse, og soveværelse.

dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Pragtfuld solgård

Hyggen fortsætter ude i den lille sydvest vendte solgård, hvor solen kan nydes på de varme sommerdage.

Her er der også plads til et fire personers havesæt, blomsterkrukker og en grill.

dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Det skønne lille byhus er blevet udbudt til 2.399.000 kroner, og du kan læse mere og se flere billeder her.

Prøv Aalborgs nye søgeportal på ejer- og lejebolig

MigogAalborg Bolig har lanceret Boligswipe som er en ny og meget lettere måde at søge boliger på. Find de boliger der matcher dig inden for location og søgekrav – og nærstuder så de rigtige

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

INFO:

På MigogAalborg Bolig skriver vi om de spændende boliger i Aalborg og omegn, som skiller sig ud på den ene eller anden måde. Vores artikler er ikke sponsoreret, medmindre det står tydeligt markeret.

Er du ejendomsmægler eller har en bolig til salg og mener MigogAalborg Bolig bør omtale en bolig eller projekt, så skriv til christine@migogaalborg.dk eller direkte på vores Facebook.

Napa fylder et år i weekenden: Fejrer det med stort fødselsdagsevent

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen
Indehaver af Napa, Mette og restaurantchef Signe
Indehaver af Napa, Mette og restaurantchef Signe

Aalborgs mange caféer og restauranter har det seneste år været igennem en kæmpe opblomstring.

Det er ikke længere nok at kunne servere en klassisk burger, en varm kop kaffe eller en  pastasalat. Aalborgenserne stiller krav til deres caféoplevelse, og det kan både ses og mærkes i den måde, stederne – på trods af deres mange års erfaring – gradvist udvikler sig, og indordner sig markedet.

Men på trods af de mange valgmuligheder, når det kommer til spisesteder i byen, så er der stadig plads til nye børn i klassen.

Det beviser NAPA Lounge i Vesterå, der om ganske få dage kan fejre sin 1 års fødselsdag.

Oplev NAPA til Åbent Hus

Den fejrer de på lørdag fra kl. 13-17 med Åbent Hus for alle interesserede, som blandt andet kan se frem til at møde (og ikke mindst smage på) NAPA’s egne leverandører inden for både vin, øl og mad – imens man nyder tonerne fra det jazzband, der også gæster de lækre lokaler på dagen.

Derudover vil der blive serveret forskellige former for fødselsdagslækkerier i form af kanapéer, signaturcocktails, kaffe og kage – og mulighed for at se nærmere på de mødefaciliteter, som NAPA tilbyder på deres førstesal.

“Aalborg har taget rigtig godt imod os, og vi har fået ros til op over skyerne. Derfor vil vi gerne indbyde vores stamgæster såvel som dem, der stadig har til gode at se, hvad huset kan byde på, til en uformel fejring i vores lokaler.” fortæller Mette Jensen, som står bag NAPA.

Læs mere om dagen her.

Endnu skarpere koncept

Caféen i Vesterå åbnede med et brag sidste år og havde store visioner om at blive et hipt sted med kombineret café- og vinbar. Siden har målsætningerne ændret sig – men kun mod at blive endnu skarpere.

“Vores fokus skal stadig være på vores vin, og vi vil gerne kunne give folk en anderledes vinoplevelse, end de kan få andre steder i byen.

Napas indehaver Mette (tv) og restaurantchef Signe

Vi serverer næsten alle vores vine på glas, og fremover vil vi også fokusere på at implementere dem meget mere i vores madretter.” forklarer Mette, og løfter også sløret for, at der også snart vil ske en masse spændende på både mad- og eventfronten.

“De kommende måneder byder på en masse spændende tiltag for NAPA, og vi håber at kunne blive sådan et sted, hvor man gerne vil sidde og hygge sig i mange timer. Det skal være intimt, hyggeligt og med tid til at kræse for den enkelte gæst – uden at det bliver fisefornemt.

Med hensyn til maden, så vil vi gerne strække os mere mod det amerikanske med social dining og forskellige småretter, der kan gå ind og bakke vinene endnu mere op, end vores menukort gør nu.”

 

 

Mange spændende arrangementer i vente

Desuden kan aalborgenserne også godt begynde at glæde sig til efteråret, hvor NAPA på deres 1. sal disker op med den ene spændende smagning efter den anden.

“Vores smagninger bliver planlagt under forskellige temaer; og foruden muligheden for at købe de forskellige flasker med hjem til attraktive priser, så kan vi også tilbyde nogle helt særlige smagsoplevelser, der virkelig kan udvide horisonten.

Vi har allerede en amerikansk vinsmagning i kalenderen, måske en eksklusiv champagnesmagning i december, og generelt flere unikke arrangementer, som vi glæder os meget til at præsentere for Aalborg.” slutter Mette.

WeDoBurgers-kæden solgt: Fortsætter kun med et sted i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Der var fart på burgerkæden WeDoBurgers, da den indtog Århus, Aalborg, Esbjerg og København.

I Aalborg åbnede man endda den første rigtige restaurant med flere siddepladser, og som skulle fungere som kædens Flagship Store.

Desværre går tingene ikke altid, som man drømmer om. Planerne om at være en landsdækkende burgerkæde kunne ikke realiseres, og nu har de oprindelige stiftere solgt den videre.

Det var barnestjernen Danny Kool og partner Christoffer No, der startede WeDoBurgers sammen med Aalborg-investoren Henrik Klindt Petersen.

Ny ejer er fundet

Nu er WeDoBurgers solgt videre til århusianske Akram Palani. Til det siger Danny Kool med det borgerlige navn Daniel Sørensen til MigogAalborg;

“Vi har i noget tid søgt efter den rigtige person til at drive WeDoBurgers videre. Den person har vi fundet i Akram. Han virker til at brænde for WeDoBurgers, så det glæder os, at han er den nye ejer,” fortæller Daniel.

Kun Borgergade fortsætter

Ejerskiftet får den konsekvens, at kun en af de to Aalborg-steder lever videre. Den anden lukkes ned.

“Jeg har altid haft et godt øje til WeDoBurgers og deres burgere, som jeg smagte første gang for et par år siden! Jeg synes, at deres burgere og fritter altid har skilt sig ud fra mængden.

Derfor var jeg ikke i tvivl, da jeg blev spurgt, om jeg ville overtage. Jeg kommer selv til at stå i køkkenet og sikre, at kvaliteten er den samme hver gang. Kvaliteten i produktet er for mig det vigtigst.

Derfor valgte jeg også kun at overtage butikken i Borgergade, da jeg ikke kan være to steder på en gang. Jeg har heldigvis overtaget det meste af deres tidligere fantastiske personale, så jeg og butikken er i gode hænder,” forklarer han til MigogAalborg.

Dermed gik WeDoBurgers fra fem steder i landets fire største byer til nu blot en enkelt i Aalborg.