ANNONCE
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

DAT flyver endnu grønnere: Indfører som de første genanvendelige kopper

Af Annoncør

Du kender sikkert de klassiske kopper på flyvninger.

Men i takt med at man begynder at tænke endnu grønnere rundt omkring i Danmark, så har det danske flyselskab DAT taget et vigtigt skridt.

DAT er det første flyselskab herhjemme, som har valgt at investere genbrugelige kopper fra New Loop til servering af kaffe og the for sine gæster. 

“Årligt forbruger vi omtrent 300.000 kopper på indenrigsflyvningerne.

Derfor er vi glade for at kunne minimere vores affald ved at skifte til kopper, der kan vaskes og genbruges utallige gange,” oplyser Ståle Harms, DATs kabinechef, der har stået for at introducere grønnere løsninger ombord. 

DAT flyver endnu grønnere: Indfører som de første genanvendelige kopper

New Loop arbejder på at etablere et cirkulær pantsystem til take away emballage i Danmark med målet om at eliminere engangsemballage, hvor produkter vaskes og genbruges igen.

Kopperne er lavet af en ny teknologi, hvor der bruges 20-30% mindre råmateriale, som gør at koppen er bedre i CO2 regnskabet end en engangspap kop allerede efter to gange i brug.

“Vi er glade for, at DAT har vist deres engagement og givet os muligheden for at løfte udviklingen til nye højder.

Som en startupvirksomhed har vi brug for virksomheder som DAT, som tør at investere i områder, hvor andre ikke gør,” siger Gitte Saaby Kjær, medstifter og COO New Loop. 

I den seneste tid har DAT testet konceptet på udvalgte flyvninger mellem Bornholm og København, og det har taget under seks måneder at komme i luften med projektet.

Jesper Rungholm, direktør og kaptajn i DAT påpeger, at selvom DAT har omkostninger ved projektet, så fortjener det en chance. 

Nu vil den kvikke læser nok påpege, at luftfartindustrien selv har udfordringer med CO2-regnskabet, men her er DAT også førende.

”Udover at vi flyver med de mest brændstof- og klimavenlige ATR-fly på danske indenrigsruter, så prøver vi altid at finde andre initiativer for at gøre vores flyvninger endnu grønnere,” slutter Jesper Rungholm.

For mere information – læs her

Del artikel