Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Stort underskud: Flere busafgange lukkes i Aalborg

Af Nathalia Hentze Nielsen
PR-foto
PR-foto

Et stort underskud i den kollektive trafik bliver ikke dækket af staten, som regionens politikere håbede.

Derfor skal der nedlægges afgange og enkelte sommerruter.

Udvalg for Regional Udvikling og Innovation har netop sat navn på de ruter, hvor der som konsekvens foreslås reduktioner i 2023 og frem.

Det skriver Region Nordjylland i en pressemeddelelse.

Færre busser

Der kommer ændringer – herunder færre afgange – på 25 forskellige regionale busruter fra august 2023.

De fleste af ruterne vil opleve færre afgange i aftentimerne og i weekenden. 2 sommerruter lukkes helt. Det drejer sig om sommerrute 99 mellem Blokhus og Skagen samt rute 92 mellem Aalborg og Fårup Sommerland.

Det er konsekvensen af stærkt øgede udgifter til brændstof, som har gjort driften af den kollektive trafik væsentligt dyrere.

Regionsrådet i Region Nordjylland havde håbet, at staten ville kompensere for de øgede udgifter.

Da det ikke skete, besluttede Regionsrådet i oktober, at tilpasse budgettet for kollektiv trafik i 2023-25.

Samlet set er underskuddet i den treårige periode på 65 millioner kroner. Herefter forventes en normalisering af priserne.

Disse ruter skal der spares på i Aalborg:

Rute 50 (Aalborg – Nibe – Løgstør):
En dobbelttur hverdagsaftener, fx Løgstør – Aalborg kl. 18.30 samt Aalborg – Løgstør kl. 19.45 foreslås
nedlagt pga. dårlig benyttelse.

Rute 52 (Aalborg – Støvring – Aars – Aalestrup) (Hovednet Vest):
Afgange som er sat ind i Hovednet Vest projektet og som ikke videreføres i Fremtidens Kollektive Trafik
forslås nedlagt.
For rute 52 vedrører det 1152 køreplantimer, hvoraf Region Nordjylland finansierer 78,9%

  • Hverdage:
    o Aars – Aalestrup kl. 9.50, 11.02, 20.15 og 21.15.
    o Aalestrup – Aars kl. 10.25 og 11.25.
  • Weekender:
    o Aars – Aalestrup kl. 10.10, 12.10, 14.02, 17.05 og 19.02.
    o Aalestrup – Aars kl. 10.47, 12.47, 13.34, 15.45, 17.47, 19.35 og 22.35

Tre dobbeltture Aalborg – Aars på hverdage nedlægges. Samtidigt kan en D-kontraktbus opsiges.
En dobbelttur morgen kører meget tæt på andre afgange, og er ikke længere så benyttet, at de ikke kan
være i andre busser. En dobbelttur formiddag og aften vurderes desuden være mulige at nedlægge.

  • Vedrører Aalborg – Aars kl. 6.12, 9.40 og 0.15
  • Aars – Aalborg kl. 5.12 og 11.03.
  • Aars – Aalborg kl. 20.12 og 22.02 slås sammen til én fremtidig afgang kl. 21.18.

Rute 70 (Aalborg – Aabybro – Fjerritslev – Thisted):
To halve dobbeltture Fjerritslev – Thisted kl. 9.35 og 18.35 samt retur Thisted – Fjerritslev kl. 11.32 og 20.25
på hverdage er meget dårligt benyttet og foreslås nedlagt. (På hverdage vil der blive et ”hul” i timesdriften
på strækningen Thisted – Fjerritslev mellem kl. 19.35 og 22.00, som igen vil blive serviceret, når Fremtidens
Kollektive Trafik rulles ud).

Rute 72 (Aalborg – Vestbjerg – Tylstrup – Brønderslev):
Ruten er sat ind med foreslået besparelse i Fremtidens Kollektive Trafik, hvor 3.000 af rutens regionalt
finansierede køreplantimer mellem Aalborg og Brønderslev foreslås nedlagt. Dette svarer til 4 dobbeltture
Aalborg – Brønderslev på hverdage, og samtlige 6 dobbeltture i weekenden.
På hverdage foreslås følgende afgange nedlagt:

  • Fra Aalborg til Brønderslev kl. 10.05, 11.20, 18.20 og 20.20.
  • Fra Brønderslev til Aalborg kl. 10.14, 11.14, 19.17 og 21.17.
    I weekenden er det samtlige ture på rute 72, som foreslås nedlagt.
    Der kan blive en rest for Aalborg Kommune at overtage på rute 42, hvis de vil oprette kørselsomfanget
    Aalborg – Tylstrup.

Rute 73 (Aalborg – Hjallerup – Sæby – Frederikshavn):
Afgang fra Frederikshavn kl. 23.37 til Sæby foreslås iflg. chauffører nedlagt mandag – torsdag. (Afgange på
lignende tidspunkt genindsættes med 973X i Fremtidens Kollektive Trafik)

Rute 74 (Aalborg – Hjallerup – Asaa – Sæby):
Den regionale del af kørslen mellem Sæby og Dronninglund, som omfatter uddannelseskørsel, opretholdes
uændret, dog således, at det påregnes at rationalisere en dubleringstur på rute 74 mellem Sæby,
Klokkerholm og Dronninglund om morgenen, hvor passagererne kan være i de andre afgange på
strækningen. På strækningen mellem Sæby og Dronninglund reduceres kørslen markant midt på dagen og i
aftentimer pga. at Frederikshavn Kommune har ønsket væsentlige besparelser på sit budget. De
pågældende afgange er meget svagt benyttet.

Hvis man vælger at udskyde indlemmelsen af rute 74 i rute 974X mellem Aalborg, Dronninglund og Aså,
fordi det rent kontraktuelt er et meget dårligt tidspunkt at gøre det på, er der et par dobbeltture på
strækningen på hverdage, som lægges op til rationaliseres væk. Det drejer sig om Aså – Aalborg kl. 7.41, der
kører ”oveni” en rute 974X, Dronninglund – Aalborg kl. 10.36 samt Aalborg – Dronninglund kl. 11.40.

Rute 100 (Aalborg – Nibe – Farsø – Hvalpsund):
Den formiddags- og den aftenafgang tur og retur mellem Hvalpsund og Nibe på hverdage, som er dårligst
benyttet, rationaliseres væk.
• Hvalpsund – Nibe hverdage kl. 9.30 og 11.18 slås sammen til én afgang kl. 10.18. Nibe – Hvalpsund
kl. 10.20 nedlægges. Hvalpsund – Nibe hverdage kl. 17.11 og 19.30 slås sammen til én afgang
Hvalpsund – Nibe kl. 18.00.
• Aalborg – Hvalpsund kl. 19.10 og Nibe – Hvalpsund kl. 20.48 på hverdage slås sammen til én afgang
Aalborg – Hvalpsund kl. 19.47

Rute 50N (Aalborg – Nibe – Løgstør):
Selvom vi ikke som sådan skal udføre besparelser på natbusserne, er der fundet en afgang fra Aalborg kl.
4.20, som er dårligt benyttet (3 registrerede påstigere). Der er 8 påstigere på afgangen kl. 2.12, hvilket også
er lavt. Vi påtænker at flytte afgangen kl. 2.12 til kl. 2.50 og samtidig nedlægge afgangen kl. 4.20

“Beslutningen om besparelser på den regionale kollektive trafik er nødvendig på grund af den aktuelle økonomiske situation, som vi ikke bliver kompenseret for af staten.

Vi har med NT lavet et forslag, der tager hensyn til, at man kan komme til og fra uddannelsesinstitutioner og vi har også haft fokus på at bevare natbusserne,” siger Peder Key Kristiansen (S), formand for udvalg for Regional Udvikling og Innovation i Region Nordjylland.

Udvalget har taget stilling til forskellige scenarier for besparelser og har haft stort fokus på at undgå lukning af hele ruter, ligesom det har været vigtigt at sørge for god kollektiv trafik til og fra uddannelsesinstitutioner.

“65 millioner kroner er et stort beløb.

Vi har gjort hvad vi kan, for at reducere på andre områder af budgettet for regional udvikling i regionen, men tilbage står desværre, at vi skal spare 29 mio. kr. på driften af bus og tog for at få regnestykket til at gå op,” siger Peder Key Kristiansen.

Regionsrådet skal i sidste ende tage endelig beslutning til besparelserne. Det sker efter planen på et regionsrådsmøde d 27. februar.

“Det her er ikke godt for den kollektive trafik eller for sammenhængskraften.

Vi synes, at det er en rigtig utilfredsstillende situation, som vi gerne ville have været foruden,” siger udvalgsformanden.

Besparelserne på driften skal først træde i kraft fra august 2023.

Del artikel

Andre læser også