Det startede i en lade i Gistrup: Nu storsælger Henriette tøj til hele Danmark

Skrevet af: Michael Qureshi

Knap 10 kilometer uden for Aalborg ligger Gistrup. Den her lille by i den sydøstlige del af Aalborg har ifølge statistikken 3600 indbyggere.

De fleste af os kender en typisk provinsby af denne størrelse. Hovedparten af indbyggerne arbejder i den nærmeste storby. Den har en skole, et par supermarkeder, en bager og så et par enkelte butikker som klarer sig på gode lokale kunder.

Men i Gistrup er det ikke helt som i alle andre små byer. Her finder du Butik Sirup. Tjekker man butikken ud på Facebook, får man sig den første store overraskelse.

Sirup har 17.500 følgere på Facebook. Det er næsten seks gange byens indbyggertal.

På det populære sociale medie Instagram følges Butik Sirup af over 11.000.

Den næste store overraskelse kommer, når indehaver Henriette Svalgaard fortæller, hvor kunderne kommer fra.

I den fysiske butik i Gistrup er det ikke unormalt, at stamkunderne kommer fra alle mulige dele af Nordjylland og sågar fra Aarhus.

På webshoppen er det endnu vildere. Flere gange om ugen kan Henriette Svalgaard se bestillinger af butikkens tøj fra kunder, der bor i det centrale København. Sådan er det blevet.

Butik Sirup har for længst vokset sig ud af Gistrup, og er nu en anerkendt modebutik på landsplan, der også flere gange er blevet omtalt i de største modemagasiner.

”Det er i virkeligheden helt skørt, når vi har bestillinger fra kunder, som vi kan se, bor i det indre København. Så kan man godt lige kigge lidt på hinanden herinde og sige; de kan gå uden for deres hoveddør, og så har de alt det, vi andre kan shoppe os fattige i.

Det er i bund og grund nok også en anerkendelse af, at folk føler sig trygge ved at handle online hos os. Vores piger på webshoppen er utrolig opmærksomme, og vi er altid lette at få fat i, hvis man er i tvivl om noget,” fortæller Henriette Svalgaard.

Vi har sat os på førstesalen i hendes hus i Gistrup. Kigger man ud af køkkenvinduet, kan man se butikken. Det var oprindeligt en lade, som Henriette i 2008 valgte at ombygge til en butik.

Den startede lidt famlende. Henriette havde interiør, børnetøj og modetøj i butikken uden helt at vide, hvad hun skulle satse på.

”Jeg vidste ikke helt, hvad jeg ville sælge i starten, men jeg fandt ret hurtigt ud af, at jeg ikke skulle beholde børnetøj. Jeg ville sælge noget, jeg kunne stå inde for, og børnetøj sagde mig faktisk intet. Jeg fandt hurtigt ud af, at hvad kunderne efterspurgte, og heldigvis var det også tøj, som jeg brændte for at sælge,” forklarer den sprudlende iværksætter.

Henriette Svalgaard gik fra få mærker i de indledende år, til hun i dag fører trendy mærker som Custommade, Stine Goya og Gestuz blandt andre. Det var ikke let at overbevise de større modebrands om, at de skulle ligge i en butik i en lille nordjysk provinsby.

”Mærkerne har jeg knoklet for at få. Ingen syntes, det var et interessant sted at ligge, men det var lidt som om, at finanskrisen gav et skub i den rigtige retning. De var lidt mere pressede til at sige ja, og jeg blev ved med at jagte dem. Heldigvis kan de i dag godt se, at det faktisk ikke er helt så tosset,” lyder det fra Sirup-ejeren.

Henriette Svalgaard hoppede faktisk med begge ben ind i en branche, som hun slet ikke havde beskæftiget sig med. Hun var på det tidspunkt i en alder af 34 år pædagog i en specialinstitution for udsatte børn. Da hun gik hjemme på barsel, kunne hun mærke, at der skulle ske noget andet, og helst gerne med udnyttelsen af laden.

”Jeg kan huske, at jeg travede Gistrup rundt og lagde flyers ned i postkassen. De første to år var det nonstop uden fridage eller ferier. Nu tillader jeg mig da selv at tage en ugentlig fridag, men det er først nu, at jeg sådan for alvor har lært at holde fri. Nogle gange er det også svært, når butikken ligger et par meter fra mit hus, men pigerne i butikken er gode til at respektere mit privatliv,” forklarer hun.

Fra tider med flyers og annoncer i avisen rykkede det sig over på sociale medier som Facebook og Instagram. Det var her, at Butik Sirup for alvor brød igennem ”bymuren” i Gistrup og blev kendt i hele landet.

”Vi var heldige med, at vi ramte de sociale medier på et tidspunkt, hvor detailbranchen måske ikke var så opmærksomme på det. Vi fik enormt god respons på vores billeder. Jeg bruger mig selv rigtig meget, og vores følgere får også et lille indblik i vores hverdag. Det handler ikke bare om salg, salg, salg. De vil have en historie bag det. De vil ikke bare se et billede af et par bukser. De vil se dem på.”

Med eksponering på de sociale medier har der også været negative oplevelser. Heldigvis kun få episoder.

”Jeg ved da godt, at der sidder mange derude og tænker, skal vi virkelig kigge på hende igen. Når man stikker næsen frem på de sociale medier, så må man forvente, at ikke alle er lige begejstrede.

Jeg er da også blevet såret nogle gange af nogle negative kommentarer, men jeg fandt sådan først ro i mig selv, da jeg besluttede at satse på den procentdel, der gerne vil se billederne og så være ligeglad med resten.”

Her i foråret har butikken også satset kraftigt på deres eget mærke, som hedder Sirup. Det har haft en væsentlig effekt på bundlinjen, hvor salget bare er røget i vejret.

”Det er helt vildt, hvor godt det er blevet modtaget. Det var sådan en ide, vi bare kastede os ud i. Vi testede det sidste forår og lidt i efteråret. Der blev det revet væk, så her i år gik vi all in og lavede 12 styles. Det er ret store mængder. Men nu kan jeg se noget ide med det. Vi laver ikke noget, vi ikke selv ville gå i. Heldigvis er det populært. Nu er vi sådan lidt, hvor vi overvejer, om selve brandet skal ud i andre butikker. Det er næste skridt at kigge på det,” lyder det fra Henriette Svalgaard.

Selv om hun nu driver en succesfuld modeforretning, der sælger til hele landet, så kan hun stadig godt komme til kort på de store modemesser.

”Nogle gange føler jeg mig stadig som en bonderøv fra Gistrup. Og det er måske meget godt, for det holder også lidt benene på jorden. Der er mange i den her branche, der vil gøre alt for en, når det går godt. Men det er også ret overfladisk. Selv om tøjet i butikken er blevet dyrere med årene, så forsøger vi også stadig at bevare sjælen fra starten. Så du kan altid stadig finde noget, der koster 200-300 kr. her.”

”Jeg har stadig lokale kunder fra Gistrup, men hovedparten kommer fra Aalborg eller langvejs fra. Det er lidt vildt, at jeg nogle gange hører kunder, der har kørt så langt bare for at handle i Sirup. Det gør mig stolt.”

Der bliver dog foreløbig ikke en Butik Sirup inde i Aalborg.

”Jeg ved ikke, om det ville være det samme derinde. Jeg vil gerne bevare min hyggelige niche herude i Gistrup, og jeg har ikke lyst til konkurrencen inde i Aalborg midtby. Når kunderne kommer fra alle steder i landet her, så ved jeg, at de ikke bare er kørt så langt for at køre tomhændet hjem. I så fald er det mig, der ikke har været en god nok sælger,” forklarer Henriette Svalgaard.

Hun slutter dog interviewet med det man i Hollywood kalder en cliffhanger. En lille flig af noget hun endnu ikke kan afsløre.

”Til september bliver der taget en del af butikken til noget, jeg ikke kan fortælle mere om lige nu. Det forbliver en hemmelighed et par måneder endnu.”

Vi er ret sikre på, at det bliver værd at vente på.

Fem spørgsmål om Aalborg

Yndlingsrestaurant
La Locanda

Yndlingshyggested
Helmuth

Yndlingsbutik
Fru Rønne

Yndlingssted
Lundby Krat i Gistrup

Det bedste ved Aalborg er
Det er en by, der endelig er under rivende udvikling

Du kan selv tjekke Butik Sirup ud her 

Andre artikler i samme stil:

Aalborg-par startede hjemme i stuen: Nu har de erobret hele landet

Overhalede giganterne: Gomspace-Niels blev årets leder i Danmark

Skrevet af: Michael Qureshi

Det er ikke kun her i Aalborg og det øvrige Nordjylland, at vi kan se lyset i satellitproducenten GomSpace, der har hovedkontor på Langagervej.

GomSpace-direktør Niels Buus er netop blevet kåret til Årets Leder 2017, som er den mest prestigefyldte lederpris i hele Danmark.

Det er første gang nogensinde i historien, at en nordjysk leder har vundet den store pris, som blev overrakt til Ledelsens Dag i København.

Det var nogle navne fra ret prominente giganter som Niels Buus var oppe imod. Andre af de nominerede var blandt andet direktør i KMD Betina Hagerup, Marianne Dahl Steensen fra Microsoft og Jacob Holm fra Fritz Hansen.

Landede gigantaftale med britisk selskab

Men det blev Aalborg-direktøren, som løb med hæderen, der var til åben afstemning.

GomSpace er blandt de førende producenter internationalt af nanosatelitter. I marts i år landede de blandt andet en gigantaftale med britiske Sky and Space Global på omkring 400 mio. kr.

I GomSpace er mere end 100 medarbejdere kommet til alene det sidste år, og den eksplosive udvikling fordrer en stærk og visionær leder, som kan stå i spidsen for den fremadstormende nordjyske rumfartsvirksomhed.

En drøm at vinde titlen

Da MigogAalborg mødte Niels Buus i oktober måned lagde han ikke skjul på, at det ville være en drøm at vinde titlen.

 

 

 

“For det første så er det en kæmpe overraskelse, at jeg er havnet i så flot selskab med den nominering. Jeg er utrolig stolt over at være den første nordjyde til at blive nomineret til prisen, og jeg vil ikke lægge skjul på, at det vil være en drøm at vinde prisen,” sagde Niels Buus.

 

 

Han glæder sig over at være en del af en virksomhed, hvor der er fart på.

“Jeg har altid haft et entreprenør-gen i mig, så jeg synes, det er spændende at være med, hvor der hele tiden sker en masse nyt.

Jeg startede som bestyrelsesformand her i virksomheden, og da jeg blev ansat som direktør var vi 10 ansatte i 2014. I dag har vi rundet over 150 ansatte, så det har været en spændende rejse hidtil,” siger Niels Buus.

White Guide udgivet: Aalborg-restaurant er nummer 25 i Danmark

Skrevet af: Michael Qureshi
Tabu-teamet.
Foto: Mads Stenstrup, GastroNorth
Tabu-teamet. Foto: Mads Stenstrup, GastroNorth

Michelin-guiden er den, alle restauranter stræber efter at blive nævnt i. Allerhelst akkompagneret med en stjerne eller topkarakteren tre.

Der er Nordjylland ikke helt endnu, for Michelin har endnu aldrig tildelt en nordjysk restaurant en stjerne.

Men når nu Michelin endnu ikke har opdaget potentialet i de nordjyske gourmetrestauranter, så er det godt, at den ekstremt prestigefyldte spiseguide White Guide i stedet har følehornene ude.

Mandag udkom White Guide 2018 med deres placeringer på de bedste nordjyske restauranter – heriblandt Aalborg-stederne.

Det største resultat leverer Michael Miv Pedersen og resten af teamet på Restaurant Tabu. Gourmetrestauranten i Vesterå snupper en placering som nummer 25 i hele Danmark, og det er virkelig imponerende på blot lidt over et år.

“Det er selvfølgelig en flot placering og en stor anerkendelse. Men vi er også ambitiøse mennesker, og vi arbejder hele tiden på højtryk for at øge niveauet, så vi kan komme endnu højere op på ranglisten hos White Guide og selvfølgelig vigtigst af alt sikre, at vi altid har glade og tilfredse gæster,” siger Michael Miv Pedersen.

Det er også ret bemærkelsesværdigt, at Restaurant TEXTUR på ganske få måneder har opnået den næstbedste placeringer af samtlige Aalborg-restauranter.

Selve rangeringen i White Guide er en smule kompliceret. Der uddeles både almindelige point og så madpoint. Så selv om nogle restauranter scorer højere pointantal kan de stadig overhales af nogen i forhold til hvordan den samlede score måles.

Der er ikke andre Aalborg-restauranter end Tabu i kategorien Mesterklasse. Resten rangeres lokalt, hvor TEXTUR har taget turen i overhalingsbanen.

Den etablerede Fusion tager tredjepladsen, mens Applaus og Mads Hyllested leverer også et flot resultat med en fjerdeplads i Aalborg.

Mortens Kro blev i Den Danske Spiseguide rangeret som Nordjyllands bedste restaurant, men opnår ikke samme hovedrolle i White Guide med en femteplads blandt spisestederne i Aalborg.

Hvis man kigger på Nordjylland, så har Ruths Gourmet også landet en rigtig flot placering. De er næstbedst i hele Nordjylland på en 32. plads i White Guide.

Ruths Aalborg
Foto: Ruths Hotel

Det er endda på trods af, at chefkok Dennis Juhl i september åbnede populære TEXTUR på Vesterbro i Aalborg.

Ruths-direktør Peter Christian Jensen har dog spottet det næste store navn og hentet Jakob Spolum som køkkenchef på det lækre hotel.

Villa Vest holder også niveau med en placering som nummer 39 i hele Danmark. Lige efter dem kommer det ambitiøse Kristian Rise-projekt med Vendia Gourmet som nummer 43 i Danmark.

Her er Aalborg-placeringerne

  1.     Tabu
    2. Textur
    3. Applaus
    4. Fusion
    5. Mortens Kro
    6. Bühlmann
    7. CanBlau Tapasbar
    8. Nam

 

 

Triumf i aftes: De blev valgets store vindere i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi
Borgmester Thomas Kastrup-Larsen blev valgets helt store vinder i Aalborg.
Arkivfoto
Borgmester Thomas Kastrup-Larsen blev valgets helt store vinder i Aalborg. Arkivfoto

Det kommer nok ikke som et chok for nogen.

Men Aalborgs borgmester de næste fire år hedder fortsat Thomas Kastrup-Larsen. Socialdemokratiet blev som ventet de store stemmeslugere i Aalborg Kommune, og derfor kan Kastrup-Larsen roligt beholde borgmesterkæden frem til 2021.

Det blev faktisk en direkte jordskredssejr til A, som fik hele 48,7 procent af stemmerne i Aalborg Kommune. Det var en fremgang på 12,7 procentpoint til partiet.

Helt vildt ydmyg

Det giver 17 mandater, som var et mere end hvad man skulle bruge for at sikre flertal.

“Jeg er helt vildt ydmyg. Det er jo en tillidserklæring ud over alle grænser. Og også en tillidserklæring, der virkelig forpligter,” sagde Thomas Kastrup-Larsen til TV2 Nord i nat.

Screendump fra TV2 Nord

Venstre mister derimod et mandat i Kommunen og blå blok mister sandsynligvis også en af deres nuværende tre rådsmandsposter.

Radikale og Konservative får et mandat hver. Dansk Folkeparti får to mandater.

I løbet af onsdagen kommer det på plads, hvordan de vigtige rådmandsposter fordeles fremadrettet.

Aalborgs nye fashion-gigant: I morgen åbner Jyllands største Message

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I morgen onsdag den 22. november åbnes dørene til en ny gigantisk Message-butik i Bispensgade.

Det er et af de største projekter nogensinde for den store landsdækkende fashionkæde med 28 butikker fordelt i flere forskellige byer.

Premieren på den nye store butik bliver i den grad også markeret på åbningsdagen, hvor der både er tilbud, konkurrencer, bobler og overraskelser.

Masser af lækkerier til de første 100

“Klokken 7.30 lukker vi de første 20 kunder ind, som får tildelt et VIP-guldkort, som giver -25% på hele butikken resten af året.

Derudover har de 20 personer muligheden for at shoppe eksklusivt i den halve time fra 7.30-8.00, inden resten af køen bliver lukket ind.

Der vil være goodiebags til de første 100 købende kunder, gratis kaffe (fra kaffevogn) mellem 8 og 10. Konkurrencer, champagne og cupcakes fra La Bonta,” fortæller Dorte Jensen, som er butikschef i Message, til MigogAalborg.

Den største i Jylland

Lokalerne, som huser Aalborgs nyeste mode-mekka, er oprindeligt fire butikker, der er slået sammen til den nye Message.

“Vores nye butik i Bispensgade 1 bliver den største Message af alle i Aalborg, og uden tvivl også på Aalborgs bedste placering,” siger Dorte Jensen til MigogAalborg.

Butikken kommer til at køre -25% på alt (enkelte styles undtaget) både onsdag, torsdag og fredag (Black Friday) fra 8-20.00.

Det er ikke lang tid siden, at Message rykkede i Algade i midtbyen. Men nu er det i Bispensgade, at man kan gå shop-amok i den populære kæde. Lokalerne i Algade var nemlig midlertidige, indtil man havde den rette placering på plads.

“Det har været et stort arbejde. Det har taget lang tid at renovere lokalerne, som jo oprindelige var fire butikker. Men vi kan mærke, at vores koncept rammer aalborgenserne, så derfor ser vi det som den helt rigtige investering.” siger Dorte.

“Det er stadig vigtigt for os, at vi kan være nærværende overfor kunden, selvom butikken nu er meget stor. Vi vil fortsat have fokus på at yde en god og personlig service, og med et stærkt team, hvor mange har været ansat her i flere år, ved vi også, at det sagtens kan lade sig gøre.

Du kan læse mere om den vilde åbningsdag i den nye Message-butik her

Aalborgs første store bilelevator: Fredag vises første glimt af nyt byggeri

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

Den seneste tid har det været lejlighedsprojekter langs Havnefronten, som har stjålet overskrifter.

Men man skal ikke tage fejl af, at der endnu mere centralt i Aalborg er gang i nogle lige så vilde byggeprojekter.

Wagner Ejendomme står blandt andet bag et særdeles nytænkende projekt med 62 nye lejligheder til udlejning, der ventes indflytningsklar i starten af 2018.

På fredag kan interesserede få det første glimt af de lækre lejligheder og desuden fornemme, hvor unikt man kan komme til at bo midt i Aalborg.

To detaljer gør byggeriet unikt

Hovedparten af lejeboligerne på Jyllandsgade 10 bliver flotte 3 værelses lejligheder.

Der er især to ret innovative detaljer, som gør ejendommen på Godsbanen ret unik.

Man kommer til at få Nordjyllands første bilelevator, som man ellers kun kender det fra internationale storbyer eller større bilhuse her i Danmark.

Det er ikke brugt tidligere omkring private boliger i den her størrelsesorden i landet.

“Det er ret specielt, for vi har stort set ikke haft mulighed for at se den her løsning andre steder. Der er kun nogle af de større bilfirmaer i København, som har den her slags.

Vi er ret sikre på, at det bliver taget rigtig godt imod af vores kommende lejere. Det er en ret eksklusiv detalje ved byggeriet,” fortæller Helene Geert Starcke, ejendomsadministrator hos Wagner Ejendomme.

Helene Geert Starcke og Trine Wagner fra Wagner Ejendomme i Bispensgade


Klassisk opgang erstattet med Atriumgård

MigogAalborg er blevet inviteret inden for hos Wagner Ejendomme, som har kontor i Bispensgade. Her hører vi lidt nærmere om det spændende lejlighedsprojekt.

Parkeringskælderen bliver i to plan med 56 p-pladser. Det foregår således, at man kører bilen ind i “elevatoren”, og kører med ned til minus 1 eller 2. Derfra er der naturligvis også elevator op til de forskellige beboelsesetager.

Den anden specielle detalje er, at de “klassiske” opgange fra andre lejlighedsprojekter er erstattet af en smuk overdækket Atriumgård, som nærmest kommer til at minde om en botanisk have.

En Atriumgård bliver “opgangen” i det nye byggeri

Skal give en wow-effekt

Herfra kommer man så op til de respektive lejligheder. Atriumgården skal danne ramme om beboernes uformelle møder, så man også kommer til at møde dem, der bor rundt omkring en. Normalt møder man for det meste kun dem, der bor i samme opgang

“Det er som helhed helt sikkert et spændende projekt, som skiller sig ud indefra. Vi håber, det kommer til at give en slags wow-effekt, og vores lejere kommer til at føle, at de bor et helt specielt sted lige midt i Aalborg,” fortæller Trine Wagner, direktør for Wagner Ejendomme.

Der kommer til at bo i omegnen af 800 mennesker i det spændende nyopførte område. Lejlighederne på Jyllandsgade 10 bliver store lyse lejligheder ved det, man kalder “Campustorvet”.

Det vildeste for Wagner Ejendomme

Wagner Ejendomme har cirka 400 boliger på attraktive placeringer centralt i Aalborg. Men Trine Wagner erkender, at det her projekt på Godsbanen bliver i sin egen liga.

“Der er ingen tvivl om, at det her er det vildeste, vi har været involveret i. Gennem årene har vores fokus primært været på ældre ejendomme i midtbyen, som vi har renoveret og gjort moderne og attraktive.

Vi synes også, det er en spændende proces at være med helt fra begyndelsen på et nyt projekt som dette,” forklarer Trine Wagner.

På fredag, som i øvrigt er Black Friday hvor mange alligevel skal ind og shoppe i midtbyen, afvikles der Åbent Hus på Jyllandsgade 10-projektet.

Her kan man se den første prøvelejlighed og få indtrykket af hele projektet, som står klart i foråret 2018.

Der er allerede flere lejligheder booket ud af de 62 nye lejemål, og man skal være hurtigt ude for at bo det her fede sted, som ligger få minutters gågang fra midtbyen med masser af caféer, restauranter og shoppingmuligheder.

Priserne på lejlighederne ligger fra 6.300 og op til en lækker penthouse med egen tagterrasse til 12.500 kr.

Højt serviceniveau er garanteret

Ellers er der også adgang til en kæmpe fælles tagterrasse for de andre lejere med en fantastisk udsigt ud over det centrale Aalborg.

Wagner Ejendomme garanterer i hvert fald, at serviceniveauet bliver på et højt niveau.

“Vi har et stort ansvar over for vores lejere, så vi arbejder rigtig meget med servicebegrebet. Vi vil have de bedste lejere, og de skal være glade for at være hos os. Vi skal være tilgængelige det meste af døgnet og alle årets 365 dage.

Vi har blandt andet også vores egne viceværter, og de er utrolig fokuseret på at holde ejendommene rene og flotte. Det er det niveau, vi hele tiden stræber på at opretholde, så folk henvender sig til os, når de vil leje en god lejlighed her i byen,” siger Helene Geert Starcke.

Hvis du er nysgerrig efter at komme med til Åbent Hus her på fredag, så kan du tilmelde dig lige her

For yderligere spørgsmål kan du kontakte Helene Geert Starcke på mail hgs@wagnerejendomme.dk