Camilla blogger: Det skal jeg have i køleskabet for at holde vægten

Skrevet af: Camilla Framnes

Jeg elsker at eksperimentere i køkkenet, sådan har det ikke altid været.

Inden jeg startede min vægttabsrejse, sagde madlavning mig ikke rigtig noget. Det var i bund og grund bare noget, der skulle overstås.

Det skyldes nok jeg ikke var særlig god til det, og min fantasi ikke rakte så langt.

Da jeg startede min rejse mod et sundere liv, voksede min lyst til at lave mad, sund mad.

Det er nok også en af grundene til, at jeg synes mange af de ting, som jeg skulle bruge i opskrifter, ikke lige var noget jeg kunne fremskaffe, fordi det krævede en større butik.

Så det at finde på retter eller lave mad med madvarer som jeg kunne få i den nærmeste butik, Fakta, Rema 1000 eller Netto, som var disse jeg havde i nærheden, uden at skulle kører 25 km efter det, gjorde at interessen voksede.

Heldigvis for det, for jeg tror det har gjort mange af tingene noget nemmere i forhold til den sunde livstil.

Med årene har jeg også nogle varer som bare altid er i mit køkken, som:

Frisk basilikum, Frisk persille – friske krydderurter er altid godt, både til at få maden til at smage bedre, men også for at pynte maden, jeg synes jo godt maden må se lækker ud også.

Hvidløg, Jeg elsker hvidløg, jeg kan bruge det til ALT nærmest. Hvidløg er rigtig godt i skyr, når jeg laver kolde sovser til min kylling eller salat.

Almindelig skyr til dressinger, og kolde sovser, men også vanilje skyr, for den er god til morgen shaken, dessert, frugter, ja hvad er den egentlig ikke god til.

Der skal altid være frugt (altid banan, både pga. børnene, men også til mine yndling bananvafler eller bananpandekager), ellers æbler, vinduer – hvad der nu lige frister. Det er godt til mellemmåltiderne, men også fordi skåret frugt til vanilje skyr, kan redde enhver lækkersult.

Ja og af den grund har jeg også altid mørk chokolade 75%, for det bruger jeg blandt andet til min bananpandekager, som drys, ganske lidt men det gør alverden til forskel.

Jeg kan sige så meget, at sådan en plade holder længe herhjemme, for jeg har den for mig selv og jeg personligt behøver ikke særlig meget for mit behov er stillet.



Peberfrugt, agurk og salat, tomat, det er et must, og det er fordi salat kan du bruge til alt. Peberfrugt kan bruges til rugbrødsmadderne, men kommes i aftensmaden, omeletten, knækbrødet, det er mildest talt nødvendighed.

Æg – masser af æg, jeg bruger så mange i løbet af en uge. Og en af mine yndlings er klar til min omelet, med div. Grønsager i med kylling og cheasy 13 % ost.

Jeg har altid elsket ost, og har egentlig i langtid købt en mere lækker ost, for så at få mindre af det. Men jeg elsker ost og bruger det i mange af mine måltider og derfor har jeg været nødsaget til at finde et alternativ, og er blevet helt vildt med Cheasy 13 % ost,

Det er med at have en back up plan til de dage hvor man er presset på tid, og måske ikke nåede at få lavet en lækker sund madpakke.

En sikker vinder, 2 skiver rugbrød med en dåse makrel eller tun, med gulerodstænger, agurk, tomat, også bliver det vidst ikke nemmere.

Gulerødder, har vi også altid herhjemme, de er gode i madlavning, nærmest alt. Gulerødder snacker jeg og børnene også, og med en kold skyr dip til, mums siger jeg bare.

Philadelphia smøreost light er mit smør. Den bruger jeg stort set altid som et alternativ til smør, ved enten det er knækbrød, en rugbrød med kylling, tun mad m.m.

Jeg vil også sige vi ofte har grove tortilla pandekager, og det er også af den simple grund, man kan lave så meget ud af dem så nemt.

Tortilla pizza, med det fyld man nu lige har, f.eks. revet cheasy 13%, kyllingepålæg, tomater, peberfrugt – i ovnen i 10 minutter, snit noget salat og kom ovenpå, med skyr rørt sammen med hvidløg og frisk persille, bummelum så var der nem og hurtig mad. Det kunne også være tortilla pandekage smurt med Philadelphia light smøreost, kyllingepålæg, salat, agurk, tomat, rullet sammen, nemt og lækkert.

Herhjemme spiser vi Schulstad solsikke rugbrød, det er lækkert og alle kan lide det også er der kun 85 kcal i en skive.

Vi har altid, kyllingepålæg, kyllingefilet og hakket oksekød herhjemme som basis og det er igen for nemhedens skyld, vi kan altid få en masse lækkert, nemt og forskelligt ud af det.

Der skal være snacks herhjemme og det skal der være for jeg ikke falder i, eller jeg har et alternativ når de andre ”hygger”. Derfor har jeg også altid mandler og kcal lave barer, som f.eks. esesbarerne, eller the bar.

Det er nogle af de madvarer som ALTID er med hjem når jeg handler. Derudover køber jeg naturligvis andet og varieret, man de er basis varerne hjemme hos os.

Jeg elsker at der er muligheder herhjemme, men det skal ofte også være de nemme muligheder, for det andet har jeg planlagt, eller handlet efter.

Frisk chili, salt, peber, kyllingekrydderi, oliven olie er mine foretrukne til at pifte maden op.

Måske i kan blive lidt inspireret af mine basisvarer, det gør i hvert fald mine maddage lidt nemmere.

Mange knus og kram fra Camilla

Camilla Framnes seneste blogindlæg