Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

De anede ikke hvad de lavede i starten: Nu er de store kæder kunder hos dem

Af Michael Qureshi
Ricco Jensen står i spidsen for TechAmmo i dag
Ricco Jensen står i spidsen for TechAmmo i dag

Af Michael Qureshi

Det startede egentlig med, at de ville lave et webbureau. Så de fik lov til at låne et kælderlokale til at programmere i som et slags kontor. Lokalet havde tidligere været en butik, der reparerede Iphones.

Da folk imidlertid blev ved med at komme ind og døren og desperat spørge på hjælp om Iphone-reparation, besluttede Ricco Jensen og Mads Søndberg at kaste sig over den branche i stedet.

Det blev starten på Techammo, der i dag har en fysisk butik i Urbansgade i Aalborg. Derudover har man et populært servicecenter, der reparerer telefoner, tablets og computere for adskillige store firmaer.

Fumlede med Iphones i starten

Men starten var næsten en komedie værd. Ricco Jensen står nu i spidsen for Techammo, efter Mads Søndberg er trådt ud af firmaet. Han husker grinende, hvordan de fumlede med Iphones i begyndelsen.

”Vi anede ikke en kæft om det. De første tre måneder tror jeg, at vi ødelagde flere kundetelefoner, end vi reparerede. En af de første gange vi sad med en Iphone 4’er i hånden, tog det en halv arbejdsdag at fikse den, og betalingen var 250 kr.

Det var en voldsomt dårlig timeløn. Men vi var stædige og blev ved. Vi sad og reparerede Iphones, fra vi stod op til vi gik i seng,” husker Ricco Jensen om den spæde start på virksomheden.

De anede ikke hvad de lavede i starten: Nu er de store kæder kunder hos dem

Samarbejde med flere store erhvervskunder

Fra at det tog tre timer at lave en skærmreparation, tager det i dag omkring ti minutter for Techammo. Men vejen hertil, hvor Techammo i dag har erhvervskunder som flere landsdækkende elektronik-kæder, Nordjyske Medier, Green Click, Aalborg Lufthavn og flere offentlige instanser har ikke været uden bump på vejen.

”Det er meget fedt at kunne kalde sig iværksætter, men det er absolut ikke let at nå dertil, hvor det bliver en fornuftig forretning. Det første halvandet år levede vi stort set på en kassekredit, og selv om man på et tidspunkt nåede til at trække lidt løn ud til sig selv, så svarede det til lommepenge for alle andre.

Men vi lærte en masse om drive en virksomhed og have ansatte under os,” lyder det fra Ricco Jensen.

Da en tidligere samarbejdspartner viste sig parat til at investere i forretningen, kom der for alvor gang i vækstplanerne.

”Vi nåede et punkt, hvor det var lige før, at vi måtte opgive det hele. Men heldigvis kom vores investor os i møde og åbnede for et samarbejde.  Han investerede mere i os som personer og ildsjæle end selve virksomheden. Fremadrettet er det ikke så meget, butikken, der skal være kerneforretningen. Det er servicecenteret,” siger Ricco Jensen.

Satser stort på servicecenter

De anede ikke hvad de lavede i starten: Nu er de store kæder kunder hos dem

Han forklarer yderligere;

”Det er målet, at vi skal have 80-100 butikker som skal bruge os som servicecenter. Der er mange af de her elektronikkæder, som sælger telefoner, tablets og computere, men som ikke selv reparerer dem.

Vores investor har i forvejen mange radio- og tv forhandlere som kunder, så det åbner mange døre for os, og så kan de bruge os, når der skal repareres noget,” siger Ricco Jensen, der i dagligdagen suppleres af Martin Nielsen, der blandt andet står for al markedsføring.

Hos Techammo nyder man dog stadig den daglige kundekontakt i butikken.

”Folk er megasure og frustrerede, når de kommer ind med deres ødelagte produkt, men de går altid glade herfra. Det sætter vi stadig pris på. Vi har oplevet ret mange vilde ting, men det der tager prisen, er nok en kunde, som havde tabt sin telefon, mens hun slog græs.

Plæneklipperen flåede den i stykker, men vi udfordrede os selv og fik stykket den helt sammen igen over en fyraftensøl. Det var ret sjovt,” forklarer Ricco Jensen.

Apple-produkter er ikke så populære som tidligere

Han oplever en stigende tendens til, at folk er begyndt at forlade Apple-produkterne. Flere mærker haler ind på mastodonten.

”Tidligere var det 100 procent Apple-kunder, vi havde. Nu begynder der at komme andre ting ind. Huawei har vundet meget frem, fordi de laver ganske fine produkter til langt billigere priser end Apple. Sony og Samsung vinder også markedsandele, men selvfølgelig er det overordnet stadig Apple-produkter, der dominerer,” siger Ricco Jensen.

Uanset hvilke mærker der kommer til at spille en stor rolle på markedet i fremtiden, så har Techammo planer om at være dem, der stadig ”redder” produkterne.

Vi har kåret Aalborgs bedste burger: Nu er det jeres tur til at stemme

De anede ikke hvad de lavede i starten: Nu er de store kæder kunder hos dem

Del artikel

Andre læser også