Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Det bedste lynkursus i hjemmesider

Af Annoncør

Følgende tekst vil bringe dig den viden, som du har brug for i 2021, for at kunne kende forskel på og identificere typen og de adskillelige lag, der findes på de forskellige slags hjemmesider, som du besøger i din hverdag.

Det store perspektiv

Når du i din hverdag besøger hjemmesider, gør du det formentlig uden at tænke over typen den pågældende hjemmeside falder ind under. Vi bruger alle sammen meget tid på internettet, så derfor giver det kun mening, at du ved lidt om det miljø du bevæger dig rundt i – også det digitale miljø på internettet.

Forskellige typer og forskellige lag

Hjemsiden (Homepage)

Det første, og noget af det mest grundlæggende for alle hjemmeside, er ”hjem” eller på engelsk betegnet som ”homepage”. Hjemsiden finder du på de fleste hjemmesider, hvad end det er en professionel wordpress hjemmeside eller f.eks. en spillehjemmeside. Hjemsiden er det første du kommer ind på, og her vil normalt stå noget om, hvad hjemmesiden kan. Hvis det er en virksomhed, vil der ofte kort stå beskrevet, hvad virksomheden kan tilbyde. Fra Hjemsiden vil du have mulighed for at trykke ind på de andre funktioner og sider på hjemmesiden, for at gå mere i dybden. En Hjemside skal normalt fremstå enkelt, og gøre det muligt for alle at navigere rundt på resten af hjemmesiden.

Magasiner og Medier

En anden type hjemmeside, som fylder meget på internettet, er forskellige magasiner og aviser. Medieindustrien var for få år siden langt mere analog end i dag. I dag er over 90% af alle skrevne artikler digitale, hvorfor alle større medieinstitutioner har lagt sit fokus på deres digitale hjemmeside. Denne type hjemmeside er begyndt at fylde endnu mere på internettet, i takt med den såkaldte ”click-bait” strategi, hvor særligt overskriften og forbilledet dramatiseret i sådan en grad, at personer får ekstra meget lyst til at klikke ind på mediesiden.

E-handels hjemmesider

En e-handels hjemmeside er en digital butik, som lader dig bestille og købe fysiske vare, som dernæst vil blive sendt hjem til dig. En hjemmeside af denne type kan selv have et lager, hvor de opbevarer sine produkter. Alternativt kan virksomheden også gøre brug at såkaldte ”fulfillment centers”. Dette betyder, at de outsourcer lageret, så de kan fokusere ekstra meget på f.eks. deres digitale markedsføring og derefter lade andre eksperter sende varerne afsted til deres kunder.

”Personlige” blogs

En blog kan sammenlignes lidt med en magasinhjemmeside, men indholdet vil ofte være mere personligt. Førhen var det mere enkelte individer, som havde en blog, hvor de lagde tekster, billeder og videoer op. I dag har mange større virksomheder også startet en blog, fordi de har indset at dette også fungerer som rigtig effektiv markedsføring, hvis indholdet passer til de produkter som virksomheden også sælger. Hvis det lykkedes for en virksomhed at skabe en populær blog, med mange besøgende, vil dette reelt set fungere som gratis markedsføring for virksomheden. F.eks. har du sikkert lagt mærke til, at mange store virksomheder som sælger dagligvare, er begyndt at skabe blogs med forskellige opskrifter.

Landingsside (landingpage)

En landingsside vil typisk være den hjemmeside, som du ender på efter du har klikket på en annonce. En landingsside kan ikke betegnes som en egentlig hjemmeside. Landingssiden er skabt for at få dig til at foretage en bestemt handling. F.eks. vil den ofte prøve at lokke dig til at melde dig ind i noget (ved at give din e-mail og tlf. nr.) eller også vil den forsøge at få dig til at foretage et online køb.24