Debat om gratis børnehaver: Sådan ser Aalborgs borgmester på mulighederne

I København vil Socialdemokratiets kandidat til overborgmesterposten, Pernille Rosenkrantz-Theil, gøre det gratis for børnefamilierne at sende deres børn i vuggestue og børnehave.
Det vil hun, fordi “Det er blevet latterligt dyrt at bo i København,” skriver hun på Facebook, mens hun også har argumenteret for sagen i diverse medier.
“Der er alt for mange børnefamilier, der ikke har råd til at blive boende,” lyder det videre i Facebook-opslaget.
Hvis du sidder og håber på, at Rosenkrantz-Theils partikollegaer her i Aalborg vil presse på for samme sag, bliver du nok skuffet.
“Det er overhovedet ikke realistisk med sådan et forslag i Aalborg Kommune,” siger Aalborgs borgmester Lasse Frimand Jensen til TV2 Nord.
Han fremhæver, at der blandt andet er bedre muligheder for at finde billige boliger i Aalborg end i hovedstaden.
Selvom der altså ikke er udsigt til at kæmpe for gratis pladser i de aalborgensiske institutioner, kalder Lasse Frimand Jensen forslaget fra Pernille Rosenkrantz-Theil for sympatisk og ikke mindst et grundlag for en god diskussion.