Den SKAL smages: Chuck Wagon laver en af Aalborgs lækreste burgere

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I USA er food trucks et velkendt fænomen, hvor folk ofte står i lange køer for at få autentisk, billig og lækker mad.

Men her i Nordjylland har vi faktisk også vores helt egen food truck; Chuck Wagon, der heldigvis også dukker op i Aalborg ind i mellem.

Herfra serverer amerikaneren Mark Birschbach ægte burgere US style, hot dogs, fritter og corn dogs til en stadigt voksende fanskare.

I Aalborg er Chuck Wagon på besøg cirka to gange ugentligt: på Frederikstorv i midtbyen og ved Føtex på Eternitten.

Her på redaktionen synes vi selv, at vi har fingeren på pulsen, og vi gør en stor ære ud af at have smagt på stort set alt, hvad Aalborg har at byde på.

Men vi må blankt erkende, at vi endnu ikke havde haft fornøjelsen af at besøge vognen – og som en stamkunde ved vognen sagde: ”Har i ikke smagt det før? Det er en stor fejl.”

… Og hvor havde han ret.

Burger til enhver smag

Da vi ankommer til Chuck Wagon ved Føtex på Eternitten den 11. januar kl. 12.00, er de første kunder allerede ved at placere deres ordre.

Det første, der møder én er (selvfølgelig) duften af stegte bøffer og ikke mindst lyden af amerikansk countrymusik fra vognen, som understreger, at Chuck Wagon virkelig ér en bid af USA.

Menukortet er simpelt, og der kan vælges mellem Single Burger til 70 kr., Double Burger til 90 kr., Grilled Cheese Burger til 80 kr. og Chilli Cheese Burger til 80 kr. Fritter kan tilkøbes for blot 5 kroner ekstra.

”Jeg går efter at have få burgere, som er velsmagende. Derudover laver jeg ofte special-burgere, som skifter alt efter årstid eller humør,” forklarer Mark til MigogAalborg.

Omkring juletid lavede Mark eksempelvis en Christmas-burger med svinekød, tranebærsauce, valnødder, æble-marmelade, ost … og selvfølgelig bacon.

”Her i januar har jeg kun de klassiske burgere, men lige nu arbejder jeg på en flæskestegs-burger, hvor kødet er tilberedt langsomt i mere end 24 timer. Den skal nok blive et hit,” lover Mark.

Chili cheese, Grilled Cheese og Single Burger

Et andet storsælgende hit var sæson-burgeren “The Stacker”, hvor man selv kunne vælge hvor mange bøffer man ville have i burgeren. Rekorden var på hele 8 bøffer:

“Meat, cheese, meat, cheese … as many as you like,” fortæller Mark med tyk amerikansk accent (… lige til at blive sulten af).

Derudover kan man også lade sig friste af andre klassikere som hot dogs, chili cheese dog og ikke mindst corn dogs – en indbagt pølse –, der virkelig bare smager af U-S-A.

Corn dog

Vi smagte os igennem en Single Burger, en Grilled Cheese Burger og en Chilli Cheese Burger … og vi er ikke bange for at sige, at det er nogle af de bedste burgere, vi har smagt i Aalborg.

Anmeldelserne på nettet taler også sit tydelige sprog, og det er derfor ikke kun her på redaktionen, at man er vilde med Chuck Wagon.

På Facebook har 509 personer anmeldt Chuck Wagon, hvor den samlede score ender på suveræne 4,9 ud af 5.

Køen er ofte lang, men ventiden er det hele værd

Alt er hjemmelavet

Selvom Mark har særdeles travlt med Chuck Wagon, holder den populære foodtruck lukket hver mandag.

Men det betyder ikke, at Mark kan tage en velfortjent fridag – her gøres vognen klar til den kommende uge og de populære hjemmelavede saucer laves fra bunden.

Der bliver blandt andet lavet specialiteter som Apple Jack, Campfire, Honey Mustard og en helt speciel Bloody Mary ketchup.

Her på redaktionen prøvede vi den hjemmelavede Campfire-sauce, og den løftede burgeren op på et (om muligt) endnu højere niveau.

Marks hjemmelavde saucer

Derudover har Chuck Wagon også altid et udvalg af specielle Heinz-varianter, som eksempelvis Baconnaise (JA: mayonnaise med bacon!)

Bonus-tip: Du kan købe en flaske med hjem for 45 kr.

Fra skibskok til burgerkonge

Mark var oprindeligt kok på et skib, men han kedede sig ofte, når han var på land.

Derfor opstod idéen om en food truck – et koncept som er yderst populært i Marks hjemland, USA.

”Jeg fandt en vogn, som oprindeligt var blevet brugt til at sælge ost fra. Det tog mig næsten ni måneder at lave den om til Chuck Wagon og finde det udstyr, som kunne passe ind på forholdsvis lidt plads,” forklarer Mark.

Chuck Wagon startede på de nordjyske landeveje i marts 2016, men i november 2016 var han nødt til at sige op på skibet, for som Mark fortæller:

”Folk ville ikke have, at jeg forlod land igen,” og derfor har Mark arbejdet fuldtid med Chuck Wagon lige siden.

Amerikansk hele vejen igennem

En chuckwagon har egentlig sin oprindelse i 1800-tallet i USA, hvor det var et slags transportabelt felt-køkken, som kunne brødføde cowboys og andre arbejdere på prærien.

”Derudover hed min far Chuck, så derfor var det selvfølgelig oplagt at kalde vognen for Chuck Wagon, da det både fortæller noget om mig og mit land.”

Mark havde mange overvejelser om, hvad han skulle servere i sin Chuck Wagon, men efter en god snak med en ven, var planen klar:

”Han sagde til mig: ’Du er amerikaner, du snakker amerikansk, du ved hvordan man laver amerikansk mad. Gør det, du er bedst til og byg det op omkring det.’”

Derfor opstod idéen om amerikanske burgere.

Mulighed for at åbne flere steder i midtbyen

Selvom Mark har rigeligt travlt med de mange lokationer rundt omkring i Nordjylland, er han åben over for at servere autentisk amerikansk mad fra nye steder i fremtiden.

”Jeg har faktisk tilladelse til at være på Gabels Torv, så hvis det kan løses med hensyn til logistikken, så er det helt sikkert et sted, som jeg vil være i fremtiden.”

Og den øgede popularitet kan også betyde, at Mark må udvide vognparken:

”Jeg vokser jo snart ud af den her vogn. 1. januar var vi tre personer i vognen for at kunne følge med ordrerne, og det var lige trængt nok.

Derfor er jeg også i gang med at undersøge mulighederne for en større vogn, hvor jeg også kan udvide menuen med flere amerikanske lækkerier.”

Mark lægger hver måned en plan for Chuck Wagon, som han deler på Facebook. Planen kan dog altid ændres, så Mark anbefaler, at man holder øje på Facebook, hvis sulten melder sig.

I januar kommer Chuck Wagon til Aalborg på følgende tidspunkter:

18. januar: Føtex v. Eternitten (Cirka fra kl. 12.00)
19. januar: Frederikstorv (Cirka fra kl. 12.00)
25. januar: Føtex v. Eternitten (Cirka fra kl. 12.00)

Fede billeder og video skal sælge boligen hurtigere: Mæglerhuset opruster med profil

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
mæglerhuset.dk, Reberbansgade 3 3. 9000 Aalborg
mæglerhuset.dk, Reberbansgade 3 3. 9000 Aalborg

Når en køber er boligsøgende, starter jagten oftest på nettet.

Her er det billederne af boligen, der er det første, øjet ser og som hurtigt giver et overblik om, hvorvidt boligen har interesse eller ej, inden næste skridt tages.

Mange ejendomsmæglerkæder anvender et eksternt firma til at tage billeder af boligerne, men en lokal ejendomsmægler her i Aalborg-området er hoppet ud af boksen og har ansat egen fotograf.

Mæglerhusets nye fotograf kan både tage billeder til lands, til vands og i luften, så det er sikkert at sige, at kunder hos ejendomsmægleren får en anden form for service.

Hurtig og fleksibel service

Mæglerhuset kan nu tilbyde deres kunder en hurtigere – endnu bedre – og mere fleksibel service, ved at have skabt deres egen opskrift på en billedepakke til deres kunder.

Mæglerfirmaet har ansat Jiri Thomas, der oprindelig er fra Færøerne, som foto- og videograf.

På den måde sikrer ejendomsmæglervirksomheden at kvaliteten af billederne er i top, og har samtidig styrket deres kompetencer.

Fotograf ved Mæglerhuset, Jiri Thomas
Mæglerhusets indehavere. Fra venstre: Mads Sørensen, Simon Rye og Thomas Skifter Andersen.

“Vi har haft et stort ønske om at forny os, og yde den bedste service over for vores kunder.

Det kræver, at vi er i konstant udvikling. Vi har mulighed for at booke fotografen på vores første møde med kunderne.

Så hvis en sælger ønsker, at det skal gå stærkt med at sætte boligen til salg, kan det blive aktuelt,” fortæller Simon Rye, der er en af de tre indehavere af Mæglerhuset.

Som sælger har du mulighed for at komme med inputs og ønsker. Har en kunde et favoritspot i boligen, som giver værdi for salget af boligen, så bestræber fotografen sig på at få det med.

mæglerhuset.dk, Østermarksvej 29, 9400 Nørresundby

Samme dag som kunderne skriver under på formidlingsaftalen, aftaler mægleren med fotografen, hvornår billederne skal tages.

Som oftest er boligen på nettet dagen efter fotograferingen. På denne måde kan salgsprocessen komme hurtigere i gang og potentielle købere kan hurtigere se boligen.

Men det er ikke kun de typiske ud- og indvendige fotos af boligen, der er i fokus, når der skal tages billeder. Fotografen Jiri Thomas tager også luftfotos med en drone og laver video af boligen.

“Dét, at have vores egen fotograf sikrer den samme gode service hver gang. Udover almindelige billeder, tager Jiri Thomas også dronebilleder, dronevideoer og gratis sæsonopdateringer af billeder.

Der er altså penge at spare for vores kunder,” fortæller Thomas Skifter Andersen, anden indehaver af Mæglerhuset.

En (drone)fotograf der tager sig tid

For Mæglerhusets fotograf, Jiri Thomas, er det vigtigt at rammerne og forholdene er de rigtige, når billederne skal tages. Derfor tager han sig god tid til at vejlede kunderne, så resultatet bliver det bedste.

“Dagene inden fotograferingen har sælgerne fået udleveret en guide til forberedelserne af hjemmet, så det står knivskarpt.

Hvis kunderne er hjemme, når fotograferingen sker, er det vigtigt for mig, at kunderne får forklaret processen,” fortæller Jiri Thomas.

mæglerhuset.dk, Anders Nielsens Vej 7 2. tv., 9400 Nørresundby

“Som oftest er der et fast antal billeder med i en billedepakke af en bolig, men hos Mæglerhuset tager vi det antal billeder, som boligen kan bære. Det er en kæmpe fordel,” fortæller fotograf Jiri Thomas.

Jiri Thomas tager sig god tid til at tage billederne. Det handler ikke om at være hurtig og tage et bestemt antal billeder, men at slutresultatet er perfekt. Derfor kan han også finde på at flytte toiletbørsten, badevægten, håndklæder, stole, puder der skaber uro mv.

“Vi er glade for at have Jiri Thomas med på holdet. Han har en sans for detaljer, og er knivskarp til alt, hvad der indebærer fotos og video,” slutter indehaver Mads Sørensen.

75-året for D-Day markeres: Se Saving Private Ryan med den vilde Level 7 lyd

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Den 6. juni 1944 er en af de mest skelsættende datoer i det 20. århundrede.

Her gik de allierede i land i Normandiet i en storstilet aktion for at befri Europa fra den tyske besættelse.

Den 6. juni 2019 er det 75 år siden, og i den anledning er MigogAalborg stolte af, at vi i samarbejde med Nordisk Film Biografer kan vise en af de mest virkelighedstro krigsfilm om Anden Verdenskrig: Saving Private Ryan.

Det sker den 3. juni kl. 20.00 i Nordisk Film Biografer i City Syd.

Udover muligheden for at se eller gense en af verdens bedste film, har vi i dagens anledning skruet helt op for både den visuelle og lydmæssige oplevelse.

Filmen vises nemlig i formatet 4K, og lyden er skruet helt op i Level 7.

Her på MigogAalborg har vi før skrevet om Level 7, og vi tør godt garantere, at der venter en helt speciel oplevelse, når både billede og lyd når op i højeste kvalitet.

Det bliver endnu mere oplevelsesværdigt med en film som Saving Private Ryan, der blandt andet vandt en Oscar for bedste filmteknik og bedste lydspor.

En normal biograffilm bliver vist i lydniveau 5, men i Level 7 bliver alle sanser kørt op i højeste gear.

På aftenen kan publikum også se frem til en kort introduktion, hvor Nordisk Film Biografer vil fortælle om filmen og idéen bag Level 7.

En moderne klassiker

Saving Private Ryan er især kendt for den vilde åbningsscene, der varer hele 23 minutter.

Her følger man soldaterne, da de ankommer på Omaha Beach i Frankrig i et kaos af kugleregn, frygt, død og ødelæggelse.

Scenen kostede hele 12 millioner dollars at lave, og der blev brugt mere end 1500 statister til at lave en realistisk rekonstruktion af en af de vigtigste aktioner under Anden Verdenskrig.

Udover at vise landgangen i Normandiet følger Steven Spielsbergs storslåede og prisvindende krigsdrama et hold infanteri på deres redningsmission i 1944’ernes krigshærgede Normandiet.

Efter det kommer frem, at en mor har mistet tre af hendes fire udsendte sønner i krigen, bliver det beordret at hendes sidste søn skal bringes hjem fra krigszonen i Normandiet.

En voldsom og gribende skildring, af de ofre der kræves i krig.

Filmen var nomineret til hele 11 Oscars og er af mange anerkendt som en af de bedste krigsfilm nogensinde.

Begrænsede pladser til en skarp pris

Billetprisen har vi holdt helt symbolsk i bund, og koster i dagens anledning 75 kr.

Der er plads til 201 i biografen, og i skrivende stund er der lige over 150 ledige pladser, så du skal være hurtig, hvis du vil have en helt speciel oplevelse i anledningen af 75-året for D-dag.

Da vi afholdt Level 7 arrangement på Dark Knight med Nordisk Film Biografer blev der lynhurtigt udsolgt.

Hvad: Særvisning af Saving Private Ryan i anledning af 75-året for D-dag
Hvor: Nordisk Film Biografer City Syd
Hvornår: 3. juni kl. 20.00

Det anbefales at komme lidt før, da der vil være en kort introduktion til Level 7.

OBS: Filmen vises uden danske undertekster.

Du køber billetter lige her.

Guf & Kugler i Aalborg i Top 3: Nu er Danmarks bedste ishus kåret

Skrevet af: Michael Qureshi

Forleden kunne vi fortælle, at Guf & Kugler med butikkerne i Aalborg og Nibe var gået videre i finale-feltet om at blive kåret til Danmarks bedste ishus.

Guf & Kugler vandt titlen sidste år, da oplevelses-portalen opdagdanmark kårede Danmarks bedste ishus 2018.

Men nu er afgørelsen faldet for 2019, og det var desværre ikke nordjysk sejr igen i år.

Guf & Kugler i Aalborg havnede dog på en flot tredjeplads, og det er ganske imponerende, da det jo blot er et år siden, at de åbnede butikken i Slotsgade.

Fru Dax på Rømø vandt

Men nu skal man til Rømø ud for det vestlige Jylland for at opleve Danmarks bedste Ishus 2019.

Ishuset Café Fru Dax på Rømø løb med sejren, mens Isvaflen i Ribe kom på andenpladsen, og så tog og Guf & Kugler i Aalborg tredjepladsen.

‘Vi vaaandt. Et KÆMPE tak til hele mit dygtige personale team-  uden Jer var det ikke muligt. Til ALLE Jer der har stemt, delt , hjulpet & gået ligeså meget op i konkurrencen som os. Det er helt vildt. Af hjertet tak.

Vi er stolte , taknemlige & MEGA glade over at kunne kalde os : Danmarks Bedste Ishus 2019. Vi vil gøre alt for at leve op til titlen,’ skriver det nu prisvindende ishus på Facebook.

Opdag Danmark guider til oplevelser rundt i landet og kårer årligt også Danmarks bedste badehotel, campingplads, børneattraktion og burgere.