Den vilde historie bag D’Wines succes: Kristian flyttede alene til Spanien som 10-årig

Skrevet af: Michael Qureshi

Kan man skabe et autentisk spansk sted midt inde i Aalborg? Et sted der genskaber den stemning, der er på de mange hyggelige vinbarer overalt i Spanien.

Det er faktisk ikke så let, som det måske umiddelbart lyder. Et par spanske flag, lidt ost og skinke og Viva Espana kan ikke gøre det for den kvalitetsbevidste.

Det D’Wine har skabt i Algade 54 er unikt. Du finder ikke mange steder, der kan matche det i Danmark. Et koncept som selv en spanier vil have svært ved at overføre til danske lokaler.

Men Kristian Ishøy er heller ikke som de fleste.

Han har skabt engrosselskabet D’Wine, der sælger vine til hele landet og ud over landegrænserne. Senere har han så fået koblet D’Wine Bar på som både er butik og vinbar.

Indehaveren af D’Wine vidste ikke, om Aalborg var klar til en spansk vinbar. Men han har aldrig slingret på vejen mod den store succes.

Han har været fuldstændig tro mod sit koncept, og han har ramt plet kan man se, når aalborgensere uge efter uge valfarter til byens hyggeligste vinbar.

Men D’Wine Bar er ikke bare et sted, hvor du bestiller et glas vin. Det er stedet, hvor du får fortalt historien om den vin, du har bestilt. Om vinbonden. Hans marker. Duften af området. For Kristian Ishøy er så dedikeret til spanske vine, at han helt utraditionelt har besøgt de steder, hvor hans vine kommer fra.

”Vi har vendt den lidt på hovedet, end hvad man traditionelt gør i vinbranchen. Alle kan læse om en vin på en hjemmeside. Men jeg tager ned og sætter ansigt på folk, og derefter tager jeg nogle prøveflasker med hjem.

Normalt besøger man først vinmarkerne efter nogle år. Jeg starter der, fordi vi i bund og grund sælger livskvalitet. Og hvordan pokker kan man sælge det uden at have været der og følt omgivelserne på egen krop?”

Kristian Ishøy er god til at snakke. Man forstår, hvorfor D’Wine Bar tydeligt kan mærke på omsætningen, om Kristian selv er i vinbaren og præsenterer vinene eller ej.

”Det koster en forfærdelig masse penge at gøre tingene på den her måde. Vi kender vores vin helt ned til den enkelte stok. Vi ved, hvad vi har i hænderne, og det giver en helt anden troværdighed. Det bliver aldrig en fantastisk forretning at have vinbaren. Men det skal selvfølgelig være rentabelt.

Vores hovedindtægt ligger i engrosdelen, så vinbaren er jo lidt min legeplads, og det er fantastisk at se så mange glade gæster hver eneste dag,” forklarer Kristian Ishøy.

Han har inviteret på en frokostbøf oppe på sin private terrasse. Det er et stenkast fra selve vinbaren- og butikken i Algade. Det har været en familieejendom i årtier. Det var i mange år udelukkende en vinbutik, men da en tøjbutik i de tilstødende lokaler lukkede, så udvidede han med vinbaren.

Kristian Ishøy er dygtig til at skabe hyggelige rammer, uanset om det er i hans private hjem eller på D’Wine.

D Wine Aalborg

Han har også formået at skabe noget, som Aalborg manglede, men som aalborgenserne faktisk ikke vidste, at de manglede.

”Vi er blevet vindrikkernes sted at gå hen. Tidligere var det sådan, at hvis du havde lyst til et glas vin før eller efter middagen, så gjorde du det på den restaurant eller café, hvor du skulle spise. Vi er blevet et pre-dinner og after-dinner sted. Folk elsker at komme forbi her til et glas vin og nogle nødder. Du finder en helt speciel atmosfære på vinbaren,” lyder det fra Aalborgs vinkonge.

Han har samme talestrøm som de entusiatiske spaniere, man møder på de spanske vinbarer, der også elsker kunsten i at konversere.

”Vi vil hellere anses som en vinbar end en tapasbar. Vi tager slet ikke imod bordbestillinger. En vinbar lever af rotation og ikke af stillesiddende kunder. Vi er også lidt et socialt eksperiment. Der er en grund til, at bordene står så tæt på hinanden. Som det er i Spanien, så kommer man hinanden ved og kommer i snak med andre, når man sidder tæt på hinanden og hygger sig over et glas vin.”

D’Wine er anderledes i Aalborg. Det er Kristian Ishøy også. Ikke mange andre kan berette om en livshistorie som hans. Som 10-årig flyttede han til Spanien. Uden sine forældre!

”Min farmor købte lejlighed i Spanien i 1984, og vi er kommet i Spanien hvert eneste år lige siden. Mine forældre fik nogle gode spanske venner, som på et tidspunkt foreslog, at vi slog på tråden, hvis nogen af os havde lyst til at lære spansk. Så da jeg blev 10 år var mit eneste ønske i fødselsdagsgave at lære at tale spansk,” fortæller Kristian Ishøy med stor entusiasme.

Hans forældre gav ham chancen, og sendte ham til Spanien.

”Som 10-årig begyndte jeg i tredje klasse i Spanien uden at kunne et ord spansk og boede ved den spanske familie. Jeg blev kastet ud på dybt vand, men jeg lærte hurtigt sproget, fordi jeg var tvunget til det. Så som afslutning på tredje klasse dystede jeg med en spansk klassekammerat på verber og vandt. Jeg har boet mange gange i Spanien igennem årene, og jeg har stadig kontakt til den spanske familie.”

D Wine Aalborg

Allerede som teenager kom passionen for vin så. Kristian Ishøy fik et job på en tjener- og kokkeskole, hvor han fik ansvaret for internationale gæster. Efter 14 dage fik skolen besøg af et hold danskere, der ville lære om spanske vine.

Det tvang Kristian Ishøy til at lære alt om vinene før besøget. Siden har det været en romance mellem ham og de spanske vine.

”Selv om jeg har arbejdet i mange forskellige brancher, så har jeg altid haft passionen for vinen, og jeg har altid vidst, at jeg på et tidspunkt ville ende med at beskæftige mig med det. Jeg var sælger for Trip Trap i Bruxelles, da vi som familie besluttede at flytte tilbage til Aalborg, hvor jeg startede vinbutikken op.”

”Både da jeg åbnede vinbutikken og vinbaren har folk været skeptiske og ment at det var umuligt at skabe en business i Aalborg. Men vi har heldigvis hver gang vist, at tvivlerne har taget fejl.”

Når man har tilbragt halvanden time i selskab med ham og ikke mindst smagt hans vine. Så forstår man, hvorfor de tog fejl.

Du kan læse mere om D’Wine bar her

Artikler i samme stil

Aalborg-par har opskriften: Derfor er Paradis bedre end de andre

Det startede i en lade i Gistrup: Nu storsælger Henriette tøj til hele landet

Vild pris: 14 mio. kr. for en penthouse-lejlighed midt i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Det kan blive en af de dyreste lejligheder nogensinde solgt i Aalborg.

Ejendomsmæglerfirmaet EDC har sat en superfed penthouse-lejlighed til salg inde i midtbyen.

Lejligheden er på hele 381 kvadratmeter, og ligger på Nytorv. Man får blandt andet to tagterrasser med for de 14 mio. kr., som lejligheden koster. Der er endda elevator inde i lejligheden, så man ikke bliver forpustet, når man skal fra den ene ende til den anden.

Den ligger lige over for Sinnerup i en perfekt central beliggenhed, hvor der er rigeligt med plads at boltre sig på.

EDC skriver i salgsopstillingen;

“Med hele 381 m2 er denne unikke liebhaverlejlighed i Aalborgs midte ikke blot byens flotteste og fedeste lejlighed, men formentlig også den største! Og ikke nok med det – den har også en af byens allermest attraktive beliggenheder, nemlig på Nytorv, lige i hjertet af Aalborg, lige her hvor det hele sker.”

Nordjyllands dyreste lejlighedshandel blev en realitet i september 2016, hvor en nybygget penthouse lejlighed på Havnefronten blev solgt for 13,5 mio. kr.

I februar 2017 blev en penthouse-lejlighed i det nye spændende byggeprojekt The Old Yard sat til salg for 14,5 mio. kr.

Du kan se salgsopstillingen på lejligheden på Nytorv her

Aalborg Karneval præsenterer nyt flot overskud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Man kan ikke sige Aalborg uden karneval, og det nyeste regnskab for Aalborg Karneval viser, at fremtiden ser aldeles lys ud for den store årlige begivenhed.

I 2016 kunne Aalborg Karneval præsentere et rekordoverskud op hele 1.509.819 kr og det er i år fulgt op med et overskud på 861.085 kr. Det skriver Aalborg Karneval i dag i en pressemeddelelse.

Aalborg Karneval meddeler, at den glædelige udvikling er kulminationen på en række strategiske tiltag samt en gennemgribende professionalisering af foreningen i de seneste fem år.

Mette Bugge, talsmand for Aalborg Karneval er da også fuld optimisme:

”Det er selvfølgelig en stor glæde at kunne præsentere et flot overskud for Nordjyllands absolut største kulturevent, som vokser år efter år. Det glæder mig nok allermest, at næsten 40.000 deltagere har købt loyalitetsarmbånd mod 33.000 året før.

Der er tydeligvis sket en kulturændring hos vores elskede karnevalister, som gør det til en fælles fest, hvor alle bidrager til at sikre, at vi fortsat kan forløse den kreativitet og glæde, som karnevallet besidder” fortæller Mette Bugge i pressemeddelelsen.

Deltagerrekord i Stjerneparaden

Aalborg Karneval blev i år afholdt i høj sol og det estimeres, at der var over 70.000 deltagere i Stjerneparaden, som er ny rekord.

Der blev også prøvet nye ting af – blandt andet “Tyrens Begravelse” på Gabels Torv og store blækspruttearme, som hang ud over Vesterbro langs Stjerneparaden.

Aalborg Karneval er særdeles optimistiske for fremtiden.

”Vi vil naturligvis gerne fortsætte udviklingen af vores elskede karneval. De kommende år vil der være endnu mere fokus på kunstnerisk udvikling og samarbejde med andre lokale og nationale aktører.

Jo flere loyalitetsarmbånd vi sælger, desto flere spændende tiltag kan vi igangsætte til gavn for deltagerne” fortæller talsmand Mette Bugge.

Teamet for Aalborg Karneval 2018 er “Til vands, til lands og i luften”. Du kan tilmelde dig begivenheden lige her.

Toprokade i køkkenet: Ruths Hotel henter profil tilbage efter mange år

Skrevet af: Michael Qureshi

Forleden blev det meldt ud, at Brøndums Hotel mistede deres profilerede topkok Michel Michaud.

Der gik dog ikke mange dage, før det blev meldt ud, at Michaud vender tilbage til sin tidligere arbejdsplads, anerkendte Ruths Hotel i Skagen.

Michaud forlod Ruths som køkkenchef i 2014.

Nu har Ruths nye køkkenchef Jakob Spolum har netop ansat sin tidligere læremester – den kendte kok Michel Michaud, i en helt ny stilling.

Målet er at sikre og udvikle den originale og autentiske brasserietradition, som det kendte nordjyske badehotel har opbygget over årene.

Afløste Dennis Juhl

Jakob Spolum overtog dirigentstokken 1. september fra Dennis Juhl, der i fredags åbnede Restaurant Textur i Aalborg.

Køkkenchef Jakob Spolum glæder sig til samarbejdet med en kapacitet som Michaud. Bl.a. ser han frem til dagligt at få direkte adgang til den kendte koks mange fifs og tricks, når de begynder samarbejdet den 10. oktober.

”Michaud var min mentor og læremester, dengang jeg var kokkeelev på Ruths Hotel og han var køkkenchef. Han inspirerede mig, lærte mig det franske køkkens klassiske grundprincipper og var samtidig som en far for mig. Det bliver så godt at få alle hans historier, opskrifter og metoder helt tæt på igen,” siger Jakob Spolum.

Glæde på Ruths Hotel

På Ruths Hotel glæder man sig til det nye og kreative samarbejde, bl.a. fordi man længe har ønsket at positionere forskellen mellem hotellets to køkkener, Brasseriet og Gourmetrestauranten, endnu mere tydeligt.

Jakob Spolum har ansvaret for begge steder, og Michaud skal udelukkende have fokus på kvalitet og produktudvikling i det originale Franske Brasserie.

Direktør Peter Christian Jensen fortæller, at det kendte badehotel – via samarbejdet mellem Jakob Spolum og Michaud, ønsker at få mulighed for at rendyrke det klassisk franske brasseriekøkken.

”Vi vil gerne fremstå som bærere af den stolte franske køkkentradition, som Michaud allerede i 70’erne var med til at indføre i Danmark. Michaud skal, i Brasseriet, ikke arbejde direkte i køkkenet og ved komfuret, til gengæld skal han inspirere os alle – inklusive vores gæster, med gode historier om sit liv med det franske køkken og dermed sikre at Ruths Brasserie fremover kan videreføre hans viden og håndværk.”

Michaud elsker Skagen

Michel Michaud har længe overvejet, hvordan han både kunne dele sin glæde ved det franske køkken uden at skulle deltage i det ofte hårde arbejde ved komfuret og samtidig bevare sin tætte tilknytning til Skagen.

”Jeg elsker Skagen, jeg elsker naturen og så elsker jeg at udvikle opskrifter og lave god mad. Det får jeg fuld adgang til nu, hvor jeg – i samarbejde med de mange dygtige og spændende folk på Ruths Hotel, får mulighed for i al ydmyghed at forfine det franske køkken på Ruths Brasserie uden at skulle arbejde på fuld tryk”.

Michel Michaud vil organisatorisk være ansat under køkkenchef Jakob Spolum med fokus på udvikling af det franske brasserie samtidig med, at han vil fungere som en slags historiefortæller og inspirationskilde til hotellets mange interesserede gæster.

For andet år i træk: Nordjylland slog København i Cook Off

Skrevet af: Michael Qureshi

Det blev til endnu en nordjysk sejr, da Copenhagen Cook Off for andet år blev afviklet i København.

Søndag eftermiddag dystede et nordjysk kokke-hold bestående af kokke fra Strandhotellet i Blokhus, to fra Restaurant Rusk og en fra La Locanda imod et stærkt københavnsk kokke-hold.

Og det blev nordjyderne, der igen kunne tage sejren med hjem. Sidste år blev det også til en nordjysk sejr i første udgave af den her Cook Off.

Fantastiske rammer i København

Det var fantastiske rammer, som de to kokke-hold dystede på Nordre Toldbod ved Løgismose Vin, mad og delikatesser.

Der skulle laves en forret og hovedret basere på nordjyske råvarer, hvor hovedretten blandt andet var fra Rosenbeck Frilandsgris.

Holdkaptajn Mikkel Espensen fra Strandhotellet var naturligvis stolt over den nordjyske sejr.

“Det var dejligt, at vi kunne tage den med hjem igen. Vi havde lidt udfordringer undervejs, hvor der til tider manglede strøm i køkkenet. Men som man siger i Aalborg “Ork Satme” det var en skøn sejr,” sagde Mikkel Espensen efter sejren.

Det stærke dommerpanel var Anders Halskov, Ken Tellufsen og Morten Krogholm.

MigogAalborg har skrevet om de fire kokke, der repræsenterede Nordjylland.

Her kan du læse om

Marc og Simon fra Restaurant Rusk

Kid fra La Locanda

Mikkel fra Strandhotellet

Søgaards Bryghus bliver i familien: Der kommer til at ske en del

Skrevet af: Michael Qureshi

Tidligere på året blev Søgaards Bryghus sat til salg, efter Claus Søgaard havde stået i spidsen for restauranten og Aalborgs eneste mikrobryggeri siden 2004.

Det var noget, der fik en hel del opmærksomhed, fordi Søgaards Bryghus er blandt de mere etablerede spisesteder i byen.

Nu kan MigogAalborg så fortælle, at Bryghuset er taget af markedet, og det bliver endda i familien.

Fra Abbey Road til Søgaards

Fremadrettet kommer Lisa Søgaard og Ole Christiansen til drive Søgaards Bryghus. Lisa Søgaard er gift med Claus Søgaard, og driver i forvejen de tre steder Penny Lane, Maggie Mae og Abbey Road Café.

Ole Christiansen har været daglig bestyrer af Abbey Road Café siden åbningen for fire år siden, og skal nu prioritere alle sine kræfter på Søgaards Bryghus.

“Vi er rigtig glade for den her løsning. For Claus (Søgaard) har det været kærligheden til selve bryggeriet, som primært har drevet ham, og den del kommer han stadig til at stå for.

Han kigger også lige nu på mulighederne for at skabe andre projekter, hvor vi har talt om et destilleri. Ole bliver så daglig leder på Søgaards Bryghus, og jeg supplerer ham på de overordnede linjer,” fortæller Lisa Søgaard til MigogAalborg.

Alt kører som normalt året ud

Dermed kommer Søgaards Bryghus også til at køre deres populære julefrokoster som altid her i 2017.

“Det kan sagtens have spillet en rolle for nogen, at de har set, at vi har haft det til salg. Nu kan vi i hvert fald understrege, at alt kører, som det plejer her på Søgaards Bryghus året ud,” fortæller Lisa Søgaard.

Men når 2018 melder sin ankomst, så kommer der til at ske ændringer. Der er store ambitioner med Søgaards Bryghus.

“Vi skal nytænke konceptet og sikre, at Søgaards Bryghus følger med det “nye” Aalborg. Der er åbnet rigtig mange spændende nye spisesteder i byen, og der skal vi sørge for, at Bryghuset også fremadrettet kommer til at spille en vigtig rolle i Aalborg.

Vi skal ikke konkurrere med gourmetstederne eller noget, men som spisested er Søgaards noget helt unikt, fordi vi er de eneste med eget bryggeri,” siger Ole Christiansen.

Bliver noget helt andet

Han glæder sig til at komme ordentligt i gang med udfordringerne, der venter med Søgaards Bryghus.

“Det bliver noget helt andet end på Abbey Road. Der er et langt større personaleansvar her, men der er også et enormt potentiale på Søgaards Bryghus. Vi har enormt mange glade gæster i forvejen, men jeg tror, at vi med et nyt koncept kan ramme endnu bredere,” fortæller Ole Christiansen.

Han suppleres af Lisa Søgaard;

“Den eneste grund til at både Ole og jeg kan bruge vores kræfter på Bryghuset er at vi har et helt fantastisk personale på de øvrige steder. Vi har et personale, der går ind og tager en masse ansvar på sig, og derfor er vi helt trygge ved, at de steder kører, som de skal,” siger Lisa Søgaard.

Aalborg spændende by med restauration

De ser begge Aalborg som en utrolig spændende by at drive restaurationer i.

“Da jeg flyttede fra Aalborg i 2000, var vi langt bagefter Aarhus og København. Der var jo stort set kun Rosdahls som noget ekstraordinært. Da jeg så flyttede tilbage igen, kunne jeg mærke, at byen var helt forandret.

I dag er vi lige i hælene på Aarhus og København. Der sker så meget med byen, og der kommer hele tiden en masse nye tilflyttere. Vi er overbevist om, at Søgaards Bryghus følger med tiden, og bliver ved med at fylde noget i Aalborg,” siger Ole Christiansen.