Kunde tilkaldte hjælp: Nyt surdejsbageri blæst bagover efter åbningen

Da Teit Gøhler Kjeldsen i forrige uge slog dørene op til “Bagtanker – Brødspot” i Svenstrup, var forventningen beskeden.
“Et lille eksperiment”, som han selv kaldte det.
Læs også: Helt nyt koncept: Populært surdejsbageri åbner tæt på Aalborg Men det lille eksperiment tog hurtigt fart.
“Vi havde regnet med, at vi stille og roligt skulle bygge noget op. Men vi har i stedet brugt den første uge på bare at prøve at følge med,” fortæller Teit til MigogAalborg.
På åbningsdagen var der kø, før dørene åbnede.
Og allerede klokken 10, var der udsolgt.
“Det er helt skørt. Man hører jo om kødrander uden for bagerier i København – men det her er altså Svenstrup,” siger han.
Kan slet ikke følge med
Siden åbningen har succesen kun fortsat.
På de første fem dage omsatte butikken i Svenstrup for det dobbelte af, hvad Bagtanker normalt gør i Skørping.
Og selvom det lyder som et luksusproblem, har det givet sved på panden hos det lille bagerteam.
“Vi producerer mange dage i forvejen, så vi kan ikke bare skrue op fra den ene dag til den anden,” forklarer Teit.
“Vi har bagt alt, hvad vi overhovedet kan, men det rækker ikke. Vi har allerede købt nye hævekurve og planlægger at doble op i næste uge.”
Ifølge Teit er det især kagerne, der forsvinder først i Svenstrup.
“I Skørping er kagerne typisk det, der bliver tilbage sidst, men her ryger de som det første. Der er en helt anden dynamik – og vi prøver stadig at finde ud af, hvorfor.”

Kunde måtte ringe efter hjælp
Hos Bagtanker er det Teits bror, der passer butikken i Svenstrup.
Og i søndags blev der så travlt, at han måtte bede en kunde om at ringe efter hjælp.
“Han stod der alene og kunne slet ikke følge med.
På et tidspunkt var der så mange mennesker, at han måtte få en kunde til at ringe til bageriet i Skørping for at få hjælp,” fortæller Teit og griner.
“Han havde aldrig solgt brød før – og han havde simpelthen ikke tid til selv at ringe efter os.
Det siger vist alt om, hvordan tempoet har været.”

En tillidsbutik med vokseværk
Som tidligere fortalt, er Bagtanker – Brødspot ikke et klassisk bageri.
Fra klokken 10 og frem fungerer butikken nemlig som et ubemandet, tillidsbaseret brødspot, hvor kunderne selv betaler via en iPad.
Men det er endnu ikke blevet brugt, da det nye brødspot har været udsolgt før 10 alle åbningsdage.
Og denne pludselige popularitet betyder også, at indretning og udvalget af mad nu skal gentænkes.
“Jeg havde ikke lyst til at investere alt for meget, før jeg vidste, hvad det kunne blive til. Men vi er nødt til at reagere på succesen.
Vi skal ligne nogen, der tager det alvorligt – og det gør vi jo også.”
Læs også: Fejrer ny cocktailbar: Aalborg Streetfood inviterer til maskebal Derfor skal både indretning og sortiment nu opgraderes.
“Vi får sat skilte og plakater op, og hvis interessen fortsætter, kommer der også en kaffemaskine og måske lidt frokost som sandwich og salater,” siger han.
“Vi ved stadig ikke helt, hvad vi tilpasser os til”
Selvom Svenstrup-åbningen har trukket lidt kunder væk fra Skørping – især dem fra Støvring, som nu har fået kortere vej – ser Teit stadig positivt på udviklingen.
“Skørping er lidt lavere end normalt lige nu, men det var forventeligt. Det er de samme mennesker, vi rammer.
Det er fint – vi skal bare finde balancen,” siger han.
Om succesen fortsætter i samme tempo, tør han endnu ikke spå om.
“Det kan være, alle bare lige skal prøve det én gang, og så falder det lidt igen. Eller også bliver det ved.
Det er umuligt at sige – vi har aldrig prøvet noget lignende.” slutter han.
Bagtankers Brødspot åbner igen onsdag klokken 7 på Hobrovej 771 – denne gang med dobbelt så meget brød på hylderne.