Branche i forandring: Revisorens rolle ændres fuldstændig i fremtiden

Skrevet af: Michael Qureshi

Revisoren er ham, man ringer til, når årsregnskabet skal laves, eller når det brænder på med SKAT.

Sådan er holdningen for mange i dag omkring revisorer. Det er i den grad en branche, der imagemæssigt ikke har rykket sig synderligt i adskillige årtier.

Men revisorbranchen er faktisk i gang med at blive rusket igennem, hvor digitaliseringen kommer buldrende som en gigantisk revolution. Der kommer i den grad til at ske ting og sager for revisorerne de kommende fem-ti år, hvor dem der ikke er omstillingsparate, lider samme skæbne som Nokia, da Apple lancerede Iphone.

Men det er slet ikke dårligt nyt for revisorerne, at revolutionen nu har ramt deres branche. Det mener en af deres egne. Torben Toft Kristensen er direktør i Aalborg-virksomheden Revice, som netop har omfavnet de nye tider.

“Hvis du spørger mig, så har branchen været for lidt innovativ i rigtig mange år. Man har været vant til en konkurrencesituation, som har set sådan ud gennem de sidste 50-70 år. Nu er der kommet en bølge med digitaliseringen, og det gør, at vi revisorer pludselig mister mange af de indtægter, vi tidligere havde.

Når tingene automatiseres, så bliver nogle af vores opgaver også overflødige. Så det handler om at rykke frem i bussen og se indad. Hvor er vores rolle så om fem eller seks år?,” spørger Torben Toft Kristensen i en snak med MigogAalborg.

Torben Toft Kristensen til højre er direktør i Revice

Fordel for kunderne med digitalisering

Fremtiden er ved at indhente revisionsbranchen. Men Torben Toft Kristensen ser det udelukkende som en fordel for kunderne, og noget som revisorerne er nødt til at forholde sig til hurtigst muligt.

“Om fem år ser vores marked ikke ud, som det gør i dag. Om 10 år er alt forandret. Vi skal derhen, hvor de her processer, som ikke skaber super meget værdi for kunden, bliver digitaliseret. Der hvor vi i fremtiden skal bruge vores ressourcer, er i dialogen med kunden. Revisorer rådgiver selvfølgelig også kunderne i dag, men vi skal helt ind til kernen.

Vi skal forstå deres udfordringer, og nærmest kende næste træk for dem, før de overhovedet selv har tænkt tanken. Det er der, hvor jeg gerne ser, at Revice bevæger sig hen. Vi bliver dem, virksomhederne vælger, fordi vi har noget ekspertise og kan være en stærk sparringspartner,” forklarer Torben Toft Kristensen.

Han tilføjer;

”Vi lærer også af de fejl, vi begår. Vi kigger hele tiden indad og forsøger at lære af fejlene og optimere den måde, vi arbejder på.”

Skal eksperimentere med flere prismodeller

Han kommer med et eksempel fra egen hverdag.

“Forleden var jeg i Hobro hos en af vores kunder, som vil have en investor ombord. Der er det vigtigt, at der er nogen, som kan se tingene lidt udefra. Hvad er forretningsmodellen? Hvordan bygges virksomheden op, og hvad er den estimerede værdiansættelse efter så og så lang tid. Det er jo lidt det, bankerne også spørger ind til,” forklarer han.

Direktøren for Revice mener også, at det er på tide, at revisionsbranchen leger med forskellige prismodeller- og løsninger.

”Hvis du køber en citron til 4 kroner i Super Brugsen, så er det en udgift på 4 kroner for virksomheden. Når den skal fra skrivebordet ind i bogholderiet, så koster det gennemsnitligt 25 kroner at få citronen bogført. Det er den pris, vi gerne vil have reduceret for kunden og samtidig øge kvaliteten af bogføringen.”

“Jeg tænker, man eksempelvis kunne have en basispakke på abonnement. Vi ved lige præcis, hvad en typisk kunde koster. Skal vi så med i banken eller hos en investor for at skaffe yderligere finansiering, jamen så betaler man ekstra for den ydelse.

Men hvis du ser det fra kundens synspunkt, så betyder det mere gennemskuelige priser, og så ved man, at man får en fair pris. For branchen vil det betyde, at hvis vi er dovne og magelige kommer vi under pres,” lyder det fra Torben Toft Kristensen.

Debatten om revolutionen i en meget etableret branche fortsætter helt sikkert rundt omkring.

Hvis du har lyst til at vide mere om Revice eller hvordan Torben Toft Kristensen og hans team kan hjælpe din virksomhed, så kontakt ham på ttk@revice.dk

Har flere lækre mærker: CC Woman har skabt et skønt kvindeunivers

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Dametøjsafdelingen CC Woman har i nu fem år delt lokaler med herretøjsforretningen, CC Christensen i Algade 13.

I første omgang blev der kun forhandlet brandet Esprit i afdelingen, og det er også stadig det brand, der vægtes højest i butikken.

Faktisk er CC Woman den eneste forhandler af Esprit i Aalborg.

For at skabe en bedre sammenhæng mellem kvinde- og herreafdelingen, blev der senere indført flere brands i afdelingen – herunder Tommy Hilfiger og Levete Room.

Inden CC Christensen overtog lokalerne i Algade, tilhørte de Vagn Larsen, som udelukkende solgte herretøj.

Mange forbinder derfor stadig lokalerne med herretøj og ved ikke, at der gemmer sig et lille, feminint univers i underetagen.

Nøje udvalgte brands og overskuelig shopping

I afdelingen har leder, Diana, Janne og Anne et godt indblik i, hvem deres kunder er, og hvad de søger.

Derfor har de valgt at skære helt ind til benet i forhold til de brands, de forhandler.

”Vores primære kunde er den lidt mere voksne pige, som tit mangler noget i kategorien mellem ung pige og dame.

Der kan vi mærke, at vi rammer et godt segment. Jeg tror der er mange kvinder derude, som søger det, vi har, men ikke har fundet os hernede endnu,” fortæller pigerne.

I mange forretninger kan man ofte bliver forvirret, hvis der er en masse forskellige brands i en forretning, og især hvis de hænger blandet.

Det er bestemt ikke tilfældet i CC Woman, hvor der fire nøje udvalgte brands.

De er placeret i hver deres område i afdelingen. Det gør shopping-oplevelsen overskuelig og ligetil.

 Disse brands er: Esprit, Tommy Hilfiger, Levete Room og Ichi.

”Vi har løbende sorteret lidt ud i nogle mærker, fordi vi ikke synes det passede ind, og ligeledes taget noget andre ind.

Jeg tænker, at vi er ved at være i mål med det udtryk, vi gerne vil give folk, og den stil, vi oplever, vores kunder efterspørger” fortæller Anne og tilføjer:

”Vi har gode mærker, som supplerer hinanden rigtig fint, hvor den samme ting ikke går igen, og hvor vi dækker forskellige prisklasser.

Her har vi Esprit og Ichi i den lidt billigere ende, hvor Tommy Hilfiger er det dyreste mærke vi har. Vores nye brand, Levete Room, placerer sig fint derimellem.”

Levete Room er nyt og unikt

Det økologiske og naturlige brand, Levete Room, er det nyeste brand i butikken. Faktisk er selve brandet helt nyt, og blev lanceret for under et år siden. Tøjet fra Levete Room skiller sig ud i butikken, med dets unikke boheme-inspirerede stil.

CC Woman var den allerførste fysiske butik i Aalborg til at få buddet om at forhandle det eksklusive brand.

I butikken kan man blandt andet finde en strikketrøje, hvor garnet er produceres af en lille italiensk familie og en nederdel, der er produceret af genbrugsflasker.

Det er en indikation på, at man med god samvittighed overfor miljøet kan bruge sine penge på Levete Room.

”Det fortæller lidt om, hvor unikke de enkelte styles er, og det må siges at være nogle specielle stykker tøj, som man ikke finder mange steder.

Ofte kan man ved andre brands godt finde de samme metervarer, men det er altså ikke tilfældet ved Levete Room – her er kvaliteterne og deres styles helt unikke,” fortæller Diana.

Instagram og Facebook kan du følge CC Womans dejlige kvinder og være de første til at se nye varer, opdage gode tilbud og deltage i konkurrencer.

CC Woman fejrer Black Friday på fredag med 25% på alle varer undtaget Tommy Hilfiger!

Som sendt fra himlen: Nu kan du få bragt Burger King ud i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Burger King PR
Foto: Burger King PR

Det er ikke valgmuligheder, der mangler, når vi her i byen har lyst til burger.

Aalborg er ramt af en decideret burger-epidemi, og nu melder en af byens helt store spillere sig ind med et ekstraordinært tiltag.

Burger King er nemlig gået sammen med Just Eat om at levere burgere til de sultne aalborgensere.

“Vores kunder har længe haft et brændende ønske om at få vores burgere leveret til døren, så det føles rigtig godt at kunne give danskerne en tidlig julegave.

Med Just Eat-samarbejdet mener vi, at vi har fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at de burgersultne danskere får levering af højeste kvalitet,” siger Sofie Navardsen, markedschef hos Burger King Danmark, i en pressemeddelelse.

Plej tømmermændende uden at forlade hjemmet

Konkurrenten McDonald’s leverer indtil videre kun i København, men Burger King har altså valgt at flere af Danmarks største byer skal have muligheden for at få leveret en Whopper ved døren.

Det gælder fra i morgen onsdag den 21. november i både Århus, Odense og altså her i Aalborg.

Just Eat er meget glade for det nye unikke samarbejde:

“Vi er enormt glade for at byde Burger King velkommen i Just Eat-familien. Burger King er mange danskeres go-to sted, når de vil spise en god burger, og vi er glade for nu at kunne bringe en af danskernes favoritter hjem i stuerne.

Nu går vi ind i en festlig højtid, og mon ikke der er nogle, der især vil glæde sig over at kunne klikke deres favorit burger hjem dagen efter en julefrokost eller 1. januar«,” siger Carsten Boldt, administrerende direktør i Just Eat.

Burger King kan bestilles direkte hjem til dig fra i morgen. Du kan bestille direkte hos Just Eat eller på Burger Kings hjemmeside.

International hæder: Nordjysk øl modtager fornem pris

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/

I folkemunde går den blandt andet under navnet “Øllets Gentleman”. Her er der selvfølgelig tale om hele Nordjyllands Limfjordsporter.

Selvom den ikke er for de sarte sjæle med smage af både både røg og tjære, har den opnået kultstatus blandt danske ølentusiaster.

Den er faktisk så populær, at der eksisterer et Limfjordsporter Laug, der selv beskriver sig som “Danmarks mest velsmagende laug, der er sat i verden for at fremme og bevare Limfjords-porteren.”

Limfjordsporter bliver mere og mere populær som årene går, og den undergærede øl med den cremede lysebrune skumtop har nu også høstet international hæder.

Bedste deltagende øl

I øl-landet over dem alle, Belgien, blev to øl fra Thisted Bryghus nemlig hædret ved Brussels Beer Challenge.

Det er en international smagekonkurrence, hvor de deltagende øl bedømmes af inviterede øl-dommere fra hele verden, blandt dem den danske øl-ekspert Carsten Bertelsen.

“Vi fik en sølvmedalje for Limfjordsporter i kategorien Baltic Porter, og Bronze for Jack & Beer i kategorien fadlagret øl under 10% ABV, og det er vi utroligt stolte af,” siger Brygmester Antoni Aagaard Madsen fra Thisted Bryghus i en pressemeddelelse.

Han fortæller, at der ikke blev uddelt guldmedalje i kategorien Baltic Porter, så den kendte nordvestjyske porter var bedste deltagende øl i denne kategori.

“Da vi hidtil ikke har solgt meget øl i udlandet, har vi ikke tidligere fået sendt øl til de internationale bedømmelser, men resultatet fra Bruxelles giver bestemt mod på at få vores øl bedømt internationalt igen,” fortæller Antoni Aagaard Madsen.

I konkurrencen deltog der øl fra ikke mindre end 29 lande fra fem kontinenter.

Et ikon i ølverdenen

Limfjordporterens smag beskrives af Thisted Bryghus som kompleks og er desuden domineret af lakrids, røg, ristet byg og maltsødme, og flot afstemt med en markant bitterhed fra humlen.

Thisted Bryghus købte ved lukningen af Urban Bryggeriet, Aalborg i 1986 rettighederne til navnet og den karakteristiske blå/orange etiket.

I 1989 kom Limfjordsporteren så på markedet fra Thisted Bryghus, men tidligere brygmester Peter Klemensen fortsatte med at udvikle på opskriften indtil 1997, hvor han ikke mente, at den kunne forbedres yderligere.

Sidenhen er denne øl blevet et ikon i ølverdenen, og det er et af de relativt få produkter fra Thisted Bryghus, der findes udenfor landets grænser – senest USA, hvor den fås på fad i adskillige velassorterede ølbarer.