Det er helt gratis: Aalborg Sundhedscenter ændrer folks livsstil

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Et nyt år er for mange muligheden for at tage sin livsstil op til revurdering.

Måske er det flere år med uhensigtsmæssige vaner, som efterhånden trænger til en endelig opgørelse.

Heldigvis er der gode muligheder for at få støtte til sin livsstilsændring – også uden at skulle betale for dyre fitnessmedlemskaber, personlige trænere eller kostplaner.

I Aalborg Kommune satser man stort på borgernes sundhed, og bl.a. derfor har Aalborg Sundhedscenter eksisteret i mere end 10 år med omkring 70 ansatte.

Hjælp til helt almindelige mennesker

Aalborg Sundhedscenter har igennem mere end 10 år hjulpet mange aalborgensere til et bedre og sundere liv.

Én af dem er aalborgenseren Lars O. Nielsen, som sidste år valgte at opsøge sin læge, da han følte sig træt og uoplagt. Og med god grund.

Lars var – som så mange andre danskere – blevet ramt af diabetes.

Efter at have fået dommen valgte Lars at tage sit liv i egne hænder og lægge alle sine vaner om.

Ved hjælp af kostomlægning, motion, ingen sukker og alkohol står Lars den dag i dag som en helt ny mand – og med væsentligt færre kilo på kroppen.

Men diabetes type 2 er en kronisk sygdom, og livet med den er desværre ikke på lånt tid.

Derfor blev Lars henvist til sundhedscenteret og blev herefter en del af et diabeteskursus, som skulle give ham den opbakning og motivation, han havde brug for – og redskaber han kunne bruge fremadrettet for at gøre livet med diabetes en smule lettere.

Individuelle forløb gør en forskel

I dag har Lars tabt sig intet mindre end 58 kilo og har – efter eget udsagn – det ”bedre end nogensinde”.

“Sundhedscenteret gav mig en masse redskaber til, hvordan man tager de gode valg for sig selv – især som diabetiker.

Jeg fik en masse brugbar viden fra dygtige fagpersoner om alt fra kostvaner, min sygdom og fik også lagt et personligt træningsprogram af en fysioterapeut,” fortæller Lars og fortsætter:

“Det var også min oplevelse, at der blev taget sig tid til den enkelte.

Dem på mit hold var et helt andet sted end mig, men personalet var gode til at komme med inputs til os hver især.

I mit tilfælde, hvordan jeg kunne fastholde det, jeg allerede var i gang med – for andre handlede det, måske mere om, hvordan man kunne motivere hinanden i forløbet.”

Og dette er også netop, hvad sundhedscenteret gerne vil kunne give deltagerne.

”Det er meget vigtigt for os, at forløbene bliver tilpasset den enkelte. Men folk skal indgå i nogle fællesskaber, så de kan dele, støtte og inspirere hinanden igennem forløbet.

Vores erfaring er også, at man er meget bedre til at holde fast i vaneændringer, hvis man ikke er ene om dem,” forklarer Mette Borup, som er kommunikationskonsulent i Aalborg Sundhedscenter.

Målet om et langt og sundt liv

Lars er langt fra den eneste, som har fået hjælpen til at skabe et bedre og sundere liv.

Hver dag hjælper de sundhedsfaglige medarbejdere aalborgenserne. Medarbejdere, som er ansat udelukkende med det formål at hjælpe folk til et sundere og gladere liv – gratis og uforpligtende.

 

Mette Borup fortæller, at man i centeret har et stort fokus på at ”fange” borgerne inden sygdommen for alvor rammer.

”I kommunen er vi meget interesserede i, at aalborgenserne får et langt og sundt liv. Derfor tilbyder vi igennem sundhedscenteret forskellige kurser, som har fokus på at støtte og inspirere” forklarer Mette og uddyber:

”Vi hjælper de som lever med en kronisk sygdom som eksempelvis kræft, lunge- eller hjertesygdom. Her lytter vi, så vi kan give den helt rette støtte og rådgivning, så han eller hun kan leve et godt liv på trods af sygdommen”

Ingen løftede pegefingre

Aalborg Sundhedscenter ligger i Nordkraft, men derudover findes der satellitter, der bl.a. rummer ”Sundhedshjørner”, fordelt rundt omkring i byen.

Her er døren åben til en snak med en sundhedsfaglig medarbejder om det, der fylder i dit liv og måske er udfordrende – helt uden løftede pegefingre.

”Sundhedshjørnerne er placeret rundt om i kommunen, så flest mulige kan få gavn af os. Vi er også selv opsøgende for at gøre opmærksomme på vores tilstedeværelse i nærområdet, og går af og til rundt og stemmer dørklokker for fx at tilbyde folk en sundhedssamtale”, forklarer Mette.

Sundhedscenteret er en del af kommunen, og fagligheden brænder igennem hos medarbejderne, og der er ingen tvivl om, at en borger ikke bare er én i køen.

”Vi er meget opmærksomme på at møde folk på et personligt plan for at kunne lægge en skræddersyet plan til den enkelte.

Hos er der ingen løftede pegefingre, vi ønsker tværtimod bare at gøre det hele lidt lettere for borgerne og klæde dem på til at kunne hjælpe sig selv i livet.” afslutter Mette.