Fra beboer til beboer: Bydel lancerer BytteByen

Nu er der kommet et nyt og bæredygtigt samlingspunkt på Stigsborg.
BytteByen er netop åbnet i stueetagen i Mobilitetshuset – et sted, hvor beboerne i området frit kan aflevere ting, de ikke længere bruger, eller tage noget med hjem, som andre har doneret.
Konceptet er enkelt: Det handler om at dele, genbruge og give nyt liv til gode ting, der fortjener en chance mere.
De tre små og farverige huse i BytteByen – Garderoben, Hyggehjørnet og Boligen – er allerede taget i brug med tøj, bøger, interiør og andre fund, som kan få et nyt hjem i stedet for at ende som affald.
Målet er at gøre genbrug til en naturlig og hyggelig del af hverdagen på Stigsborg.

Bæredygtigt og ansvarligt
Det er værkstedet Råt&Godt i Aalborg, som har hjulpet med at bygge hylder og det indvendige inventar i husene. Råt&Godt er et socialt ansvarligt og bæredygtigt værksted for udsatte unge.
Der er derfor tænkt bæredygtighed og ansvarlighed i alle aspekter af konceptet.
“Det er et projekt, der på alle måder rammer lige ind i Råt&Godts ånd,” skriver de på deres facebookside.
Du kan gøre en forskel
For at holde BytteByen indbydende søger Stigsborg nu frivillige, der har lyst til at kigge forbi en gang imellem og hjælpe med at holde orden. Det tager kun få minutter, men gør en stor forskel for både fællesskabet og miljøet.
“Det kræver kun få minutter, men din indsats er med til at forlænge levetiden på brugbare ting, mindske ressourcespild og inspirere andre til at tænke grønt i hverdagen,” skriver Stigsborg i et opslag på Facebook.
Hvis du har lyst til at være en del af fællesskabet omkring BytteByen, kan du kontakte Lotte på lotte.k@aeejendom.dk.
Byttebyen er en del af Mobilitetshuset, hvor deleøkonomi og bæredygtighed går hånd i hånd – med delebiler, cykelværksted, pakkebokse og meget mere.
Du kan se opslaget her:

Læs også: Budolfi kirke totalt smadret: Årets LEGO-by hang i en tynd tråd