Brygges i restauranten: MEAT har stor succes med egne øl

Skrevet af: Jens Erik Møller

Det skal være en oplevelse at gå ud at spise. Ikke bare på tallerkenen, men hele vejen rundt.

Det mener i hvert fald Niclas Jensen, der er daglig manager og medejer af Restaurant MEAT i Vesterå.

”Hos os er oplevelsen den røde tråd. At man går herfra med noget udover selve madoplevelsen,” fortæller han.

Det er en del af forklaringen på, at Restaurant MEAT i begyndelsen af marts lancerede sine egne øl i samarbejde med Gourmetbryggeriet. Øllet brygges i et skab i selve restauranten, så gæsterne kan følge med på tætteste hold. Og får man lyst til at smage, så løber øllet direkte fra skabet via en rørledning til ølhanen i baren, hvor den skænkes til gæsten.

”Vi gør meget ud af show-værdien i at gå ud at spise. Der er åbent til køkkenet, og nu har vi et ølskab,” siger Niclas Jensen.

Gæsterne har taget de nye øl til sig

Processen med at skabe egne unikke øl til MEAT har været i gang i et halvt års tid.

”Det var Gourmetbryggeriet, der tog fat i os. De er i gang med et nyt koncept, hvor de laver specialøl til udvalgte restauranter. Og det er en stor ære, at de har tænkt på os,” fortæller Niclas Jensen.

Hos MEAT var de ikke i tvivl om at se skulle være med i projektet.

”Vi kan lide at skubbe til vores koncept og ikke gå død i den samme mølle. Der er efterspørgsel på det lokale og personlige fra vores kunder, så vi har savnet en øl.”

Og ifølge Niclas har gæsterne har taget rigtig godt imod de tre nye MEAT øl.

”Det er en kæmpe succes. Vi har et bredt menukort, derfor er det vigtigt med gode øl, der kan supplere kortet. Det er blevet en sport for os at snakke øl med gæsterne, det er næsten som med vin. Mange gæster har den holdning, at de drikker øl fra Carlsberg, så jeg er faktisk lidt overrasket over, hvor nemt vi kan sælge vores egen øl, at den går så godt, som den gør. Så snart vi nævner vores øl, så vælger folk dem,” fortæller Niclas og fortsætter:

”Kunderne kan selvfølgelig stadig købe traditionelle øl fra Carlsberg, men de tre nye øl er gode klassikere at starte med. Og det bliver fedt, når vi rigtig begynder at kunne lege med vores egne øl. Det er en mulighed for udvikling.”

Øl med smag

Indtil videre er MEAT dog startet forsigtigt ud med tre varianter.

En MEAT Pilsner med smag af humle, der kan drikkes til næsten alt, men som især egner sig til de lettere retter som for eksempel en forret eller et stjerneskud. En MEAT Classic, hvor malt og sødme spiller sammen med humlens aroma og bitterhed. Det er en øl, som Niclas anbefaler til for eksempel burgere, barbecue og spareribs. Og endelig er der MEAT Brown Ale, som er brygget efter engelsk tradition. Her er tale om en øl med noter af chokolade og ristet malt. Den går især godt til ribeeye steaks og kød fra amerikansk kvæg, forklarer Niclas.

Det allervigtigste er, ifølge Niclas, at øllene har en god, rund eftersmag.

”Det er ikke lækkert med en sprittet smag, hvis man er ude at spise. Man skal kunne nyde øllen og maden. Det skal passe sammen. Og det gør vores nye øl,” siger han.

Vigtigt at have dialog med gæsterne

Ølskabet med de tre nye øl er den seneste tilføjelse af show-værdi på Restaurant MEAT, som Niclas kalder det. I fremtiden vil man også gerne have et såkaldt grovmodningsskab, hvor kødet kan hænge og modne, inden det er klar til at blive tilberedt og spist. Som det ses hos flere steakhousekæder.

”Det har vi længe villet gøre, men det skal gøres smagfuldt,” understreger han.

”Der er mange måder at skabe dialog med gæsterne på, og vi kan godt lide at snakke med vores gæster. Vi kan også godt lide, at gæsterne går herfra med noget ekstra viden.”

Det kan blandt ske ved at bestille en MEAT symfoni med fem forskellige kødudskæringer. Planen er også at tjenerne skal have særlige forklæder, hvor udskæringerne er aftegnet, som de rent faktisk sidder på dyret.

”Så er det nemt at vise vores gæster, hvor deres kød sidder på kvæget.”

Tag MEAT med hjem i dit eget køkken

Alt handler dog ikke om show-værdi og en god atmosfære i restauranten. Nogle gange vil man bare gerne have et nemt, men lækkert aftensmåltid hjemme i sit eget køkken. Og det er der også råd for hos MEAT.

MEAT at Home er, som navnet antyder, en mulighed for at få Restaurant MEAT hjem til en selv.

Man bestiller ganske enkelt de kødudskæringer, man gerne vil have – præcis som hvis man købte ind i en gammeldags slagterbutik – og derefter tilbereder man selv kødet derhjemme efter den medfølgende guide.

”Det er kødet, som du kender det fra vores restaurant. Og så følger der sideorders som kartofler og sovs med. Det hele kan varmes op og være klar på få minutter,” forklarer Niclas.

MEAT at Home er især henvendt mod de mindre selskaber derhjemme, og det er muligt at bestille kød helt ned til to personer. Man bestiller enten via app’en Waiteer, på restaurantens hjemmeside eller ringer derind, og så kan man afhente sit kød fra kl. 17.30 – klar til at blive tilberedt hjemme ved en selv.

Og man kan naturligvis også bestille MEAT’s nye øl med hjem. Restauranten sælger nemlig øllene i specielle kander, hvor de kan holde sig friske i op til fire dage i køleskab. Kanderne har eget MEAT-logo og er lavet til netop det formål, og som en sidegevinst får kunderne lov at beholde dem efter følgende.

Så selvom man spiser og drikker hjemme, så kommer MEAT’s show-værdi alligevel med bordet.

Får egen søpark og fitnesscenter: De første 92 lejligheder i Oasen klar til udlejning

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

I Skalborg begynder Calums nye lejeboliger i Oasen, der er beliggende på hjørnet af Ny Nibevej og Hobrovej, at stå klar.

Oasen skal rumme i alt 220 lejeboliger, og de første 92 lejligheder er nu sat til udlejning med indflytning fra 1. juni 2019.

Udlejningen af de nye boliger er startet, og der er mulighed for at opleve boligerne hver søndag fra klokken 11.00 – 12.00 – men du skal være vaks ved havelågen, da interessen for boligerne allerede er stor.

220 lejelejligheder i et grønt fællesskab

Lejerne af de nye boliger får glæde af helt unikke omgivelser.

Bygningerne opføres rundt om den tidligere grusgrav, der forandres til et rekreativt område med en privat søpark, som er omkranset af gamle træer og små private haver, legeplads samt grill-områder.

 

“Oasen er et unikt og attraktivt boligprojekt båret af nogle værdier, som markedet efterspørger lige nu.

De første åbent hus-arrangementer har været godt besøgt, og der er stor interesse fra alle målgrupper,” siger Maivi Herup, udlejningschef i DEAS, der står for udlejningen af Oasen samt idriftsætning og administration.

Meget mere end “bare” lejeboliger

Bebyggelsen er opført som en karré i sandfarvede teglsten. Alle lejligheder vender ud mod den grønne gårdsplads, hvor store vinduespartier fra boligerne giver udsigt til livet i det grønne.

Boligerne varierer i størrelse fra 48 til 117 kvadratmeter og fokus har været på planløsningen, så selv de mindre lejligheder har 2 værelser. De store boliger har enten 3 eller 4 værelser.

Men lejeboligerne rummer meget mere end blot at være et sted at bo.

Oasen byder nemlig på en række fællesfaciliteter som fælleslokale med køkken, der kan anvendes til festlige begivenheder, to eldrevne delebiler, fælles fitnessrum, små private haver med redskabsskur, værksted, naturlegeplads til børnene, wellness med spa og sauna samt et fitnesslokale.

”Vi har valgt at prioritere de grønne, rekreative områder og fællesskabet i Oasen højt.

Der er ingen tvivl om, at det er kvaliteter, der taler direkte til den moderne forbrugers værdier og ønsker til sin bolig,” udtaler Jakob Axel Nielsen, direktør i CALUM.

Med City Syd få minutter fra boligerne, hvor der er frit valg på alle hylder af indkøbsmuligheder, så er der ikke noget der mangler i området.

Læs meget mere om boligerne og projektet, ved at klikke her.

Legeplads og byskov: Aalborgs nye grønne oase i midtbyen er snart klar

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Engang var det en grå parkeringsplads præget af beton og triste omgivelser.

Nu er området lige omkring Budolfi Kirke, hvor Nordea banken og den store p-plads engang lå, slet ikke til at kende.

Ved det nye Budolfi Plads er der lige nu gang i en rivende byudvikling.

Boliger, dagligvareforretning og grønne områder skal forbinde og understøtte det omkringliggende byliv i midtbyen. Planen er også, at der gerne skal ligge caféer og kaffebar, så der virkelig kommer til at summe af liv.

Et af de kommende grønne områder er Lommeparken, som aalborgenserne snart kan glæde sig til at benytte.

Grønt område midt i centrum

På den tidligere parkeringsplads ved Algade, øst for Budolfi Kirke, står Lommeparken snart klar.

Lommeparken bliver anlagt for at sikre at Budolfi Plads bliver et af de nye attraktive områder i Aalborgs midtby. Flere borgere har efterlyst grønne områder og en legeplads til leg.

“Lommeparken forventes at stå færdig i løbet af maj måned. Men der arbejdes stadig i området,” fortæller Niels Bresemann Jensen, der er projektleder ved Aalborg Kommune til MigogAalborg.

Der er blevet plantet en masse grønne træer, og anlagt små hyggelige brostensstier. Men selvom det begynder at ligne noget, skal aalborgenserne vente en lille måned endnu.

“Lige nu er vi igang med beplantnings- og belægningsarbejdet. Det vil forsætte i en 2-3 uger frem.

Derudover skal der etableres trapper – både inde i Lommeparken og ned til Gammel Torv, samt skal der laves belysning,” fortæller Niels Bresemann Jensen.

Udover de hyggelige stier og grønne beplantninger, så bliver Lommeparken især noget for de børnefamilier, der bor i centrum.

De får nu en park i byen, hvor der er plads til ophold og leg.

“Der kommer en legeplads til børnene. Der er allerede blive opsat en rutchebane,” fortælle Niels Bresemann Jensen.

Lommeparken bliver et idéelt sted at opholde sig, hvis man bor i byen og ikke har haveadgang fra sin bolig. Børn kan lege, og voksne kan samles om en kold drink, frokost eller en is, når vejret tillader det.

Spar op til 80%: Tøjbutikken Tiffany holder kæmpe lagersalg i denne uge

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I 50 år har Tiffany i Aalborg stået forrest i køen, når de aalborgensiske kvinder skulle have fingrene i tidens mest moderigtige tendenser.

Den 26., 27. og 28. april bliver det dog vores tur til at stå i kø, når Tiffany i samarbejde med Noella, der er stiftet af én af tøjbutikkens medejere, åbner dørene til deres ekstraordinære lagersalg, hvor du kan gøre et kup udover det sædvanlige.

Store besparelser i vente

Tiffany holder til dagligt til i Bispensgade 6, men i den kommende weekend er det på deres nye lager på Kaolinvej, at du kan shoppe amok og spare helt op til 80 % – og hvad der er sparet, er jo tjent – hvilket åbner muligheden for, at du med god samvittighed kan shoppe lidt mere end sædvanligt.

Tiffany forhandler mærker som Ganni, American Vintage, Acne Studios og Noella – og sidstnævnte har tilmed en shop-in-shop i Tiffany, og dermed bliver der altså også en masse kollektionsvarer fra det stærkt voksende brand.

”Vi glæder os til at byde aalborgenserne velkommen til tre dage med lager- og kollektionsprøvesalg ude hos Noella og Tiffany.

Vi kommer til at sælge ud af alt fra kjoler til bluser, nederdele, sko og tasker – alt sammen med besparelser på op til 80%.

Vi sørger for at der bliver fyldt op hele dagen, så uanset om du kommer fra morgenstunden eller senere på dagen vil der være et stort udvalg af gode varer,” garanterer Lau Knudsen, der er stifter og direktør af Noella.

Du kan læse mere om lagersalget lige her.

Hvad: Lagersalg – Tiffany & Noella
Hvor: Kaolinvej 6, 9220 Aalborg SØ
Hvornår:
Fredag d. 26 april: kl. 10-18
Lørdag d. 27 april: kl. 10-16
Søndag d. 28 april: kl. 10-15