Cirkus og magi: Oplev den storslåede juleforestilling “Snedronningen” på Vendsyssel Teater
Når kulden gør sit indtog i det nordjyske, ved vi, at de mørke vinterdage snart følger efter.
Selvom vinterperioden kan føles uendeligt lang, er der et fyrtårn af glæde og hygge i de triste måneder: Juletiden.
Jul bringer fantastiske traditioner med sig, som samler og inspirerer os, og intet sted er dette mere sandt end i teatermørket, hvor vitterligt alt er muligt i de timer forestillingen varer.
Det har Vendsyssel Teater i Hjørring også sat sig for at bevise med juleforestillingen Snedronningen, som er lige dele ambitiøs, magisk og eventyrlig.
Den klassiske H.C. Andersen fortælling er nyfortolket med fabelagtige cirkuselementer og moderne musik og føres ud i livet af en gruppe medvirkende, der deler den odenseanske digters ønske om at bevare den barnlige glæde i voksenlivet.
På rollelisten er bl.a. Søren Hauch-Fausbøll og Sunniva Byvard, som vi har fået fornøjelsen af at tale med.
Hold fast i den barnlige sjæl
“Nordjyderne skal glæde sig til en anderledes forestilling, som de aldrig har set mage til før. Historien er smuk, har fantastisk scenografi og den er fyldt med sjove og rørende øjeblikke. Det er en forestilling, man kommer til at huske længe efter.”
Sådan beskriver Søren Hauch-Fausbøll den kommende juleforestilling, og større ros kan man næppe få fra en industriveteran, som ham.
Søren Hauch-Fausbøll er jo ingen ringere end manden, der spillede Bamse fra 1983 til 1991; en af de mest børnekære OG folkekære TV-figurer gennem de seneste 40 år.
Bamse er, som skuespilleren selv påpeger, en figur med en meget barnlig sjæl, og derfor har Søren også følt sig draget af Vendsyssels Teaters opsætning af Snedronning.
“Som H.C. Andersen siger, er det vigtigt at bevare barnet i sig selv. Det gjorde han jo, og det tiltaler mig meget,” forklarer skuespilleren, der spiller stort set alle kvinderoller i stykket (bedstemoren, røverkællingen, kragen og blomsterkonen).
Netop vigtigheden i at holde fast i barnets nysgerrighed og legende tilgang til livet er ét af hovedtemaerne i Snedronningen.
I eventyret, der fortælles i syv dele, tager søskendeparret Kaj og Gerda på en personlig rejse gennem livet, fra barn til voksen. Der er fristelser og kynisme i bunkevis i snedronningens rige, men heldigvis også fantasi og kærlighed, som ender med at sejre.
Udfordringerne de to søskende går igennem illustreres ikke kun via replikker, men i høj grad gennem cirkus og fysisk teater. Noget som Søren glæder sig til at udfolde foran publikum.
“Jeg har altid været meget optaget af nycirkus. Det er enormt spændende, og jeg har altid ønsket mig at lave kropsligt teater. Men det er også udfordrende med de fysiske elementer, og jeg bliver nødt til at træne for at holde mig i form til det,” fortæller Søren, der dog påpeger, at han ikke laver nær så meget med kroppen som cirkusartisterne.
“I dag så jeg dem øve flyvescener. Jeg blev helt rørt af det – og det var bare foran en tom sal. Til prøverne er personalet også ved at falde bagover af benovelse over alt det, artisterne kan med deres kroppe.”
Små magiske øjeblikke
Ulig nogen anden teaterforestilling vi nogensinde har set, har Snedronningen kun én eneste skuespiller i hele stykket, og det er Søren.
Kaj og Gerda spilles af henholdsvis cirkusartist Sunniva Byvard og danser Astrid Pauline Schmidt, mens Max Behrendt er med som performer, og Cecilie Sadolin er musiker og komponist.
Det kunstneriske valg om at lade cirkusset fylde så meget er blandt andet taget for at lade kroppen fortælle de ting, man ikke kan sige med ord, forklarer Sunniva Byvard.
“På mange måder repræsenterer cirkusset den magi og fortryllelse, som ikke kan siges med ord. Vi forsøger at illustrere rejsen fra barn til voksen med alle de fysiske udfordringer, man møder, og det gør vi ved at arbejde med forskellige cirkusdiscipliner.
Når man skal overkomme noget tungt, har det tit noget med styrke og udholdenhed at gøre. Det er en smule smertefuldt, som livet jo også er, og der er også noget med balance, som taler ind i den rejse Gerda er på.
Det forsøger vi at gøre meget konkret ved at vise, at Gerda eksempelvis balancerer ovenpå ting og personer, eller ved at karakterne i stykket skal klatre op ad ting. Der er mange måde at fortolke historien på, og det gør vi både visuelt og non-verbalt,” siger hun.
Sunnivas begejstring er smittende, selv over en telefonforbindelse, og hun fremhæver, hvor meget hun glæder sig til at opleve publikums reaktion på den nye fortolkning af Snedronningen.
“Da jeg hørte om denne teatergenre første gang, blev jeg forblændet over, at det fandtes, og at det er muligt at kombinere teater med cirkus på den måde. Jeg troede kun, at det var muligt på film eller måske i udlandet, men nu sker det foran mig.
Jeg håber, at publikum også får den følelse, og jeg håber, at det kommer frem i forestillingen, hvad man kan skabe, når man arbejder sammen. Hvilken historie kan lyset fortælle sammen med teksten og kroppen. Snedronningen bliver fuld af små magiske øjeblikke med forundring og overraskelser,” siger hun.
Ikke kun for børn
Selvom juleforestillinger oftest har børn og børnefamilier som målgruppe, taler tematikkerne og den smukke scenografi også til et voksent hjerte. Derfor opfordrer både Søren og Sunniva til, at voksne også bruger en aften hos Vendsyssel Teater i den søde juletid.
“Jeg tror, at denne forestilling henvender sig til alle fra 6 til 100 år,” fortæller Søren grinende.
En konklusion som Sunniva erklærer sig helt enig i:
“Du kan se forestillingen, om du er barn, 20 år eller 60 år. Alle får noget forskelligt ud af historien, der afspejler den periode i livet, de er i. Vi stopper jo aldrig med at være på en rejse i livet.”
Snedronningen spilles på Vendsyssel Teater i Hjørring fra den 22. november til og med den 17. december 2023.