Bruges af Google: Aalborg-firma i vild vækst rykker til USA

Skrevet af: Michael Qureshi
Jonas Berntsen og Michael Gram står i spidsen for fremadstormende MapsPeople
Jonas Berntsen og Michael Gram står i spidsen for fremadstormende MapsPeople

Vi kender alle det med at bruge Google Maps til at finde vej eller rundt i en by.

Men et Aalborg-firma har videreudviklet på konceptet og udarbejdet en indendørs navigationsløsning, som giganten Google har været ellevilde med.

Nu har den fremadstormende it-virksomhed MapsPeople indgået en aftale med Vækstfonden om en kapitalindsprøjtning på 15 millioner kroner.

Virksomheden, der har kontorer i Nordjylland og København, har på tre år vækstet med 255 %, og har ansat 20 nye medarbejdere.

Med den friske kapital gør MapsPeople nu klar til ekspansion på det amerikanske marked.

Kan for alvor rulle ud på det amerikanske marked

Kerneproduktet, MapsIndoors, er en indendørs navigationsløsning, der allerede har vundet indpas hos flere amerikanske virksomheder. Senest hos Kohl’s, Gartner og Google.

Med investeringen fra Vækstfonden på plads, bliver der for alvor mulighed for at rulle ud på det amerikanske marked.

“Vi opretter kontor i Austin og begynder at sætte vores amerikanske team. Vi tror på en fysisk tilstedeværelse og koncentreret indsats, når vi for alvor skal have hul på den del af markedet,” udtaler CCO i MapsPeople, Jonas Berntsen.

At få kapital via Vækstfonden til at understøtte vækstplanerne har givet fornyede kræfter og yderligere tro på visionen om at være virksomheden bag verdens bedste indendørs navigationsløsning.

Udover at indtage nye markeder skal der også fokuseres på udvikling af produktet, så man kan være med i front og skabe de nye tendenser.

Potentialet er kæmpestort

Markedet for indendørs navigation er i kraftig vækst, og MapsPeople glæder sig over den positive udvikling.

“Aftalen med Vækstfonden gør, at vi får top-kvalificeret sparring og kan sætte ekstra fart på planerne, tage en del af det amerikanske marked for indendørs navigation og samtidig udvikle kommende generationer af vores kerneprodukt. Vi forventer os meget af 2018,” udtaler CEO i MapsPeople, Michael Gram.

Lars Rønn, der partner i Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, VF Venture, ser frem til, at pengene kan være med til at accelerere MapsPeoples internationale ekspansion.

”MapsPeople har set en oplagt forretningsmulighed og udviklet en unik teknologi til et marked, der uden tvivl vil være voksende i de kommende år. Potentialet i indendørs navigation er stort, og virksomheden har allerede vist en flot vækst.

Med stemplet som certificeret Google-partner er de godt rustet til for alvor at byde sig til på det amerikanske marked, og de første aftaler viser, at både interessen og behovet er der,” siger Lars Rønn.

Trykte oprindeligt landkort

Mapspeople har rødder tilbage til 1997 og trykte oprindeligt landkort, og Michael Gram har været direktør for virksomheden siden 1997.

Selskabet blev Google Partner i 2009 og er i dag den eneste nordiske Premier Partner ud af i alt 30 på verdensplan.

Anden-show udsolgt på et døgn: Ekstra-show er nu på plakaten

Skrevet af: Michael Qureshi

Det kom lidt ud af det blå, da Aalborg Kongres & Kultur Center forleden meldte ud, at Anders ”Anden” Matthesen kommer til Aalborg med et helt nyt show “ANDEN bringer ud” allerede i januar.

På mindre end 24 timer blev showet udsolgt og satte en tyk streg under den position som Danmarks comedy-konge nummer et, som Anden pt indtager.

At sælge over 1300 billetter på 24 timer er ganske udsædvanligt, og især med så kort varsel, hvor der kun er en måned til showet.

Heldigvis viste Andens strategi sig at holde. Så nu er der netop meldt et ekstra-show ud.

Den kendte komiker og stand-up ’er er klar til endnu et show samme aften – lørdag den 19. januar kl. 21.30.

AKKC-direktør lyttede til fans

Direktør for AKKC Nicolaj Holm lyttede til de mange fans, der gik forgæves i deres iver for at sikre sig billetter.

Mailboksen var godt proppet, så mandag morgen tog Nicolaj Holm fat og sikrede sig et ekstra-show med den populære komiker.

Anders ’Anden’ Matthesen er kendt for at gå egne veje og bryde grænser inden for stand up.

Og nu gør han det igen.

På Andens nye tour bliver det ikke mindst samspillet med publikum, der kommer i højsædet, og kender man en smule til, hvor hurtig og skarp Anden er med en kæk kommentar, er der lagt op til både lårklaskende sjovt og uforudsigeligt stand up.

Modsat Anders Matthesens tidligere shows vil de nye stand up-aftener formentlig ændre sig fra aften til aften i indhold og stil, og det vil have karakter af at ’møde folk, der hvor de er’.

Perfekt start på mandagen: Gratis kaffe i Lagkagehuset

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I slutningen af september kunne vi her på MigogAalborg afsløre, at Lagkagehuset åbner i midtbyen i det nye år.

Det kan du læse mere om her.

Lagkagehuset har dog allerede en yderst populær lokation her i byen; nemlig drive-in på Otto Mønstedsvej 1 ved Meny.

Her holder mange bilister i kø hver morgen for at få det lækre brød og ikke mindst en tiltrængt kop kaffe.

Men i morgen giver Lagkagehuset det sorte guld. Frem til kl. 10 kan du nyde gratis kaffe i alle Lagkagehusets butikker i landet.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

Lagkagehuset på Otto Mønstedsvej åbner allerede kl 6.00 mandag morgen, så der er masser af muligheder for at komme forbi og få den perfekte start på en ny uge.

Fejrer nye bønner

Årsagen til den gratis kaffe er, at Lagkagehuset tager yderligere et par trin op ad kvalitets-trappen ved at investere i et af Englands førende risterier, Modern Standard.

Det er netop fra i morgen, mandag d. 10. december, at danskerne kan smage de nye bønner.

“Alle skal se, smage og opleve, at vi gør os umage med kaffen, og vores kaffemestre i hver eneste Lagkagehuset i Danmark har været på træningslejr for at sikre, at kaffen ved servering giver gæsterne smil på læben,” skriver Lagkagehuset blandt andet i pressemeddelelsen.

De fortsætter:

“Når du drikker kaffe fra Modern Standard i Lagkagehuset, drikker du Specialty Coffee, der dækker over kaffe af særlig høj kvalitet, og et indgående kendskab til hvilken farm bønnen kommer fra, og hvordan den er blevet behandlet i alle led i kaffens rejse.

Vores kaffe er brygget på arabicabønner fra Brasilien og Colombia, og er etisk handlet direkte mellem risteri og kaffefarm, hvilket indebærer at kaffefarmen er betalt 30 % over Fair Trade prisen.”

Foto: Lagkagehuset

De nye bønner i Lagkagehuset beskrives således:

Filterkaffe fra Colombia:

“Vores colombianske filterkaffe er fyldig og har en afbalanceret sødme, med noter af karamel. Kaffen er brygget på arabicabønner fra farmen El Porvenir, der breder sig over områderne La Castilla og Pitalito i regionen Huila.”

Espresso fra Colombia og Brasilien:

“Vores espressoblend består af 30% bønner fra samme farm El Porvenir i Colombia og 70% bønner fra farmen Santa Luzia, der ligger i området Sul de Minas, Minas Gerais i Brasilien.

Således kombinerer vi fylden fra den brasilianske bønne med kompleksiteten fra den colombianske bønne. Det giver en fyldig, rund og afbalanceret espresso med noter af chokolade og karamel.”

Hvad: Gratis kaffe
Hvor: Lagkagehuset over hele landet
Hvornår: Mandag den 10. december frem til kl. 10

HiFi Klubben har stor succes i Slotsgade: Alt kan testes i butikken

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

1. maj var dagen, hvor HiFi Klubben endegyldigt kunne vinke farvel til de gamle og forældede lokaler på Vesterbro i Aalborg.

De har nu til huse i Slotsgade 7 i centrum af Aalborg, og selvom kæden består af 30 butikker fordelt i hele landet, betragtes butikken i Aalborg centrum som en af kædens allerflotteste.

Vi tog en tur forbi den lækre butik til en lille snak med med butikschef, Lars Bo Pedersen, om hvorvidt det også var lykkes at rykke succesen med sig.

Her fik vi en sludder om alt lige fra perfekt lyd, æstetik og ikke mindst et lille, men meget vigtigt spejl …

Husfreden kan sikres med det rette udstyr

Vi starter rundturen i tv-afdelingen, for når det er tid til at skifte fjernsynet, er det ofte en jungle at finde rundt i og mulighederne synes uendelige.

Men hos HiFI Klubben har de gjort det meste af arbejdet for én.

Der er nemlig kun et helt skarpt og håndplukket udvalg med garanti for det bedste af det bedste.

“Vi har eksempelvis ingen 2017-modeller i vores udvalg. Alt er med den nyeste teknologi,” uddyber Lars Bo.

Men de fleste har nok opdaget, at lyden i fladskærmen er alt andet end lækker. Det er der heldigvis råd for.

HiFi Klubben oplever især en stor efterspørgsel efter de såkaldte Soundbars. De løfter lydniveauet betragteligt, og stjæler ikke ret meget plads under fjernsynet.

“Vi hører ofte, at de er en direkte grund til, at husfreden er sikret derhjemme. En Soundbar er meget æstetisk og fylder ikke meget, så det er et fint kompromis, hvis man både vil have et stilfuldt hjem og en god lydoplevelse.”

Sonos er stadig et af mest populære mærker inden for Soundbars, men mærket som canadiske Bluesound er ifølge Lars Bo, et endnu bedre valg, hvis man går efter den bedste lydoplevelse.

Jyllands største udvalg inden for lyd til hjemmet

Hvis man vil gå skridtet videre i den samlede lydoplevelse, er indbygningshøjtalere i væg eller loft det helt rigtige valg.

Hi Fi Klubben i Aalborg har med den nylige flytning til Slotsgade, faktisk Jyllands største udvalg i indbygningshøjtalere, som er lækker lyd, der nemt kan skjules i hjemmet.

Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan med indbygningshøjtalerne. Det kan både indbygges i køkkenet, soveværelset – eller som mange vælger – i stuen, hvor det både kan fungere som en lydopgradering til fjernsynsoplevelsen eller som prikken over i’et, når der skal holdes fest.

“Vi oplever en større og større efterspørgsel efter det. Vi har mange forskellige løsninger, og noget for enhver prisklasse. En god tommelfingerregel er, at man for 6-10.000 kr. pr. rum, kan få rigtig lækker indbygningslyd i hjemmet,” fortæller Lars Bo.

HiFi Klubben står som altid klar med de helt rigtige råd, til lige netop dit behov. De kommer gerne hjem og tjekker mulighederne hjemme hos dig, inden de foreslår en løsning.

“Mange vælger at tage os med på råd i starten af en byggeproces, hvor vi i fællesskab med håndværkerne kan sikre, at man får den fedeste indbygningslyd, uden at gå på kompromis med indretningen i hjemmet.”

Hvis man tilmelder sig HiFi Klubbens kundeklub, vil man løbende modtage invitationer til diverse events og demoaftener. Du kan også følge med på Facebook lige her.

ALT kan testes i butikken

Inden man tager beslutningen om enten fjernsynet, indbygningshøjtalerne eller de helt rigtige høretelefoner, kan de testes i butikken.

“Jeg talte lige op her den anden dag, og der havde vi over 240 højtalere sat til! Vores mantra er, at der skal komme lyd ud af alting herinde. Uanset kombinationen, kan vi afspille det, så man kan høre, om det er den helt rigtige løsning,” fortæller Lars Bo

I Slotsgade har de også et seperat lytterum, hvor akustikken er lavet, så den er så tæt som muligt på den, man oplever hjemme i sin egen stue.

“Vi lever af tilfredse kunder, så vi vil være helt sikre på, at man får den rigtige lyd med hjem. Vi oplever en stor tilfredshed med, at man lige kan teste det af her, inden man siger endeligt ja.”

Når man har taget den svære beslutning, er der ingen tvang om køb. Medarbejderen taster blot ens valg ind i systemet, og så bliver det sendt videre til ens e-mail.

Der kan man så finde online links til de påfølgende produkter, og når beslutningen er taget trykker man blot “Godkend” og vælger om man vil have sendt alt hjem, eller hente det i en af HiFi Klubbens 30 butikker på landsplan.

Lille spejl på væggen der …

Her seks måneder efter åbningen, er Lars Bo og resten af staben utrolig glad for den modtagelse, de har fået.

Men selvom HiFi Klubben er de førende eksperter inden for lyd og billede, var der alligevel noget, som de var nødt til at ændre efter ganske kort tid.

“Vores udvalg af høretelefoner er en af byens største, men kunderne efterspurgte hele tiden et spejl; de skulle jo se, om de så cool ud med dem på,” siger Lars Bo med et smil og fortsætter:

“Så nu har vi hængt et fint spejl op ved siden af vores mange høretelefoner, så både lyd og look kan tjekkes ud.”