Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Branche i forandring: Revisorens rolle ændres fuldstændig i fremtiden

Af Michael Qureshi

Revisoren er ham, man ringer til, når årsregnskabet skal laves, eller når det brænder på med SKAT.

Sådan er holdningen for mange i dag omkring revisorer. Det er i den grad en branche, der imagemæssigt ikke har rykket sig synderligt i adskillige årtier.

Men revisorbranchen er faktisk i gang med at blive rusket igennem, hvor digitaliseringen kommer buldrende som en gigantisk revolution. Der kommer i den grad til at ske ting og sager for revisorerne de kommende fem-ti år, hvor dem der ikke er omstillingsparate, lider samme skæbne som Nokia, da Apple lancerede Iphone.

Men det er slet ikke dårligt nyt for revisorerne, at revolutionen nu har ramt deres branche. Det mener en af deres egne. Torben Toft Kristensen er direktør i Aalborg-virksomheden Revice, som netop har omfavnet de nye tider.

“Hvis du spørger mig, så har branchen været for lidt innovativ i rigtig mange år. Man har været vant til en konkurrencesituation, som har set sådan ud gennem de sidste 50-70 år. Nu er der kommet en bølge med digitaliseringen, og det gør, at vi revisorer pludselig mister mange af de indtægter, vi tidligere havde.

Når tingene automatiseres, så bliver nogle af vores opgaver også overflødige. Så det handler om at rykke frem i bussen og se indad. Hvor er vores rolle så om fem eller seks år?,” spørger Torben Toft Kristensen i en snak med MigogAalborg.

Branche i forandring: Revisorens rolle ændres fuldstændig i fremtiden
Torben Toft Kristensen til højre er direktør i Revice

Fordel for kunderne med digitalisering

Fremtiden er ved at indhente revisionsbranchen. Men Torben Toft Kristensen ser det udelukkende som en fordel for kunderne, og noget som revisorerne er nødt til at forholde sig til hurtigst muligt.

“Om fem år ser vores marked ikke ud, som det gør i dag. Om 10 år er alt forandret. Vi skal derhen, hvor de her processer, som ikke skaber super meget værdi for kunden, bliver digitaliseret. Der hvor vi i fremtiden skal bruge vores ressourcer, er i dialogen med kunden. Revisorer rådgiver selvfølgelig også kunderne i dag, men vi skal helt ind til kernen.

Vi skal forstå deres udfordringer, og nærmest kende næste træk for dem, før de overhovedet selv har tænkt tanken. Det er der, hvor jeg gerne ser, at Revice bevæger sig hen. Vi bliver dem, virksomhederne vælger, fordi vi har noget ekspertise og kan være en stærk sparringspartner,” forklarer Torben Toft Kristensen.

Han tilføjer;

”Vi lærer også af de fejl, vi begår. Vi kigger hele tiden indad og forsøger at lære af fejlene og optimere den måde, vi arbejder på.”

Branche i forandring: Revisorens rolle ændres fuldstændig i fremtiden

Skal eksperimentere med flere prismodeller

Han kommer med et eksempel fra egen hverdag.

“Forleden var jeg i Hobro hos en af vores kunder, som vil have en investor ombord. Der er det vigtigt, at der er nogen, som kan se tingene lidt udefra. Hvad er forretningsmodellen? Hvordan bygges virksomheden op, og hvad er den estimerede værdiansættelse efter så og så lang tid. Det er jo lidt det, bankerne også spørger ind til,” forklarer han.

Direktøren for Revice mener også, at det er på tide, at revisionsbranchen leger med forskellige prismodeller- og løsninger.

”Hvis du køber en citron til 4 kroner i Super Brugsen, så er det en udgift på 4 kroner for virksomheden. Når den skal fra skrivebordet ind i bogholderiet, så koster det gennemsnitligt 25 kroner at få citronen bogført. Det er den pris, vi gerne vil have reduceret for kunden og samtidig øge kvaliteten af bogføringen.”

“Jeg tænker, man eksempelvis kunne have en basispakke på abonnement. Vi ved lige præcis, hvad en typisk kunde koster. Skal vi så med i banken eller hos en investor for at skaffe yderligere finansiering, jamen så betaler man ekstra for den ydelse.

Men hvis du ser det fra kundens synspunkt, så betyder det mere gennemskuelige priser, og så ved man, at man får en fair pris. For branchen vil det betyde, at hvis vi er dovne og magelige kommer vi under pres,” lyder det fra Torben Toft Kristensen.

Debatten om revolutionen i en meget etableret branche fortsætter helt sikkert rundt omkring.

Hvis du har lyst til at vide mere om Revice eller hvordan Torben Toft Kristensen og hans team kan hjælpe din virksomhed, så kontakt ham på ttk@revice.dk

Del artikel

Andre læser også